hyviä tapoja vahvistaa helmapeltejä ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja wilburi, 25.3.2016.

  1. wilburi

    wilburi Gearhead

    Jep eli olis tarkoitus alkaa pokkailemaan pariin autoon uudet helmapellit, siksi kysyisin miten porukka on vahvistellut peltejä jos on vahvistanut .
    Eritoten tunkkien kohdat kiinnostaa .
    Peltinä tälläkertaa 0.75 mm pelti (sattu olemaan valmiina kotona).
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Samaan malliin tehty kuin alkuperäiset kaikkine sisäpelteineen. Ei ole tullut mieleen mitään muita vahvikkeita tehdä.
     
    Muokattu: 25.3.2016
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Alle 1,00mm pelliä en käyttäisi minnekkään korjaukseen. 0,75mm pelti on "olematonta" 1,00mm tai paksumpi kestää ja pysyy muodossa ilman vahvikkeita.
     
  4. wilburi

    wilburi Gearhead

    1 mm tavarasta oisin tekisin jos ois vaan ei oo ,eikä toi alkuperäinen pelti taida olla edes niin paksu.
    Mutta esitän jatko kysymyksen eli
    Mites jemmaan jäävän pellin pinnoitus miten porukka suojaa sen ruostumiselta ?
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lähtisin kanssa tälle linjalle että helpoin tapa vahvistaa helmapeltiä on hommata vahvempaa peltiä.


    Toki kohta dx näyttää miten satakunnan kansastakin taitellaan kestävä pelti mutta näin epäammattilaisena paksu paremoi :D
     
  6. wilburi

    wilburi Gearhead

    Sepä se kun paksumpaa ei tähän hätään ole sillä mennää mitä on .
    Kyseessä on emännän chevy trans sport joka ei ole ilmeisesti peltiä nähnytkään tai jos on niin se on otettu maalauksen jålkeen pois :confused:
    Mutta tunkin kohdat tarvis saada kestämään ettei tarttejoka kerta pelkää että tunkki painuu kapyysin puolelle vaikka tervepelti olisikin helmassa ,onhan siinä kuitenkin kurvia ettei sekään itsessään paljon kanna painoa
     
  7. jarona

    jarona Gearhead

    Tottakai tunkinkohdat vaikka 4mm pellillä vahvistaen mutta
    muu helma siitä 0,75mm pellistä, antaa myöten tarvittaessa..
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä tein helmat blazeriin 120x60mm palkista 5mm seinällä. Kestää muuten tunkkailla!
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Onhan se haastavampaa saada 0,7mm:n pelti semmoseen muotoon, kuin haluaa, ja saada se pysymään siinä.
    Itse olen tekemässä Datsunin pohjaa, ja se on tehty alunperinkin 0,7mm:n pellistä.
    Vahvikkeet, esim. nostokohtiin, jos ei muotoiltu pelti riitä, niin tulppahitseillä 1,5-2mm:n pelti niin, että voima jakaantuu riittävän isolle alalle.
    Paikkojen kohdille tulee aina ruosteherkkiä rakosia.
    Itse suojaisin ne öljypohjaisella, syvälle tunkeutuvalla kotelosuojalla, koska hitsien kohdille tahtoo tulla sellaista hilsettä, jonka läpi ei maali tahdo päästä.
    Maali tahtoo liian kovana halkeilla. Öljypohjainen kotelosuoja-aine kulkeutuu aina uudelleen kohteeseen, kun sitä lämmittää.
    Toki joihinkin kohtiin vois laittaa epoksipohjaakin ensin.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kai sieltä nyt joku paikka löytyy mistä saa uutta peltiä. Romikset, metallifirmat,rautakaupat,Biltema,Motonet jne Jos auto on Chevy trans sport niin kyllä siinä aikuusten oikeesti kannattaa käyttää vahvaa materiaalia. Jos nykyiset kynnykset menee ruttuun tunkilla nostettaessa niin pellit on hapanneet pahasti eli korroosio on muhinut jo aikansa ja nyt kun liimailet tota 0,75mm kurkkupurkki materiaalia sinne niin se antaa periksi saman verran kuin alkuperäinen hapero pelti. Anteeksi tää jankutukseni mutta jos korjaat niin korjaa materiaaleilla jotka kestää vähintään saman kuin alkuperäinen. Pelliin kun teet riittävästi pokkauksia kanttikoneella tai sikkikoneella uria/kohoumia niin nämä kyllä jäykistää. Pitkä kotelo heppoisesta materiaalista menee kasaan varmasti. Jos nyt päädyt aina vaan siihen 0,75 pelliin niin pistä tuplana ja öljypohjaista suoja-ainetta väliin. Voishan siihen alasaumaan kantata U:un muotoisen tuen jonka puristaa ulko ja sisäosan päälle. Muodostuisi 4-5 kertainen kantti ja sen kun hitsaa KUNNOLLA kiinni niin kantavuus on varmasti ok.
     
