hiacen perä -63 novaan???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja tuomitee, 6.10.2003.

  1. tuomitee

    tuomitee 3rd gear

    onks kellään tietoa hiacen peristä että mitä välityksiä niissä on ja leveys käykö novaan.. ja kuinka kestäviä ovat???

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tuomitee 2003-10-06 21:04 ]</font>
     
  2. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Välityksiä saattaa olla enemmänkin, mutta ainakin niitä on 4.3 / 4.88 / 5.1 ja 5.3

    Muista että mitä tiheämpi välitys, sen vähemmin se kestää ottaa vahvan moottorin vääntöä vastaan vaurioitumatta. (Pätee kaikenmerkkisiin perävälityksiin).

    HiAcen perän kestosta en osaa sanoa, kai se saman kestää kuin kaikki muutkin saman kokoluokan (8") perävälitykset.
    Kaikenlaisiin japanilaisiin/eurooppalaisiin itserakennettuihin turboautoihin HiAcen akseleita on istutettu ja hyvin ovat kestäneet. Kestämistä tosin auttaa auton kevyt paino, ja renkaiden pitovaikeudet.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Hiacen perävälitykset lähtevät 3.7:sta, mutta sellaista voi olla mahdoton löytää. Kaikki mitä mä olen nähnyt on olleet 4.3:1 Se on peränä ihan OK lähinnä sopivan leveytensä ja hintansa takia. Mikään maailman kestävin se ei ole, mutta siinä on toimiva lukko, tiuha välitys ja uutta saa parilla sadalla eurolla jos vanha ratkee. Mitä lähipiirissä on kokemusta tollasista, pikkulohko 11 sekan auto, ja isolohko 12 sekan auto, niin sellasen vuoden ne on yleensä toimineet kunnes välitys on mennyt.
     
  4. tuomitee

    tuomitee 3rd gear

    mistäs hiacesta ton 4.3 välityksellä olevan perän löytää?? vuosimalli?? bensa vai diesel???
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Lähes mistä vaan, dieseleissä tuli lukko aiemmin vakioksi. Mä oon noita kymmenkunta tsekannut ja kaikki oli 4.3 välityksellä.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joku väitti joskus jossain että lukko tuli vakioksi 86(?), mulla oli kuitenkin 88 bensahiusu jossa ei ollut lukkoa eli tarkkuutta siihen asiaan. Varminta on kait avata perä niin näkee välityksen kunnon (ja tiheyden?) samalla.
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Bensahiaceihin lukot tuli myöhemmin, dieseleitä ei taida enää lukottoman vanhoja olla edes romiksilla.
     
  9. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jaa, meikäläisen Löpö-KorkeaÄssästä löytyy vielä lukoton... :grin:

    _________________
    If it jams, force it.
    If it breaks, it needed replacing anyway...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2003-10-07 13:49 ]</font>
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Panaan vaikka tänne jatkoksi eli:

    Oletteko hitsanneet perään uusia kiinnikkeitä, siis ulkopuolelle? Meneekö banaaniksi jos hitsaa vain toiselta puolelta eli pitääkö vetää saumaa myös toiselle puolelle putkea? Onko jotain riskejä tuhota perä? Mitä pitää huomioida?
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllähän niitä täytyy hitsata jos meinaa saaada ne kohdalleen. En ole tarkistanut vääntyykö; tuskin sen enempää kun muutkaan perät. Pitää vaan lämmön minimissään, eli ei kaikkea hitsausta putkeen.
     
  12. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Yleensä puhutaan Hiacen perästä mutta myös Hiluxin perä on täysin sama. (helppo verrata omassa pihassa)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J-M Partanen 2003-10-07 17:10 ]</font>
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja eikös ne samoja periä ole "Landcruiser" HJ ja HB:ssäkin ?
     
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead

    paitsi että HiAcen perässä on valmiiksi "järkevä" pulttijako, 4,5".Ai niin ja 2WD Hiluxissa tietty
     
  15. 63impala

    63impala 1st gear

    Mulla on Impalassa Hiacen perä, kiinnikkeet on hitsattu oman perän mallin mukaan, vetareihin tökkäsin aarporalla 4,75 pulttijaon ja sovitin impalan omat jarrut. Viime talvena shimmasin lukon tiukemmaksi ja vaihdoin kaikki laakerit.(löytyivät laakerikaupan hyllytavarana) Hyvin on kestänyt näinkin raskaassa autossa, kuoren takaosaan tosin hitsasin tuen notkumisen estämiseksi (Ihan turhaan). Chevy II:een ihan käypäsen kokoinen, mullakin mahtuu 295:t pyöriin huimalla offsetillä alkuperäisissä lokareissa.
     
  16. Batman

    Batman Gearhead

    Tietääks joku miten levee tommonen tojoperä sitten on vetarienpäihin mitattuna? Ja sit noi HJ yms. perät, eli mikä toi "ei järkevä" jako on?
     
  17. coroNet

    coroNet Gearhead

    Ei järkevä jako on äkkipäätä ajateltuna joku kuuspulttinen?
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Vai olisko joku Mopar-ukkojen pikku ivailu GM:n käyttämää 4,75" jakoa kohtaan?
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Hiluxissa ja noissa maastureissa on sama 8" toyotan peräklumppi, mutta leveydet, kiinnitykset jne saattaa olla erilaisia. Tohon toyotan perään saa myös välityksiä ym sälää jenkeistä, varmaan edullisemmin kuin maahantuojalta. http://www.reiderracing.com/home.htm
    Jos en ihan väärin muista, niin leveys on n. 146 senttiä laipasta laippaan. Se oli 1-2 senttiä enempi kun vakio dart/valiant perä. Kardaanistahan täytyy sitten tehdä sekasikiö, ja jakoja on toi 4.5" x 5 ja sitten tosiaan se nelivedoissa käytetty 6 pulttinen.
     
  20. dart -66

    dart -66 Gearhead

    hei Bowtie, mulla ei ainakaan ole merkkirajoittuneisuus ongelmana, kaikkia on ollut. Järkevällä tarkoitin vain sitä että 4,5" on yleinen=helppo
     

Kerro tästä muillekin!