Holley Sniper EFI-system?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dean66, 11.7.2017.

  1. Mika.T

    Mika.T Gearhead

  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mulla ei ole sniperiä vaan ms3 pro mutta sen verran otan kantaa että 70a laturi on omassa aivan rajoilla. Pitkässä täys kaasuvedossa rupeaa akkujännite tippumaan, mutta riittävä kokoinen akku niin ei ole vielä aiheuttanu oireita. Joutokäynnillä ja matka ajossa riittää varsin hyvin koska kaikki suuret sähkön kuluttimet on pwm ohjausella ecunlta, eli kuluttavat sähköä vain sen mitä tarvitsee. kuluttimina siis 2 bosch 044 bensa pumppua 3 sähköfletiä sähköinen vesipumppu, tietysti suuttimet ja sytkäpuolatkin jotain vie mutta ne nyt ei kovin merkittäviä ole. jos esim molemmat bensapumput pyöris jatkuvasti täysillä niin rupeaisi olemaan jo lähellä että piisaisko laturi joutokäynnillä jos flektit pyöris samaan aikaan. Nyt bensapumput pyörii matka ajossakin vain noin 3% teholla.

    edit pikainen laskelma virran kulutuksesta täydellä kuormalla jolloin kaikki sähkölaitteet pyörii täysillä.
    besapumput yhteensä 26A
    flektit noin 35a
    vesipumppua en ole mitannu mutta 10a lienee lähellä.

    Joten kaikki mitä siitä menee yli onkin pelkästään akun varassa.
     
    Muokattu: 12.1.2020
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    No tässä nyt tuli ääriesimerkki ihan toisenlaisesta vehkeestä.

    Tarviiko sniperi kahta isoa bensapumppua/ saati käytetäänkö sitä semmosessa koneessa joka tarvii kolme (?) sähköflektiä?
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Itse asiassa noista flekteistä ainastaan 2 vie ehkä yhteensä 5a ja ainoastaa pääflekti haukkaa enemmän. Pumpput tietysti mulla vie aika paljon verrattuna bensalla käyviin vapari koneisiin. Mutta jos lasketaan vaikka pienemät bensanpaineet ja vain yksi pumppu niin silti noin 10a menee ja sitten autoon lakisääteiset valot päälle niin niistä 10a lisää. ajo autossa myös usein lämmitys/ilmastoinnin puhallinkin haukkaa yllättävän paljon sähköä, 10a menee yleensä pienelläkin puhalluksella. Joten aika äkkiä sähkön kulutusta saa yli 50a aikaiseksi normaalimmallakin vehkeellä, joten taajamassa ruuhkassa voi ruveta sähkö loppumaan jos flektit ja pumput on aina päällä täydellä teholla.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Ei se tarvikaan jossain vakioautossa, mutta saattaa sellaisessakin olla vaikka se auton vakiopumppu tankissa ja linjaan on laitettu varsinainen, se on jo pari pumppua.
    Jos siellä on Super Sniper ja sille vaikka AN8 linjat, niin minusta ei yhtään hullumpi ajatus laittaa samalla ne tupla pumput.

    Useimmat tuntuvat sisäistävän Sniperin jotenkin huonosti ja kun siitä puhutaan luulevat että se on aina se sama 4150 Sniper EFI...näin ei ole, niitä on monenlaisia ja kokoisia.
    Sniper voi olla yhtä hyvin alle 200hp vakio autossa kun yli 1000hp ahdetussa isolohkossa, Sniperin mallejahan riittää jonnekin yli 1200hp toiselle puolen tupla yksiköilla ahdettuna, ilokaasut jne.

    Pienimmät Sniper:t ovat 1 bbl - 2 bbl versioita eri tarkoituksiin ja sitten on 4 bbl QuadraJet EFI, joka on tarkoitettu Quadrajet kaasareiden tilalle.
    Tunnetuin on juuri tämä 4150 Sniper EFI, sitten on sen isoveli 4150 Super Sniper tupla suuttimilla, sitten on XFlow Sniper, tämä on lähinnä lapivirtaaviin ahdettuihin, sitten Stealth 4150 ja 4500 kovempaan käyttöön...löytyy myös tuplayksikölliset 4150 Sniper ja Super Sniper, tarkoitettu lähinnä Tunnel Ram ja remmiahdin tyyppiseen käyttöön jonkun 6-71 tai 8-71 pumpun päälle.
    Noista ainakin Super Sniper, XFlow ja Stealth 4500 käyvät sellaisenaan ahdettuihin.

    Joten kyllä se Sniper voi vaatia bensaa enempikin riippuen kokoonpanosta ja mihin sitä käytetään.

    Mitä tulee virtaan ja laturin kokoon, niin mielestäni alle 100A laturilla ei kannata alkaa leikkimään ruiskuautossa ollenkaan, sillä kerjää vaan ikävyyksiä.
    Laittaa kerralla kunnollisen, siis vähintäin tuon 100A, niin siitä riittää virtaa vielä vähän muuhunkin ja säästyy varmasti monelta ikävyydeltä vastaisuudessa...eikä sen mikään PowerMaster tarvitse olla, se nyt oli vain esimerkki.

