Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Itse olen saanut kohtuullisen asiallista kohtelua katsastusasemalla.

    Lappeenrannan Hyrymäen konttorilla katsuri kitisi vain ja ainoastaan sellaisista asioista kuin pitikin. Oldsi sai pari ykköstä tuli ja yhden kakkosen, mutta samahan se sitten oli korjata kaikki kolme vikaa. Uusinnassa tosin oli joku muu jamppa ja hieman myös virkaintoisempi, kun alkoi alussa narisemaan viisarista, joka näyttää päälläolevan vaihteen. Pitäisi olla kuulemma jämptisti kohdillaan, kun omassani oli aina kirjainten/numeroiden välissä...ei sentäs mokoma huomannut, että nopeusmittari näytti n. 40% päin per*että :grin:

    Lappeenrannassa eräällä toisella konttorilla eräs viiksivallu löysi asiallisesti viat (6 kpl), mutta tuntui että kaverilla on jotain hampaankolossa jenkkejä vastaan, kun Buick STW:stä oikein piti hakemalla hakea niitä korjauskohtia lisää...lopulta löysi kuskin oven saranan, jonka väitti olevan liian väljän? No huhhuh, ovi valehtelematta hölskyi maksimissaan sentin verran, mitattuna sieltä oven takakulmasta...siihen riitti, kun putsasi pintaa rätillä ja suihkasi CRC:tä niskaan. Uusinnassa ukko kehui miten oli sarana saatu "kuin uudeksi"...?!? :grin: :grin: Jälkeenpäin olen kuullut, että kyseinen herrasmies todellakin omaa pahoja ennakkoluuloja amerikan herkkuja kohtaan ja etsii aina jotain mistä pompauttaa, oli se sitten uusi tai vanha.

    -JJ-
     
  2. drako

    drako 1st gear

    En minä ainakaan jäis kattomaan tuollasia ammattitaidottomia katsureita, jotka ei ymmärrä osien oikeaa toimintaa ja vaihdattaa niitä vittuillessaan. Esimiestä paikalle ja oikaisua vaatimaan. :evil:

    Oon (ihme kyllä?) saanu konttoreilla aivan asiallista palvelua. Jos on jotain huomautettavaa ollut, niin kyllä ne on sen näyttäneet miksi näin.

    Joskus kyllä huvitti kun stw ei ollut aivan uutuuden kiillossa, niin kaikki konttorilla olleet katsurit tulivat sitä syynäämään. Siinä kateltiin renkaiden leveyksiä ja kaikkea muuta, mutta kun ei löytynyt mitään sanomista, niin leimahan siitä piti laittaa.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aika monella on noita jenkki-asennevammoja. Ja toi on totta,että (vieläkin!) löytyy paljon sellasia tauloja,joille toi automaattivaihe ei oikein ole se juttu.Ymmärtäisi että niillä ei osattu ajaa vielä about 15 vuotta sitten kun hienoissakin euro/japsiautoissa oli manaualit ja eutomaatit kuului vaan jenkkeihin,mutta tänäpäivänä kun Micraakin saa jo tomaatilla,luulisi että löytyisi jo rutiinia.
    Ja sitten on tämä:Ei ole meinaan yksi taikka 2 kertaa kun on inssi tempassut koeajon päätteeksi suoraan P:n silmään vaikka vauhtia on vielä sen verran,että pahalta tekee katsoa kun Cadillac(jota pidän kuin kukkaa kämmenellä itse) niiaa kivusta.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kymmenisen vuotta sitten Ford F-100 stepparistani oli mennyt leima vanhaksi. Tiesin, että vikoja on paljon. Päätin helpotta korjausurakkaani menemällä konttorille hakemaan vikalistaa. Auto oli ulkoisesti aika patinoitunut ja lisäksi melko paskanen. Katsastusmies totesi antaessaan leiman ilman huomautuksia, "Kyllä te jenkkiautoharrastajat pidätte autot teknisesti hyvässä kunnossa vaikka välillä auto on vähän nuutuneen näköinen..."
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Eräs paikallinen katsuri jäi eläkkeelle, kertoi lehdessä kuinka joku oli jäykistänyt Bemarin ruostunutta pohjaa kakkosnelosilla...

