Ilmastointi kuntoon - mistä liikkeelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Terosu, 29.4.2008.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Auto siis '86 Buick piilofarkku, ilmastointi ei luonnollisesti pelaa mutta kovasti tekisi mieli laittaa kuntoon ettei kesällä tarvis hikoilla, mistäköhän tuollaisen kanssa kannattaisi lähteä liikkeelle? Aineet varmaankin karanneet että koeponnistuttaahan se pitäisi, mutta kompura on täysi kysymysmerkki sillä tuohan on voinut seisoa paikoillaan vaikka kymmenen vuotta. Kompura on Harrisonin, varmaan alkuperänen? Saako painekytkintä ohitettua silleen että kokeilisi että mitä kompura sanoo? Millasia muita herättelytoimenpiteitä?
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Kompuraa voi pyöritellä käsinkin,,yleensä voi pyörittää myös ulommalta kehältä ohittaen näin vapaakytkimen.Näkis onko se jumissa vai ei.Kytkimellehän menee vain kaksi johtoa virtaa tuohon tuotaessa se pitäisi loksahtaa kiinni.

    Vuotokohtaa voit katsella silminkin jos jossain vihertää ja on kosteaa tai sitten täyttöpaikassa sihtaavat UV lampulla.

    Jossain ilmastoinnin erikoisliikkeessä tekevät tiiviystestin typellä,kysy hintaa jos kovin kallis sitten voi jo ottaa täytön suoraan,tulee ne isot vuodot ilmi siinäkin.

    Kun autosi on -86 siinä voi olla vanhat myrkyt sisällä joita on vaikea saada enää mistään,vanhan järjestelmän tuntee pienistä täyttöliittimistä.
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    Eikö niille sitte oo tullut mitään korvaavia myrkkyjä?

    Kiitti neuvoista kuitenki, täytyypä tuota kompuraa koitella. Turha sitä kai mihinkään huoltoon viedä ainakaan ennen kuin kompuran kunto on selvillä.
     
  4. tka

    tka 1st gear

    Tapahtuuko mitään, kun laitat ilmastoinnin päälle? Jos kaikki muu on ~kondiksessa, niin kompuran pitäisi yrittää käyntiin parin sekunnin ajan kunnes painekytkin paineitten (=R12) puuttuessa viheltää pelin poikki.
    Kytkimen ohitus _saattaa_ onnistua oikosulkemalla siihen menevät piuhat - tarkistaisin kuitenkin jostain ennen kokeilua...

    Kompuran voitelu tapahtuu kylmäaineen seassa kiertävällä öljyllä. Jos pumppu on seisonut 10 vuotta ilman paineita, ennuste ei ole kaksinen :(

    Korvaava aine taitaa olla R134(?), ei aivan yhtä tehokasta eikä täysin yhteensopivaakaan, mutta kylmää tekee silti. Pajareissu.

    Tuomas
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Minkä ihmeen takia pitää avautua täällä julkisesti, vaikka ei tiedä mistä
    puhuu?
    Tossa edelläkin oikein oli vain keskimmäinen asia. Eka ja loppu tuubaa.
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Itsellä sama projekti, paineita ei hirveästi enää ole.

    Kompuran päälle tulee liitin, jossa on kaksi napaa. Voiko tuosta pakottaa kompuran päälle. Tuo on kait magneettikytkin sitten. Onko toinen maa ja toiseen pitäisi laittaa plussaa?

    Tai sitten oikosulkemalla painekytkimen liitin? Ilmastoinnin tulee silloin varmaankin olla valittuna säätimestä sisällä?

    Jos on tuubaa, niin silloin on hyvä korjata asiat kohdalleen ja näin auttaa muita harrastajia eteenpäin.
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Korvaavia aineita löytyy. r-134a ei käy siksi että eri öljyt. Kyllä sen kuntoon saa mutta todennäköisesti tarvitsee ammattiapua.
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    En ole erityisesti kokeillut että koittaako komputa käyntiin laisinkaan, en ole kyllä huomannut ainakaan että yrittäisi, Jussi289 on sitä mieltä siis ettei kuulukaan yrittää?
     
  9. kira

    kira 1st gear

    Morot,

    Taasen tuubaa (??) tulossa...

    No en jaksanut kaivella netistä kytkentää, mutta eikös automaattilootaisissa myös moottorinohjausyksikkö jotenkin hämmennä ilmastoinnin kompuran ohjausta releen välityksellä?!

    - Kimmo
     
  10. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mä en tuosta kompuran rakenteesta ole selvillä, mutta tuosta hihnapyörän edestä olevasta "levystäkö" pyörittelemällä voi kompuran kuntoa tutkia? Tuohan pysyy paikoillaan kun ilmastointi ei ole päällä, oletan että magneettikytkimen on tarkoitus vetää tuo "levy" myös mukaan pyörimään kun ilmastointi laitetaan päälle? No se "levy" ainakin pyöri ihan OK-tuntuisesti, hiukan sellanen tahmea liike mutta ei mitenkään jumissa tuntunut olevan, ja sitä pyöritellessä kuului sellaista pientä puhinaa ja suhinää kompurasta, kuten kompurasta kai kuuluu kuulua. Eli ei muutaku huoltoon, ponnistus, mahdollinen paikkaus ja täyttö? Kompura ei kyllä näyttänyt yrittävänkään lähteä pyörimään kun ilmastointia laittoi päälle, kuuluisiko siis yrittää?
     
