Harrasteautoilun tulevaisuus

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Eyetech, 18.2.2002.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Temppu

    Temppu 1st gear

  2. Temppu

    Temppu 1st gear

  3. Temppu

    Temppu 1st gear

  4. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Nyt alkaa oleen jo linkkejäkin siihen malliin, että hirvittää :grin:

    Tuosta katin toimintalämpötilasta..
    Ongelmana ei ole katin toimintalämpötilaan lämpiäminen vaan se, että katalysaattori ei aloita puhdistusta ennen kuin rikastusjärjestelmä on pois päältä (siis tuo on tietoa silloin kun katit tulivat, nykyisin voi kaikki olla toisin...)
    Jos oletetaan, että autolla ajetaan vain lyhkäisiä reissuja, ryyppy on "koko ajan" päällä.....
     
  5. whiic

    whiic 1st gear

    Eikös seuraukset ole silti samat:
    -Katti ei poista monoksideja heti käynnistyksen jälkeen, yms
    -Katti aiheuttaa suurempia N2O (ilokaasu, yppioksiduuli) päästöjä (jo heti käynnistyksen jälkeen?).

    On siis mahollista, että LYHYILLÄ matkoilla katalysaattorista olisi PELKKÄÄ haittaa.

    Vai mitenkäs on katalysaattorin kyky suodattaa suurempia epäpuhtauksia kylmänäkin (esim. hiukkaset)? Epäpuhtauksien (kaikenkokoisten ja laatuisten) polttaminenhan on mahdotonta kylmänä (ainakin maalaisjärki sanoo näin).
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Juuri tätä tarkoitin, mutta ongelma ei ole (teknisesti) katalysaattorin lämpiäminen vaan rikastusjärjestelmä.

    Täytynee kaivaa muistiinpanot esiin...
     
  7. Temppu

    Temppu 1st gear

    Oulun yliopistossa on tehty jotakin automalleihin liittyvaa tutkimusta.
    Niista _saattaisi- loytya jotakin harrastepeleihinkin sovellettavaa tietoa -tai sitten ei.
    Ne pitaisi kuitenkin kayda varmaan yliopiston kirjastossa lukasemassa tai tilaamassa.

    Tassa viitteita:

    Pirttala, P. & Ernvall T. Automallien onnettomuuksien analysointi lineaarisella
    regressiolla. Oulu 1944. Oulun yliopisto, tie- ja liikennetekniikan laboratorio.
    Julkaisuja 27.

    (** onkohan tuossa vuosiluvussa panovirhe......**)


    Huttula, Jani & Pirtala, Pasi & Ernvall, Timo Henkilöautomallien onnettomuus- ja
    vammautumisriskit 1997. - Car safety, aggressivity and accident involvement rates by car model 1997. 100 s ...


    Ernvall, Timo. (1992) Kuljettajan iän ja
    kokemuksen sekä automallin vaikutus onnettomuusriskiin. ISBN 951-42-3245-3 (nid.) 17.
    Saastamoinen, Kimmo.

    Maantieteellisten rajoitteiden vuoksi en itse paase katsomaan..... (n. 4000 km.)

    Temppu

    (P.S. emma enaa pista linkkeja, taytyy nyt -ajan salliessa- keskittya tutkimaan niita...)
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt jonkun kerhon edustaja uhraa muutaman euron ja tekee seuraavaa:
    Hommaa ake:sta(autorekisterikeskus)(www.ake.fi)
    Tiedot siitä, kuinka paljon on alle 20v, 25v,
    ja 30v vanhoja henkilöautoja vielä kilvissä!
    Ja vielä museorek. määrän siinä samalla.
    Sitten katsotaan kilvissä olevien määrästä suhteessa kaikkiin autoihin (n.2,481milj.) mielellään joku hyvin pieni %,että mikä olisi sopiva ikä harrasteautoille (mahdollisemman vähän kilvissä) koska valtion verotulot tippuvat silloin mahd. vähän!!

    Hommaa suomalaisten harrasteauto kerhojen jäsen määrät. josta voi ehkä jotainn päätellä harrastajien määrästä!
    Ja tuosta liisa 2000 tutkimuksestahan selviää vielä, että niillä vanhoillahan ei ajeta paljoakaan!!!
    Siinä olisi hyvät perus kohdat asian eteenpäin viemiselle!!!
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sain juuri sähköpostia ake:sta:

    Kiitos yhteydenotostasi!

    Kantatilastoistamme löytyy rekisterissä olevien henkilöautojen määriä
    merkeittäin, malleittain ja käyttöönottovuosittain. Aivan kaikkia malleja ei
    tilastoista kuitenkaan löydy, sillä useampia mallisarjoja on voitu
    tilastossa yhdistellä yhteen. Lisäksi joidenkin autojen malliksi on jouduttu
    viemään "Määrittelemätön".

    Tilastoja voi tiedustella meiltä puhelimitse tai sähköpostitse. Tilastojen
    tulostamisesta laskutamme 14 euroa tilastolta (enintään 10 sivua,
    seuraavilta sivuilta 0,25 euroa/sivu) ja mahdollisesta postituksesta 5
    euroa.

    Tilastotietoja ja niiden hintoja voi tiedustella myös Tilastokeskuksesta
    (puhelimitse (09) 1734 2011 tai sähköpostitse
    liikenne.matkailu@tilastokeskus.fi) tai TietoEnator Oyj:ltä (puh. (09) 862
    6000), joka myy autoihin liittyviä tietopalveluja.

