Hyvä/halpa mäntäsarja Moparin magnum 383:een?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vesku383, 24.9.2021.

  1. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Eli tuossahan tuo tulikin, pitäisi hommata vm 70 isolohkoon mäntäsarja, .030 ylikoossa. Alkuperästä vastaavat, eli käytännössä dekkiin asti nousevat tasapäämännät. Päälle tulee kevyesti portatut ja rempatut 906-rautakannet, oikeita puristuksia haetaan noin kymppiin. En nyt jaksanut tota hakua käyttää, kokemuksia?
     
  2. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Kuvatunlaisilla männillä tulee puristukset lähemmäs ysiä kuin kymmentä, mikä on ihan hyvä rautakantiseen bensamoottoriin.
    Vaikea arvella kun ei tiedä palotilan tivuutta ja dekkikorkoa.
     
    Muokattu: 24.9.2021
  3. Tolleen pian googlaten, niin tässä on esim. hiukan samantapainen ketju:

    1968 383 piston replacement

    You could try the KB162 as about the closest thing to a stock replacement.

    Tässä semmoiset:

    https://www.jegs.com/i/United-Engine-Machine/648/KB162.030/10002/-1

    Flat Top Pistons
    Technical Specs:
    Alloy: Hypereutectic 390
    Bore: 4.280''
    Crankshaft Stroke: 3.380''
    Connecting Rod Length: 6.358''
    Deck Height: 9.980''
    Compression Height: 1.908''
    Pin Size: 1.094''
    Pin Location: Centered
    Flat Top: -5cc 2V Relief
    Intake Valve Relief: 0.264'' Depth / 2.360'' Diameter
    Exhaust Valve Relief: 0.264'' Depth / 2.360'' Diameter
    Top Landing Height: 0.275''
    Ring Grooves: 5/64'' Top; 5/64'' Middle; 3/16'' Bottom
    Gram Weight: 738/190
    Compression Ratio: 10.2:1 w/72cc Heads; 9.4:1 w/80cc Heads; 9.0:1 w/85cc Heads; 8.6:1 w/90.5cc Heads
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Flattopit ilman venttiilikoloja 0 dekissä tekee vakiotyylisellä 0.22" peltitiivisteellä 9.4-9.5 puristuksen jos kannen palotila on vakiohko 88-90cc. Jos haluu enemmän, täytyy joko kasvattaa mäntään patti tai pienentää palotilaa.
     
  5. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Onpas tullut nopeesti vastauksia. Joo, oleellinen jäi, että muistaakseni noista kansista aikoinaan mittasin palotilan, ja se oli jotain 73-74 cc. Noita on jonkinverran höylätty, ja imuventtiilit on isommat.
    Eli noilla hypereunukkimännillä KB162:lla puristukset vois tullakin aika lähelle tuota kymppiä. Kiitti linkistä. Mites nuo hypermännät noin käytännössä toimii vrt valu tai takomäntään?

    Eli tavoitteena tehdä hyvä ja kestävä? käyttömoottori b-koriin.
    Nokkana vanhan liiton 292/299 .509 purple shaft. Tiedän, ettei tuo oo enää ns "nykypäivää" enää, mutta tykkäsin ainaskin käyntiäänestä:) Tuo kone on ollut aikoinaan jo kasassa, mutta ei ollut puristukset oikein kohdallaan tolle nokalle, eikä oikein mikään muutenkaan, liian matala stall speed, kakstasonen imusarja, liian pitkä välitys. Nyt tehdään uusiksi, aloitetaan koneesta.
     
  6. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Missäs menee muuten raja tolle että voi vielä ajaa ysivitosella, rautakansilla?
     
  7. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Riipuu monesta tekijästä, mutta sanotaan 10.5:1 olisi ehkä about maksimi, 95:lla, mutta sekin voi olla liikaa. Jossain nykymodernissa sähköruisku moottorissa 12:5 puristukseen mutta 2-venttiilikoneelta jossa kaikkia ei ole optimoitu on aivan liikaa.

