Hiekkapuhalletun maalaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Kähmy 545, 17.3.2018.

  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Tarkoitus peltitöiden jälkeen hiekkapuhaltamalla puhdistaa harrasteen alusta,
    kaikesta skeidasta.
    Mutta mitä maalia kolleegat suosittelevat?
    Maalauksen jälkeen alusta ruosteen esto kätellään huolellisesti.
    Olen hieman pudonnut junasta.
     
  2. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Puhalletulle pinnalle 2k epoksi jonka päälle polyuretaani tai joku 2k akryyli, "automaali".
     
    passerby tykkää tästä.
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Kyllä, minäkin komppaan ehdottomasti 2k epoksipohjamaalia hiekkapuhalletulle pinnalle.

    Itse käytin Teknosin Inerta Primer 5, joka taidetaan nykyisin tuntea Teknoplast Primer 5 epoksipohjamaalina. Sitä löytyy mm. RTV ketjun teollisuusmaaliosastolta, jossa ainakin Vantaan Petikon myymälässä sai joviaalia palvelua, ja hinnatkin katsottiin harrastajalle sopiviksi.

    Kannattaa muuten vetää sitten kunnon suuttimella, ja reilusti sillä puhallettu pinta on syytä saada piiloon kunnolla. Itselläni kävi vanhanaikaiset, ja maalia oli liian vähän, jolloin jouduin viimeiset vedot vetämään melko ohennetulla litkulla. Ohennin on aika arvokasta, mutta työvälineiden putsaamiseen Inertasta soveltuu asetoni (tarkistin Teknosilta).

    2k epoksin päälle voi sitten maalata sitten periaatteessa millä haluaa.
    Itse valitsin epoksin päälle auton alustaan Teknosin Inerta 50 epoksipintamaalin joka vaikuttaisi aika hyvältä.

    http://jakulepi.blogspot.fi/2012/08/korityot-puhalluksen-jalkeen.html
    http://jakulepi.blogspot.fi/2015/11/pintamaalaus-pohja-ja-sisaosat.html
     
  4. arskazone

    arskazone Double Gearhead

    Vieläkö 2018 vedetään 'latelalla' lue hiekalla? Soodahan tuli sen jälkeen ja oli aikas työlästä putsata.Lasimurskeella oma vedettiin ja more than happy!

    AZ
     
  5. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Soodapuhallus hyvä maalinpoistoon ja herkille isoille pinnoille. Ruosteisiin hiekkapuhallus. Lasimurskasta ei omia kokemuksia. Puhalletulle pinnalle happomaalikin hyvä ja 2K epoksi huippu.
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Pintapellit puhdistuu parhaiten lasimurskalla, siitä on omakohtaisia kokemuksia ja olen pirun tyytyväinen. Hellävarainen menetelmä myös laajoille pinnoille, mutta pahuksen tehokas. Puree myös ruosteeseen. Omat kokemukset kattavat konepellin, etulokasuojien, ovien ja tavaratilan kannen puhdistamisen kauttaaltaan lasimurskalla.

    http://jakulepi.blogspot.fi/2017/04/peltiosien-ja-peltisarjojen.html

    Soodapuhallusta en ole harrastanut kuin pieniin osiin, mutta henkilökohtaisesti välttäisin sen käyttöä pintapeltien osalta. Se on ilmeisesti jossain määrin tehokas puhdistusmenetelmä, mutta minua, ja aika montaa haastattelemaani automaalaria, pelottaa ettei voi koskaan olla varma että soodajämät ovat poistuneet pellistä. Sitä kun ei pysty näkemään. Sen vuoksi kaikki maalarit eivät edes ota soodapuhallettuja autoja maalaukseen.

    Kuivajäällä puhdistamistakin olen kokeillut, ja tästä hieman mainintaa oikein videon kanssa tuossa linkissä ylempänä.
    Kävin nimittäin alan yrityksessä Camaron keulapalan kanssa toteamassa, että homma ei ota sujuakseen. Silkka maalattu metalli kyllä puhdistuu kohtuullisesti, mutta heti kun vastaan tuli kittiä, homma tyssäsi kuin seinään. Lisäksi touhun tuntiveloitus oli luokkaa 250eur + alv 24%, niin totesimme yrittäjän kanssa yhteistuumin, että tämä ei liene minun juttuni.

