ilmastoinnissako vika? kun huurtuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja v6lumina, 28.10.2004.

  1. v6lumina

    v6lumina 1st gear

    Heps!

    Chevi lumina v6 ( 1996 ) heittää aina kylmää autoa käynnistäessä tuulilaasiin huurut puhaltimista, jotka kuitenkin haihtuu lasista pois n. 10 sekunnissa.
    nyt kuitenkin kun on ollut tollasta alle +5 asteen lämpötiloja tuntuu että auto on aina lähtiessä sisältä huurussa, ja huurun pois saaminen vaatii puhaltimen pitämistä 3 tai 4 asennossa. Lisäksi jos puhaltaa tuulilasiin, menee sivulasit huuruun ja jos puhaltaa "kasvoihin" menee tuulilasi huuruun :cry:
    Onko tohon siis ratkaisu ainoastaan ilmastoinnin kokoajan päällä pito. vai auttaisiko kenties ilmastoinnin kuivain patruunan vaihto, ja onko tuossa jotain raitisilma/ilmastointi-ilma suodatinta jonka voisi kanssa vaihtaa?
    Mielestäni kyseessä ei ole ainakaan lämppäri kennon vuoto, koska sen haistaisi.
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Se kuivaimen vaihto ei sit auta yhtään mitään siihen kosteuteen jota on auton korin sisällä. Ilmastointijärjestelmän kuivain poistaa järjestelmän suljetun sisäisen kosteuden ja sillä ei ole mitään tekemistä auton sisätilan kanssa.
    Katso, että höyrystimen lauhdutinvesi pääsee esteettömästi poistumaan. Elikkä poistoletku ei ole tukossa tai mutkalla tms.
    Sit kun kosteus poistetaan sisäilmasta on syytä olla sisäkierto päällä. Jos ilmastointi ei ole päällä, niin sit sisäkierto ei saa olla päällä tai lasit huurtuu kyllä.
    Ja raitisilmasuodatin täytyy olla hyväkuntoinen tai joskus on jopa syytä poistaa talviajaksi.
    Noista kun lähdet purkamaan, niin olet jo paljon pidemmällä.
     
  3. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Ja ihan perusjuttuna tarkistaa ettei lämppärin kenno vuoda tipan tippaa...

    Omassa lotjassa kenno mehi juuri ja juuri havaittavasti kun koneessa oli enemmän kierroksia. Lopputuloksena kuvaamasi kaltaiset ongelmat.
     
  4. v6lumina

    v6lumina 1st gear

    Auto ollut mulla vasta kuukauden, joten en tiedä siittä paljon mitään. Ja eka ilmastoinnilla varustettu autoni...
    Mistäköhän löytyy se höyrystimen poistoputki ja missä raitisilmasuodatin.
    Ei luulis että auto on sisältä kovinkaan kostea kun oli kuitenkin ollut jonkun aikaa autoliikkeessä sisällä. Lämppärin kenno jos vuotaisi, luulisi haisevan pakkasnesteelle. Ja mitään sisäilmankierto nappia en ole vielä ainakaan löytänyt, eli matkustamoon tuleva ilma otetaan kaiketi AINA ulkoa.
    Ja sit kun sen saa kuivateltua niin kyllä se sit alkaa pysymään huuruttomana...
     
  5. jaketin

    jaketin Gearhead

    itsellä oli sama ongelma dartissa. syyksi paljastui vuoto lämppärinkennossa. on varmaan ollut sen verran pieni vuoto aluksi, kun huursi vain silloin tällöin. vuoden verran tuli ajettua, sitten vuoto suureni..

    meillä ei huomattu mitään pakkasnesteen hajua, kun huursi....
     
  6. Ropeman

    Ropeman 1st gear

    jos on näitä "kokolattiamattoja" niin niiden alla muhiva pienikin kosteus tiivistyy kylmillä säillä ikkunoihin. matot reunoista auki ja esim sisälämppäri puhaltamaan sinne maton alle lämmintä ilmaa, auttaa ainakin jonkin verran. varoituksen sana tosta lämppäristä ettei kannata jättää ilman valvontaa puhaltamaan voi nimittäin käydä köpä ja suuri (on kokemusta) mut kyllä matot kuivu :lol: :lol:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    **v6lumina/ei jaksa loggautua**
    on kyllä pornon punaiset kokolattia mattot ja vielä samaa sarjaa kankaiset kuramattot, tuota samaa kosteutta ajattelinkin, mutta on just ollu pari kk autolikkeen myynti hallissa sisällä, tosin ovet ikkunat kiinni.
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    luminassa ei taida olla raitisilmasuodatinta eikä sisäkiertoa.joten vika ei ole siellä.tippavesi putki löytyy lämmityslaitteen kotelon alta.Todennäköisesti se lämppäri kyllä vuotaa.ollaan törmätty ennenkin samoihin juttuihin.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    **v6lumina/ei jaksa loggautua**
    just, joo toivottavasti ei kenno vuoda... ei jaksaisi ruveta irrotteleen, eikä ole vuottakaan aikaa kun hiluxin lämppärin kennoa juottelin...
    näkyykö se tippaputki parhaiten alakautta, kyseessä lienee siis se putki jonka "ansisosta" on kesäkuumalla pysäköidyn ilmastoidun auton alla vesilätäkkö.
    Minne se ilmastointi lykkää kosteuden jos se letku on tukossa ?
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sama auto, sama vika

    Kuukauden on ollut käytössä -97 Lumina ja vähän samaa oiretta, eli tosiaankin kosteana aamuna tai sateen jälkeen liikkeelle lähdettäessä tuulilasi tuppaa huurtumaan ennenkuin systeemi alkaa antaa lämmintä jos puhalluksen suuntaa tuulilasiin.