    No sitten toinen kaupunkilegenda:
    Äijät oli kuulemma katsastamassa vanhaa jenkkiä, joka tiputti niin paljon moottoriöljyä, ettei mennyt sen takia läpi. Näppärinä kavereina öljyt pois moottorista ja uudelleen konttorille. Kuinka ollakaan, katsuri nosti auton nosturilla ylös moottori kaynnissä ja ilman mitään kiireitä! Jätkillä oli kylmä hiki jo otsalla, mutta motti kesti ja leima tuli. :smile:
     
  6. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Monella vanhemmalla kuopiolaisella nousee karvat pystyyn kun mainitsee yhden entisen valtion konttorin entisen katsastusmiehen. KYHERÖINEN. Tästä miehestä on varmasti eniten tarinoita kuopion nurkilla.
    Onneksi nykyään löytyy asiallisia konttoreita ja katsastusmiehiä!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tupis 2004-01-28 13:24 ]</font>
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itse aikanaan vaihdoin euro-Foordiin V8-moottorin ja ajelin Ouluun muutoskatsastamaan. Siinähän se meni mukavasti kunnes huomattiin että moottori otti hieman kiinni jarrutehostajaan kun oikein polkaisi kaasua. Noh, katsastusmies sanoi vaan että ajakaa tuohon viereiseen halliin, siellä on työkalut ja vehkeet niin saa hieman siirrettyä sitä moottoria poispäin tehostajasta(hieman nosti toista korvakkoa ja laski toista). Eli hyvää palvelua sain ainakin omalle kohdalle.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Isi supliikkimiehenä käytti 80-luvulla mun kärryä leimalla kun 3.3L GM suora6 päästi kampiakselin kytkimen pään talinarun alta sen verran paljo öljyä kun teininä koneen rempanneena en osannu paremmin laittaa.
    Isot pojat kotopuolessa kerto että sällit oli käyttäny lintahtavaa peliä leimalla kabiinissa 8 ukkoo. Katsuri kun istu sisään niin laulukuoro takaa huusi: hei me saatiin kuski mennään parkeille. Maalattuun pohjaan oli kirjotettu: katsastusmies on H...
    Oli kuulunu nosturilla auton alta vähä kiroilua ja tuloksena oli vikalista. Ja seuraavana päivänä leima tuli muitta mutkitta



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: cb125twin 2004-01-28 13:30 ]</font>
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaveri kerran katsásti vanhaa paskaa isuzu pikuppia ja oli popniiteillä vetänyt pohjaan varoituskyltin: varo putoavia osia. Katsastusmiestä oli hymyilyttänyt, mutta ei mennyt ekalla läpi
     
  10. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Tääkin on kai huhu mutta liikkui kylillä.Olipa kerran Harri niminen auton rakentaja tarkka poika laittoi moparin pohjan kokonaan uusiksi ja maalasi pohjan ja muutenki koko auton hienoksi.Tuli katsastus aika ja laittoi pohjaan lapun muovin sisään lapussa luki"lyöppä yhdenkin kerran"kuulema ei lyöty.
     
  11. kingsway

    kingsway Gearhead

    Joo tuo nappiautomaatti on monelle aika vieras käsite. Mulla sitä on yleensä luultu radion napeiksi. Kaiken varalta oonki yleensä istunu kyydissä kun ei sitä katsuri yleensä saa käyntiin saati vaihdetta päälle.

    Eräässä katsastuksessa katsuri etsi runkonumeroita. Sanoin ettei niitä ole kun on niin vanha. Eihän se uskonu ja päätti oikeen teräsharjalla ja vielä porakoneeseen kiinnitetyllä versiollakin vähä putsata runkopalkkia. Maalithan siinä lähti ja kovasti kiittelin...

