Holley, virikone ja tyhjäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 440Mag, 3.6.2015.

  1. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Ongelma on, että tyhjäkäynti heittelee aika mahdottomasti 1000-2000rpm välillä..

    Esim: ajossa toimii hetken hyvin, jaksaa käydä vaihde päällä (automaatti) n. 900rpm, ja vapaalla 1000 tai vähän reilu.

    Sit joskus meinaa sammua vaihde päällä, mutta vapaalle laittaessa nouseekin noin 2000rpm:ään kierrokset.

    Säädetty on monta kertaa ja moneen suuntaan. Myös ennakkoa kokeiltu 10 ja 20 asteen väliltä tyhjäkäynnillä

    Eniten ihmetyttää toi miks se välillä nostaa kierrokset tonne 2000rpm vapaalla? Ja silti "voimaton" vaihde päällä=meinaa sammua.

    Sais käydä esim. vaikka 1300rpm tyhjää mun puolesta, kun pysyiskin vaan siinä (vaihde päällä tietty saa notkahtaa vähän).

    Mitään syy-seuraussuhdetta en oo tolle kierrosten heittelylle keksinyt.

    Moottori mopar rb, 275/282 050 nokka, 850 ihan perus tuplapumppu
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Samanlaista ongelmaa mulla edelbrockin kanssa, todennäköisesti läpät liikaa auki ja kone seilaa tyhjäkäynti ja cruise moodin välillä. Ehkä pienet reiät primääriläpissä vois auttaa?
     
  3. xlh88

    xlh88 1st gear

    Sama täällä,tehdaskunnostettu edelbrock.Välillä käy tasaista 1000 ja sit putoo 500 ja lopulta sammuu??
     
  4. Weijari

    Weijari Gearhead

    Paljonko on Bensan paine? jos on liikaa niin voi laskea läpi epätasaisesti. Onhan kiihdytyspumpun karassa vähän välystä ettei makaa "päällä" ja virtaa läpi sitä kautta?

    Ihan ekana en läppiä porailis.
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    Noin isolle ruuvattu tyhjäkäynti tuntuis että läpät on niin auki että vetää transfer sloteista bensaa. Ootko tarkistanu imuvuodot? Jos tosiaan ei suostu käymään millään ilman että läpät on liikaa auki niin lisäilma reiät läppiin
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Holleyssa on porailua helpompi keino säätää toisioläppiä enemmän auki, jolloin voi pienentää ensiöpuolta. Edelissä vähän eri juttu.

    Onko vika ilmennyt yhtäkkiä vai eikö ole toiminut tuolla kokoonpanolla ollenkaan, jos aiemmin toiminut niin ilmavuodolle tai bensansaanti ongelmallehan tuo enemmän sit haiskahtais.
    Onhan kaasuläpät tanakasti kiinni akseleissa?
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

    Miten Artsi toi toimii ku jos avaa enemmän toisioläppiä niin sehän rupee kiskomaan bensaa siirtymäpiirin kautta?

    440mag voi tarkistaa ettei läpät oo liikaa auki ku ottaa kaasarin pois ja tsekkaa ettei siirtymäpiirin urat näy ku sen verran et ne muodostaa neliön läpän reunaan.

    Aika usein noin armottomalla nokalla joutuu poraa reijät lisäilmalle ku alipaine ei vaan riitä.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Imuvuotoja ei kyllä 99,9%varmuduella ole. Kaikki letkut yms on eliminoitu pois vaikuttamasta asiaan, sekä imusarja kertaalleen ollut irti ja asennettu/tiivistetty uudelleen. Ei vaikutusta.

    Saman moottorin kanssa ollut ennen 2x 750db tunnelramin päällä ja toiminut paremmin.

    Sinänsä se hetki kun tuo sattuu siinä tonnin paikkeilla pysymään tyhjäkäynnillä, niin käy kyllä hyvin ja tasaisesti.

    Ensiöläpät on kyllä suht paljon auki, mutta ei vielä silmämääräisesti niin paljoa että alkais siirtopiirin kautta vetämään. Kerran jo raotin toisioläppiä lisää, että sain ensiöläppiä enemmän kiinni. Se auttoi ihan kokonaisvaltaisesti kaikkeen, mutta ei poistanut tota kierrosten äkkinäistä satunnaista nousua. Voisi koittaa vielä enemmän avata toisioita ja sulkea ensiöitä.

    Ja siis, vika ollut ihan alusta asti.

    Läppiin ei voi oikeen porailla reikiä, koska kaasutin on tähän koneeseen vaan "koekäytössä" eikä tule siihen jäämään. Silti olis kiva saada se vähän paremmaksi.

    Pumppu on Holleyn mekaaninen, paineesta ei hajua, mitä toi nyt antaa. Ei kuitenkaan tulvi. Eikä ole samaa ongelmaa ollut ennen vastaavalla pumpulla.

    Edit. Täytyy peltsin ohjeilla kattoa toi vielä
     
  9. fury poika

    fury poika 3rd gear

  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Torino projektin sivut on koluttu läpi joo monesti

    Powervalve ensiö 45 toisio 25, uudet (samat oli per/kaasari alemmassa mainitussakin kokoonpanossa)

    Tunnelramilla ja 2x750db kävi tyhjää n. 700rpm ok.

