Hiekkapuhalletun maalaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Kähmy 545, 17.3.2018.

  1. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Yhden automaalarin kanssa aikoinaan asiasta puhuin, ja kertoi joskus käyttäneensä teollisuusepoksia. Joskus kun autoja oli tullut takaisin muista syistä laitettavaksi, oli huomannut, ettei tartunta pohjamaalin ja pintamaalin välillä ollut yhtä hyvä, kuin autokäyttöön tarkoitetuilla pohjamaaleilla. Syy lienee siinä, että autokäyttöön tehdyt maalit kovettuu paljon nopeammin. Jostain luin, että noiden teollisuusepoksien olisi parempi antaa kovettua useamman kuukauden ennen automaaleilla pintamaalausta.

    Noille tarkoitetut pinnathan taidetaan vetää aika märkään pintaan, jos olen oikein ymmärtänyt. Sillä saadaankin sitten todella kestävää pintaa.

    Sisälattiat aikoinaan vetelin Inerta 5:lla ja pari vuotta myöhemmin akryyli pintaan. Mirkan hiomahuovalla karhentelin sen minkä pystyi, pääsee sokkeloisempaankin pintaan.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä oon kanssa huomannu, että teollisuusepoksi, jonka päällemaalausaika ilman hiontaa on ilmoitettu todella pitkälle haitarille tunneista kuukausiin, ei toimi hyvin hiomatta.
     
  3. mikhac

    mikhac 1st gear

    Alustaan, sisustaan ym... osasiin suosittelen lämpimästi Tikkurilan Temacoat GPL-S primer (epoxi pohjamaali) ja pinnaksi Temadur 20, 50 tai 90 (uretaanipintamaali).
    Perus epoxi/ uretaani maalausjärjestelmä.
     
  4. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Muillakin valmistajilla tietenkin samaa settiä, mutta pointtina varmasti oli, että vanha kunnon epoksi-urtsi järjestelmä on hyvä ja toimiva.
     
    mikhac tykkää tästä.
  5. DX

    DX Double Gearhead

    ite oon huomannut, että happari alimmaisena jarruttaa aika tehokkaasti korroosion änkeemistä epoksin alle reunavyöhykkeillä ja kolhuissa ja siten ruostetaskujen muodostumista, se johtunee sulfitoitumisesta,
    eli vähän vastaava kuin alumiinilla on se suojaava oksidinsa,
    on sen päällä sit two in one kombo tai kakskerrosjärjestelmä.
     
  6. mikhac

    mikhac 1st gear

    Juuri näin, tuli nyt vaan mainostettua tuota Tikkurilaa kun sillä pääsääntöisesti on vedetty ja hyväksi havaittu .
     
  7. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Varmasti näin, mutta ei kuulu maalausjärjestelmään, joten ei pitäisi olla tarpeen. Erittäin vaativiin kohteisiin maalataan ohut sinkkipohja, ennen epoksia. Alusta vain harvoin on maalausjärjestelmien vaatimalla tasolla, minkä takia epoksi yleensäkin alkaa kuorimaan. Puhalletulle pinnalle en muuta kuin epoksia levittäisi.
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Temaprime ee on kohtuu hyvä ja sen päälle vaikka peltikattomaali. 10v sitten peeäkärryn puhalsin ja sillä maalasin ja hyvänä on pysynyt.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Olen aikaisemminkin asiaa ihmetellyt, kun noista happareista keskustellaan.
    Käyttöturvatiedotteista ei ole löytynyt mitään happoon liittyvää?
    Onkohan EU:n alueella kielletty perinteisten happojen käyttö?
     

Kerro tästä muillekin!