    Miksi edes ajaa 95 tuollaisella? 98 pitäis lailla määrittää kaikkiin vanhempii kuin -90 luvun autoihin. Varsinkin kun tehoa haetaan pitäisi heti käsittelyssä unohtaa se 95E10. 98E5 minimisään mielummin E85. Sillä voit ottaa puristuksia sen 13:1 vielä suht helposti.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Riippuu mm. melkolailla kaikesta. En lähtis missää nimessä tavoitteleen sitä rajaa, vaan mielummin pikkusen turvalliselle alueelle. Mut yli 10 en menis open chamber tyylisellä kannella enkä yli 10.5 vaik olis optimaalinen paljerako. Tossa sun nokassa imuvena on melko pitkään auki ja laskee puristuspainetta, joka vähän jeesaa.
     
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Nokka on vähän yläkanttiin, ajateltuun käyttötarkoitukseen.
    Sen tilalle jotain muuta, on resepti käytännölliseen moottoriin, ilman että kaikki muu menee uusiksi.
     
  10. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Mitä tuossakin tuottaa yli 10,5:1 puristukset.
    Ainakin nuukempi ennakoista.
     
  11. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Miksi edes ajaa 95 tuollaisella? 98 pitäis lailla määrittää kaikkiin vanhempii kuin -90 luvun autoihin. Varsinkin kun tehoa haetaan pitäisi heti käsittelyssä unohtaa se 95E10. 98E5 minimisään mielummin E85. Sillä voit ottaa puristuksia sen 13:1 vielä suht helposti.

    sen takia 95, koska kotipaikkana Lappeenranta, ja venäjän 95 laadullisesti hakkaa tän suomen viinalla lantratun ysivitosen mennen tullen:). Nythän tosin rajat kiinni vielä, onneksi..

    Tuo nokka on mitä on, joku perversio vissiin on, että haluan pitää sen. Vaihdetaan sitten, jos siltä tuntuu.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ei varmaan juuri mitään ole optimoitu.

    Nythän kyseessä on pattiarallaa 60 vuotta vanhaa sylinterinkannen palotilasuunnittelua, joka jos ei nyt samanikäisen kenttiläisen fordin kannen palotilaa vastaa, niin ei kuitekaan ole kovin kaukanakaan. Ai niin mutta kenttiläisessähän palotila oli unohtunut kokonaan....no melkein sama lopputulos..

    Ennemmin vähemmän kuin vähän liikaa.
     
  13. Perversiosta kiinni pitäminen on aina hienoa, mutta on varmaan helpompaa vaihtaa nokka lievempää kuin rakentaa auto sen ympärille.
     
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos tuolla nokalla saa halutut käyntiäänet, joita ei muuten saa, niin silloin kannattaa rakentaa nokan ympärille auto.
     
  15. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Ookei, ehdotuksiakin otetaan vastaan. Tiedän että tolla nokalla vetoalue alkaa vasta 3000 ylöspäin. Tällä hetkellä turbiinin stallspeed n 2400 Mitä raati suosittelisi nokaksi tuolle, jos pysytään noissa rautakansissa, ja ruttu nousisi tohon kympin pintaan, joku ykstasoimusarja, tuplapumppu, ja välläri jotain 3,5 välillä 4-jotain?
    Joku perus hydr laahuri, ei mitään ekstremeä?
     
  16. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Lörö mekaaninen rulla, kaikki muu on närperteylä, ja tämä on FAKTA!
     
    Muokattu: 24.9.2021
    Herje tykkää tästä.
  17. Solvent

    Solvent 2nd gear

    Miksi ykstasoimusarja eikä esim. Edelin Performer RPM? Jeesaa vähän alarekisterissä...
     
  18. vesku383

    vesku383 Gearhead

  19. vesku383

    vesku383 Gearhead

    Itsellä oli tossa samaisessa myllyssä aikoinaat ykstasonen Torker ja 750 tuplapumppu holley. Tuntui vaan niin toimivalta yhdistelmältä. Ehkä en oo edes koskaan ajanyt hyvin virtaavalla kakstosasarjalla ja vakuumikaasarille, eli ei oo sekään pois suljettu vaihtoehto.

    Niin, mitäs etuja noilla hypereuteettimännillä on verrattuna valumäntiin tai takomäntiin?
    Männänvälys kai lähellä valumännän arvoja? ja kestävämpi tietty
     

Kerro tästä muillekin!