Heraldin startti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja whiic, 1.3.2002.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Oman Trumpulan startti toimii noin muuten kunnolla, mutta se aina välillä "irtoaa" vauhtipyörästä ja ottaa mielettömiä kierroksia tämän seurauksena. Välillä se ottaa uudestaan kiinni ennen kuin on ehtinyt pysähtyä ja kolahtaa todella kovaäänisesti kuitenkin pysyen toimintakuntoisena.

    Onko vika hammastuksessa vauhtipyörälle vai onko kyseessä mekanismi, joka pudottaa startin pois moottorin käynnistyessä? Kovin hyvin mekanismi ei ainakaan tunnu toimivan mikäli se on sellaiseksi suunniteltu. Tyyppivika? Onko Heraldien startit LUCASin valmistamia? (En kyllä ihmettelis, kun sytytys- ja valaistuspuoli kerran on)

    Rincepay ofay Arknessday Iay ursecay ouay. (Sikalatinan kielistä kiroamista)
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Onko kyseessä heittobendixillä oleva malli vai ihan solenoidilla.
    Kyseessä lienee kuitenkin bendix laitteen (se vapaakytkin jossa ratas on kiinni) luistaminen, joskus auttaa bendixin helan uusinta (siis sinne rattaan alle).
     
  3. whiic

    whiic 1st gear

    En tiedä tarkemmin minkä mallin startti. Vika oli edelliselläkin omistajalla ollut jo vuosia, joten eipä sen korjaamisella kai pahempi kiire ole. Arkisto®:stakaan ei varmaan löydy mitään jelppivää... Käykös helan uusiminen (olettaen että se edes on bendex-mallinen) helposti, jos hankkii tarvittavat varaosat vai kannattaisko suosilla vaan vaihtaa startti toisesta koneesta (niitä seisoo nurkassa kolme)?
     
  4. ana57

    ana57 1st gear

    Heittobendixin tunnistaa siitä että startille akusta menevä johto kiertää releen (kontaktorin) kautta suoraan startin päähän, solenoidilla varuteussa mallissa johto menee starin kupeessa olevaan mötikkään. Helan vaihto on suht yksinkertaista, ankkuri ruuvipenkkiin sopivan lenkkiavaimen ja vasaran kanssa lukkorenkaan tuki pois, lukkorengas pois, bendix ruuvipenkkiin, vanha hela pois uusi tilalle, ....
    Mikäli vaikuttaa hankalata auttaa kun muistaa että ihmiset niitäkin kasaa (ja purkaa).
     
  5. whiic

    whiic 1st gear

    Mitä mä jotakin muistan auton sähkökaavioista niin sieltä löyty solenoidi tai useimpikin. Ei tosin muisti toimi, että mitä kaikkia solenoideja siellä sitten olikaan ja onko solenoidia startille (epäilisin, että olisi). Sähkökaaviot on 150 km:n päässä, joten varmistaminen ei oikein onnistu. Mottikin on 150 km:n päässä, joten silmämääräinen tarkastele ei onnistu kiikarillakaan. :razz:
     
  6. whiic

    whiic 1st gear

    Entä, jos se olisi solenoidilla kytkeytyvä startti niin mikä siinä sitten on mahdollisesti vikana bendexin helan sijasta? Ne hammastukset?
     
  7. ana57

    ana57 1st gear

    Bendixin vapaakytkin tod näk luistaa johtuen kuluneesta helasta, jolloin ratas pääsee elämään omaa elämäänsä bendixin rungon suhteen ja menettää tilapäisesti pitokykynsä, aika tavallinen vika jota kuvitellaan tavallisesti hammaskosketuksen puutteeksi ja vaidetaan koko bendix joka tietysti auttaa asiaan.
     

Kerro tästä muillekin!