Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. neppari

    neppari Gearhead

    Itse olen käyttänyt autojani valtion konttorissa. Ihan hyvin ja kiltisti ovat autoja käyttäneet. Joskin viimeksi kun Royalia käytin niin jo se setä sai takapyörät pois rullilta. Ja pakokaasuissa valitteli että on liikaa happea. No kai kun se niiden tehokas imuri veti välistä, imuri pois niin melkein meni läpi.
     
  2. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Onhan noita hyviäkin kokemuksia, ei kylläkään itelläni.
    Kyllä se tuntuu auttavan huomattavasti jos on tuttu inssi.
    Ukon '88 Nissan Patrolli kiisseliä inssi polki "muutamia" kertoja, putsas välillä niitä pillejä ym. ja n. puolen tunnin päästä sano että "kyllähän täältä hyväksyttykin arvo saattas löytyä".
    Kone oli siinä kunnossa että hyvä jos kotia pääs asemalta :smile:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Viime kesänä kävin turussa sillä orikedon uudella yksityisellä ooppelia katsastamassa. Jarruremppaa oli tullu tehtyä kiireessä ku leima menossa umpeen. No takajarrut ei sitten pitäneet tasaisesti, joten inssi käski mennä ajamaan ja jarrutteleen että uudet palat kiristysmekanismeineen asettuisivat, lainasi työkalujakin käsijarrun kiristämiseen, mutta eipä siitä apua ollut kun olin hieman kämmännyt rempatessa. Muuten hyvä palvelu mutta oli turhan kovakourainen sen sorkkarautansa kanssa ja sai paljon reikiä aikaan.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä käytin omaa projektisierraani ainakin neljä kertaa muutoskatsastuksessa (2.3dieselistä -> 1.6 bensaturbo), ennekuin inssi hyväksyi...

    Ekana oli vikana se, että tällä koneella autoa ei ole tehty aikaisemmin, joten olisi pitänyt hakea sellaiset ja tällaiset muutosluvat. No, tämähän oli täyttä paskaa, koska näitä kuuluisia ns. Stockmann turboja tehtiin muutamia myös 1.6 koneella. Hain lausunnon Fordilta ja takaisin konttorille.

    Seuraavaksi oli vikana liian pienet jarrut. No, sitten hain Fordilta lausunnon, että auto on keventynyt yli 50 kiloa (moottori+kytkinkoppa) ja kaiken lisäksi "saman tehoisilla" vehkeillä samat jarrut riittävät, joten on se nyt helvetti, että jarrut eivät riitä.

    No, tämän paperin kanssa konttorille ja sitten keksivät, että tässähän on liikaa tehoa painoon nähden...taas hylsy...

    No, sitten Esatechille vääksyyn hakemaan penkitysmittaus ja taas konttorille. Konttorilla sitten inssi kimpoilee seinille, että kun takapyöräteho on tätä ja tätä, niin koneteho ylittää sen ja tämän pykälän (en enää muista tarkkaan, en viitsinyt sitä narinaa edes kuunnella, kuin sen verran vitutti).

    Seuraavaksi hakemaan uutta penkitystä samasta firmasta ja säädettiin siellä sitten tehot "sopivaksi". -> taas konttorille.

    Konttorilla totesivat, että tehot on nyt kohdillaan, mutta mitekäs noi päästöt.. No, ai helvetti.

    Autosta tunki niillä säädöillä niin mustaa savua, että aamulla startatessa oli kolmen metrin musta vana takana. Itseä oikein hävetti ajaa auto halliin, mutta sinne se kuitenkin meni.

    Auto kävi tyhjäkäyntiä, ja minuutin päästä viereinen inssi huusi, että "sammuta se saatanan vehje, täällähän tukehtuu" :grin: No, autosta otettiin vielä pakokaasumittaus ja se meni läpi!!

    Mittari todennäköisesti hajosi siihen paikkaan, kun se vietiin pakoputken lähelle. Inssi oli yhtä hämmästyneen näköinen arvoista, kuin minäkin, mutta en alkanut valittamaan...

