Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. Bukero

    Bukero Gearhead

    Muistutan edelleen että tässä asiassa pyörä on jo keksitty.
    tutustukaa kuorma-/linja-/ym.raskaammassa kalustossa käytettäviin ratkaisuihin.
    Tosin jos haluaa leikkiä "ainstainia" niin se on jokaisen oma valinta.
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Keksiminen ja rakentelu on kivaa:)
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei kannata taistella tuulimyllyjä vastaan,
    kuorma-autot on isoja ja kalliita eikä niitä voi autoon soveltaa [roll eyes hymiö]
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    ihan vinkkinä että tuo sähköinen "taso tieto" on potentiometrin kertomaa ainakin noissa jo keksityissä järjestelmissä.
    ainoastaan akselien ääriasennoista kerrottiin joissain vanhoissa järjestelmissä lähestymiskytkimillä (ind.ant.) mutta mekaanisia rajakytkimiä ei muistaakseni ole millään merkillä ollut käytössä.
    mutta kuten tuolla ylempänä jo todettiin...keksiminen on kivaa.
    varsinkin jos huomaa keksineensä jotain mikä ei toimi.
     
  5. 401

    401 2nd gear

    Minkämoisia lienee nuo setit mitä on henkilöauto käyttöön olemassa.niissä näkyy oleva mankan nuppi tyylinen se tasonsäädin+painetunnistus.tosin kaikissa ei näy oleva sitä painetietoa tarjolla muuta kun säiliöltä.
     
  6. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tiedä mitä nykyään maksaa noi valmiit tasonsäätöpalikat, mutta sillon ku meinasin omaan Impalaan säkkejä niin ne oli jotain päälle tonnin. Siis pelkkä säätöpurkki. Kerkisin jo vähän suunnittelemaan koodia Arduinolla, millä olis saanu sen tasonsäädön tehtyä halvalla.

    Anturit olis ollu ihan samoja värkkejä mitä käytetään tuotantoautojen ilmajousituksissa (Esim. Range Rover). Tasoanturit on tosiaankin ihan perus potentiometrejä mitkä sitten kertoo säätöpurkille tarkkaan auton korkeuden. Jotta säädöstä saadaan järkevä ettei se ala humppaamaan ylös/alas joka kuopasta pitää koodiin tehdä esim PID-säätö.

    Eli jos koodi taipuu niin tommosen purkin värkääminen esim. Arduinolla tai muulla vastaavalla ei ole hirveen paha rasti. Itellä projekti jäi siihen, että tilasin hydraulit. Eihän lowriderii voi nyt millään ilmajousilla tehdä ;)

    Joo ja en ala kenellekkään tekemään sitä purkkia... Ei taivu koodi multa niin rivakasti, että jaksan/kerkiin sitä lähtee valmiiksi tekemään.
     
  7. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Minkälaiset pultit noihin ilmapalkeisiin sopii? Kävin koko pulttilaatikon läpi kotona eikä yhtään sopivaa ollu. Onko ne jotain tuumakierteisiä?
     
  8. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Minkälaisia modauksia ootte tehny etuakselistolle iskaritorneille ilmajouselle?

    Pitäis omassa leikata koko iskaritorni romulavalle ja rakentaa uudestaan että pussi mahtuis ja että sais riittävän matalalle keulan...
     
  9. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Onkai porukka noita torneja muokkaillu?

    Ei pysty koko tornia vain leikkaamaan pois kun ylätukivarren kiinnitys o samassa tornissa yhtäpuuta periaatteella...
     
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Droppi olka-akselilla sais lisää pelivaraa ja säilyis pyöräkulmatkin matalalla ajaessa lähempänä oikeaa.
    Edellisen sivun kuvia kun kattelee, niin mahtuuko palje ylensäkään kolmiotukivarsien sisään? Jos mahtuu, niin ala kolmiotukivarren pohjaa jos vähän muotoilisi, sais palkeelle alaspäin hieman lisää tilaa.
    Loppu tila palkeelle pitää saada yläpuolelta, mutta ylä kolmiotukivarsien sisäpuolelle pitäisi jäädä palkeen lisäksi tilaa myös runkorakenteelle. Uudet runkorakenteet pitäis olla vahvaa tekoa, että joskus sais muutoskatsastuksen läpi. Tukivarsiahan ei saisi leikellä, hitsailla eikä porailla reikiä, ainakin periaatteessa.
    Löytyisiköhän riittävällä kantavuudella ja korkealla paineella toimivia joustimia jotka mahtuisi pienemmällä työllä paikalleen.
    Näihin vanhempiin ilmajouset on aika haasteellinen ja suuritöinen puuha, toisin kun uudempiin, kun saa mallikohtaisia asennusvalmiita sarjoja, niin ei tarvi paljoa rälläkällä ajaa :D
     
    Muokattu: 17.12.2016
  11. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Mietin tota asiaa vielä ja pyörittelin irto-osia käsissä lahosta varaosaetuakselista ja jos pikkusen sipasis alatukivarren sivupinnoilta pois ja hitsailis lisävahvilkeet tukivarren ulkoreunoille niin pussi mahtuis alatukivarren pohjalle ja pohjan uudelleen muotoilemalla sais homman rokkaamaan ilman että yläpuolta tarvis leikata palasiks vaan sinne vain sovitteet.

