Haponkestävä vai ruostumaton?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja A.K, 24.8.2007.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Eipä sitä löydy meiltäkään pahemmin, mutta tossa yhellä tehtaalla sitä on joka on saman aidan sisällä kuitenkin.. Tiggi kamaa se on. Puikkoja ei minun tietääkseni tohon ole edes.
    Eipä SX:stä ollut kuullut edes kurssi opettajamme aikoinaan.. :rotfl:
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    poliisi,pappi ja opettajat siinäpä vasta kolmikko :poff:

    Asiaan: onko tuo sx:n tyyppinumero 304 eli normaali ruostumaton,vai?
    Mikä sen standardi numero on eli se mikä tuolla yleisesti käytetyllä "normaalihaponkestävällä" on 1,4436 ja ns.SLX:llä 1,4539!
     
  3. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Mä en ole sen kummemmin perehtynyt näihin teräslaatuihin, muuten kun käytännössä, ja esim sorvatun pinnan erottaa että haponkestävä on kyllä vähä maitomaista kun taas rosteri on ihan kiiltävää. Mut en tiedä mitä laatua tämä haponkestävä oli, jotain peruskamaa kuitenkin.
     
  4. AISI 304 - ruostumaton teräs - EN 1.43xx - SS 2332/2333
    AISI 316 - hapokas - EN 1.44xx - SS 2343

    Noita on molempia aika montaa sorttia ja riippuen standardista SEKÄ valmistajasta nimeämiskäytäntö vaihtelee jonkun verran.

    Ilmeisesti nuo SX ja SLX ovat jonkun toimittajan merkintöjä?
    1.4539 - UNSN 08904 - SS 2562
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ovat aloittaneet noiden tehdasmaisen uudelleenrakentamisen. 30.7.2007 ilmoittivat, että tekevät jopa täysin uuden DeLoreanin , jos isket riittävästi täppää 57 000 $ pöytään. Tuossa tilauskaavake http://www.delorean.com/newbuild.asp DMC Houstonin sivuilta Tosin saisiko semmoisen Suomen kilpiin edes rahalla? Siis 80-luvun alun tekniikkaa..
     
  6. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    heh, hauskaa luettavaa.. Mielestäni teen kohtalaisen paljo töitä kirkkaiden aineitten kanssa ja samoiten, luulin jo tietäväni kohtalaisesti aineista mutta kuinkas kävikään..
    Tohon magneettisuuteen on pakko sanoa jotain, en voi sille mitää, se vain tulee.. VASTA 16vuotta magneettia käyttäneenä voisin väittää että turha kinata ottaako magneetti rosteriin vai ei, se riippuu täysin magneetista. Jos testaat jollain honkongin tai tiimarin magneetilla, voit luottaa siihen yhtä paljon tulokseen kuin ikean huonekaluihin ja bilteman työkaluihin/varaosiin. Magneetti nimittäin OTTAA rosteriin. Ja vaikka varma olinkin asiasta, kävin vielä testaamassa asian. Ostin juuri n. 500kg erikokoista RST akselia eli 1.4301 (304) ja kaikkiin otti magneetti, jostain syystä 250mm akseliin se otti parhaiten mutta niin se otti myös hyllyssä oleviin 1.4306 (304L) aineisiin??
    Se otta myös hapisakselin päätyyn kiinni joka on sahattu vannesahassa mutta rälläköityyn päätyyn se ei ota.
    Meiän testausmagneetti on sotasaalista allwaylerin kemikaalipumpun magneettilaakerista ja on sen verran tehokas että nostan hattua sille joka sen saa uutena irti Fe pellistä tms. pelkillä sormilla vaikka koko on vain n.8x10x4mm, kokeilkaa samaa halpismagneeteilla.
    Luottakoot kuka mihin tykkää, minä luotan magneettiini, sillä erottaa pajallani hapiksen rostelista sekä pronssin alumiinipronssista joista molemmissa jälkimmäiseen se tarttuu.
    Sekä sillä on myös näppärä kiinnittää työpiirustus pöydän tolppaan...
    JA kertokaa ny jo mitä v..ttua noi SX ja SXL aineet on?????????????????
     