    Huvittavinta hommassa oli se, että ajoin samaisella pelillä päivittäin töihin ja eräänä päivänä poliisit pysäyttivät, kun konepelti ei ollut kiinni (ei se mahtunut, kun välijäähdytin on niin helvetin iso). No, näytin niille, että on se kiinni, se vaan on nostettu ylös, kun ei paikalleen mahdu. Äijät pyörivät auton ymärillä aikansa ja toivottivat hyvää päivän jatkoa.

    ..No, ei niitä kiinnostanut, että rekisteriotteessa luki vielä tuolloin 2.3D..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jza 2004-01-29 21:55 ]</font>
     
  5. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Faijalle oli joskus inssi pistänyt karvanopista oikein kunnon kapulakielisen huomautuksen: " Taustapeilissä heiluvat riipukkeet häiritsevät kuljettajaa ja haittaavat näkyvyyttä" .

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Kurko 2004-01-30 00:34 ]</font>
     
  6. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Minkälainen välikoppa-escort? Ite kun asun nummelassa ja täällä on pyörinyt semmonen tummanpunanen välikoppa (ex-vihreä)
     
  7. Sivonen

    Sivonen 1st gear

    ...ja leiman saatuaan äijä sanoi inssille tyynesti "pitää vähän lisätä öljyä", ja pokkana kaatoi koneeseen neljä litraa!

    Tämä oli jossain vanhassa Veekasissa, muistaakseni se on jopa tositarina.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Lohjan konttorilla kakstahtijammun rekisteröintikatsastuksessa oli vähän vaikeeta. Ääntä oli muka liikaa. Lamppukin näytti muka väärään suuntaan.
    Sisuskalujen asentamisen jälkeen äänet selkeästi KASVOIVAT, ja uusintakatsastuksessa hyväksytty tottakai, kun noi 2-T koneet vaan pitää ääntä.
     
  9. Bitch

    Bitch Gearhead

    Olin kesällä -88 leimaamassa Hakuninmaan konttorilla silloista letukkaani. Ensimmäiseksi katsastusmies kysyi, että mitenkäs tällä lähdetään liikkeelle. Totesin, että kytkin pohjaan ja vaihde päälle. Kyseessä oli 3-lovinen manuaali. Tarkastellessa auton ulkoista kuntoa mainitsi etulokasuojien ruostevauriosta, kun oli pientä reikää havaittavissa kaarissa. Sanoin, että auto on rungollinen, joten ei ne nyt niin hirveesti vaikuta. "Katsos kun sulla voi jäädä kretonki niihin kiinni" sanoi setä ja korjauskehotus lappuun.

    Toisella kertaa olin leimaamassa toista letukkaani -94 Hämeenlinnan konttorilla. Kävin ilmottautumassa ja sain vuoronumeron. Ihmettelin, kun pari autoa meni mua ennen sisään myöhäisemmällä numerolla. Mutta selvisihän se. Jouduin odottelemaan erästä tiettyä henkilöä jonka elämäntehtävänä on katsastaa kaikki jenkit kyseisellä konttorilla. Kaikki meni muuten hyvin, mutta kun mitään vikaa ei löytynyt, niin pakkohan sitä oli kehittää. Vilkkurele oli kuulemma liian nopea, vaikka oli kelvannut vuoden -90 rekisteröintikatsastuksesta lähtien. Ja kaiken kruunuksi: takaluukun pohja oli pintaruosteessa ja muutama pieni reikäkin taisi löytyä. Vaikka kuinka selitin, että tämä on rungollinen auto, niin ruostevaurioiden korjausmerkintä paperiin ja uusintanäyttö kuukauden sisällä. Selityksenä oli, että työkalut voi tippua tielle. Ihmettelin vain, että mihinkäs ne tuosta pakista ja postin muovilaatikosta tippuisi :-o

    Onneksi on parempiakin kokemuksia, tosin muilta konttoreilta :smile:


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Bitch 2004-01-30 09:47 ]</font>
     
