Hoviviritetty C4 LT-1 Corvette kilpiin Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja lesabre, 1.5.2005.

  1. lesabre

    lesabre 1st gear

    Haulla löytyi kyllä tietoa jonkinverran asian tiimoilta,mutta tuntui olevan kovin monenlaista mielipidettä. Olen laittanut tämän tiedustelun myös vette-palstalle,mutta kohtalaisen rauhallisena paikkana taitaa ottaa aikansa ennenkun vastailevat..Siis,kyseeseen tulee joko Lingenfelterin tai DRM:n stroukki 383 -koneiset yksilöt. Tehoa on toisessa 440 ja toisessa 450 hv.

    Kysymys kuuluukin, uskallanko tuoda auton maahan,eli saako sitä kilpiin vai tuleeko ongelmia? Vakio LT-1 antaa 305 hv,eli 20%-säännöllä saisi olla max 366 hv, toisaalta mallisarjan tehokkain mallihan on ZR-1 tehoillaan 405 hv,eli silloin tehoa saisi olla max 486 hv= auto olisi täysin laillinen. Miten on, onhan varmaa että vertailuautona käytetään nimenomaan ZR-1:stä eikä tota vakio LT-1:stä?

    Toinen seikka liittyy katsastukseen ja päästömittaukseen,eli oletan ainakin että tollanen stroukki 383 menee läpi päästömittauksista,koska jenkeissähän on vähintäänkin yhtä tarkat noin mittaus-standardit kuin Suomessa,vai??

    Kyselen koska olisi astetta veemäisempää saada auto maihin täällä ja sitten byrokraattipirkko kertookin, että auto kelpaa tässä maassa korkeintaan pihakoristeeksi..

    Kiitos asiallisista vastauksista! Niin ja tottakai aion tiedustella virallista kantaa Akelta,mutta polttelee siihen malliin että koska ake vastaa vasta huomenna niin tiedustelisin jo nyt täältä. Yksityisillä katsastuskonttoreilla tuntui olevan kovin monenlaista käsitystä,toiset sanoo että ZR-1:sen mukaanhan ne tehot lasketaan(Koska kyllähän saat kilpiin kaikki AMG:n hurjat biturbotkin jos tahdot),toisten mielestä otetaan vakio LT-1:sen kohdalta ne tehot(vähän sama kuin BMW:llä 500 sarjaa viilatessa vertailumalliksi ei käy M5,koska on "erillinen" sporttiversio,ei muka suoraa mallisarjaa)..Ota näistä nyt taas sitten selvää..
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Zr-1 käy vertailumalliksi jos autosi vastaa (tai muutetaan vastaamaan) alustaltaan zr-1:stä. Viritetyissä 90-luvun laitteissa tulee huoleksi päästömääräysten täyttyminen, se pitää osoittaa Vtt:n testeissä eikä pelkkä pakokaasumittaus riitä.

    Mutta: mistä sitä kukaan tietää mikä siellä nokalla on?? Jos se on lt-1 papereilla niin se on lt-1 :argue:
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Vain yksi kysymys sinulle: Miksi sinun pitäisi järjestää tiedoitustilaisuus autostasi ja sen tehoista viranomaisille ?
     
  4. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Noi prosenttirajat koskevat vain koneenvaihtoa. Jos olisit vaihtamassa esim. isolohkoa pellin alle niin silloin laskettaisi prosentit tosta ZR-1:n koneen mukaan (tietysti jarrut täytyy olla yhtä tehokkaat).
     
  5. samu

    samu 1st gear

    ..ja AKE:lla nuo yo. muutokset rinnastetaan koneenvaihtoon.
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Jos jätät ne hoviviritykset vain sinun ja hovin tietoon ei niistä tarvitse koskaan vääntää kättä kenenkään kanssa.
     
  7. lesabre

    lesabre 1st gear

    Rauhallisesti,eihän tässä olla hovivirittelemässä mitään kuin päiväunissa,eikai Supo ihan heti ole tyrmään heittämässä moisesta :-? Vakavasti puhuen, Akelta asiaa asiallisesti kysyin ja itseasiassa iskutilvauuden nosti 350cidistä 383:een ei rinnasteta koneevaihtoon (jää alle 25% kirkkaasti), menee vielä normaalin huollon piikkiin toi. Jos jarrut tosiaan vastaavat ZR-1:sen vastaavia,niin ongelmia ei ole koska tehot jää 20% sisään ZR-1:sestä. Ainoa päänvaiva voi olla päästöpuoli,mutta toisaalta katithan noissa on tallessa eli loppujenlpouksi pitäisi mennä heittämällä läpi muutenkin..Viriaste kun ei kuitenkaan vielä ole tappolukemissa ja putkistoa nyt saa modattua normienmukaiseksi jos tarvetta tulee..
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Joo anteeksi nyt,alkoi vaan tuntumaan koko asia hieman vaikeelta minulle.Itse asiassa ei se pointti tullut vieläkään selväksi :oops:

    Ymmärräthän sinä nyt tämän asian kumminkin: Voit ostaa juuri sellaisen auton kun ikinä haluat ja ottaa vaikka ne "lingenfelter" venakopat pois, ja tuoda sen maahan aivan tavallisena C4 corvettena. Kukaan ei tule kiinnostumaan siitä onko mahdollisesti viritetty vaiko ei. Eli miksi kiusata itseä AKEn kanssa ? Jos se on itseisarvo että otteessa lukee jotain kasvaneesta moottoritilavuudesta tms .Niin ala sitä jumppaamaan vaikka vuosi sen jälkeen kun auton olet tänne tuonut.Ei niitä tietoja välttämättä tarvitse veropäätökseen kirjata.
     
  9. lesabre

    lesabre 1st gear

    Toki olen tietoinen että periaatteessahan sitä ei kukaan tiedä onko siinä lohkossa tilavuutta 5.7 vai 6.0 litraa ilman koneen purkamista ja millimetrimittaan tarttumista..Näinhän se on kaikkien autojen kohdalla.Mutta ihan periaatteesta kiva tietää että toi 383 olisi mahdollista sellaisenaankin kirjata kilpiin ilman mitään älytöntä papaeriprosessia/sisällissotaa byrokratiaa vastaan=AKE yllätti kieltämättä.Kerrankin positiivisesti. Loppujenlopuksihan toi on tosi lähelle vakio ZR-1:stä kulkupuoleltaan,eli eihän tässä mitään raaseria vielä rakennella. Niiden saaminen kilpiin onkin jo sitten ihan toinen asia.

    Siis ihan alustavalla pohjalla tässä näitä asioita pohdiskelen,ei muuta..
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ihan virallisesti on kilvissä suomessa rakennettu tuplaturbo C4 nen . Ja uskon että siinä on vähintään se 400+ hevosen voimaa...
     

Kerro tästä muillekin!