Hitsikoneesta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Chevy-74, 22.9.2003.

  1. plaza

    plaza 1st gear

    sen masiinan liipasin nyt vaan on niin huonosti tehty,mutta kun sillä aikansa hitsaa euromaski naamalla ni kyllähän se homma alkaa luistamaan.seuraava ongelma on se kuonan sinkoilu vaatetuksen sisään mutta sitähän tapahtuu myös hyvilläkin vehkeillä.ei muuta ku ostamaan 1500 euron tig?
     
  2. TNT

    TNT 1st gear

    Käsittääkseni (kuultua tutulta peltisepolta) täytelankavehkeet ovat ruosteelle paljon arempia kuin suojakaasulaitteet. Mutta tuollaisiin "pikkujuttuihin" varmasti tyhjää parempi.
     
  3. plaza

    plaza 1st gear

    pikkukorjauksiin laite on kyllä ihan jees.sauma hapettuu melko paljon hitsatessa,mutta teräsharja käsittelyn jälkeen jälki on saman näköinen kuin tavallisella migilläkin hitsattu.lopputulokseen vaikuttaa myös se kuinka paljon on hitsausta harjoitellut.
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mites ootte lakihitsausta tehneet ydintäytelangalla? Meinaan kun jos altapäin pohjaa hitsaa niin se pisara ei tahdo nousta railoon tai pysyä railossa paikallaan ja ottaa molempiin puoliin kiinni. Jos koittaa väkisin niin tuloksena on kekäle haalarin kauluksesta tai hihasta sisään? Mikä meni vikaan? Onneks on kaasumigiä saanu noihin lainaks? Ja näppituntuma parantunu.
     
  5. räpylä

    räpylä 1st gear

    joo kyl ydinlangallaki hitsaa mut napaisuus pitää kääntää "plussa runkoon"...(220v mikeissä ei pysty kääntää)pikkuhitsien langan syöttö muutenkin aina takkuilee(kaapeli on ihan p:stä)
    ite oon hylänny täytelangan ja siirtyny co2 suojakaasuun.se on halpa/hyvä.(140e ja ikioma 6kg:n pullo-10v/täyttö 20e/krt)kestää harrastekäytössa n.vuoden just saman kuin 20l-misoni.ainut että co2 moittii kylmää(pullon paine laskee koska nestemäistä) mut kukapa hitsaa -30 pakkasessa.mikkinä Wallius LKM 272A...enkä enää vaihtais co2:sta pois
     
  6. Tweek

    Tweek Gearhead

    Ohhoh.. saavatpa valovirta kahvinkeittimet paljon hyvää palautetta,yllätti tämän hitsuuttelijan. Itse en semmosta ottais ja siks kai ei (ihan)omaa konetta olekkaan.
    Hinta ja tarjontahan niissä on ihan toista ku isommissa koneissa.
    Joku joskus sano et valovirta kone pelaa ihan eritavalla ku sähkön ottaa voimavirrasta,kytkentää en tullu kysyneeks mut viisaammat ehkä kertoo?
     
  7. H.J.

    H.J. 1st gear

    Eihän ne ydintäytelankamigit valovirralla mitään ammattivehkeitä ole. Itselläni kuiteskin sellainen ajaa asiansa hyvin. Kone ollut n.10v. ja oon käyttänyt 3 kpl 0.9kg lankakelaa. Käyttöhän siis on säännöllistä mutta vähän kerrallaan. Aina kun kaivaa hitsauskoneen esille alkaa se hirveä poskensoitto, et ei tollanen ole oikeata hitsausta ollenkaan. Mut mun mielestä se on paljon parempi kuin kokonaan ilman. Eipähän tartte kuitenkaan olla niiltä poskensoittajilta pummimassa koko aikaa sitä oikeata hitsauskonetta lainaan.

    Ps. K: Mitä yhteistä on mopolla ja lihavalla naisella?
    V: Kummallakin on kiva "ajaa" kun kaverit ei näe.
    Ydintäytelangallakin on ihan ok hitsata, kun kaverit ei nää :wink:
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Ydintäytelankakoneissa on virta koko ajan langanpäässä, liipasin ohjaa langansyöttöä. Nyt tolla kaasuvalmius-migillä on pitkästä aikaa outo hitsata kun pitää painaa syvälle nappi ennen ku virta kytkeentyy, lanka tulee jo aiemmin.

    Sanokaas miten pientä kokoa sitä CO2- tai seoskaasupulloa saa vuokralle / omaksi ja mitä maksaa? Onko 6kg pienin? Onko se limpparipullon kokoinen ihan mitääntekemätön?
     
  9. räpylä

    räpylä 1st gear

    co2-6kg 140e.oma ja 10vuodeksi katsastettu täyttö 20e.20kg 300e.pienemmistä en niin tiiä
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuossa yhden auton olen tuollasella täytelangalla hitsuutellut. rasittava seikka oli juuri se, että langassa oli koko ajan virta. jälki oli vähän sitä sun tätä, toisaalta oli niin vähän kokemusta, meni harjoittelun piikkiin.
    en muista koneen merkkiä tai mallia, kun oli kaverilta lainassa, mutta kuitenkin aika yksinkertainen vehje. katkaisimia oli kaksi: on ja off, ja, etana ja jänis. se putki jossa se lanka kulkee, oli jotain muovia, ja epäilys että ei ole pitäikäinen on suuri. liipaisin oli pirun jäykkä ja jotenkin lelun tuntuinen se kahvakin oli.
    nykyään tulee hitsuuteltua migillä, kun löytyy tallilta.
     