  10. Alistus

    Alistus 1st gear

    Itse kävin lahden valtion konttorilla katsastamassa vähän kireemmän välikoppa escorttini (lukkoperällä). Katsastusmies ajoi sen jarrudynamolle ja jarrut näytti ihan tasan edestä ja takaa. Kun katsastusmies yritti saada autoa pois rullilta se sammutti sen 3 kertaa. Neljännellä kerralla se löi reilusti kaasua ja kytkin ylös. Nousihan se sieltä rullita, mutta se piirsi kahta viivaa betoniin ja hallitsemattomassa sladissa hallista ulos. Mitään vahinkoa ei käynnyt. Ukko ihan valkoisena auton pysähdyttyä pihalle. Mun oli pakko tokaista sillä äijälle "Mä en ole ikinä uskaltanut ajaa tätä sladissa tallista ulos". Äijä oli hyvin hiljaa ja loppu katsastus meni aika hiljaisissa merkeissä ja leima paperissa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    >kävin lahden valtion konttorilla

    Lahden valtio :smile:
     
  12. Seevy

    Seevy 1st gear

    90-luvun alussa kaverin -63 Falcon reputti uusintakatsastuksessa 7(!) kertaa ja aina uusilla vioilla... Jpään konttorilla oli Seppo Suomi oikein legenda...
     
  13. paku

    paku 1st gear

    mulla kävi joskus 90-luvulla niin että vein pikkubroidin "metristä" uusinta
    leimalle kun broidi oli armeijassa. Auto oli rattivaihteella , enkä ollu koskaan sellasella ennen ajanu :sad: ... ja muutenkin ihan ihmeellinen vehje (tietty 18v pojan projekti) lainarenkailla ja silleen. No ekaks matkalla konttorille lämmöt nous ja tosiaankin olin ihan hukas niitten vaihteitten kanssa. Pääsin konttorille ja olin siinä luovuttamassa peliä katsastusmiehelle saatesanoilla: kyllä sitä kaikkia paskoja joutuu ajamaan, miten vitus nää vaihteetkin oikeen toimii !!! Eipä tuo herra katsastusherra paljon autoa tutkinu.. löi leimat, varmaan säälistä siskoa kohtaan; kaikkea ne broidit siskoilleen teettää.
    100m ennen kotia auto hyyty.....
    Että sellasta:)
     
  14. rt72

    rt72 1st gear

    aikoinaan käytin kaverin ralli-mexicoa leimalla, oli ainakin kolmas kori niillä papereilla... nuori inssi kattoo runkolätkän hitsaussaumoja ja alkaa valittaa ettei tälläne käy. vanhempi inssi vierestä tulee kattomaa ja sanoo että pitäähän noita tolppien yläpäitä vahvistaa... ja leima lappuun.
     
  15. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Joskus -80 luvun lopussa piti katsastaa jaappanin rauta, Mitsu, inssi löysi kuin löysikin hylkäämiseen riittävän syyn; 'peltinen' takapuskuri oli mädäntynyt puhki ja 'kromaukset' törrötti terävinä minne sattuu. Ongelma oli kuulemma, että näihin naiset repii hameensa. Asiaa ei auttanut kommentini naisista mieluumin takapenkillä kuin auton takana. Korjaus oli helppo, leveetä maalarinteippiä koko puskurin leveydeltä ja jo kelpas!
     
  16. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Onko täällä muuten kenellekään inssi valittanut turvavöiden puutteesta vaikka olisikin laillinen ilman vöitä?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minun '75 Ford V8 F250 Pickup Ranger'istani... Vaikka muutoskatsastus meni läpi, niin vuosikatsastus hylättiin. Moottori vuosi rutkasti, väljät ohjauslaitteen osat ja lukuisat muut kohteet. Inssi valitti turvavöiden puutetta, vaikka se olikin laillista.

    Koska minulla ei ollut resursseja korjata katsastusvikoja, niin jouduin vaihtamaan '73 Ford Consul Coupeeseen.

