hiacen taka-akselista....

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja outroadrebels, 21.2.2005.

  1. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi haisulin peräthän tahtoo hajota myös haisuleiden alla kun niillä on riittävästi ajeltu, joten se kesto myös riippuu paljon siitä millanen historia akselilla on takanaan. Välityksiä niistä on iän myötä mennyt. Täkäläiset on yleensä tolla 4.3 välityksellä, mutta tehdas on tarjonnut muistaakseni 3.7:sta johonkin korkeeseen neloseen. Sellasta harvempaa saattais löytyä bussiks rekisteröidyn hiacen alta? Ja tietysti toyotalta, mutta hinnasta ei oo havaintoa. Tota samaa akseliahan käytetään myös hiluxissa ja se on mun käsittääkseni Toyotan 8" akseli. Siihen löytyy myös aftermarket palikkaa mm. tuolta: http://www.reiderracing.com/toysearch.htm
     
  2. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    no jos tuommosen alle tyrkkää niin pakkoha siihen ainakin normi laakeri remppa vääntää...tuo linkki on hyvä siellä näkyy löytyy 3.54välitystä hintoja vaan en saanu kelattua mistään? pitää tutkiskella aihetta....
     
  3. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

  4. latari

    latari Gearhead

    moppe mies onko teillä perässä vakio lukko vai spooli? mulla ainakin toi oma lukko luisti viime kesänä,sitä tässä talvella kiristettiin keväällä sitten päästään koittaan pitäääkö paremmin.
     
  5. TerZZa

    TerZZa 3rd gear

    hyviä ideoita mistä tehdä ala ja varsinkin ylätukivarsien korvat Hiacen akseliin gm a-bodyyn?
     
  6. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    mää ite muotoilin ne korvat paksusta teräslevystä(n,10mm), ja hyvin kelpas muutoskatsastuksessa :eek:
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi tekee hiacen perästä kyllä varsin houkuttelevan; suht kestävä, lukollinen, sopivan levyinen, hyvä pulttijako ja halpa. Tavalliseen jenkkiperään ei vaihda edes laakereita siihen rahaan millä saa noita hiacen askeleita. Kun sellanen rivahtaa, niin uus tilalle. Helppoo kun heinänteko, etenkin lehtijousivehkeissä. Orkkis käsijarrusysteemin vielä kun sais muutettua järkevämmäks.....
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Halpahan toi perä on mutta ei kyllä mikään hirmu kestävä varsinkaan jenkkikoneiden perässä kun on tehot ja väännöt eri planeetalta. Mutta saahan noiden kanssa lutrata...
     
  9. c-305

    c-305 3rd gear

    muistaakseni eräässä B ryhmän kilpurissa jolla ajeltiin liima radalla(slickseillä) 9 sek aikoja haissen akselilla (taisi keulakin nousta ihan mukavasti) niin kai toi kestää katurenkailla sudittelun :argue: vaikka vähän isommallakin koneella :-?
    kaverini ajoi 10,7 haissella eiku svingerillä :lol:
    muistaakseni nelivetoisissa on ainakin hiukan tiuhempi välitys
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä olettaisin, että toi on kestoltaan samaa luokkaa vähintäänkin kun jenkkien 8" huitteissa olevat akselit. Kaverilla oli tollanen 12.0 sekan isolohkodartissa, ja vuoden verran se sillä ajeli. Purettaessa puuttu välityksestä jokunen hammas, mutta akseli tais maksaa kaikki 500 mk alunperinkin ja oli varmasti melkolailla ajettu jo siinä vaiheessa.
     
  11. j__o__h__n__n__y

    j__o__h__n__n__y 1st gear

    Eikös se Hiacen perä oo Jostai Chevyn perästä kopio? Vai oisko ollu jopa Foordista...
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tottakai, sehän on japanialainen. Siinä on tasauspyörästö, vetoakselit ja välitys, siis selvä kopio. Kaikki muut ne on ihan erilaisia kun toi ja se mistä se on kopioitu.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    On siinä karu leveysero. Farkun perä kun on leveämpi kuin B-koppa sedaninkin perä.. Ja sovitus B-koppa farkku> B-koppa sedan on nahkea.

    Kun sitten alkaa tarjoilemaan B-koppa farkun perää A- /G-kopaan, niin eipä hommassa ole järkeä.. Siis ellei kavenna sitä perää..

    Tai jopa Haisulinkin perä lienee passelimpi sellaisenaan leveyden kannalta...
     
  14. toyopet

    toyopet Gearhead

    Siis tuossa olin kysyjänä alunperin minä ja sitä, että onko ne tukivarsien kiinnitykset noissa mitä lie koreissa samoissa kohti kuin ison farkun. Leveys on todellakin erilainen. Sillä vaan sitäkin tietoa, että voisin mitata tuon camino/cutlass sun muut sopivuuden tuolla metodilla omista vehkeistä eikä tarvitsisi ajaa 60km mittaamaan.

    Tai jos jollain on hyvä kuva antaa missä näkyy mitat?
     
  15. smuige

    smuige Gearhead

    mites levee toi haisun perä on jousitallojen kohdalta? sopiskohan aspeniin jotenkuten? joku sanoi että takaristikon vaihtamalla selviää, onko näin vai tarviiko kartaania ruveta leikkelemään? mitä ristikkoa sopii käyttää?
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kyllä sen varmaan saa Aspeniinkin sovitettua, mutta se on kapeempi ja hiacessa jouset ovat akselin päällä, aspenissa taas alla. Aspenissa on muutenkin "erikoinen" jousen kiinnitys, eli tarttis leikellä vanhasta akselista ne pois ja hitsata uuteen kiinni. Kardaanikulma luonnollisesti pitää mitata ennen hitsausta. Hiacen kardaani tulee kiinni laipalla, helpoin tapa on vaihtaa omaan kardaaniin hiacen kardaanin takapää. Mitta todennäköisesti muuttuu myös hieman.
     
  17. tzei

    tzei 3rd gear

    onko kukaan löytänyt hintoja tai saatavuuksia hiasteen perän välityksille? Kertokaa ihmeessä jos olette löytäneen. Olis paras ja halvin vaihtoehto, mut välitys sais olla lähempänä 3.50
     
  18. tzei

    tzei 3rd gear

  19. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    hiluxissa on ainakin jouset akselin alla, sehän on ainakin sisuksiltaan sama perä ku hiacessa. Justiin alku viikosta hiluxiini vaihdoin uudemman version lukolliset sisukset, olisi nyt ylimääräisenä lukoton perä 4.375 välityksellä ja 88 hiluxin akseliputki ja vetarit ja jarrut.
     
  20. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Onko alla? Onko se kaksveto? Täytyy ihan uteliaisuudesta kurkata tänään alle, että oonko puhunut palturia. En oo tarkemmin ajatellen itse asiassa koskaan pannut sitä autosta merkille, akselissa olleista kiinnikkeistä vaan päättelin.
     

Kerro tästä muillekin!