Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. 401

    401 2nd gear

    Ei kai siinä silti tarvii joka nurkkaa säätää vaikka niitä venttiilejä onkin sen verran tarjolla että ilma ei kulje pussista toiseen mutkaan ajaessa.monasti normaali ihmisellä nyt tarvetta olekkaa yhdellä renkaalla ajaa.tietysti jos haluaa lesottaa muille silläkin.
     
  2. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ei tarviikkaan.
    Itellä on 8 venaa ja kapulassa 9 nappia.
    Eli saa säätää joka nurkkaa erikseen jos siltä tuntuu.
    Tai keulaa/ perää erikseen.
    Tyyli on vapaa.;)
     
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    oon tässä seuraillut tätä topikkia ja tullut siihen tulokseen että nämä "harraste ilmajousitukset" on tuon ohjaus/säätö periaatteensa puolesta aika skeidaa.
    verrattuna esim.raskaankaluston siis lähinnä ilmajousitteisissa kuormaautoissa käytettäviin komponentteihin ja säädintyyppeihin nämä jenkeissä yleiset ja tänne rantautuneet systeemit on lähinnä soveliaita juurikin noihin show laitteisiin.
    onhan se varmaan sen ekaviikon ajan hauska säädellä joka nurkkaa erikseen ja lisäillä/vähennellä paineita kuorman mukaan mutta mutta...
    kyllä tuollaisen normin ajelu/ käyttöauton jousituksen on oltava ensisijaisesti itsestään ajokorkeuden hakeva ja siinä sen myös pitävä. myös kuormattuna ja kuormituksen vaihdellessa. show käyttö olisi vain kiva lisä toiminto tarvittaessa.
    enkä nyt tarkoita että kuorma-auton 24V systeemit pitäis saada toimimaan henkilöautossa
    vaan toimintatapa kannattaa kloonata.
    noihin komponentteihin kannattaa kysellä kuorma-auto korjaamoista esim. raufoss tuotenimellä liittimiä ja soviteosia.http://www.trp.eu/en/Trp/Parts?key=subGroupId&value=21033
    myös tecalemit merkillä kattavat valikoimat hieman sirompia ja kevyempiä liittimiä.https://www.google.fi/search?q=pain...AQISA#tbm=isch&q=tecalemit+paineilmaliittimet
     
  4. lintta88

    lintta88 2nd gear

    mitä leimaukko sanoo siihen jos mulla on vaan taka-akselilla pussit ja parit solenoidit ilman mitään tasonsäätö tsydeemiä ?
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    Silleen itellä on leimattu.
    Tai oli alkuun pelkän kompuran perässä pussit.
     
    lintta88 tykkää tästä.
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onko palje asennettu norran päälle? Silloin kai ilmajousitusta tulkitaan vaan avustavaksi systeemiksi ja sallittu.
    Mulla oli ilmapakeet vain edessä, niin poikkeuslupakäsittelyssä sanottiin nou!
    Vaatii palkeet myös taakse ja tasosäädön tai rautajouset takasin eteen:eek:
     
    Muokattu: 21.10.2016
  7. lintta88

    lintta88 2nd gear

    takana on vieterit eli ei sit onnistu ellei oo joka kulmas pussei :( tarkoitus ois tehä niin nolla budjetilla kun vaan voi, mut taitaa jäädä haaveeksi. onneks saa viel tehä rälläkkä madalluksia :D
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    No mulla on otteessa vaan takapussit ja nelilinkit.;)
    Keulan pussit leimaan keväällä.
     
    lintta88 tykkää tästä.
  9. ViLU

    ViLU Gearhead

    Siis ilmapusseilla toi tasonsäätö on ihan helppo. Suunnitellaan ilmapussien kiinnikkeiden korkeus niin, että pussit täynnä auto on halutussa ajokorkeudessa. Ei tarvii olla mitään tasoantureita tms.

    Näissä hydraulivehkeissä toi ei oikeen onnistu, kun esim mulla toi korkeuden säätö laidasta laitaan on 170mm. Tämähän tulee siitä, että etupäässä on 8" pitkä sylinteri ja takana 10". Pitäis olla pirusti lyhkäsemmät sylinterit jos haluu niillä rajoittaa korkeutta. Korkeuden rajoitus/säätö on siis pakko toteuttaa hydraulivehkeissä...
     
    Muokattu: 21.10.2016
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kysyppäs katsurilta saako laittaa lisäjouset

    Eli hehkutat tai käytät jossain osaavalla jousipajalla ne orkkis vieterit hehkutettavana ja sit korkeuden säätö pusseilla
     
    lintta88 tykkää tästä.
  11. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Siis ilmapusseilla toi tasonsäätö on ihan helppo. Suunnitellaan ilmapussien kiinnikkeiden korkeus niin, että pussit täynnä auto on halutussa ajokorkeudessa. Ei tarvii olla mitään tasoantureita tms

    Mites tää toimii kuormauksen kanssa? Kuormaat pari sataa kiloo ja perä niiaa.. Sillonhan tuo tasonsäätöanturi olis hyvä olla mutta jos on jo entuudestaan pusseissa "täys" paine niin ei sinne paljoo lisää kärsi laittaa.
     
  12. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Mulla olis mielessä korkeudeltaan säädettävällä ilmajousituksella ainakin kolme korkeustasoa.
    - Tontti asento. On se vaan niin hienoo saada auto pohjasta maahan
    kiinni tasamaalla... herättää ihmetystä edelleeno_O
    - Ajo asento. Maavaraa noin 10 cm. Sallittu minimi 8 cm.
    - Ylin jousituksen asento, tarvitaan joskus huonolla mökkitiellä tai
    nosturin päälle ajamiseen yms.
    Paras ajokorkeus ei mielestäni löydy " pussit täynnä" korkeudessa, vaan n. 50- 80 % korkeudessa.

