Halvemmat kulut kuussa? Uusi auto vs. vanha

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja xarper, 29.8.2017.

  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tää on hyvin uskottavan oloinen luettelo. Omat rätingit ovat aina tarjonneet jonkin verran korkeampia lukemia, mutta mul on sattunu muutama aika kallis remppa eikä ne autotkaan ole olleet halvimmasta päästä.

    Sitte tulee jengiä jotka tarjoilee jotain 5 vuotta, 30 tkm/v ja 0,08e/km lukemia. Teoriassa tämä ehkä voi olla mahdollista, mutta:

    - Auto ei saa maksaa mitään, JA
    - Auto ei saa kuluttaa juuri mitään, JA
    - Mitään ei saa mennä rikki viiden vuoden ja 150 tkm:n aikana

    Mistähän tämmöisiä autoja saa?
     
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Tuosta mun listauksesta jäi mainitsematta sellainen pikkutekijä, että Audi olisi normaalisti ollut hieman hinnakkaampi, mutta se tuli muuttoautona ilman veroja. Anteeksi sain siinä about 7000e ... eli normireittiä maahantuotuna toi kiesi ois maksanut mulle n. 8,5snt/km enemmän kuin nyt seisoo laskelmassa.

    Tämmöinen 0,46-0,47e/km osunnee jo paremmin, mcmies, sunkin rätinkeihin jos sulla on ollut hieman mun listaa "kalliimpia" kiesejä alla?

    -JJ-
     
  3. peto

    peto Gearhead

    Vaikka tällä-> https://www.nettiauto.com/suzuki/alto/9063218 :p
     
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    ^ ja tommoseen Sukisukiin ku meikäläinen survois ittensä, niin siinähän olisin kuin Jalostajan nötkötti-purkin kaksoisolento...

    Ei oo halpaa sekään, jos tarttee ostaa kaks tommosta, että voi kulkea...yks per pakara.

    :D :D

    -JJ-
     
    Herje ja hantta tykkäävät tästä.
  5. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kyllä, näillä hoodeilla ollaan.
     
  6. urho3

    urho3 Gearhead

    Tuonkin hinta tekee sen 0,03 e /150tkm. Bensan jää sen 5 egee /100km. Ei taida silti riittää Suomi hinnoilla ja jää vielä renkAat öljyt ja käyttömaksut.
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meidän avustaja on 195 cm, paino 160 kg, ja ihmetteli suu ymmyrskäisenä meidän Hyundai ix 20 kuskinpaikkaa, ja vielä mahtuu muori takana istumaan, kun takapenkki liikkuu kiskoilla, tykkää.
     
  8. peto

    peto Gearhead

    Jos vuosimallista vara on tinkiä niin hankintahinta laskee merkittävästi. Auto siitä huonone.

    On yllättävän kestäviä laitoksia noi 1.0 Suzukit. Sukulais mies ajoin muistaakseni n.3vuodessa 300000km ilman mitään ylimääräisiä remontteja.
     
    xarper tykkää tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pohja vaan sen näkönen että jotain kannattaa tehä ennen kun ottaa ajoon.
     
  10. urho3

    urho3 Gearhead

    Varmasti tolla linkin autolla on edulliset kilometrit. Mä nyt vuoteen ajanu tällä 425e autolla 10tkm. Ainut minkä tein venttiili remontin ja siihen meni rahaa alta 200 öljyineen. Siihen katsastus ja vakuutus ja pakolliset 400.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    paljon oot ajanut sillä?

    Vähän tolasta ajattelinkin että toi voisi olla toinen halpa tapa ellei laske mitään "hintaa" sille pääomalle minkä joutuu autoon pistämään
     
  12. urho3

    urho3 Gearhead

    190t. Eikä oo ollu huolia ja onhan tuo vieläkin siinä kunnossa et kelpaa ajella.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Niinhän sitä sanotaan, että jos haluat hyvän käytetyn auton, osta uusi.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai esittelyauto
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Juu semmoisen kolaroidun "uuden" auton. Halvempi oli ostaa uusi kun esittely auto. Se taitaa olla semmoinen myynti juttu niinkuin viimeinen kappale kaupan hyllyssä.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tästä kaikesta vois vetää päätelmän, että ostamalla uuden järkiauton loppuun ajettavaksi tai liisarillakin yllättäen hyvällä sopparilla pääsee EHKÄ sinne 28 c/km tasolle. Käytetty menee helposti samalle tasolle koska arvonalenema siinäkin + enempi remppaa ja sitten jos ite korjaa ja on toimiva kohtuuruokanen peli, niin pääsee n. puolella tuosta. Sitä halvempi vaatii jo ilmaisia renkaita tms nykyisillä käyttömaksujen ja vakuutusten hinnoilla. Joskus vuostuhannen alkupuolella muistelen päässeeni 10c/km lukuihin.