  11. Fjuus

    Fjuus 1st gear

    Suojakaasussa on yks huono puoli!! jos ei oo tallia tai mitään tuulensuojaa ni suojakaasu tuppaa karkaamaan! sen jälkeen huokosten tuleminen on varmaa.. ja sauma pilalla! Muuten parempi toi suojakaasu kone!
     
  12. Toitsu

    Toitsu 3rd gear

    Itellä on Telwin Bimax 4.180 ja siinä voi vaihtaa napasuuden sen mukaan että hitsaako ydintäytteellä vai suojakaasulla. Niin ja käyttöjännite on 220v..
     
  13. kojo

    kojo Gearhead

    Mulla on 220v toimiva fimig-151d ja siinä ainakin on napasuuden kääntö
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kellä kokemusta Telwin 152 ja 162 migeistä? Kuinka kestävät käyttöä?
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ydinlanka auton laitossa

    Ydinlanka ja -koneet ovat ihan hyviä autonruostevauriokorjauksissa. Eka kone itsellä oli Bilteman halvin ydinlankakone (1190mk), kesti 2v. ja yli 30m/2 tuli paikattua. Tykkäsin. Oli helppokäyttöinen. Nyt on Gern (199e), säätöjä enemmän, pistoolin liipasin parempi, kaasuhylsy huonompi, koska normaalia ohuempi. Yhtään auton hitsausta ei ole tarvinnut korjata jälkeen päin heinäkuun/2001 jälkeen kun aloin hitsata. Kun tekee kehittyy koko ajan paremmaksi. Halvoissa koneissa on virta kokoajan langassa (kun koneen virta on päällä). Koneet joihin käy myös suojakaasullinen lanka, niin virta tulee lankaan vasta kun painaa liipasinta. Eli koneissa ei ole vikaa. T:Harastelija (päätin vain eräänä päivänä että rupean hitsaa autoja)
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo hitsauksesta en mitään tiiä, mut olen sitä koittanut harjoitella.
    kone on oisko Fimig 151, ja siin ävoi käyttää joko kaasua tai ydintäytelankaa. Ja katkeaa kahvasta tuo sähkö. Siti välillä näkyy tähtiä.
    Pitäisi vissiin olla semmoinen automaattilasinen kypärä.

    Ekaksi harjoittelin taytelangalla, aika paksujakin kappaleita sillä saa hitsattua. tein saranoita mm, oisko 4 millin tavaarasta. Ja jotenkin tuntuu että täytelangalla tuota paksumpaa tavaraa on helpompi hiitsata.
    Täytelangan kanssa vaan tulee aina kauhea päänsärky, kun en sitä käryä saa mihinkään puhallettua. Ja vaikka hitsaa ulkona, jostain se höyry aina nenään menee.

    CO2:lla olen nyttemmin kokeillut, kyllä autopeltiinkin pisteitä hitsaa ja silleen saa paloja tarttumaan. En kyllä mitään saumaa kykene tekemään, jos yritän niin aina palaa vaan iso reikä. :oops:

    Enkä kykene mitään maskia pitämään, en minä sieltä mitään kerkeä näkemään kun jonkun pisteen räkii. Nyttemmin vaan laitan siksihetkeksi simmut kiinni.
    Ihmettelin kyllä kerran kun naamaa kutisi, mutta palanuthan se vaan oli, UV-aallot oli ruskettaneet kivasti. Pitäiskö perustaa kauneushoitola vai mikä solarium lienee.

    Kiitos
     
  17. VRC

    VRC 1st gear

    Edelliseen vähän jatkoa omista kokemuksista;

    Maskia olen kyllä aina käytänyt koska hitsaaminen on jotenkin olevinaan helpompaa kun näkee mitä tekee, mutta kerran tuli vedeltyä saumaa kesäkuteissa eli t-paitasillaan ja kuinka ollakaan, seuraavana päivänä oli käsivarret hiukan pikkuisen palaneet :oops:
     
  18. amis

    amis 1st gear

    Tiedän tunteen :mad: Aattelin että ei kai käsivarret nyt heti pala jos vähän noita heppaan toisiinsa, mutta kyllä ne vaan palo :odroll:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itte taistelin pari vuotta Telwinin 3-vaihe 250 ampeerisella suojakaasukoneella, mutta sitten kerran hermo petti ja marssin kauppaan joka myy walliusta. Mukaan tarttui 301 malli 7000 markan tarjoushinnalla ja vanhasta raadosta sain vielä tonnin minkä olin siitä maksanutkin.

    Kyllä ainakin minun mieltäni hivelee kun koneessa on kunnon virtalähde ja langansyötön osat, sekä kaapelit. Ei tarvi olla jatkuvasti sepittämässä niinkuin noita italian paskoja. Ja runsaasti säätömahdollisuuksia, 10 jännitealuetta ja portaaton virransäätö, pienempiäkin juttuja on helppo hitsata lankaa välillä vaihtamatta.

    Suosittelen että panostatte laatuun ja hankitte vähintään kempin miggerin, ei mene aina tuskailuun ja koneen sepittämiseen.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    TAIDAT OLLA AIKA PASKA HITSAAMAAN :rotfl: :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!