Ilmastointi kuntoon - mistä liikkeelle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Terosu, 29.4.2008.

  1. mke77

    mke77 Gearhead

    öljyä on joka mallissa, kuinka paljon rippuu tietysti järjestelmän koosta(ja auton sisätilan koosta) ja kompuran mallista. onko muuttuva kammioinen, vai perinteinen lameli(ruuvikompuraakin tiedetään joissain sakemanneissa olevan) muutuva kammioisen tuntee siitä et siin ei ole mg-kytkintä ollenkaan.

    putkien/kennojen puhtaus on "puoliruokaa" loput on "korjattavissa"!

    neopreeni kummeja saa jo useemmista hydrauliikka kaupoista(lähes vakio kamaa kun ollaan "rypsiöljy-aikakaudella") liitokset kaikki näillä läpi!

    siihen mokkulaan kannattaa kokoomis vaiheessa kiinnittää huomioo mikä löytyy ennen lauhdutinta(auton sisältä) mistä menee putket(hp ja lp) läpi jos siitä löytyy "nippeli" missä on järkevä-avain kanta voi olettaa et siinä on "suodatiin" mikä kandee uusia kun putket/järjestelmä on auki!

    hurjimmat tarinat kuivaaja-kanisterista on et uus "paukku" ilman suojatulppia irtonaisena (eli ei järjestelmässä kiine) on menettänyt 80% kuivaus tehostaan parissa tunnissa..... uudemmissa on kuulemma samanlaista "ryyniä" sisällä mitä löytyy kuormaautojen ilmajarrujen "ryyni-patruunoista" eli imee vettä paremmin kuin soft empo

    paine ilmalla ei kannata kauheest sohii kennoihin/putkiin kun tulee ilman mukana viel enampi kondenssi vettä! "kossua koneeseen" jos haluu huuhdella irto putkia.(spiritusfortus olis parasta)

    ja vuoto testauksesta! isommat putket on (LP)matalapaine-puolen putkia eli ne mitkä tulee hytistä kompuraan päin ja tietty sisä kenno mukaan lukien ei kestä "hirmupaineita" max.5bar noin....... (HP) puolella sit noku paine pyörii 15bar korvalla!!. kesä kuumalla +35C voi olla 50bar(kun pelit on seis) ja kuntaas pakkasella -20C paine voi olla 2bar, kuten edellä mainittiin EI SE KOMPURA SILLOIN LÄHE PÄÄLLE!! sitä varten siel on alapaine tunnistin et se kompura ei mee rikki kun ei ole painetta ei ole myöskään voitelua!! uudemmissa on myös yläpaine-raja koska liika paine työntää öljyn väärään(kuivaajaan) paikkaan!!

    ......ja sit viel jos ja kun järjestelmä on tyhjä, ja osia vaihdetaan on olemassa olevasta öljystä 20% molemmissa kennoissa, 20%kuivaajassa 10% letkuissa/putkissa, ja 50% kompuraassa....ei jos vaikka ostaa uuden kompuran ni kandee setvii et onko siinä ööli valmiina vai täytyykö täytää ennen asennusta....jos kokonais öljy määrä on vaik 50g ja puolet puutuu ni voi olettaa et se kompura ei kauvaa rokkaa!!!!!!

    huh. nyt maate
     
  2. kane

    kane 1st gear

    Capriceen meni ainakin GM yleismalli kuivain, muistaakseni hommasivat US Partsista osia...
     
  3. VP

    VP Gearhead


    Aina on tullu koeponnistettua kylmäjärjestelmät vähintään 15 bar paineella.. että kyllä ne kestää :lol:
     
  4. Terosu

    Terosu 1st gear

    Noniin, tuli käytyä tuolla Ihodessa USA Car Service -nimisellä pajalla, alkuun kuulosti hiukan ikävältä tuo kompura kun oli kuivana ollut, alipaineet pysyivät kuitenkin ja sisään laitettiin öljyt ja 600g kylmäainetta, alkoi toimia :p Ei laitettu enempää viel, kattellaan viikon verran nyt että pysyykö tavara sisällä ja laitetaan sitten vasta täyteen. Vähän pelkäsin että kompura pitää meteliä ainakin, mutta kovin hiljaiselta kuulostaa.

    Sellasta tuli huomattua siellä pajalla ettei kierrokset nousseet kun ilmastoinnin laittoi päälle, mutta kotona jo tuntui pysyvän käynnissä vaikka ilmastointi olikin päällä. Kompuran käynti on aineen vähyyden takia sellaista pätkittäistä eikä kierrokset kotona enää laskeneet juuri yhtään kun kompura napsahti päälle. Ei tosin siellä pajalla painekytkinkään aluksi tuntunut toimivan, vähän voi olla paikat kohmeessa.