    Tosin hiukan silti epäilyttää noi uusien km-hinnat, kun ajattelee että pitää olla täyskasko ja rahoituksessakin on korko, huollot merkkiliikkeessä ym. Mutta uskotaan että se ei paljon ajettaessa nosta tuon enempää. Vaikka ite oon kaikki ostanu käteisellä eikä täyskaskoa ikinä missään ja kaikki huollot tehty ite. Onhan se säästö 25 vuodessa liki 50000€

    Pätee ainakin itellä silti noi luvut, ostin just vm 2007 pakun kohtuurahalla ja laskin 5 vuoden käytölle tuon 28c/km, ehkä vähän ylikin jos tulee vähänkään kalliimpaa remppaa niin voi olla 0,35c. Joten nykyinen 0,41c/km korvaus on todella nihkee, ettei sillä ainakaan suuresti tienaa vaikka monet niin ajattelee. Ja näitten lukujen valossa uudempi paku olisi voinut olla yhtä edullinen, mutta kun sain rahotustarjouksen niin ei vaan kyenny makselemaan sellaisia korkoja.

    Ja edellisellä sivulla oli meiän vanhemman halvemman pakun ynnä vanhan japsikikkareen laskelmat ja oli just sen 0,14 c/km.

    Kunhan ehdin niin pitää laskea Challengerin kulut viimeisen 23 vuoden ajalta ja miten arvonnousu niihin vaikuttaa.
     
  17. maverick999

    maverick999 Gearhead

    30 000km/v

    2004 E-mese 3.2 diesel
    arvo pudonnut nettiauton mukaan kolmessa vuodessa 500e, eli noin 200e/vuosi tällä yksilöllä (oli ostettaessa edullinen niille kilsoille). Ylläpito dieselveroineen ja liikennevakuutuksineen ja autoveroineen noin 1300/v. Kulutus 7l/100 eli kokonaan katoaa vuodessa noin 4500e

    2002 Mondeo "booooriiing" 1.8 bensalla
    Tässä vaiheessa arvo tippuu ehkä myös sen 200e/v. Ylläpito 500/v. Kulutus 7l/100km eli kokonaan menee vuodessa 3850e

    1984 caprice 307 edelbrockilla
    Arvo ei tipu. Ylläpito 700e/v. Kulutus 14l/100km eli kokonaan häviää vuodessa 7000e
     
    Muokattu: 31.8.2017
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Onhan se nihkeä jos sitä varten pitää ostaa auto. Mutta jos se auto joka tapauksessa on, niin sitten sillä jo hyvin todennäköisesti tienaa. Paitsi mitä Typhoonilla työreissuja ajoin, niin ei tienannut, kun välittömät kulut on luokkaa 60 snt/km, mutta se onkin harraste.
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Uuden auton hintaan tulee + tonnirek. kuluja, luovutushuoltoa, pakollista kumimattoa, lohkaria+ tonnilla toiset renkaat, ja näitä yleensä ei lasketa auton arvon alenemassa, eli auton arvon alenemisessa pitää katsoa, mitä kuitissa lukee, eikä auton ovh:ta ;)
     
  20. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    Puhtaan teoreettisesti ja kohtuu karkeasti laskettuna jos ostaa uuden bensa Dacian 16k€:lla, ajaa sillä 30tkm/vuosi ja 10 vuotta niin ilman mitään isompia hajoamisia saataisi päästä 20c/km paikkeille. Tosin vähänkään isompi korjaus ko. ajan puitteissa nostaisi kyllä hintaa. Tuplahintainen auto samalle ajalle ja kilometrimääräle nostaisi 5,3 sentillä/km eli 130€/kk tuolle ajalle.

    Loppupelissä kyse on kaiketi enemmänkin siitä mistä haluaa maksaa. Joku aja vanhalla autolla, maksaa enemmän polttoaineissa mutta nauttii V8:n laulusta tai jostain muusta fiilistelystä, toinen taas uudemmalla vähäkulutteisella, maksaa enemmän itse autosta mutta ajaa mahdollisesti huolettomampia kilometrejä kompensoiden sitten pienemmällä kulutuksella.

    Käytetyillä ajaminen on aika pitkälti tuurikauppaa. Mä ajoin taannoin xantialla etanolin voimin rapiat 30tkm vuoden aikana, maksoi ostaessa 700€ ja myin 400€:llä kun automaattiloota välillä temppuili. Koko aikana riitti normaalit huollot, eikä renkaitakaan tarvinnut uusia, eli korjaukseen ei mennyt rahaa. Halvassa romussa pelkkä liikennevakuutus ei ollut paljoa päälle. Tosin sitten se jatkuva epävarmuus koska paska hajoaa jne. Sillekin voi laskea oman arvonsa, jota ei toki voi rahassa mitata mutta käyttömukavuudessa kyllä.

    Kaikki siis maksaa, jokainen maksaa siitä millä itse haluaa lompakkoaan keventää, halpaa tai ilmaista autoilua ei ainakaan tässä maassa todellisuudessa ole olemassa....
     
    Sounderi, Roberto ja hantta tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!