    Catrik ja Karpov tykkäävät tästä.
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä uusikin helmapelti menee kasaan jos väärästä paikasta tunkkaa. Niissä on vahvikkeet nostokohdissa ja ainakin vanhanmallin Tran Sportissa sellaista noin 3mm levyä joka on kiinni helmakotelon ja keskirungon välisessä poikkipalkissa. '91 Trans Sportiin ne etummaiset poikkipalkit aikoinaan tein uudet - pellistä. Ja nostokohdan tukilevyn paksummasta tavarasta.
     
    Muokattu: 25.3.2016
  12. wilburi

    wilburi Gearhead

    Juu sen verran vielä että auton pitäs olla mahd pian taas ajossa siksi ei aikaa ehtiä paksumpaa peltiä.
    Syy vahvisteluun on se kun joutuu sen "väliseinänkin" uusimaan koska sitä ei edes tunkkaus kohdissa enää ole.
    Mainittakoon että en ole ihan ekaa kertaa näitä tekemässä vaikka kysymys tyhmälle muista vaikuttaakin.
    Minulla ei ole käytössä kanttikonetta saati sitte sikkikonetta vaan kaikki työkalut tehdään mielikuvituksen kautta .kunnonhitsikone löytyy sentään.
    Melkein aloin jo katumaan että kysyin koska monessakin suhteessa huomannut osalla foorumilaisilla on vain yksitapa tehdä asiat(heidän).
     
  13. tooke

    tooke Gearhead

    Tee semmonen v, tae w mallinen vahvike sinne kotelon sisälle siittä 0,75, ni kestää tunkata, eikä se orkkiskaa oo mittää 3mm pelliä... Ja soon sama, vaekka tekis 12mm pellistä, jos se orkkis vieressä on 0,75, ni sen ohkasemman mukkaan se kesto on...
     
  14. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Tyhmiä kysymyksiä EI ole on vaan tyhmiä vastauksia. Anteeksi että "tyrkytin" paksua pelliä mutta se on mun juttu korjaalla noita vanhuksia.
    Tosta mun kotisivuille http://kanadanvani.fi/ jossa on kuvia häipyneen pellin korvaamisesta uudella pellillä ;)
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    niin jos sen sisäpuolella pystyssä olevan vahvikepellin taittelee aaltoilevaksi ja tietty naputtaa pistehitsisauman väliin tulevan osan takaisin suoraksi, tai jos on sikkikones käytössä niin pystyuria,
    niin voi kuvitella että on melkosen jäykkä rakenne tunkkailtavaksi ohuellakin pellillä.
     
  16. DX

    DX Double Gearhead

    pistehitsihyväksytty happomaali peltien piiloon jääviin pintoihin ja ihan lopuksi runsaasti koteloöljyä,
    lesonal on ainoa valmistaja jonka minä tiedän myyvän 1k happaria kilikalina, voi sitä silti muillakin olla.
     
    Muokattu: 26.3.2016
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    0,75 on riittävä materiaalivahvuus auton koria paikattaessa, oli sitten helma tai pintapelti tai pohja. Rungon korjaus sitten eri asia. Ei siellä tehtaallakaan mitään 1,25mm peltiä ole käytetty. Olen siitä onnekkaassa asemassa että saan töissä kantattua itselleni helmapellit ym, ja tuosta 0,75:stä niitä olen tehnyt. Ja näissä rungollisissa autoissa ei sitä tunkkauksen kestoa tarvitse miettiä kun helmoja tekee.
     
  18. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Varmasti kestää.:eek:Ja onhan tuo jo sivutörmäyssuojanakin melko pätevä.
     
  19. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Itse en rupeaisi alle millisestä ainakaan 70-lukulaisia vanhempiin jenkkeihin peltejä tekemään. Mutta jokainen taaplaa tyylillään.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    [​IMG]

    Miksei muumibussiinkin vois tehä palkkihelmoja, ellei oo sit entisöimässä! :)
     
    xarper ja bottipoika tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!