Helma rutussa - katsastus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Dataviilaaja, 29.3.2020.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Oksakasan sisällä olikin kanto, ja nyt on Mazda B2500:n (rungollinen pick-up siis) helma sisässä parin-kolmenkymmenen sentin matkalta. Mitenkäs on, saako nuo olla kasassa leimalla, vai ei?
     
  2. T5

    T5 Gearhead

    Miksei saisi? En kyllä keksi yhtäkään syytä siihen. aikoinaan Bel Airissa oli toinen helma kurtussa ja ei se koskaan inssiä kiinnostanut. Nykyisessä käyttiksessä on helma rutussa ja ei sekään ole kiinnostanut inssiä.
     
    xarper tykkää tästä.
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Sinänsä mielenkiintoista, miksi ei. Kurttaantunut helmaprofiili on menettänyt alkuperäisen jäykkyytensä ja voi olla paljon löysempi kuin ruostevaurioitunut, jossa pieni reikä.
     
  4. T5

    T5 Gearhead

    Jos peltien suoruuden perusteella alettaisiin hylkäämään autoja, ei kovinkaan moni offiauto tai lauluauto olisi enää kilpien välissä :rotfl:
     
    xarper tykkää tästä.
  5. Itselläkin on käyttiksessä helmassa pieni lommo. Ei siitä ole valitusta tullu. Mutta jos luetaan määräyksiä kuin piru raamattua, niin Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteissa sanotaan:

    Kori:
    Korin kantavissa osissa ruostevaurioita tai lujuutta heikentäviä muodonmuutoksia.
    Hylätty
     
  6. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    siis jos erillisrunko niin ei se silloin kantavuutta heikennä.
     
  7. Kai sen noin voisi tulkita. Ainakin siihen voi vedota..:)

    Sitten on joku säädös, ettei saa olla teräviä reunoja jne.
     
  8. xp

    xp Gearhead

    Entä kolariturvallisuus, sivutörmäys? Siihenkin voi inssi vedota, veltto on.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Usein se mahdollinen kolarikin muuttaa korin muotoa :)
     
  10. multsi

    multsi 2nd gear

    Riippunee täysin inssistä. Kaverilla oli vuosia Fiatin takakyljessä iso lommo, joka meni monta kertaa läpi leimasta, mutta lopulta joki virkaintoinen inssi laittoi siitä hylyn. Korjaantui sillä, että piti purkaa sisustaa ja potkia kylki suoremmaksi, jotta kelpasi.
     
  11. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Edellistä komppaan. Pellolla pari kierrosta katollaan pyörinyt autokin selvisi vuosikatsastuksesta kun särkyneet ikkunat oli teipattu paikoilleen ja ajovalot saatu valaisemaan maantietä avaruuden sijaan.
     
  12. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Eli vastaus on sama, mikä useimpiin muihinkin katsastuskysymyksiin: riippuu inssin saantionnesta. Kiitoksia!
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!