    Ystävällisin terveisin,

    Saara Norrman
    Palveluassistentti
    Kaupalliset palvelut

    Ajoneuvohallintokeskus AKE
    PL 120
    00101 Helsinki
    puh. 0100 7800
    saara.norrman@ake.fi
     
  10. Temppu

    Temppu 1st gear

    Juu, ma lupasin, ettei enaa linkkeja....

    Mutta,

    Kaverini USAsta (opiskellut energia- ja ymparistonsuojelualaa) lahetti pari linkkia, joista taas loysin lisaa...

    Seuraavista loytyy jotakin tietoa auton valmistuksen ymparistovaikutuksista.
    (Vahan joutuu hakee, kuitenkin....)

    http://www.osti.gov/servlets/purl/75049 ... 750494.pdf
    http://www-db.research.anl.gov/db1/ttrd ... DD/102.pdf
    http://www.transportation.anl.gov/ttrdc ... aines.html
    http://www.transportation.anl.gov/ttrdc ... index.html
    http://www.uscar.org/techno/lciwrapup.htm
    http://207.37.252.232/corpcom/issues/en ... 4envin.htm
    http://207.37.252.232/corpcom/issues/en ... 5envin.htm
    http://www.csa.com/routenet/epan/motvehsn.html

    Seuraavaksi yritan ettia jotakin, missa nakyisi samassa listassa myos vuosimallia <80 nakyvia autoja.....

    Temppu
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moro.

    Lueskelin joutessani läpyskää "Thoroughbred & Classic Cars" January/1998 ja het ensimmäiseltä sivuilta löytyi faktoja engelsmannien autoharrastuksista. Listaan niistä joitakin nyt tähän, jos asia kiinnostaa käykääpä ko. lehti divarista tai kaivakaa faktat netistä :smile:

    - Historic vehicle insdustry generates 1.6 billion a year, employing over 25.000 people
    (TI group turns over 1.7 bn, employing 22,400)
    - 658,575 pre-1977 vehicles in existence (64% roadworthy)
    - average mileage only 1224 miles / year

    Ilmeisesti oikein "säänneltynä" autoharrastuskin voi olla tuottoisa bisnes valtiolle. Suomessa asiat on tietysti laitettava eri mittakaavaan. Lähtökohtakin on "perinteiden" puuttuessa aikalailla huonompi. Vai onko? Olemmehan me kuitenkin moottoriurheilukansaa :smile:
     
  12. Temppu

    Temppu 1st gear

    Netista loyty Daimlerchryslerin ja GM:n ymparistoraportteja (GM:n linkit olleet taalla jo aiemmin). Niista nakee jotakin auton valmistuksen ymparistokuormituksesta, seka vertailua eri automallien (ja moottorikoon) kesken.

    Daimlerchrysler:
    http://www.daimlerchrysler.com/index_e. ... /pkw_e.htm
    http://www.dasa.dk/environ/report2001/content_pdf_e.htm

    GM:
    http://207.37.252.232/corpcom/issues/en ... upply2.htm
    http://207.37.252.232/corpcom/issues/en ... od_stw.htm

    Daimlerin PDF-tiedostot voi myos hakea taalta: (reilu 3 Meg.)
    http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja/autodataa2.ZIP


    Viittiskohan joku onkia noista avainasiat irti, ettei yllapitajan tarvi kaikkea tehra?

    Vuoden -98 suuren autoverouudistuksen eduskuntapuheenvuorot on nyt nahtavilla myos autoharrastajan sivulla: http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja ... -1998.html

    Temppu
     
  13. whiic

    whiic 1st gear

    Jos nyt saatas se SHAL/SAHL (kumpi se nyt oikeesti on, kun molempia täällä pyörii?) -kokous pystyyn niin kuinkas asiaa lähdettäisiin ajamaan eteenpäin? Ketä sinne menee? Ketkä SAAVAT mennä? Kaikki jäsenkerhojen jäsenet? Yksi jäsen kustakin jäsenkerhosta? Kannattaisiko meidän ennen sitä laatia jokin valmis ehdotus johtokunnan ajettavaksi (ja muokattavaksi) vai annetaanko johtokunnan sitten keskenään miettiä se alusta loppuun?

    Siinä on kysymyksiä pähkäiltäväksi.
     
  14. Temppu

    Temppu 1st gear

    Uusi valtiovarainministeri Antti Kalliomäki on vastannut äsketäin mielestäni asiallisesti hänelle esitettyyn kirjalliseen kysymykseen autokannan uudistamisesta. Vaikka tavanomaista liirumlaarumia teksti pääosin onkin, näyttäisi kuitenkin siltä, että autoja ei tulla verottamaan iän tahi moottorin koon mukaan, vaan verotus tulisi kohdentumaan auton käyttöön ja kulutukseen polttoaineverotuksen kautta. Helpotus niille, joilla on useita autoja ja jotka ajavat vähän, ikävämpi niille, jotka joutuvat paljon ajamaan...

    Antin vastaus löytyy mm. täältä:
    http://www.sunpoint.net/~autoharrastaja ... 206-03.htm

    Temppu

    (Korjaus: Antti puhuu vain päästöistä, toivon itse hartaasti, että jos päästöistä ei puhuta verotuksen yhteydessä, niin myös auton vuosimalli ja moottorikoko saisivat olla rauhassa....)


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-09-11 11:28 ]</font>
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!