ihmeellisiä ostajia taas liikkeellä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 4.4.2010.

  1. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Parempi näiden nilittäjien ostaa niitä "uusia autoja" ja jos ei lompuukissa ole virtaa niin polkupyörä tai seutulippu se ainoa oikea vaihtoehto.

    Vanha on vanha ja varmasti jokunen tämänkin palstan kirjoittelija on joskus lyönyt kätensä miinaan ei siinä auta kuin laittaa laitos kiertoon tai kuntoon , yhtään ehjää käytettyä autoa ei ole tullut vastaan vuodesta 1982 lähtien ja tämä on fakta.
    Uusia saa kaupasta ja niissä on se niin kutsuttu takuukin jossain muodossa voimassa.
     
    belair66 tykkää tästä.
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Näille ei pidä antaa siimaa. Ja alussa mukavaa leikkimällä ja vähän apua tarjoomalla pääsee vaan syvemmälle paskaan. Ja paskalla tarkotan nillittävää ostajaa.


    Tottakai jos uusi omistaja jäis ostoreissulla - 40 pakkasessa yksin tielle niin menen auttamaan, mutta tollanen perseily ja itkeminen ihan paskaa.
     
    rane58, belair66 ja eilhik tykkäävät tästä.
  3. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Jo on saatana otsaa tyypillä, wanhan liiton luovarissa lukee että ajoneuvo myydään siinä kunnossa ja niillä varusteilla jota kaupantekohetkellä on. Aika vaikea siitä on repiä.

    Jos tuon energiamäärän käyttäisi Vanduran pikkufiksaukseen niin tod näk se olisi jo tien päällä taas. Jos aletaan käytettyjen kanssa takuita antamaan niin hinta tais pompsahtaa ja voisin kuvitella että niidenkin kattavuus jäisi lyhyeksi joten lopulta myytäisiin huoltosopimusta eikä käytettyä autoa.
     
    rane58, Vesa_H ja eilhik tykkäävät tästä.
  4. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tähän sitä on tultu kun nykyvauvojen ensimmäinen sana on "myyjänvastuuuuu".

    Tarpeeksi valittamalla ja narisemalla tuppaa saamaan usein tahtonsa läpi, myyjänvastuut ja tuotevastuut toki yleensä koskee vain firmoja mutta samaa paskaa yritetään sitten soveltaa kun ostetaan vanha raato yksityiseltä ihmiseltä.
    Nimim. Tilasin tänään noin 10k€:lla osia asiakkaan autoon, ajoi jakohihnalla niin pitkälle kuin pääsi (pitkälti yli vaihtoajan siis), asiakas maksaa alle kolmasosan tehdaskunnostetusta moottorista, vmp...


    Kaikenmaailman rompetta kun tule itse myytyä mm. Huuto.netissä, niin osaa jo etukäteen varautua ihmeellisiin ostajiin.
    Joku aika sitten möin Calixin sisäpistorasian vitosella ja lähetin sen ostajalle. Pari päivää myöhemmin tuli sähköposti "Möit paskaa, kiinnikkeet halki, ei pysty kiristämään paikalleen turvallisesti". Vastasin että "Hyvää huomenta sinullekin. Laitatko kuvan vaurioista. Itse en vaurioita huomannut ja minulla on muutama kuva kohteesta koneellani eri kuvakulmista eikä niissäkään näy mitään vikaa".
    Eipä ole ostajasta sen jälkeen kuulunut mitään. Toki on aina mahdollista että posti olisi rikkonut tuotteen matkalla tai olisi oikeasti minulta jäänyt vika huomaamatta, mutta kun asian hoitaminen aloitetaan sähköpostilla aamu seitsemän jälkeen ja viestin toisen sanan kohdalla alkaa jo tulla kirosanoja, niin väkisin kävi mielessä että ostaja yrittää vain saada myyjän hätääntymään jos vaikka palauttaisi rahat...
     
    Pertti K, rane58 ja Vesa_H tykkäävät tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onneksi autokaupoillekin tullut vähän kohtuuksia, ettei vanhemmat levinneet autot mene täysin firman piikkiin.


    99% on edelleen ostajan vastuulla ja erittäin harvinaista että just hyvin tsekattu ja koeajettu auto levii totaalisesti.
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ja myös sillai toisinpäin, että firmat koittaa työntää kalustoa huutokauppasääntöjen alle ilman mitään kuluttajan oikeuksia.
     
    Saetkae ja rane58 tykkäävät tästä.
  7. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Kai nyt jokainen valveutunut ostaja tuon sentään ymmärtää.

    Oma vika jos jää luetun ymmärtämisestä kiinni vaikka monesti eräs nimeltä mainitsemattomalta pörssiin listautuneen autoliikkeeltä ne vanhempi kalusto katoaa myynnistä ja pelmahtaa huutokaupattavaksi.
    (tuskin autoliike niitä vikoja tekee niihin vaihdokkeihinsa vaan edellisen käyttäjän tekosia)

    Kohde myydään siinä kunnossa ja niillä varusteilla, kun se ilmoituksessa ja kauppahetkellä on. Kohteessa saattaa olla piileviä vikoja, joita myyjä ei ole havainnut. Kohteella ei ole kuluttajasuojalain etäkaupan mukaista 14 vrk:n vaihto- tai palautusoikeutta, eikä kohteelle myönnetä takuuta, ellei sitä ole erikseen mainittu.

