Hiilidioksidia halvalla tai kunnollista täytelankaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Vehje, 22.11.2015.

  1. Vehje

    Vehje Gearhead

    Halpis täytelankakoneella oon yrittänyt jotain pienempiä peltihommia tehdä mutta siitä ei kerta kaikkiaan tule yhtään mitään. En nyt mikään mestari ole kunnon vehkeilläkään tekemään mutta sen verran kuitenkin olen puuhannut että tiedän ettei sen tällaista tumpuloimista pitäisi olla. Täytelanka on ihan kaamea räkimään ja tekee sen verran kuonaa pintaan ettei meinaa edes polttaa siitä kunnolla läpi.

    Mulla on muutama melko täysi kela tavallista lankaa ja koneessa on kaasullekin valiina paikat joten ennenkuin hakkaan Telwinin palasiksi niin voisi kokeilla hiilidioksidin kanssa. Monesta paikkaa olen lukenut, että edukkaasti saa vanhoista hiilidioksidisammuttimista teetettyä hitsauskaasupulloja, onkos jollain tällaisesta kokemusta? Ja syy tähän nuukailuun on luonnollisesti se, että hitsaushommia tuntuu olevan keskimäärin joka toinen vuosi joten ei oikein ole järkeä ostaa tai vuokrata Woikosken pulloja kun hinnat näin satunnaisen harrastajan näkökulmasta on ihan poskettomat.

    Ja heti perään toinen kysymys noista täytelangoista, onko noissa niin paljon eroa että halpa-hallin langan kun korvaa kalliimmalla niin voi homma onnistua? Vanhalla hunnon Walliuksella olen saanut hitsattua useammankin harrasteauton mutta tällä Telwinillä ja täytelangalla hommasta ei tule yhtään mitään.

    Kone taitaa olla tuollainen mutta vähän vanhempi malli:

    http://www.vakiopaine.fi/bimax_152_turb ... -tuote1530
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sammutinhuollosta sai 240€ hintaan oikean 6kg CO2 pullon ja siihen täytön 30€.
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Taas vinkkaan IK-asennusta Kangasalla. Heillä on pienimmät hiilaripullot noin 150 €:n pintaan.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Pari vuotta sit maksoin vissiin 250€ 7.5kg pullosta sammutinhuollosta.

    Vähän hassu koko kylläkin, tuntuu kaikkien muitten ja muut olevan sen 6kg tai jotain muuta.
     
  5. f34

    f34 Double Gearhead

    Motonetista saa 5L vaihtopullon 59€
     
  6. voittol

    voittol 2nd gear

    Sammuttimesta ei saane joka paikassa hitsipulloo , kun pitäisi ottaa nousuputki pois kaasukäytössä , kannattaa pitää hiilidioksiidi sammutin sammuttimena ja hitsatessa pullo ylös alaisin , näin muistelisin kesällä minulle kerrottanen ?
     
  7. HV

    HV Gearhead

    Jos on vanhoja käypäsiä sammuttimia kannattaa kysyä muutoksen hintaa. Jäi se minulla halvemmaksi kuin ostaa heiltä pullo. muutos oli 140 euroa ja täyttö siihen päälle. Piti tehdä venttiilille sitten kaulus jos sattuu kaatumaan niin ei hajoa, eivät kuulema täytä seuravan kerran jos ei ole sitä paikallaan.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Eipä mulla tossa pullossa mitään kauluksia ole ollut koskaan :eek:

    Kai vaihtelee paikasta riippuen sit. Hyvin ovat mikkelissä ja kuopiossa tuota täytelleet ainaskin.
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Faija osteli halvalla jotain pulloja joihin pitää tehdä kaulukset, mutta sammutin huoltoon ongelman kanssa menisin ja kyselisin josko heidän roskiksesta sais hiilaripotun adoptoida

    Sille teline, et pysyy nurinpäin
    rikas ostaa happimittarin nuuka pellepeloton säätää kahvaa ruuvipuristimella puristamalla ja toivoo, et venttiilit kestää. Ite oisin ton happimittarin kannalla


    Sit markkinoilla on kuulemma oikeita sovittimia näihin sodastream pullohin et passaa migin perään

    Itelle ostin sellaisen pullon makso 24e ja täyttövaihtari on 8e
    Sitä en muista kuin paljon sillä hitsasi, mutta joku laskeskeli, et kun häneltä loppuu woikkarin soppari niin hän siirtyy noihin pikku pulloihin
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ^ en ymmärtäny tosta mitään.mä kävin hakeens u:kin sammutin huollosta 280e hiilari, sellanen kempomat 163 korkunen, olisko 10kg tai jotai
     
  11. galaxie347

    galaxie347 1st gear

    http://co2adapt.fi/
    Tuolta näkyy saavan sovittimen soda streamin pulloon. Jos toimii niin on aikas halpaa kaasua kyl.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Ebay saa halvallakin, aika naurettavan kallis palikka tuolla sivulla kyllä.

    EDIT: Eipäs ollut oikea kierre, korjataas..

    Haiskahtaa kyllä vähän rahastukselta 35€ eto adapteri..

    Ja onko tuo sitten oikeasti halpaa kaasua määrään nähden? Saatavuushan olis kyllä ihan toista luokkaa kun ei täälläkään voi edes omalla paikkakunnalla täyttää co2 pulloa...
     
  13. galaxie347

    galaxie347 1st gear

    Sepä juuri että noita soda streamin pulloja saa joka kaupasta niin ei tarvii ajella ties minne asti pulloa täyttämään.
     
  14. hodis

    hodis 3rd gear

    Ihan perinteinen korkkikin on tähän asti käynyt.
     
  15. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    F34: Eikös Motonet myy vaihtopulloja Albeen käyttöoikeuspulloihin, mutta se eka, eli käyttöoikeus maksaa 5 litran pottuunkin yli 200 euroa, eli ei nyt kovin halpaa...
    Noiden kaulusten suhteen asia on kai niin, että pitää olla joko suojakorkki hanalle, tai kaulus, itselläni on tehdaslainen hiilaripullo ja alkuun oli suojakorkii, sitten ostin sammutinhuollosta samoihin kierteisiin passaavan kauluksen parilla kympillä, on sitten suojassa pajallakin, ei ainoastaan kuljetusasennossa korkin kanssa.
    Edit. Hodis ehtikin ensin kertomaan saman...
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  17. xarper

    xarper Gearhead

    No nyt on kyllä halapaa jo
     
  18. xarper

    xarper Gearhead

  19. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Itse kikkailin 10kg hiilaripulloon säätimen vaihtamalla vanhaan paineensäätimeen happimittarin mutterin. Jos tarvii käyttää seoskaasuja niin vaihdan mutterin takaisin...
     
  20. m i s e

    m i s e 1st gear

    Tilasin Saksan Ebaystä 10 kg täyden hiilaripullon 155 € kotiin kannettuna. Saksalaisissa hiilaripullossa on sama jenga kuin Suomessa, toisin kuin seoskaasupulloissa. 10 vuoden katsatus ja tarvittavat leimat pullossa, joten täyttö onnistui Woikoskella.
     

Kerro tästä muillekin!