    Yksi tärkeä tekijä on vielä tuo riittävä akun latautuminen ja ihan syystä ruiskun kanssa.

    Tämän tyyppiset ruiskut (monet muutkin ruiskut) tuppaavat olemaan huonoja käynnistymään jos akku on alivarauksessa.
    Siinä vaiheessa kun startti haukkaa ne vähät ampeerit käynnistyksessä, se ei varmalla lähde vaikka kone vielä pyörisijotenkin...mahdollisesti siellä on vielä joku MSD syttyboxi, joka myös tarvitsee kunnolla virtaa toimiakseen.

    Kukin tyylillään, oma mielipide on mieluummin vähän ylimitoitettu laturi, kun nippa-nappa.
     
    BRC1, Seevu ja belair54 tykkäävät tästä.
  6. Seevu

    Seevu Gearhead

    Onko joku käyttänyt Masterkitin mukana tullutta letkua bensansiirtotarkoitukseen? Itse huomasin, että kun letku lilluu bensassa, siitä liukenee (pinnasta) mustaa. Omat linjat on kovasta tavarasta, mutta pitää vielä tsekata, etten vahingossa laittanut esim. pumpun ja suodattimien väliin tuota tavaraa.
     
  7. Väpsy

    Väpsy 2nd gear

    En tiä tosta letkusta, mutta yleisesti bensa/polttoaineletkuja on speksattu sekä tankkiin asennettavaksi jolloin kestää polttoainetta myös päältä, ja niin että ei saa asentaa tankkiin, jolloin päällipuoli ei kestä polttoainetta. Tuli ilmi itselle kantapään kautta kun siirsin bensapumpun tankin sisälle... Voi siis kyse olla tästäkin.
     
  8. Seevu

    Seevu Gearhead

    Jees eli sisältä kestää. No tarkistan kumminkin ja jätän kiepin muuhun käyttöön.
     
  9. 2207

    2207 3rd gear

    Käsittääkseni Sniperin johtosarjassa on juurikin valmiina virtarele jota ohjataan sillä pinkillä piuhalla.

    Itse tunnustan että vedin suoraan sillä Sniperin omalla virtajohdolla sen bensapumpun, mutta ei se paha oo releistää jälkikäteenkään.
     
    Seevu tykkää tästä.
  10. Seevu

    Seevu Gearhead

    Bensapumpun virtajohdossa on rele, mutta pinkkiin laitoin releohjauksen erikseen.

    [​IMG]
     
  11. generalo

    generalo 3rd gear

    Tämä malli se kai olis sitten? https://www.uspartsperformance.fi/holley-550-510-ruiskujarjestelma

    Onko tuo mainittu 800cfm ollenkaan "yks yhteen" kaasarin kanssa, kaasarinahan tuo ois ihan liian raju meikäläisen koneeseen. Tuo pienempi, kaksreikänen ei käy tuohon minun nykyiseen imusarjaan kiinni.

    Tankkiin ajattelin modailla sisäiselle pumpulle tarvittavat jutut loiskelevyineen.
     
  12. Seevu

    Seevu Gearhead

    Joo tuo käy pieneen kasiinkin.

    Uusi efi-tankki Impalaan/Belairiin Suomeen tuotuna 334€. Ei paha.
     
    generalo tykkää tästä.
  13. generalo

    generalo 3rd gear

    Jaa semmosiakin on :eek: Ei kyllä ois paha, varsinkin kun tuo nykyinen tankki pitäs kuitenkin lisäksi hiekkapuhaltaa, maalata jne.
     
  14. Seevu

    Seevu Gearhead

    Jäpikkä: interneetsi on keksitty :D
     
    generalo tykkää tästä.
  15. simeoni

    simeoni Gearhead

    Nykyään (lähes) joka autoon löytyy efi-tankki.
     
    generalo tykkää tästä.
  16. generalo

    generalo 3rd gear

    Onko moposportin kuvastolle viimein keksitty vaihtoehto?! :eek::D

    Anteeksi ot, kirjoittelen tähän vaikka seuraavaksi omia kokemuksia jahka sinne asti pääsee.
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Seevu

    Seevu Gearhead

    Laitoin YV:n. Kloppi.
     
  18. Seevu

    Seevu Gearhead

    Sniperi asentuu nokan sisäänajon jälkeen, mutta hiluja hommattu:

    Laturi

    [​IMG]

    Y-haaroitus handheldin johtoon ja piuha läppärille

    [​IMG]
     
    Isamu ja Herje tykkäävät tästä.
  19. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Jos ei löydy, niin pitää tehdä.
    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  20. GBS

    GBS 2nd gear

    Onkos tuota 4500 steathtia ollu kuin Antilla testissä? Olis ajatus jos 650-800hv 500cid laitteeseen duunais? Aika isohan tuo on ilmamäärältään mut miten pelaa "vajaa" tehoises.
     

Kerro tästä muillekin!