    Kaverille kerran sattui:
    Sillä oli aikanaan kovasti rimmattu Buick GS ja auton omistaja katsastuksessa varoitteli autonsa tehoista. Arvon katsastaja tähän tuumas että "kyllä hän nämä jenkit tuntee". Auto käyntiin, vaihde silmään, kaasua ja Buikki olikin sitten konttorin seinässä. Siitä sai varsin hyvät korvaukset.
     
  12. Öhman

    Öhman 1st gear

    Jokavuotinen käytäntö muinoin , pikkukaupungissa jossa kaikki tuntevat toisiaan , ja tietävät minkälaisia autoja
    ihmisillä on :
    Autoalan yrittäjä ja katsastusmies tunsivat
    toisiaan ekstra hyvin.
    Kun oli aika katsastaa saksalainen laatuauto , omistaja kävi konttorilla
    pelkällä rekisteriotteella ja sai siihen
    leiman.
    Itse auto ei käynyt , niin kauan kun tämä
    henkilö omisti sen , ikinä konttorilla.
     
  13. kingsway

    kingsway Gearhead

    Niin vielä semmonen että eräällä tuttavalla taannoin hajosi käsijarru (kardaanijarru) katsastuksessa kun se oli testattu penkissä. Tästä oppineena oon aina kieltäny kässärin testauksen siinä ja se onki testattu vaan pykälä päällä pihassa.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Nuo pari ensimmäistä tapausta oli ihan selkeesti hylsy-kamaa, mutta tää viimeinen...voi että, Nimetön lienee itse katsuri, joten pakko kysyä, enkä tarkoita vittuilla vaan ihan asiallisesti: eikö se yhtään ketuta puuttua tuollaisiin, suoraan sanottuna, pikkuseikkoihin?"

    Joo. Tuo oli 80-luvun puolivälissä ja nuo 100W lamput uusi asia. Mutta yhtä kiellettyjä ne on nytkin. Ja häikäisevät vastaantulijoita samalla lailla.

    Katsastusurani oli vain yhden kesän keikka (kesätyöpaikka). Itse olin varmaan aikaani edellä, koska olin ystävällinen asiakkaille. Silloinhan ei ollut tuo kilpailu vielä muuttanut katsastajien asenteita. Siinäkin konttorissa olin huomaavinani ihmeellistä suhtautumista jenkkiautoihin. Ei onneksi kaikilta.

    Kannattaa muistaa, että katsastajan täytyy ajatella myös sitä, että juuri leimattu auto saatetaan heti myydä kunnossaolevana pahaa aavistamattomalle. Ja toiseksi, kohteet mistä on selvät säännöt, on helppo tuomita pykälien mukaan.
     
  15. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Toki, helppo on tuomita kun on tarkat säädökset. Mä koitin hakea vähän sitä, että mua ainakin ketuttaisi valittaa katsurina jostain tyhjänpäiväisestä, kuten äärivalot, vilkun väri tai vaikka sivuputken ulostulokulma.

    Olkoonkin, että pykälät sanoo mitä sanoo, niin eikö se sitten oikeaa katsuria harmita narista pykälästä, joka selkeästi sotii järkeä vastaan, mutta pakko on asiasta huomauttaa...?

    Se on selvä, että selkeät pommit pitää hylätä, sitä mä en lähde kiistämään lainkaan!

    -JJ-
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    80- luvun lopulla kaveri osti hesasta lintahtavan, matta-viininpunaisen 1959 Chevrolet Biscaynen. Auto oli todella matala, varsinkin etupäässä e ollut nimeksikään maavaraa.
    Myöhemmin Kouvolan katsastus konttorilla: jo jonossa halliin sai kuulemma halveksuvia katseita katsastajilta. Lopulta tuli kaverin vuoro ajaa sisään. No siina ovella oli sellainen ihan pieni parin sentin kynnys, ja Chevy jäi siihen kiinni, katsastajan katsellessa. Auto oli siinä jumissa, ja kuulemma kumpaakin osapuolta hymyilytti, kun ei edes pääse halliin sisään. Katsastaja sanoi lopulta ettei ole mitään asiaa sinne tuollaisella laitteella.
     
