Hydraulin tulppaus

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Powerstroke, 30.4.2018.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Raktorikaivurin yksi sylinteri vuotaa jonkin verran. Kyseessä on kaivurin teleskooppivarren sylinteri, eli se ei ole 100% tarpeellinen koko ajan. Jos vuoto pahenee sietämättömäksi, niin voiko sylinterin ohittaa väliaikaisesti yhdistämällä sen putket (hullunkierto), tai tulppaamalla putket? Putket liitoksineen on sopivasti vierekkäin eli kumpikin onnistuisi.

    Vai räjähtääkö jotain silmille?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Jos se männänvarren tiivisteestä vuotaan, niin ei putkien tulppaaminen vuotoa poista. Sylinterin liike pitäisi lukita mekaanisesti, etteivät siihen vaikuttavat voimat tee sylinteriin painetta.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    En tiiä mistä kohtaa se vuotaa kun koko sylinteri on täysin piilossa teleskooppivarren sisällä. Mutta jos sen ohittaa niin toki teleskooppivarsi lukitaan tapilla paikoilleen, siinä on ihan korvakkeet sitä varten tai siis ajettavia siirtymiä tai kuljetuksia varten ettei teleskooppivarsi valu ulos omia aikojaan.
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Vuotavalle sylinterille tulevat letkut voi tulpata tai yhdistää toisiinsa, loppuu vuotaminen. Suurempia kaivu urakoita ajatellen voi teleskoopin lukitus hajota, riippuu miten vahvasti on rakennettu, mutta ei kai sitä ole suunniteltu kaivaessa käytettävän.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

    eihän sen pitäisi vuotaa jollei sitä käytä.
    jos käyttämättä vuotaa niin ohjausventtiili falskaa.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Hyviä vinkkejä, kiitoksia


    Totta tosiaan ei varmaan ole. Siihen mahtuu tuuman paksuinen tappi mutta kaivurungon korvakkeet ei ole ihmeellisen oloiset.


    Nyt tosiaan tuntuu siltä että vuotaa nimenomaan käyttämättä. Viikon seisonnan jälkeen tulee öljyä ehkä semmonen teemukillinen, mutta parinkin tunnin käytön jälkeen ei tule mitään. Öljy siis kerääntyy kaivurinvarren kärkeen ja sen kun kääntää ihan pystyyn niin valuu vasta sitten ulos (juorureikä on tukossa)

    Missä siellä on sit ohjausventtiili jos semmonen vuotaa?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tottakai poistaa vuodon, jos ei sinne öljyä päästetä. Sylinteriin jäänyt öljy voi tulla ulos.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tuota, kyllä paluupuolella on aina niin paljon painetta, että vuotava tiippari vuotaa. Mitä enemmän toimintoja on yhtä aikaa käytössä, sitä enemmän on paluussa painetta. Ja lepotilassa sen sylinterin lähdöt on paluussa.
     
  9. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

    jos se venttiili on kunnossa niin se ei päästä painetta sylinterille.
    ei menoa eikä paluuta!
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Yhdistäminen on varmaan se sivistynein ratkaisu. Vahinko vivun tönäsy ei aiheuta edes ylipainevenan laukasua. Vaan eipä se tulppauskaan aiheuta muuta, kuin saman jos ajaisit sen toiminnon "laitaan" vipua tönästessä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Siellä on kyllä yleensä aina paluu lepotilassa jokapuolella.
    Riippuu toki venapöydän toteutuksesta.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Näin ajattelin potentiaaliseksi lopputulemaksi.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Mutta jos ajattelis korjaavansa niin missä se vuoto näillä tiedoilla luultavimmin on?
    Kyseessä on John Deere 310C traktorikaivuri vuodelta 1988, jos se avittaa esim venttiilikoneiston rakenteen kannalta.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Tuo viimeinen ei täysin auennut.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Sitä juuri tarkoitin, että vuotaa niin kauan kuin sylinterissä on öljyä. Eli teemukillinen viikossa-tahtiin vuotoa jatkuu pitkän aikaa.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  16. jorkkeri72

    jorkkeri72 3rd gear

     
    Powerstroke tykkää tästä.
  17. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Lepotilassa, silloin kuin sylinteriä ohjaavaa venttiiliä ei käytetä on sylinterin männän kummallakin puolella olevat linjat suljettu, yhteyttä paluu tai painelinjaan ei ole. Muutenhan sylinteri olisi "uivassa" tilassa.

