"Hydraulit"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja late, 2.1.2003.

  1. koni

    koni 1st gear

    Jos rupeaisin etsimään tuollaista York -merkkistä kompuraa niin mistä kannattaisi aloittaa. Saako niitä uutena? Missä maassa valmistettu?
    Googlella en löytänyt mitään järkevää..
    Onko jollain tietoa noista ilmastoinnin kompuroista, että onko joku muu kompura -malli vastaava (Ford, Mopar tai joku japsikompura?)? Nyt konehuoneessa on Ford -mallinen kompura joka oli kyllä alunperin tarkoitus ottaa ihan siihen käyttöön kun on tarkoitettukin. Mahtaisikohan se kestää ilmajousitus käytössä?
    GM-malliset eivät kuulemma tahdo kestää tuossa käytössä.
     
  2. B 49

    B 49 Gearhead

    Multa löytyis yksi kappale kyseistä kompuraa.En ole kyllä ihan varma haluanko sitä myydä.Jenkki kompura se on.Niitä on käytetty ainakin jälkiasennus ilmastoinneissa 60 luvulla.Tässä mun kompurassa kiinnikkeet letukan pikkulohkoon.US Partsista löytyy niihin tiivistesarjojakin.

    [​IMG]

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: B 49 2003-06-07 17:16 ]</font>
     
  3. B 49

    B 49 Gearhead

    York compressor-haulla Googlesta löytyy vaikka mitä.Esim.
    York-style A/C compressors used by AMC, Ford, Volvo, IH, and Oldsmobile in the '70's and early '80's. These have an advantage over other compressors in that they have a separate, internal oil reservior, while other compressors are lubricated by the freon in the A/C system. Without freon, they require an inline oiler for lubrication. The Yorks also have a long history of reliable performance and high-capacity output.
     
  4. koni

    koni 1st gear

    Niinpäs löytyikin, taisin vain olla hieman hätäinen etsiessäni.

    Joo, jos nyt kuitenkin tulet siihen tulokseen, että voisit sen myydä niin voisin sen vaikka ostaakin.. Olettaen tietenkin, että hinta on järkevä, ilmaiseksi ei tarvitse antaa.
    Muussa tapauksessa taidan ottaa yritä-erehdy menetelmällä selvää mitä Ford-mallinen kompura oikein kestää!!
     
  5. B 49

    B 49 Gearhead

    Näköjään noita on käytetty 80 Volvoissakin.Saattaisi olla helpompi löytää,ehkä.Ruotsista?Ei varmaan käytetyt kauheesti siellä maksa.Niinkun mainitsin omassani on kiinnitys systeemit letukkaan ja ne ei varmaan sulle käy.
     
  6. koni

    koni 1st gear

    Ok, siinätapauksessa vois hyvin löytää jopa suomalaiseltakin romikselta.. Pitääpä huomenna hiukan kasvattaa työpaikan puhelinlaskua ja tehdä pieni soittokierros..
    Kiinnitysraudat joudun jokatapauksessa duunaamaan itse, mutta pieni näpräilyhän on vaan mukavaa!
     
  7. koni

    koni 1st gear

    Onko muuten jollain hajua, että paljonkohan tuollaisen ilmastoinnin kompressorin pitäisi pystyä kehittämään painetta?
     
  8. B 49

    B 49 Gearhead

    Kyllä niistä pitkälle yli 10 baria pitäis tulla.Noita Yorkkejahan on sitten kolmea eri tilavuutta,jos semmoista alat etsimään.Siitä kiinnityksestä vielä.Mitä minä olen nähnyt,niin ne on yleensä kiinteesti kiinni ja siinä ylimääräinen säädettävä hihnapöyrä millä hihna kiristetään.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: B 49 2003-06-09 20:38 ]</font>
     
  9. koni

    koni 1st gear

    Sainhan sen ilmastoinnin kompuran viimeinkin asennettua ilmajousituksen hyödyksi.. Nyt on tuottoa riittävästi ja painettakin näkyy kertyvän ihan kivasti. Nyt vaan peukku pystyyn, ettei kompura ihan heti leviä. Toinen on tosin takaluukussa varalla, jos sattuu matkalla hajoamaan..
     