    Hyvä fiilis.
     
  5. Petteri75

    Petteri75 1st gear

    Ainakin täällä pk-seudulla tuota R-12 (=freon) -kylmäainetta on näemmä "joillakin" saatavilla - itse ainakin täytätin yhteen autoon freonilla (konversio kallista), ja ei-täysin-toimivanakin se antoi -1°C. Ah.
     
  6. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Nyt tarviisi 93 vuoden typhoonin sähkökytkentäkaaviota ja erityisesti ilmastointilaitteen osalta. Olisiko kenelläkään lähettyvillä tai pistää linkkiä. Kompura ei saa virtaa niin pitäisi selvittää minne se voisi hävitä.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kaaviota ei mulla ole, mutta kokeile ensin loikkari johdolla painekytkimestä.
    Jos sitten kytkin napsaa, on syy kylmäaineen vähyys (tai no voihan sitä olla liikaakin, mutta yleensä toisinpäin)
     
  8. -ari p-

    -ari p- 1st gear

    Tämä on testattu eli ei ole siitä kiinni.
     
  9. Terosu

    Terosu 1st gear

    Paljonkohan muuten tollaseen -86 GM piilofarkkuun menee kylmäainetta? Tuntuisi vieläkin nuo 600g pysyneen sisällä kun kompura vieläkin pyörii käskettäessä, silleen katkonaisesti samalla tapaa kuin huollon jälkeenkin, että pitää käydä ottamassa täyteen saakka tässä joskus. Eivät huollossa muistaneet paljonko sinne kuuluu, puhuttiin vaan että tarvii ottaa selvää ennen ku täytetään, että otetaan nyt sitte selvää täällä jos he eivät muista selvittää. Ei taida olla tää piilofarkkujen ilmastointihuolto kovin suosittua touhua, kun eivät tuota muistaneet. Jännää sinänsä, minä ainaki edes vähän koittaisin laittaa sitä kylmäkonetta käyttökuntoon vaikken ite tarviskaan, luulis sen nyt ainakin hyvä myyntivaltti olevan.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Katsoppa siitä kompuran päällä olevasta laposta määrä. Muistelisin että 1,jotain kg
     
  11. virta

    virta Gearhead

    <<<
     
  12. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    1370g näyttää mun prösyyri , tarkista toki konehuoneen tarrasta.korvaavaalla aineella täytös on pienempi kun tuo.
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead


    No joo tuo -50 on liioittelua, eihän sellaisa pakkasia ole ollut sitten talvisodan.
    Minä ajan suht nykyaikaisella autolla ja vaikka pakkasella laitan huurteenpoiston päälle niin kompura napsahtaa päälle. Sama emännän -00 Neonissa. Näinhän ei lankkukylki capricen ilmastoinnissa tapahdu.

    tässä nyt kaikille selvä kaaviokuva auton ilmastoinnin toiminnasta.

    http://www.mbautoaircon.com/howdoesitwork.html

    Minä nyt olen koko ajan puhunut auton ilmastoinnista kuten aiheseen kuuluu, en teollisuuslaitoksen tai jonkun pakastamon kylmäkoneiden toiminnasta. Niistä en ymmärrä pätkääkään eikä niitä varmastikkaan kannata sotkea tähän tarinaan.

    Auton ilmastoinnissa ei mitään erillisiä öjyjä kulje tai öljyä lisätä kylmäaineen sekaan. Tuo kylmäaine voitelee sen minkä kompuran sylinteri voitelua tarvitsee.
    Ylläolevasta linkistä tuo toimintaperiaate selviää.
    Jokainen voi purkaa auton ilmastointikompuran ja todeta kuinka laakereiden voitelu on järjestetty :) Minä olen purkanut 8)

    tässä vielä yksi linkki jonka 2 minuutin surffauksella löysin:
    http://autorepair.about.com/cs/generali ... ef_020.htm

    tuossa on kuvattu tuo kompessoidun kaasun (nesteenä) paineen vapauttaminen kuinka se kaasuuntuessa kylmenee. Kosteus tai öljy kylmäaineessa aiheuttaisi sen jäätymisen ja ongelmia.