    Siinä se selkokielisenä miten vastuut jakautuu.
     
    rane58 tykkää tästä.
  8. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

  9. Ana67

    Ana67 Gearhead

    3-poltinta+uuni ja Kauttualla sijaitsee. Jos kiinnostusta pukkaa YV. (yksi kysely tuli jo)
     
  10. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Soitin tänään meidän asianajajalle, hän vain naureskeli, että täysin selvä homma, että ostajan piikkiin menee ja meiltä ei voi vaatia mitään. Käskin ostajan soittaa hänelle. :p Saa nähdä vinkuuko vielä jotain.
     
    mikkis83, Norri, rane58 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kukas sen 2/3 maksoi? Ei kai myyjäliike? Jolloin minäkin osallistun kustannuksiin teillä asioidessani.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuossahan ei ole mitään ongelmaa, tarvii vain tarjota sen verran vähemmän kuin minkä arvoisena virhevastuuta pitää.
     
  13. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Nyt tuli: "Ymmärrän toki etten saa virheetöntä autoa jos ostan vanhan auton. Mutta jos käy niin huono tuuri kuin nyt tässä tapauksessa minulle kävi, että aika paljon vikoja ilmeni heti neitsytajolla (joita ei ollut koeajolla eli tiedossani) - niin minun pointtihan on se, että tällaisessa sangen poikkeuksellisessa tilanteessa olisi reilua että myyjä jotain pientä edes hyvittäisi.

    En tiedä onko teillä oikeusturva-vakuutusta. Jos on niin se alkaa korvaamaan asianajan kuluja vasta kun on haaste tehty. Eli jos nyt soittaisin asianajallesi ja hän tunnin pari tätä ihmettelisi niin se maksaisi teille helposti jo 500€. Kokemusta on.

    Kysymys: maksaisitko oikeasti mielummin asianajajalle tuon 500€ - vai minulle tuollaisen symbolisen hyvityksen, jotta kokisin tilanteen edes hiukan reilummaksi ?"

    Vastasin, että soita tälle asianajajalle.
     
    Saetkae, ari vw, rane58 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kysy omalta asianajajalta miten tätä keissiä vois ruveta kääntämään sun häirinnäksi. Tai sit numero jo estoon.
     
    rane58 ja Vesa_H tykkäävät tästä.
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Mä kun vaihdoin bensa subun äskettäin käkkylään,sovittiin ettei vaihdosta marmateta yhtään,ja näin ollaan tehty ja keskusteltu ja kysytty autoista jälkeenpäin neuvoja ym.
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mun mielestä tuollainen vanha 500 000 km ajettu pommi on sellainen tapaus, että edes autoliike ei ole vastuussa vioista jotka tulevat ilmi kaupan jälkeen. Muistaakseni sellainenkin tapaus puitiin iltapäivälehdessä vuosi sitten.
     
    Vesa_H, Karpov ja palontie tykkäävät tästä.
  17. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Näin se asianajajakin sanoi. Ei oo toi tyyppi ainakaan viel soittanut sille. Asianajaja vaan naureskeli, kun luin ton viestin sille, et "yrittää pelotella".
     
    rane58 tykkää tästä.
  18. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Nyt tuli vääntöä, kun rekkaa tuon nimiinsä ja toinen kauppakirjoista on henk.koht nimi/firman nimellä, toiseen kirjoitti pelkän firman nimen, ilmoitusosassa lukee uuden omistajan kohdalla firman nimi ja tietyst allekirjoitus on henk.koht. Sillon kun tein netissä luovarin, niin ei hyväksynyt y-tunnusta, joten jouduin pistämään henk.koht nimiin. Nyt ei kuulemma saa rekattua kun on ottanut vakuutuksen firman nimellä ja mun kuulemma tarttis vetää luovari pois ja tehdä uusi. Vastasin, että "katsotaan heti, kun on soittanut tolle asianajajalle."
     
  19. wilburi

    wilburi Gearhead

    Eikös se saa henk koht sivultaan trafista tunnuksen milla muuttaa firman nimille ?
     
  20. Vesa_H

    Vesa_H 2nd gear

    Ei kuulemma saa.

    No niin, nyt päästiin sopimukseen, mä pahoittelin et auto hajos ja tämä ostaja pistää sähköpostilla virallisen anteeksipyynnön mulle ja mun vaimolle, että on häirinnyt tällä asialla ja myöntää hyväksyvänsä tosiasian ettei me olla mistään/millään tavalla korvausvelvollisia nyt tai myöhemmin. [​IMG]
     
    Saetkae, Norri, rane58 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!