    Ja käy nytkin ihan ongelmitta silloin kun sattuu oleen hyvä päivä 700-900rpm, mut sit hörähtää yhtäkkiä tonne 2000rpm joka nimenomaan tässä on se ongelma.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aika paljon toisioitakin sietää avata, siirtymävaiheen ura saa näkynä siinä missä ensiöpuolellakin, ja niitten pitääkin olla jonkunverran auki.
    Holleyssa usein toisiot on tosi pienellään ja ite olen useimmissa tapauksissa, kun kaasari on pöydällä, avannut niitä lisää. Näin virikoneittenkin tyhjäkäyntisäätö ja myös kaasuun vastaavuus on ollut ongelmattomampaa.

    Missäs kohtaa tossa lähtee jakajan keskipakoennakko mukaan, jos aivan siinä tyhjäkäynnin alueella niin sekin voi tehdä omia temppujaan.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toisiopuolen läppiä saa paikallaan ruuvattua kun rälläköi pienen kulmameisselin sopivaksi, ja kannattaa koittaa eikä ruveta porailemaan läppiä sihdiksi.
    Eikä siitä kiihdytyspumpputsydeemistä mene mitään imulla läpi.
     
  13. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mä olen kyllä säätäny tuplapumpulla ensiöitä ja toisioita samaan tahtiin eli molemmat saman verran auki.. Onko toi väärä tapa?
    Järkeillyt että ne pitää olla samoissa säädöissä kun seosruuveja kiertelen myös samaa tahtia.
    Kyllä sen huomaa ku rupee olemaan läpät liian auki ja seos rupee paksunemaan.
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Täytyy kaasari jokatapauksessa käyttää irti muista syistä mut tommosen työkalun vois kyl askarrella, tänks vinkistä

    Joo, ei kiihdytyspumppu tohon vaikuta ja on kyllä säädetty oikein

    Mulla vaan ensiössä seossäätö
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Itse varmistaisin vielä kertaalleen että imusarja ei vuoda sieltä alapinnastaan. Saman asian kanssa Mopariin liittyen painittiin aikoinaan vaikka kuinka, ja oli tarkastettu imusarjan tiivisteet useampaan kertaan ja laitettu tuplatiivisteetkin. Imusarjan tiivistepintojen oikaisu ja kulmien koneistaminen kansiin sopiviksi auttoi.
     
  16. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Joo siel voi ol lastuja sisällä sit ne maijat on tukos. Maanantai mallit eurooppaan ja suomeen ;)
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Toi on se paras tapa jos vaan mahdollista noin säätää. Kaikissa Holleyssä ei ole sitä säätöä toisioläpille muutakuin se hieman vaikeasti tavoiteltava ruuvi, ja niinpä käytännössä vain ensiöpuolta yleensä säädetään. Eikä siinäkään mitään, parempi silti vaan että molemmat puolet osallistuu siihen tyhjäkäyntiinkin, vaihtuu se bensakin sieltä toisiopuolelta :)
    Se transfer slottien näkyminen neliömäisenä vaikuttais olevan tapauskohtainen, oli ainakin mulla liikaa ja ensiöläppiä sai pitää vallan kiinni ja silti kävi liian kovaa tyhjää. Kokeilemallahan se selviää, ja voi toimia alkuperäisen kysyjän tapauksessa hyvinkin kun on noin iso nokka...?
     
  18. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Noniin, tutkiskelin ongelmaa viikonlopun aikana lisää.

    Ensiö ja toisioläpät ovat molemmat about samanverran auki tyhjäkäynnillä. Mutta; näyttäis että tässä just on se ongelma

    [​IMG]

    Toi alempi kuva näyttää siltä miltä mullakin.

    Täytys päästä koittaan toisella kaasarilla/rungolla että auttaako reikien poraaminen läppiin mitään.
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Reikien poraaminen auttaa kyllä tohon, mut ennen kun rupee porailemaan niin kannattaa varmistaa että tyhjäkäynti ennakko ja seos on sopiva. Sulla on sen verran raikas nokka tossa että tyhjäkäynnillä tarvii periaatteessa täyden ennakon eli sama mikä kierroksilla.

    Sit kun nämä on kunnossa niin voit alottaa poraamalla ensiöläppiin 2,5mm reiät. Jos ei vielä riitä niin toisiopuolelle sama.
     
  20. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Se olikin tiedossa että ennakkoa tarvii tyhjäkäynnillä tolla nokalla. Nyt on n. 20ast, mutta että sais olla täydet; tää tuli vähän uutena juttuna.

    Nyt on käytössä moparin oma kärjetön jakaja, jossa on keskipakoennakkoa jo rajoitettu, sekä laitettu jousi jolla kokonaisennakko on aika äkkiä pelissä. Rajoittaako vielä siis lisää, että tyhjäkäynnille sitä saisi enemmän?

    Tietty jos olis oikeesti fiksu niin vaihtais ton koko nokan. Ei vaan huvittais, kun ajossa ja muuten toi toimii tolla kuin unelma.

    Edit: Ja tosiaan, aikaisemmin kun oli tuossa koneessa tunnelram ja 2kpl ihan tehtaan vakiosäädöissä olevaa koskematonta 750 tuplapumppua niin ei ollut mitään vastaavia ongelmia. Mistä tää vois johtuu? Koitin "miedontaa" tuota moottoria hieman enemmän normaalikäyttöä ajatellen, mutta näköjään epäonnistuin :D
     

Kerro tästä muillekin!