    No tuohon nipan painamiseen. Miksi ihmeessä sitä pitää painaa 30 asteen pakkasella? Pohjois-Karjalassa niin paljon oli pakkasta viimeksi 2003 Tammikuussa. Voi sitä painasta vaikka lämpimässä tallissa. Ja se on todellaksin vain suuntaa antava tieto siitä onko ketään kotona. Ei siitä pihauksesta ole tarkoitus paineita mitatakkaan.
    Jokuhan kysyi mistä tietää onko siellä ainetta.

    Mutta kerropa mitä nämä välikauden aineet ovat jos ei tarvitse käyttää 134:ää? Jos ei R-12:ta enää saa, niin millä sinä sen sitten korvaat kun kyse vanhasta autosta?
    Ja jos olet vanhjojen autojen kanssa touhunnut niin kyllä sieltä ne kaasut vaan ihmeesti on karanneet eivätkä kestä siellä ikuisesti, katsos kun siellä on kumiletkuja joita ei kylmäkoneissa yleisesti ole.

    Eikä sitten mitään hernenenään juttuja, sillä kun en tee enkä asenna kylmäkoneita mutta autoja olen harrastanut jo vuosikymmeniä ja muutman auton ilmastoinninkin olen parantanut toimimaan :)
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    Auton ilmastoinnissa ei mitään erillisiä öjyjä kulje tai öljyä lisätä kylmäaineen sekaan. Tuo kylmäaine voitelee sen minkä kompuran sylinteri voitelua tarvitsee.
    Ylläolevasta linkistä tuo toimintaperiaate selviää.

    :eek: minkä auton ilmastointi järjestelmässä ei ole öljyä?? uudemmat kompurat(muutuva kammioiset tarvii tosin vähemmän) on pienemmällä öljy määräällä tosin!!!!

    pelkästään liitoksien/tiivisteiden voiteluun/pitämiseen tarvitaan jo yksistään öljyä siellä järjestelmässä....kattoos noi kylmä ainella on semmonen"kuivattava"ominaisuus joten öljy pitää tiivisteet pehmeinä!!

    nyky autojen ilmastointi järjestelmissä on ylensä 50-80g öljyä kaiken kaikkiaan.....


    vai minkäköhän takia varaosaliikkeistä saa ostaa pal-, / pak-öljyä
    :rotfl: piruttaan varmaan kuten stp ja muut lisä aineet :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  15. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo, olet oikeassa. Kyllä kompurassa öljyä on.
    Jos järjestelmästä on kylmäkaasu karannut niin ainakaan minun pariiin autoon on vain lisätty kylmäainetta. Kylmäkaasuhan höyrystyy ulos systeemistä ei sen sisältämä öljy??? Näin oletan olevan kun ei minun ilmastointimies ole lisännyt kuin kaasuja ja se on auttanut ja toiminut.

    Katsoin juuri Chryslerin manuaalista ja siinä sanottiin, että kompressorin öljymäärä pitää takistaa silloin kun se irroitetaan autosta korjausta tai vaihtoa varten, että kun uusi tai korjattu kompressori asennetaan on siinä saman verran öljyä. Samalla varoitettiin liiasta öljystä joka voi tehdä systeemin toimimattomaksi. Ainakaan ko systeemin ei voi lisätä öljyä erikseen mistään muuten kuin silloin kun kompura on auki.
    Myös 70-luvun mersun ilmastoinnissa ei ole mitään huoltonippaa josta öljyä lisättäisiin. No varmaan noista samoista venttiilieistä sekin onnistuu mistä kaasukin sisään saadaan.

    Nuo liitokset ja niiden o-renkaat sekä kierteet neuvotaan voitelemaan asennusvaiheessa tällä "ilmastointiöljyllä"
     
  16. Terosu

    Terosu 1st gear

    Öö juu, tuli huollossa sanottua että eikös se siinä kompuran päällä lue (joskus ohimennen huomannut että siinä joku tilavuus on mainittuna), huoltomies sanoi että siinä lukee järjestelmään laitettavan öljyn määrä vaan enkä sitä sitten kyseenalaistanut.
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  18. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Aloitetaanko korvaavista aineista?
    R-12 Kylmäaine voidaan korvata esimerkiksi.
    Mp-39:llä jota en kyllä suosittele autoilmastointiin. Pääsääntöisesti ei toimi kunnolla. Mutta on R-12 korvaava aine.
    Isceon 49 joka toimii täysin moitteettomasti R-12 korvaajana autoilmastoinnissa.
    Rs-24 On kuulemma hyvä kylmäaine R-12 tilalle. (ei omakohtaisia kokemuksia)

    Tässä pari esimerkkiä täälläkin foorumilla esiin tulleista korvaavista aineista. Vanhoille aineille on tehty kymmeniä ellei satoja litkuja millä voi korvata laillisesti kielletyn aineen. jos aikaa ja viitseliäisyyttä niin käykääpäs esim Dupontin http://refrigerants.dupont.com/Suva/en_ ... index.html
    sivuilla löytyy korvaavista aineista kuten myös öljyistä tietoa ja DuPont on vaan yksi kemian teollisuuden firma joka valmistaa kylmäaineita.