  10. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

    oliko yorkin kompura kuinka kallis ja löytykö ihan romiksesta? pakko vissiin pikkuhiljaa ruveta ettiin kompuraa rupee aina vaan toi mercuryn perä näyttään suorastaan sairaan korkeelta..

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Riztoreipas 2003-06-09 22:29 ]</font>
     
  11. koni

    koni 1st gear

    Laitoin nyt toistaiseksi tuon Ford-mallisen kompuran koska sellainen sattui valmiiksi jo konehuoneessa majailemaan.
    York -merkkisiä oli ainakin yhdesä romiksessa kolmesta johon soitin. Hinta vaan oli suolaiset 200E (-87 Volvosta), joten jätin vielä toistaiseksi ostamatta..
     
  12. koni

    koni 1st gear

    No niin, viime Perjantaina meni sitten eka ilmapussi puhki. Ihan omaa tyhmyyttäni; kiinnike oli päässyt löystymään ja vääntämään pussin luonnottomaan asentoon. Pakoputki hankasi siihen kina kokoisen hiertymän ja viimein repäisi sen puhki.
    Uudenkin tilasin jo, mutta sitä odotellessa tuli mieleen, että voisiko vanhan paikata.
    Kävin hakemssa paikallisesta "auto"-varaosamyymälästä sopivan kuorma-autoihin tarkoitetun paikka sarjan ja paikkasin ilmapussin.
    Huomenna tiedetään kestääkö paikka vai ei...
     
  13. B 49

    B 49 Gearhead

    Eipä heti uskoisi,että paikkaus kestää?Mites on kompura pelittänyt?
     
  14. koni

    koni 1st gear

    No, oli uskon laita miten hyvänsä niin nyt tuli sitten ainakin todistettua, ettei kestä. Vaikka istuinkin tapani mukaan hanttimiehenpaikalla ohrapiristettä nauttien niin maltoin mieleni ja olin leikkimättä jousituksen asennoilla ja pidin takapään paineen 1,5 - 2 kilon paikkeilla koko ajan niin silti ei kestänyt.. Höh.
    Kompura on pelittänyt ihan jees. Ainakaan pers tuntumalta ei huomaa vielä edes tuoton pienentyneen tms. Sikäli ihme, vaikken ole saanut edes ilmanputsaria aikaiseksi kompuraa varten vaan se imee ilmaa konehuoneesta sellaisenaan..
     
  15. kmovsh

    kmovsh 1st gear

    Yksi asia tässä ilmajousituksessa ei ole auennut. Eli minkälaisia iskunvaimentimia on käytetty jos korkeutta voi säätää jopa 50cm??
     
  16. slow down

    slow down 1st gear

    kertokaa mitä ilmajousia teillä on missäkin autoissa,taulukoiden mukaan menee max. kuormitus yli tukivarren vipusuhteesta johtuen ainakin 6x2 donitsilla ja 7x2 on myös aika hilkulla, isommat ei kyllä mahdu!
     
  17. koni

    koni 1st gear

    [/quote]
    Yksi asia tässä ilmajousituksessa ei ole auennut. Eli minkälaisia iskunvaimentimia on käytetty jos korkeutta voi säätää jopa 50cm??
    [/quote]

    Mulla on ainakin ihan tavalliset iskunvaimentajat. Tosin, mulla ei säätövarakaan ole puolta metriä ainakaan taka-akselin kohdalta mitattuna. Vetokoukun päästä mitattuna varmaan reilusti ylikin jos saa säätää etupäätäkin...
     

Kerro tästä muillekin!