  17. slantti

    slantti 1st gear

    Níin tuossa edellä mainitsi joku joka on ollut kesäkatsastusmies tai jotain, että jos auto vaikka myydään heti katsastuksen jälkeen, niin voi tulla valituksia. Se on tasavarma jos ostat auto-liikkeestä jonkun halvan ritsan joka on juuri liikkeen katsastama ,että kyseinen auto ei menisi yksityisen tuomana läpi. Ostin itse kerran juuri katsastetun auton suht isosta liikkeestä. Auto toimi ei siinä mut kun aloin muutaman kuukauden ajeltuani katteleen alustaa tarkemmin totesin et kun seuraava katsastus koittaa saa meikä harrastaa vaihteeksi auton laittoa. Esim. ohjauksen suojakumit kaikki aivan paskana, hyvä kun oli hammastangon kumeista ees rippeitä ja varmaan olis sellanen näkynyt jos ois ees joku auton alle vaivautunu. Ei sillä sainpahan taas oppia itsekkin auton ostosta ja laitosta. Täällä päin ovat kaikki automiehinä itseään pitävät sitä mieltä, että autoliikkeiden ajalla katsastetut autot menee helpolla läpi, nää vanhat miinat ainakin. Uudet katalysaattori ym. voi olla vaikeempia jos on jotain häikkää,eiks niistä mee joku raportti aina eteenpäin.
     
  18. ford scorpio

    ford scorpio 1st gear

    Saman jutun olen minäkin joskus kuullut, tosin silloin oli kyseessä muistaakseni volvo ja paikkana Kitee.
    Totta vai tarua, tiedä häntä?

    Kiteellä tosin oli joskus oikeasti ollut joku tiukka pipo katsastamassa autoja, niin tiukka että jenkin omistajat ajoivat silloin suosiolla Joensuuhun katsastukseen, koska tämä Kiteen kaveri ei helpolla jenkkejä päästänyt läpi!

    Eräs kuultu kommentti: "Tämmösiä nämä poikien autot ovat, hirveästi tehoja eikä mitään ajo-ominaisuuksia!"
    Kyseisessä autossa oli kiihdytysajoon tehty laatikko ja äijä oli lähtenyt suurimmalla vaihteella liikkeelle vaikka luuli ajavansa ykkösellä! Lopulta kun ei mitään oikeaa vikaa ollut löytynyt niin auto olikin "liian leveä".
    ---------------------------------------------
    Jooh on kiteellä ollut sellainen ja kokemusta
    on.
    Yhtäkin autoo käytin 3 kertaa katsastuksessa takajarruen takia,ensiksi ei pitäneet sitten laahasivat ja lopulta hyvät ..Ainoa kummallinen juttu oli että en edes tutkina niitä välillä sen kummaisemmin että tunkilla nostin ja pyysin kaverin jarrupoljinta painaa ja siinä pyörittäessä rengasta ja omasta mielestä olivat samanlaiset kokoajan.
    Niin volvojutun minäkin olen kuulut mutta totuuta en tiiä kun en ole nähnyt kyseistä tapausta
     
  19. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Mä olen kuullut ton jutun sillain että paikkana Nummela ja autona välikoppa Escortti, ja katsurin työväline oli piikki, jota tämä oli teroitellut inha virne naamalla just kun omistaja oli ajanut auton sisään. Pohjaa katsuri oli aikansa kaivellu ja lopulta tietty reikä löyty. Omistaja sitten oli pyytänyt piikin lainaan ja lyönyt konepellistä läpi ja sanonut että "menihän se perkele terveestä pellistäkin läpi!"
     
  20. villek

    villek 1st gear

    olin pari vuotta sitten katsastamassa 316 bemaria raision autokatsastuksessa ja konttorille päästyäni auto ei käynyt enää millään tyhjäkäyntiä. inssi ajoi auton rullille ja alkoi polkea jarrua, pari kertaa poljettuaan alkoi ihmettelemään kun poljin menee jäykäksi, kysyin kaverilta että mistäs sitä alipainetta tulis tehostimelle kun moottori ei käy. oli naama punaisena eikä antanut leimaa!
     

Kerro tästä muillekin!