    Nippojen painelua ei kannata mainostaa koska se venttiili kun jää vuotamaan niin sitten ainakin on tyhjä.

    Aina vaan haluaisin nähdä sellaisen autossa käytetyn kylmäkoneen missä ei öljy kierrä kylmäaineen mukana.
    Kylmäaineet EI OLE voiteluaineita eikä kompressoreita ole "tavallaan kestovoideltu" mitä sillä sitten tarkoititkaan!

    Kosteus ongelmassa olet aivan oikeassa. On totta että kosteus jäätyy ex-venttiilille ja rajoittaa kiertoa
    (siksi laitos tyhjiöidään ja käytetään kuivaimia)
    Tyhjiöinnillä poistetaan ilma ja kosteus joita EI SAA olla putkistossa.
    mutta Öljy kiertää kylmäaineen mukana koko järjestelmää ympäri ja ympäri .............

    Kaasujen karkaaminen järjestelmästä ei aiheudu yksin letkuista (joiden sisäpinnalla kulkee öljykalvo) vaan myös murtuneista putkista, Ilman lämpötila eroista, stefojen vuodoista jne.
    Ai niin! Isoissakin kylmälaitteissa käytetään letkuja esim mittarien ja ohjauslaitteiden putkitukseen silti niiden EI SAA vuotaa.

    Tuosta maininnasta teollisuuden kylmälaitteisiin niin kaikki kompressori kylmälaitokset toimii justiin samoin. Eli kompressorin avulla siirretään lämpöä paikasta A paikkaan B.

    Kylmää ei tehdä.
     
  19. Capri2000GT

    Capri2000GT 1st gear

    Itse korjaan uusia mersuja työkseni ja AINA kun ilmastointi täytetään taikka huolletaan, lisätään sinne myös öljyä.
    Öljy painetaan järjestelmään huoltonipoista.
    Ja öljyä pitäisi laittaa myöskin -70 luvun mersuun..

    Mutta onnea kestovoidellun kompuran kanssa :poff:
     
  20. puzzihouzu

    puzzihouzu 1st gear

    kylmäkoneet

    Hei

    mulla on jonkun verran kokemusta näistä jutuista ja on ollut hauska lukee näitä tarinoita kestovoidelluista kompressoreista.

    en vaan jaksanu lukee kaikkia.

    Saatanpa yrittää vielä myöhemmin vastata kattavasti näihin juttuihin, mutta tässä lyhyesti:

    Ilmastointijärjestelmässä on kylmäainetta jaka kuljettaa mukanaan öljyä.

    ilmastointi järjestelmää on kahta erilaista

    1. paisuntanenttiliilä tai 2. pasuntaputkella toteutettua järjestelmää



    (1 expansionvalve tai 2. orifice tube)

    näissä järjestelmissä kuivain on 1. korkeapainepuolella ja 2. matalapainepuolella.

    kuivain on ilmastoinnin ollessa päällä 1. kuuma ja 2. kylmä

    ilmastoinnin vioittuessa kun kylmäaineet tulee pihalle on kylmäainetta tavallaan varastoituneena eri osiin arvioidut määrät jatka on erilaiset kummassakin järjestelmässä.

    Jos esim kennoon tulee reikä ja kenno uusitaan on joillakin autonvalmistajilla taulukko siitä miten paljon pitää prosentteina öljyä lisätä alkuperäisestä oljyn määrästä.

    seuraavana esimerkiksi vw ilmoittamat arviot kylmäaineen sijainnista järjestelmässä:

    kompura 50%
    lauhduttaja 10%
    Nestesäiliö 10%
    höyrystin 20%
    letkut 10%


    SITTEN JOS JOKU LISÄÄ SINNE SITÄ OLJYÄ NIIN OTTAKAA HUOMIOON ET JOS SEKOITTAA R12 JA R134A KYLMÄAINEEN ÖLJYT NIIN SIITÄ TULEE "SIIRAPPIA".


    niin ja suurimmassa osassa autoja ilmastointi ei mene päälle +4...0 asteen alapuolella.
     

Kerro tästä muillekin!