    Hiekasta puheenollen. Kotioloissa olen puhaltanut myös pintapeltejä hiekalla, tosin tällaisella 10-15L marketista hankitulla hiekkapytyllä ja hienoimmalla 0,1-0,6mm raekoolla. Sen kaliiberin laitteissa on sen verran pieni suutin ja pieni ilmantuotto, joten hiekkasuihku ei vaurioita peltiä siinä määrin, kuin ammattilaispeleillä on tapana tehdä. Omasta projektista puhaltelin mm. kyljen hitsaussaumoja, yms.
     
  7. Dunlop

    Dunlop Gearhead

    Täähän pompahti etusivulle kuin tilauksesta!
    Aihetta sivuten;
    Vakaa aikomus käydä irrottelee pääsiäisenpyhinä caddyn tukivarret- edestä ja takaa ja taka-aksila odottelee uusia puslia ja jarruhiluja.
    Oisko Parikkala-Orimattila välillä innokasta hiekka (tms. -puhaltajaa) ko. osille?
     
  8. mikhac

    mikhac 1st gear

    Kymmeniä autoja tullut puhalettua niin soodaa, lasia kuin hiekkaakin käyttäen. Kaikki oikein hyviä oikeissa paikoissa oikein käytettynä, vaikkakin suosittelen ennemmin hiekkaa ja lasia kuin soodaa. Ja puhalluksen jälkeen pinnalle kunnon teollisuus epoxi (gpl-s, rm, inerta ym... Tikkurila / Teknos) ja senkin kun vetää korkeapaineruiskulla niin rupee kalvonpaksuudet olemaan kohdillaan.
     
    passerby tykkää tästä.
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Teollisuusepoksipohjamaali on hyvää, mutta onko perää väiteessä, että jos se kovettuu läpeensä niin on esiintynyt ongelmia pintamaalin tarttumisessa? Muutaman päivän sisällä jos jatkaa pintamaalilla niin tarttuu kyllä. Karhentaminen hiomalla ei sokkeloisessa auton pohjassa ole mahdollista.
     
  10. mikhac

    mikhac 1st gear

    Yleensä kaikilla maaleilla on Min - Max päällemaalausajat joita on hyvä noudattaa. Yleensä me ollaan maalattu pinta seuraavina päivinä jolloin ei ole tartunta ongelmia ja kohde valmiina. Mutta nyt tarkoitan alustaa, alustan osia, konehuonetta, korin sisäpuolta ym... Auton pinnan vedon olenkin sitten jättänyt sen alan ammattilaisille, ja jos korin päälipuolellekkin on vedetty pohjat niin se on helppo karhentaa vaikka päällemaalaus aika olisikin paukkunut.
     
  11. passerby

    passerby Gearhead

    2-K epoksi. Mietin tässä, että jos vetää vaikka 2 kerrosta epoksia pohjaan ja siihen päälle ruosteenestokäsittely niin sehän riittää? Tietysti makuasia ja riippuu kohteestakin, mut noin teknisesti pitäis riittää.
     
  12. lpr

    lpr 2nd gear

    Teknoksen Korro E:tä oon käyttäny. Halpaa ja suojaa hyvin ruosteelta. Hyvä hitsata, voi käyttää hitsauspohjamaalina. Pintaväri tartuu hyvin. Ainut miinus on et pienin myyntierä on 30 litraa.
     
  13. Reivn

    Reivn 1st gear

    Ruokolahdella on semmonen firma kun Hiekkapuhallus Hyvärinen, kannattaa kysästä, ovat tehneet ilmeisesti aika paljon autoharrastajille hommaa. Firma oli tosin myynnissä ainakin viime syksynä kun omistajilla alkaa eläkeikä tulla vastaan, mutta saattaapi se vielä olla pystyssä.