    Epäilisin kyllä että on ominaisuus eikä vika, ja johtuu vain siitä että "ilmanottokouruihin" jää muutama pisara sadevettä joka siitä sitten lähtee sisään imettävän ilman mukana. Ohjekirjakin sanoo että kosteina aamuina pitäisi ensin käyttää puhallinta hetki täysillä niin että se töhöttää jalkatilaan. Näin olen tehnyt ja tuntuu auttavan, samoin aina kun olen pitänyt auton päällä puolipeitettä niin ilmiötä ei ole ollut lainkaan.

    Luminassa on muuten sisäilman kierto, se on se ilmansuuntauksen "MAX" asento. Tosin siinäkin n. neljäsosa ilmasta otetaan ulkoa turvallisuussyistä ("vuotava pakoputki ei aiheuta häkämyrkytystä" tjsp. soopaa :)

    Onko muuten 100% varmaa ettei ole raitisilmasuodatinta? Auto on parkissa koivun alla ja sisälle ei lentänyt koivunsiemeniä ainoatakaan syksyllä. Tätä en ole nähnyt tapahtuvan kuin autoissa joissa on raitisilmasuodatin
     
  11. v6lumina

    v6lumina 1st gear

    missäpäin tämä -97 lumina on bongattavissa ? :eek:
    Mikä kone ja varustelu?

    Omani 3,1 LS liikkuu pääasiassa Porin nurkilla...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Espoossa, Leppävaaran seudulla. Tämä on ihan se base-malli, 3.1L V6:lla. Tuo oli muistaakseni ainoa kone jolla Luminaa tuotiin Suomeen, saatavilla olivat jenkeissä myös 3.4L/210HP ja 3.8L/205HP myllyt.

    Väri on aika harvinainen shampanja, ja kilometrejä vasta 78k. Ainoa selkeä varustepuute oli lohkolämmitin jonka asennutin viime viikolla, muuten autossa on kaikki mitä voi kaivata. Kauko-ohjattu keskuslukitus takakontin kaukoaukaisulla on tietääkseni ainoa tehtaan lisävaruste, muuten vakiota eli tietääkseni ainoa iso ero LS-malliin on kierroslukumittarin puute.

    Olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen autoon - ei tule joka kulmassa vastaan, kaikki toimii uudenveroisesti ja kyyti on kuin kalliimmassa pelissä konsanaan :)
     
  13. v6lumina

    v6lumina 1st gear

    on kuulemma suomessa ainakin pari kpl. noita 3,4 litraisia liikenteessä ...

    varustelu eroista en tiedä muutakuin että autotalli.comin mallihaku antaa perusmallin hinnaksi 33,6k eur ja LS mallin hinnaksi 41k eur, joten luulisi jotain eroa olevan. Onko sulla sohva ja rattivaihteet vai norm. penkit ja "lattia-automaatti" ? ( kuten mulla ) Lieneekö sohva mallit 6 henk. rekisteröityjä ?

    Väri LUMInan valkoinen :lol:
    ajettu 189k ja takakontti pongahtaa auki kaukosäätimestä mullakin :D
     
  14. sibe70

    sibe70 Gearhead

    joo.tippavesi putken kautta tulee lauhdevedet pihalle ja jos on tukossa niin ne tulvii lämppärikotelon saumoista sisälle.
    En satavarma ole ettei ole raitisilmasuodatinta mutta eipä vielä ollu kovin yleisiä ton ikäluokan vehkeissä edes jenkkivehkeissä.
    se sijaitsee joko repsikan puolella tuulilasin edessä tai repsikan jalkatilassa on luukku sitä varten.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu etupenkkisohva ja rattikarahka on, aluksi oudoksutti ikänsä lattia-manuaalilla ajanutta mutta nyt tuntuu tuo setuppi oikein miellyttävältä. Viidelle on rekisteröity vaikka kyllä kuusi mahtuisi, ja vyötkin on edessä kolmelle.

    Vielä pari sanaa varuste-eroista. LS-malliakin on saanut etusohvalla, yksi tällainen on myynnissä tuolla: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=171188
    Kierroslukumittarin lisäksi LS-mallissa on ainakin valaistut "meikkipeilit". Jenkkisivujen mukaan myös base-mallistani löytyvät ABS, sähköikkunat ja "speed compensated volume"-radio ovat olleet lisävarusteita.

    Tuo 3.4l pata tekee kuulemma Luminasta melkein sporttisen, jollaiseksi perusmallia ei voi luonnehtia. Tosin tämä 3.1L työntötankokone on erittäin luotettavan maineessa, ja myös käynniltään uskomattoman hiljainen ja sivistynyt, joten eipä tuo hirveästi harmita :)
     
  16. v6lumina

    v6lumina 1st gear

    nättihän tuo kuin mikä !
    ja hintakin näyttäs olevan kohillaan.

    3,4 on kaiketi moniventtiilikannella varustettu malli, onhan noita monen GM:n nokalla ...

    täytyypi rassata se ilmastoinnin pissaputki, on ainakin autoa massailtu ahkerasti, joten voi olla tukittu massalla.

    Tilasin Alfamerin lontoon kielisen korjausoppaan (26,90e) siittä varmaan selviää onko raitisilmasuodatinta, joissakin GM:ssä on se suodattimen luukku näppärästi hanskalokeron peräseinässä. Eipä tarvii irrotella mitään peltejä tuulilasin edestä :)
     
  17. makke

    makke 1st gear

  18. JANNU

    JANNU 1st gear

     

Kerro tästä muillekin!