  11. kippis

    kippis Gearhead

    mulla kans ilmastointi toimimaton tällä hetkellä...
    pitää siellä järjestelmässä paineet olla että lähtee edes päälle. näin ainakin ymmärtänyt.
    tossa mun tiemestarissa oli kompuraan tuleva pistoke irti jo ostaessa, eli se on kai magneettikytkimen johdot ne ? kompura aika uuden näköinen mutta kunnosta ei hirveemmin tietoa, aikaisemmin lähti päälle ainakin mutta nykyään ei enää. varmaan jo vuotanut aineet mäkeen...
     
  12. Timmo

    Timmo 1st gear

    Lähinnä kai siten, että ilmastoinnin kytkeytyessä, kun koneen kierrokset laskevat, lisätään koneen kierroksia. Kaasutinmallissa taisi olla joku alipainekello ohjaamassa tätä, ruiskukoneessa taasen läppärungossa oleva lisäilmaventtiili.

    En tiedä meneekö ilmastoinnin päällä/poissaolosta sitten tieto ECM:lle, vai haisteleeko kone pelkästään käyntinopeuden muutosta. Toisaalta jos tietoa ei menisi, niin kone koittaisi lisätä kierroksia, kun vaihde kytketään päälle.

    Onko jollain ilmastoinnin sähköjen kaaviota?
     
  13. JiiP

    JiiP 1st gear

    Kävin tänään laittamassa ilmastoinnin kuntoon, ja onneksi oli vain aineiden "luonnollisesta katoamisesta" kyse.

    Typellä testattiin ensin tiiviys. Jotain suuntaa hinnasta: Lapussa typpi 5€, kylmäaineet 65€ ja työ yht. 30€

    Vanhaa kylmäainetta (siis sen korvaajaa) ei ihan heti täältä Turusta ainakaan löytynyt. Vianorit ja pikahuollot lähetti heti pois. Lopulta sain vinkin mistä löytyy :)
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kyllä sille tietoo menee, koskapa Mustissa, ainakin, jos kone keittää pudottaa automaattisesti ilmastoinnin pois.

    Itsellä ei ilmastointi toimi koska PCM luulee että kone keittää ja flekti huutaa kokoajan... :)
     
  15. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joo ECM:ssä taitaa ollakin tuo ilmastoinnin piuha, luultavasti kohdassa B8. (GM ruisku)

    Sitä en tiedä, saako se signaalin, että ilmastointi on päällä kierrosten nostoa varten, vai ohjaako se ilmastointia päälle/pois. Joku varmaan on selvittänyt tämän?
     
  16. kippis

    kippis Gearhead

    kuuluuko ehjän ilmastoinnin suhista jonkin aikaa kun auton sammuttaa, vai vuotaako toi jostain... ? kompuran tienoilta kuuluu pientä suhinaa.

    tuntuu kuitenkin taas pikkasen viileetä puhaltavan, kun akulle menevää plussakaapelia heiluttelin. siitä olikin jo toisessa topikissa.

    sitä en ole vielä kattonu että onko se sitten jatkuvasti toi kompura päällä, että saa riittävät paineet aikaiseksi.
     
  17. kane

    kane 1st gear

    Kummaa että ne pajat lähettää pois... :odroll:
    Tuossa Konalassa (Uudenmaan Autovarustelu) on laitettu useampi eri Caprice ja Roadmaster r134:lla ja PAO öljyn kera ettei sakkaa. Jokainen on pitänyt toista vuotta (auto vaihtanut omistajaa) eli ei tarvinnut seuraavana vuonna täyttää vielä. Kuivain aina vaihdettiin ja väripanos mukaan. Ehkei se paras ole (??) mutta ei sopivuudessa mitään omituista ole.
    Nykyinen Subbe -94 on tehtaalta r134 aineilla (eka vuosikerta siis -94 r134:lla tuotannosta)
    C/K malleissa taitaa olla jonkin sortin diagnostikkaa eli jos hakkaa kompuraa päälle/pois liian tiheään tarpeeksi monta kertaa (= aineen vähyys) se meni johonkin " A/C vikatilaan"
     
  18. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Mulla teki juuri tuota kompuran hakkaamista tovin aikaa. Nyt ei enää edes yritä. Kuivain on tulollaan ja sen vaihdon jälkeen pitäisi mennä pajalle täyttöä varten. Mitä tuo PAO öljy on jota tuonne pitää laittaa? Onko muuta tietämisen arvoista että osaa neuvoa ilmastoinnin huoltajaa :lol: ???
     
  19. kane

    kane 1st gear

    En öljystä osaa kommentoida muuta kuin että se on ainoa (?) sopiva öljy kun vanhan aineen tilalle laitetaan r134. Mitä muut korvaavat tarvii, en tiedä. En noista sen kummempaa tiedä kuin mitä liikkeessä on kerrottu autoa laitettaessa.
    Liekkö tämä sellaista öljyä...?

    PAO-Oil 68 does not corrode fluoric elastomer materials such as hoses or seals and is excellently suited for conversion from R12 to R134a refrigerant.
    http://www.hella.com/produktion/HellaUS ... s_Oils.jsp
     
  20. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Mulla kans buickin piilofarkku '86.
    Kävin YIT:llä koeponnistuttamassa -> no sehän vuoti.
    parin päivän päästä testasin ilmastointia -> no sehän toimi, eli ilmastointiaine voiteli tiivisteet jolloin vuoto lakkasi. Eikä maksanu mittään. näin siis minulla.
     

Kerro tästä muillekin!