    Ja jos en väärin muista niin siinä naapurissa on myös pari maalausfirmaa joilta saa sitten pulveria tai märkämaalia osien niskaan halutessaan...
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    ite hiekan perään suihkasen 1k happoprimerin, sit voi koteloöljyruutan letkuversiolla ampua puhaiden/hitsattujen palkkien sisäänkin, haihdutuksen jälkeen sävytetty ja ruosteenestopigmentoitu compo epoksi,tai polyuretaani, seuraavat 2 - 12 tuntia(riippuen lämpötilasta) tohon voi jatkaa ilman välihiontaa vaikka pintaväriakryylilla jos tykkää, epoksin/urtsin voi luonnollisesti tuolloin jättää sävyttämättä.

    koteloihin ja saumoihin vielä koteloöölit, parin päivän päästä, dinitrol änkee ikuisesti saumoihin, soudalilla ja tectylillä saa enempi kalvopaksuutta kuluviin paikkoihin.
     
    Muokattu: 18.3.2018
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mihinkäs väliin vedellään korikitit ja tarvisko kitin kuivua ennen seuraavaa maalausta? Mulla on Corvairin koppa grillissä, ja siinä noita tiivistettäviä saumoja riittää. Toleranssit on tehtaalla ollu tuuman luokkaa ja muutenkin unkeelinen rakennelma. Alkuperäiset kitit on raavittu pois.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    nykyisten tarvii antaa kuivua ja melko pitkään, että kyllä se kerrosten välissä tahtoo katkasta ton märkää märälle maalausketjun,
    liian aikasin päällemaalatussa kitin reaktio menee ketulleen ja jää mössöksi, vanhanliiton tinneriohenteiset kuivuivat maalin allakin, mutta saakohan niitä enää edes tilaamalla?

    ite vetelen korikitit alustaan maalausten jälkeen, vähän riippuen kohteesta, joskus vasta öljyämisen jälkeenkin

    näkyvissä pinnoissa hiontavärin alle, tai epoksin ja pintavärin väliin, jos hinkkaa ei käytetä
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oon kanssa happoprimer koulukuntaa, kunhan edes harsona vetää ennen epoksia. Ja se, mikä jää aika vähälle huomiolle monasti, on se hiekkapuhalletun pinnan puhtaus. Kun sitä alkaa oikeesti siivoomaan, niin onpas siinä jätöstä puhallushommasta. Jos priimaa pyrkis tekeen. Ja rasvat ja öljyt ei katoo puhalluksessa mihinkään, vaikka hätäseen saattas siltä näyttää.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kans näitä just mietin, että mihin väliin korikitti?
    Epoksi (Inerta) alle ja sit korikitti, akryyli päälle on siis menetelmä. Hinkkaria meinasin käyttää vain ulkokuoren lasikuitupinnoissa.
    Joissain kohteissa on rautamalmipinnoilla pohjamaalina akryylipohja(Poradex), mutta se ei varmaan muuta mitään, sinnekin pohjavärin ja pintavärin väliin korikitti?
     
  19. mikhac

    mikhac 1st gear

    Monella ongelmaksi tuleekin hiekan siivous puhalluksen jälkeen, yleensä ongelma on vaan se että ei jaksa loppuun asti putsata. Pelkkä kori kunnolla putsattuna vaatii helposti kahdelta kaverilta päivän. Ja kyllä ne rasvat ja öljyt katoaa oikein hyvin. Paitsi jos päällekkäis saumoihin ym koteloihin joihin ei pääse käsiksi on tungettu ruosteen suojaksi öljyä ym... tököttiä mikä valuu puhalletulle pinnalle. Toinen ongelma on hiekkaa putsatessa rasva/ paska vaateissa ja käsissä. Ja vanhat kompurat joissa öljynerottimet vuotaa ja paine ilman seassa öjyä.
     
    RAL9005 tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota just lähinnä tarkotin. Jostain öljysestä kolosta se oikeen juoksee siihen hiekkapölyseen pintaan isolle alalle.
     

Kerro tästä muillekin!