  7. laakkius

    laakkius Gearhead

    on sulla ihme magneetti, jos mulla magneetti ottaa kiinni rautaan ja ferriittiseen rosteriin, mutta ei 304L eikä 316L, niin magneetti on siis rikki... :rotfl:
     
  8. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    mistäs mä tiiän onko magneettisi rikki?? jos se on halki ni se on rikki, mutta se saattaa olla myös vain tehoton mutta vaikka se olisi rikki se ei silti ole tehoton mutta jos se on ehjä ja tehoton, en voi sille mitään :rotfl: .
    Sen verran tarkennan tekstiäni että pääosin työstän siis akseleita jotka ovat kaikilla tukkureilla 304 laatua, putkissa on molempia laatuja 304 ja 304L jotka molemmat ovat austeniittisia ja joista 304L on matalahiilinen RST ja siihen taas magneetti ei ota.
    Joten vastaus alkuperäiseen kysymykseen on juu ja ei eli koska kysymyksessä oli kirkkaat putket, ne voi olla joko 304L tai 316L ainetta kun taas akseleissa sen erottaa koska sitä ei (normaalisti) myydä 304L laatuna.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuosta SX:stä en osaa sanoa mitään,mut toivotaan et RoverV8 kertoo siitä ja valaisee meitä tietämättömiä!

    SLX on erikoishaponkestävä teräs,jota hitsataan ainakin OK 69.33 puikoilla ja tarkoitettu sellaisiin paikkoihin missä ns.normaalihaponkestävä syöpyy mm.kuumat hapot ja siinä vaiheessa kun tämä tai SMO ei enää kestä siirrytään lasikuituun ja siellä hyvin arvokkaisiin haponkestäviin hartseihin joista en tässä alkaisi keskustelemaan sen kummemmin kuin mainitakseni,vaan pysyttelisin teräslaaduissa.
     
  10. janne75

    janne75 1st gear

    SX on mullekkin tuntematon. Meneekö se tulenkestävien puolelle?

    Töissä on sellaista 304 akselia johon ei takuulla mikään magneetti ota, onkohan valmistaja merkannut hapari akselin vahingossa rosteriksi :lol:

    On melkoinen riski erehtyä jos teräksiä tunnistelee vain magneetilla. Piirustuksen kiinittämiseen se on hyvä.
    Aineiden magneettisuus riippuu siitä miten sitä on muokattu
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pikku ot.na: 316l tarkoittaa matalahiilistä terästä joilloin se kestää esim.
    otsonikäytössä. tavallisen 316.sen otsoni syö hapraaksi kun juuston...
    tärkeä ero myös laaduissa 316(cf8m) josta on parempi seos: cg8m.
    sellunkeitossa oleellinen juttu. cf8m kestää ph.ta n 2. kun taas cg8m
    kestää n. 1,5. sulfiittikeitossa (x-itäblokin sellutehtaat käytti paljon)
    jokainen meistähän keittää sellua ja valkaisee sen happi(otsoni) valkaisulla.
     
  12. Quest

    Quest Gearhead

    Perskeles, ite vein hapis/rostis-romukuorman paikalliselle romu-ukolle. Kävi vänkkään ettei rostis oo rostista kun magneetti nappas joten kuten kiinni. En jaksanut vänkätä kun oli vaan alle pariket kiloo. Taitaa paikallisen rautavaraston osto perustua pissitykseen, selitti samaa jollekin vatterolle joka toi tiskipöydän kantta. :poff:
     
  13. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niih...

    joh koulus opettiin... ettt JOTKIIN RUOSTUMATTOMAT VOI... erottaa mageetilla.... niin sanotut...

    Austeniittiset ruostumattomat... siihen ei mageeti tepsi....


    mut siiten oma lukunsa on ferritiset... JOHON TÄMÄ mageetti ottaa kuin patarautaan...

    ja se on huijaavaa sanoa ett on ruostumatonta... jos on niukka happinen tila...

    ja naarmutettaan "ruostumattoman pintaa ett oksiidikerros rikkoutuu"

    niin se ruostuu ihan siinä miss muukiin....
     
  14. terroristo

    terroristo 1st gear

    Kumpaa se sun magneettis ny tekee ottaako vai eikö ota 304L rosteriin,vai riippuuko tää jotenkin kuun asennosta suhteessa vuoroveteen tai jotakin muuta mystistä???
     
  15. terroristo

    terroristo 1st gear

    Tässä viestissä ottaa edellisessä ei. Mystinen magneetti :lol: [/u]
     
  16. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    tavaas ny iltapuhteeks toi korjattu teksti jos sitten selkiäis, 304L:een ei ota paitsi tohon latan pätkään joka sojotti ensimmäisenä hyllyssä mutta muihin 304L lattoihin sekä kulmarautoihin se ei ottanu (sori, kiljotus vilhe ainemmassa tekstissä, kirjotin monikossa, tarkoitin yksikössä), magneetin tarttuvuuden kyseiseen aineeseen saattaisi selittää varmaan se että kyseinen latta on pyöriny työmaalla jaloissa jo pitkän aikaa joten siihen on tarttunu esim. fe teräshippuja, ja kuten taisin sanoa, kyseinen magneetti ON tehokas, se kun pysyy sahatun 316 akselin päässä mutta ei kyljessä ja haponkestäväänhän se ei kuulu ottaa vai..??
     

Kerro tästä muillekin!