    Onko kokemusta kyseisestä ( elektronikka pelistä) Hinta ei niin kallis kuin vastaavat accuair tai airlift korkeudensäätö systeemit.
    http://www.x2industries.com/upgrade...re-and-mechanical-senders-upgrade-p-8614.html
     
  13. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Mitenkä tätä nyt lähtis rakentaan.. Ensin meinasin laittaa yhen mankun jolla säädetään perää ja toisen keulalle. Sit molempiin vielä mankut että saa tyhjättyä.

    Sit rupesitte puhuun tuosta paineen karkaamisesta pussilta toiselle mutkissa nii saako toimivan paketin jos joka pussille menee oma linja mankulta ja sit yks mankku per pää josta tyhjätään?

    Molempiin akseleihin keskelle tasonsäätöanturi että ei tarvi itte lisäillä painetta jatkuvasti.

    Eikö sen näin saa ihan toimivaks rstkasuks? Mulla on nyt 5 mankkua eli yks pitäis ostaa lisää.

    Kaikkein helpoin olis kyllä varmaan 8 mankun patteri ja joka palkeen luokse oma tasonsäätöanturi että joka nurkki toimii itsenäisesti ja aktiivisesti?

    Ymmärsikö kukaan..??

    Ja Jos jollain on myydä sähkösiä mankkuja niin kiinnostaa. Myös palkeet kinostaa
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Miten meinasit sen tyhjennyksen tehdä että se ilma ei kulje pussilta toiselle kun se tyhjennys linja kerta on yhteydessä molempiin pusseihin yhtä aikaa? Takaiskuilla?

    Onko sulla jäykkä etu ja taka-akseli? Jos edessä ei ole niin sinne joutuu kyllä laittaa molempiin nurkkiin tasoanturit.
     
  15. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Justiin tota tyhjennystä mietinki että saako tuota toimimaan tolla systeemillä että hommaanko yhen mankun lisää vai kolme..

    Taka-akseli on de dion tyyppinen jäykkä. Etuakseli on ilmeisesti kanssa jäykkä. Iskarit jousien sisällä ja kolmiotukivarsien välissä. 1970 luvun auto.

    Etuakselille ei perjaatteessa välttämättä tarvis antureita kun keulan paino on melkolailla vakio kokoajan, mutta mitä nyt täällä ollu puhetta niin taitavat sen konttorilla vaatia. (pitää vielä konttorilla keskustella asiasta)

    Taka-akselille joko yks anturi keskelle tai sitten molempien renkaiden luo (varmasti näin fiksumpi) koska perän paino vaihtelee kuormauksen mukaan ja paino saattaa myös jakautua epätasassa vasemmalle ja oikealle puolelle.
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Mimmosta anturia on tarkoitus laittaa korkeutta tunnustelemaan? Perinteisellä viiksi rajakytkimellä saa korkeuden rajattua, mutta anturi vatkaa kokoajan kun on noita monttuja Suomen tieverkostossa:D Meinaan, että kestääkö on/of tyyppinen rajakytkin moista röykytystä. Onhan niitä tietysti laadukkaita ja vähemmän laadukkaita versioita. Yksi vaihtoehto on käyttää induktiivistä anturia. Sen lukuetäisyys pitäisi pysyä toleranssissa ilman kontaktia.
     
  17. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Tommonen induktiivinen anturi olis tieten helpompi asentaa. Vaan kuinka se toimii kun otetaan huomioon että alustan kaikki osat melkolailla metallia kuin myös kori. Sekoaako tuo anturi? Ja kuinka lähelle tuo pitäö asentaa mitattavaa kohdetta että se alkaa reagoimaan?

    Kaikki hyvät vinkit on kyllä avuks kokeneemmilta nii ei tarttis kaikkee kokeilla kun tämmönen ilmatoiminen alusta ihan uus "aluevaltaus"
     
    Muokattu: 22.10.2016
  18. Rod Blacksmith

    Rod Blacksmith 1st gear

    Mulla on myynnissä tuolla myydään osastolla sellainen magneettiventtiililohko (ride pro/air ride technologies tekemä).
    On tarkoitettu juuri tällaisiin systeemeihin,eikä ilmat mene mutkissa pussilta toiselle. Pystyy joka nurkkaa nostamaan /laskemaan. Simppeli ja hyvin kompakti paketti./ Heikki
     
  19. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Ei kyllä sattunnu silmiin. Olisko laittaa linkkiä tai paiskaa vaikka yyveetä..
     
  20. Bukero

    Bukero Gearhead

    tämä periaate ja ajatus on ensimmäinen virhe.
    ja siitä on helppo hypätä jo seuraavaan ...
    toistan edelleen että katsokaa edes ilmajousituksen periaate tuolta kuorma-autopuolelta.
    ja varsinkin ilmajousitteisista perävaunuista joissa koko järjestelmä on toteutettu sähköttömästi. ja toimii aina kuljettajan huomioitta.
    sitten niitä erilaisia pelleilysysteemeitä voi lisäillä sähköohjattuna siihen.
    katsastusmiehet hyväksyvät kaikenlaisia virityksiä ku eivät itsekään tajua ilmajousituksesta paskaakaan.
     

Kerro tästä muillekin!