    Kun vuotavaan sylinteriin tulevat letkut tulpataan ja jatkopuomi lukitaan jatkaa sylinteri varmaan vielä vuotamista, kun sehän on täynnä ööliä. Riippuu varmaan miten tiiviste on rikki yms.

    Todennäköisesti männänvarren tiiviste, letkut tai letkun nipat aiheuttaa vuodon. Ei ole kovin vaikea vaihtaa männänvarren tiivistettä, mutta vähän inhottava työ johtuen sylinterin painosta ja öljysotkusta.
    Itte olen vaihtanut männänvarren tiivisteen siten, että irrotellu männänvarren puoleisen pään irti puomista ja konetta käyttämällä ajanut sylinterin maksimi pituuteen. Sitten avannut varrenpuoleisen letkun ja lukinnut venttiilipöydästä kyseisen sylinterin vivun sopivaan asentoon kone sammutettuna.
    Vaijeritaljaa apuna käyttäen olen sitten tuupannun männänvarren sylinterin sisään, näin sylinteri on tyhjentynyt oljystä ja sit pääsee irrottelemaan turparuuvia ja vaihtelemaan tiivisteitä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Aivan totta muuten. Mun ajatus oli taas jumissa muualla.
     
  19. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Noin se toimii vain jos on yksitoiminen sylinteri. Puomin jatkovarsi on 2 toiminen. Vai jäikö kirjoittamatta, että ennen sylinterin työntöä, irroitetaan ylempi sylinterin letku, muutoin se imee männän toiselle puolelle öljyä?

    Mikäli vaihdat tiivisteen, niinkuin kannattaisi, niin kevyitä liikkeitä alkuun, ettei uudet tiivisteet pullahda ilman mukana ulos.

    E: joku vitun lukihärö taas iskee! No muista toi ilmaus kuitennii. Muutoin olikin niinkuin morbidelli kirjoitti
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Otas kuvaa siitä sylinteri sijoituksesta

    Riippuen toteutuksesta joissa se sylinterin päätymutterin lukitus on sellainen paksu rautalanka joka pitää uittaa pois reiästään
    Piikillä koukkii sen langan pään ylös ja mutteria pyöritämällä tulee lukitus lanka ylös

    Yleisin mistä ne taitaa vuotaa on joko letkut tai turpamutteri

    Sellainen tullut vastaan, et kaivurista jalan turpamutteri oli lähtenyt peruutamaan, kun koko konetta hyppyytetään jalan varassa, se on kovilla

    Vuoto oli melko suurta mutta vaikka sylinterissä on kuoppia ja uria niin vain niiden kohdalla vuosi ja lakkasi jalka valumasta alas

    Siis näkyykö se sylinterin pää? ja letkut siinä esillä?


    Voihan se olla et on kaivettu väärin ja jatkolla kiskotettu kauhaa luokse jolloin stefa tai tiiviste pullahtanut tai ratkennut paineesta

    Näkyykö ne sylinterin molempien päiden tapit, senhän vois vaikka ottaa sylinterin pois sieltä paikaltaan ja yhdistää ne letkut ja katella kun ehtii sen korjaamisen
    Tosin joissain se voi olla et sylinteri on tapitettu varren/puomin sisälle jolloin voi olla et kun näkyvän tapin pään irroittaa irtoaa koko puoli/varsi sylinterin kanssa ja tappi on kelluva
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!