    T: Masa
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ai niin, unohdin sanoa... inssi haukkui runkonumeron puutetta, vaikka Ford Freak Clubin mukaan runkonumeron puute kuului asiaan elikkä tehdas ei ollutkaan lyönyt numerot runkoon. Puuh!
    Paikka oli Järvenpään katsastusasema vuonna 1991.

    Näköjään joku seuraavista omistajista oli onnistunut katsastaa ex-autoni (**-666) kuntoon.

    T: Masa
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    ostin 80-luvun puolivälissä jobbarilta -62 Fairlanen, joka oli edellisenä päivänä katsastettu Lahdessa. Nuori, innokas ja rahat taskussa keväällä kun olin, ei kun lyhyt koeajo, vaihteet hakauksessa (4-v man +väljä Husrtin shifteri) ja rahat tiskiin.
    Seuraavalla viikolla satoi vettä ja huomasin että pyyhkijät eivät toimineet ja syykin löytyi: moottori olikin takakontissa.
    Muita vikoja: takarenkaat hankasivat kaariin, etuvanteessa hitsattu prikat mutterien alle, moottori suurempi kuin otteessa (289 vs 221) erillisin etupenkein olevassa autossa kuljettajan vieressä 2 ja toinen takajarrusylkky hukkas nesteet ulos...
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kerran pilttinä piti katsastaa yks korivaihtojenkki kun se oli ostajaehdokkaan vaatimus. No vikaa löyty jarruletkun ja väljän sektorivarren nivelen verran.
    Vaihdoin molemmat ja tunnin päästä takaisin.

    Se eka heppu oli kadonnu johonkin ja uus ukko tuli tsiikaan. Yleensä ne kurkkaa auton alle, että onko osat vaihdettu mutta tää ukko halus kärryn nosturille.

    No auto nosturille ja ylös,,,,,, ja hetken päästä helvetinmoinen kolina kuulu hylsyn alta ja katsoukko laski auton alas ja käski alle tsiikaamaan??
    Ja tähän putosin totaalisesti kun äijä sano ihan pokkana että miksi olen vaihtanu sektorivarren kun siinä ei ole väljää?!?!?
    Tuijotin "inssiä" hetken suu auki kun se jatko, että sun olis pitäny vaihtaa apusimpukka kun siinä on väljää eikä ehjää(uusi) sektorivartta.
    Sitten kysyin siltä että mistä helvetin pöpilästä olet karannu ja hae tänne joku täysjärkinen inssi avuksi ennen kun avaat suutas enempää?!?
    Onneks se ekan tsekkauksen tehny ukko tuli siihen metelipaikalle selvittämään kun meinas tulla turpakäräjät sen pölhön kanssa.

    Toinen hassu kerta oli kun menin kaverin Horisontin kanssa Turkuun.
    Autoon tuli sitruunan nielaisseen näköinen ukko ja homma alkoi. Se tälläs pyyhkimet päälle ja toinen sulka käväisi melkein maskissa asti eikä lasissa ollenkaan. No koitin vähän keventää tunnelmaa ja heitin siihen että nää on uudesta asti vähän erikoisia. Ja jumalauta se ukko suuttu ja huusi naama vaahdossa että kyllä hän tietää millaisia uudet autot on!! no tokaisin siihen, jaa että sulla on tällainen?

    No sitten jarrutestin jälkeen äijä lähti aika liukkaasti liikkeelle ja kakkoselle heittäessä vaihdeloota rusahti aika pahasti ja taas piti sanoa, että säähän varsinainen vatanen olet ja ei tätä tähän tarvii rikkoa.
    Ukko ajo sisälle naama punaisena ja nosturilla ~20minuutin jälkeen huusin sinne alas että meinaatkos ostaa tän kun niin tarkkaan katot.

    Arvatkaa tuliko leima?? No ei mutta en tiennyt ennen sitä että niin pienessä autossa voi olla noin paljon ja isoja vikoja ja paaliinhan se meni.
     

Kerro tästä muillekin!