    Noilla vahvikkeilla sais alatukivarren pysymään yhtä vahvana kuin se on alunperinkin ollu.

    Pitää alottaa tekemällä yläpuolelle tuo sovite ja kiinnittää pussi siihen ja lähtee kattoon miten vituiks oon mittaillu ja suunnitellu.

    Lopuks ruostesuojaa, maalia ja massaa päälle...
     
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    https://www.google.fi/search?q=truc...X&ved=0ahUKEwjli_CutP3QAhVF1iwKHRf4ApcQsAQIHQ noissa kuvalinkeissä muutamia vinkkejä ja varsinkin nämä https://www.alibaba.com/product-detail/Truck-MAN-Cabin-Suspension-Air-Spring_439195797.html ohjaamon jousipussit valmiiksi iskareilla.
    ratkaisee monta ongelmaa kerralla...tuollainen trukin korkea makuuohjaamo painaa saman kuin normi henkilöauto joten kantavuus riittää ja mahtuu alkup.kierrejousen tilalle jne...
     
  13. hienomies

    hienomies 3rd gear

    onko kukaan muuttanut sanden merkkistä ilmastoinnin kompressoria pumppaamaan ilmaa? kokemuksia kaipaisin aiheesta??
     
  14. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Paljonkohan tommonen kestää painoo? Meinaan tommottiisia netissä kattellu ja scanian 3 sarjasta löytyis sopivan näköstä tappi-lenkki kiinnityksellä olevaa hytin ilmajousta mutta missään ei kerrota paljonko minimi - maksimi liikerata ja paineet sekä kantokyky... yrittäny guugletella ja kysellä ja ihmetellä...
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ilmastoinnin kompuroissa on se ongelma, että öljyn on tarkoituskin kulkea pumpattavan mukana. Myös siis voitelu hoituu sillai. Jos rakentelet tehokkaan öljynerottimen lähtöön, ja palautuksen imupuolelle, niin kyllähän se muuten toimii varmaankin.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ite kyselin samaa ja lopputulemana oli ettei kannata, sen verran vaikeaa ois toteuttaa ja ilman tuotannollinen määrä on olematon, mutta painetta kykenee tuottamaan reilusti

    Toisaalta mitä noita sanden;in kuvia kattelin moisen vois onnistua modifioimaan mäntäkompuraksi muuttamalla perälaippaa ja jokaiseen sylinteriin omat venttiilit, eli pitäis olla sitä läppäventtiili metallia, josta ei ole mulla mitään tietoa mitä se on, sit tartteis kannen jossa imukanavat ja paine kanavat, mutta jos on koneistus mahdollisuus, niin tekeminen ei välttämättä ole isokaan vaiva, kunhan männät ei ole läpi imevät ja ovat "männänrengastetut"

    Painin mäntätila näky olevan omassaan ja pumppu tila kompuran perässä ainakin joissain malleissa
     
    Muokattu: 19.2.2017
  17. hienomies

    hienomies 3rd gear

    mites kun tuossa sandenissa on oma öljytila onko sillä mitään virkaa vai tarviiko silti sinne ilman sekaan öljyä kiertämään ettei leivo kii??
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä se öljy tarvitaan mukaan, männille ei tule muuten voitelua, eikä uudemmissa mihinkään. Niissä vanhoissa Harrisonin A6 kompuroissa vois olla teoreettinen mahdollisuus, niissä on vielä öljytila ja jopa öljypumppu, muistaakseni.
     
  19. El C

    El C 3rd gear

    Ootko löytänyt toimittajaa Suomesta?
    Jos oot niin tilaat yhden ja sovitte, että voit palauttaa jos ei käy. Siinähän sitä on sitten helppo testata. Luulis melkoisesti ainetta ja painoa kestävän, liikeradoista en sano mitään.
     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mites tommonen roiskevoideltu pieni halpiskompuralohko, jos sen laittas magneetti kytkimellä pyörimään moottorin apulaitteeksi.. onko joku soveltanu? Joo tiedän että esim airliftilä on remmivetosia York kompuroita mutta koko ja hinta on liian suuri
     

Kerro tästä muillekin!