Ilmastoinnin kompura puhaltaa öljyjä satunnaisti pihalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja sakuc, 26.1.2010.

  1. sakuc

    sakuc 1st gear

    autohan on 24v 1998 dodge ram, tänään ilokseni huomasin että ilmastoinnin kompura oli puhaltanut X määrän öljyä pihalle ajossa ja apparin puolen alatukivarret ja lokasuoja+kylki olivat öljyn peitossa, onko kellään ollut vastaavaa?

    Kompura paskana vai joku-muu-mikä vika?
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead

    Mahtaako ilmastointi toimia? Onko kylmäaineet tallella? Pyöriikö kompressori?

    Jos kompressori on puhaltanut pihalle ilmastoinnin voiteluöljyä, niin se tarkoittaa kyllä sitä, että myös kylmäaineet ovat tulleet pihalle ja ilmastoinnissa on vuoto. Jokin kompressorin tiiviste tai stefa saattaa olla hajonnut.

    Kyseessä ei varmaankaan ole moottoriöljy, jota on valunut jonkun pyörivän osan päälle ja siitä lentänyt pitkin lokaria?
     
  3. sakuc

    sakuc 1st gear

    Ei ole, öljy on ihan kirkasta ja suht tahmeaa (tosin -17c niin kaikki öljy on suht-tahmeaa yön jälkeen).

    Mitään kummempia sivu-ääniä ei kuulu, tosin kone pitää sen verta kovaa ääntä että pieniä sivuääniä ei varmasti kuule.
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Siellä kompurassa ei kummosia määriä sitä öljyä ole, ettei se hirveetä siivoa saa aikaseksi ja yleensä ilmastointia täytettäessä siihen aineeseen laitetaan fluorisoiva (vai mikälie oikea sana) selvästi näkyvä väriaine, joka aika näkyvästi sitten paikallistaa vuodon, tuota väriä ei kyllä aina ole kylmä-aineen seassa... Jotenkin kuitenkin epäilen että aine on vuotanut jostain muualta! (tottakait mää oon taas väärässä ) :rotfl:
     
  5. L.P.

    L.P. Gearhead

    Niin, öljyn määrästä ei ollutkaan enempää puhetta kuin että "tukivarret, lokari ja kylki ovat sen peitossa". Eli melko suuresta määrästä lienee kyse.

    Ohjaustehostinöljyt ok?
    Laatikon jäähdytysputket? Miten kulkevat kyseisessä autossa?

    Automallia en tarkemmin tunne, mutta heitellään nyt ideoita ilmaan. Kannattaa tarkistaa kaikki helposti tarkistettavat nesteet.
     
  6. sakuc

    sakuc 1st gear

    Tehostimen öljynlisäys on kuskin puolella, laatikon öljyt on taas punasta joten sitä se ei voi olla, huomenaamulla tuplatarkastan vielä tehostimen öljyt.

    Kaveri jolla ennen oli mahdollisuus huoltaa tuota autoa sanoi että ylilyöntiventtiili kerran puhalsi kamat ulos, mietin että onkohan sama ongelma vai joku muu, mikä vika..

    Ehkä mä suosiolla tilaan siihen uuden kuivurin+kompuran ja tiivistesarjan..

    Määristä ei tietty voi sanoa mitään kun öljy on mitä on, leviää joka paikkaan ajoviimassa, pari pikku lätäkköä oli yön jälkeen apparin puolella ja molemmat tukivarret märän näköisiä ja viima heittänyt öljyä apparin oveen silloin kun oksennus oli tapahtunut.
     
  7. kane

    kane 1st gear

    94 Subbessa kompura on apparin puolella. Kompuran perästä josta korkea ja matalapaineputket lähtee, antautui tiivarit.
    Ihmettelin vaan viikkoja aiemmin että sisäloksun/runkoaisan päällä oli vihertävää nestettä aikalailla. Pesin ja taas jonninpäivän päästä samaa... eikä syylärinestevikaa löytynyt kun semmoseksi oletin.
    Sitten hokasin kompuran persausta kattella.
    Silti ilmastointi pelasi vielä normaaliin tyyliin. Oli siellä vielä toista kiloa kamaa, täyttömäärä 1.9kg
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    öljyähän on kokonaisuudessaan noin 160-250ml koko järjestelmässä.
    Tosin akselintiiviste voi vuotaa pelkkää öljyäkin mutta yleensä kyllä tulee kylmäaineetkin ulos.
     
  9. sakuc

    sakuc 1st gear

    Näillä lämpötiloilla ilmastointi ei varmaan edes lähde päälle (tai ainakaan pitäisi lähteä päälle, tai näin mulle on ainakin väitetty ettei pitäisi..) joten toimivuutta on vaikea testata :)
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    joo,pitäs saada lämpöseen.
     
  11. kane

    kane 1st gear

    Mikä tuossa systeemissä on se joka reagoi lämpöön? Onko se kuivaimen painekytkin myös jotenkin pakkaseen reagoiva ettei salli kompuraa päälle vai kylmäaine itse niin kutistuu ettei niinku olisi tarpeeksi tai jotain...? :poff:
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    ainakin GM:n tuotteissa painekytkimen paine(lämpötilan mukaan) "päättää" sen koska menee päälle ja kylmällä paine on katkaisurajan alapuolella.kompurahan toimii painekykimen 1.8-3.5 bar alueella.
    euroissa ulkolämpätila anturi antaa yleensä käskyn koska ilm. toimii.
    tosin ne haistelee myös sisäilman lämpötilaa.
    Jossain malleissa höyrystimen termari "mittaa" lämpätilaa ja sallii päälle menon.
     

Kerro tästä muillekin!