Ilmastointi

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Nappula, 28.11.2004.

  1. Nappula

    Nappula Gearhead

    No ajattelin tässä muuten vaan käyttää 86 el caminon ilmastointia jotta voitelis tiivisteet mutta kompura ei suostunut lähtemään pyörimään, kesällä toimi ihan hyvin ja kylmää puhalsi kivasti mutta nyt ei toimi, oliskohan pakkanen hyydyttänyt mangneetti kytkimen, laittelin crc: tä kompuran sähkö johtojen liitkoksiin mutta mistä tolle kompuralle tulee käsky lähtee pyörimään? :(
     
  2. MadMike

    MadMike Gearhead

    pakkasella toivottavasti ei mistään.
     
  3. perkele

    perkele Gearhead

    aja se autos johonkin lämpimään....
    jos se lähtis siellä päälle??
    kylmällä ilmalla tuo ilmastointi ei ilmeisesti lähde päälle
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Jeps, jos imuilma liian kylmää, eli ilmastointi "haistaa", että sitä ei tarvitse jäähdyttää.
    Aja siis vaikka johonkin autotalliin tai autotallilliseen kauppakeskuskukseen. Sen jälkeen kun ostokset on tehty ja auto lämpimässä saat sitä kompuraa pyöräytettyä sen verran, että o-renkaat ja kompuran hiilistefa saa öljyä.
    Tuo tulis suorittaa kerran pari kuukaudessa.
     
  5. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    En ole ilmastointiasiantuntija ja varmaan saan nyt jumalattoman kinastelun aikaiseksi tässä, mutta minun käsittääkseni Letukan ilmastoinnin pitäisi mennä päälle keli kuin keli, kun vääntää lämppärin hanikan DEF asentoon.
    Silloinhan lämmityslaite ottaa suurimman osan (vai jopa kaiken) sisätilasta, puhaltaa sen höyrystimen läpi jonka tarkoitus on tiivistää ilmassa oleva kosteus vedeksi jonka jälkeen kuiva ilma lämmitetään lämmityslaitteen kennossa.
    Painekytkimen pitäisi pitää höyrystimen jälkeisen ilman lämpötila n. +1 asteisena, joten ei se varmaan pakkasella heti käy (ehkä hetken), mutta sisäilman lämmettyä pitäisi lähteä käymään.
    Näin '85 Capricessa tehtaan manuaalin mukaan. Ei se paska toiminut kuin 3 viikkoa täytön jälkeen kun kompura leikkasi kiinni joten käytännöstä en tiedä muuta kuin toimiessaan oli hyvä ainakin kesällä.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    jep,letukassa ilmastointi käy pätkää def asennossa
     
  7. sibe70

    sibe70 Gearhead

    äsköinen olin minä
     
  8. jimppu

    jimppu 1st gear


    Käy pätkää koko ajan, eikä lähe pakkasella päälle paitsi ihan pikkupakkasella..., tai kun auto ajon jälkeen seissyt paikallaan hetken.
    Ettei mee tsydeemit rikki (jäätyy)!
    DEF asennossa puhaltaa melkein pelkästään tuulilasille. plus ilmastointi päällä jos sää sallii.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    käy jos on ainetta tarpeeksi. paineen tunnistin on kuivaimen kyljessä yleensä. Jos lähtee käymään lämpösessä mut ei kylmässä niin kylmäainetta ei oo välttämättä tarpeeksi. Kaikki kutistuu kylmetessään kuten K:llikin kylmässä vedessä uidessa
     
  10. jvc

    jvc 1st gear

    Nyt kun tuli tuo buikki hommattua niin kysellään nyt täältäkin että kuinkas tuollaisen ilmastoinnin korjaus. Sen verran kokeiltiin että jos tuon painetunnistimen siitä kuivaimen kyljestä yhdistää lähtee kompurä pyörimään. kaverilla olis kyllä tuollainen kompura ja kuivain ylimääräisenä, kun osti omaan farmiinsa uudet muttei ikinä asentanut. Kauanko tuollaisia voi säilyttää, on kuitenkin ollut jo useamman vuoden hyllyssä.
    Tuo kompura vissiin rupee vanhemmiten helposti vuotamaaan, mutta luulis ettei nuo muut komponentit menis huonoksi. liitokset tietty ehkä.
    Saako tuollaisen sitten täytettyä jossain, ja mitä kamaa tuonne ylipäätänsä menee. Osaako joku ilmastointiurakoija täyttää vai onko joku erikoisliike? Ja mitäköhän tuollainen mahtais maksaa?
    Eihän tässä vielä kiire oo kun, ei oo talvikaan vielä saati kesä, eikä leimaakaan vielä.
     
  11. rebel58

    rebel58 Gearhead

    Täyttää voi. Näillä pajoilla on huippu vehkeet millä ne näkee vuoto kohdan kun ruvetaan pistää painetta järjästelmään. Se on freonia se aine ja sitä ei saa päästää ilmoille ku tuhoaa otsonikerrosta. Nyky freonit erillaisia kuin ennen ja ilmastoinnit kanssa. Nyky kamaa voi laittaa vanhempii autoihin vaik ei niin tehokasta ole kuin vanhat. Vaaralassa on ilmastointiliike mikä tais ottaa 20€ täytöstä. Oli vuoto minkä ne havaitsi heti ja imivät aineet takaisin. Ne vaihtoi yhden O-renkaan ja si uusiks kamat sisään niin johan pysyi. Mulla on koko paketti puretusta farmarista mis on lämppärinkenno ym viel kiinni. Pitäs saada tallille tilaa eikä viittis jätelavalle heittää, kaupan päälle ton takaluukun hakijalle.
    jvc laitan sulle yv
     
  12. sibe70

    sibe70 Gearhead

    todennäköisesti kompuran akselin tiiviste vuotaa buickista.kompura kyllä yleensä sailyy jos on ollu öljyt sisällä ja tulpat reijissä.
    sama kuivain jos on ollu lämpöisessä ja tulpattuna.
    kannattaaa koepaineistuttaa järjestelmä eka ennen kuin tekee mitään.
    mitä ainetta saa autoonsa 20:llä eerolla ?
     
  13. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Olis korjausta tiedossa. Eli kun astron kompuran laittaa päälle niin auton sisälle kuulostaa että solenoidi napsuis prkl nopeesti ja ulkoa kun kuuntelee niin se on lähinnä rääkymistä. meinasin sen purkaa ja katsoa tosta varaosa astrosta "väliaikaisesti" jos siirtäis sen lukko "pakan" kokonaisuudessaan. Mikäli siis ei ole itse kompura kun ääntää. Ei vaan tohtis heti irrottaa koko kompuraa, kun paineet on sisällä ja toimiikin, niin jäis täyttö välistä. Kysymyskin tähän liittyy: Eli saako sen "pakan" irrottaa ihan vaan niillä 3 pultilla pohjaamalla, vai tarviiko ulosvetäjän?
     
  14. caprice305

    caprice305 Gearhead

    Ja shimmaustahan tuo varmasti jo vaatii mikäli lähtee toimimaan, ja saa kertoa osotteita mistä sais uuden kytkimen/solenoidin ja täyttöpulloa. eli se r12 taitaa edelleen olla 92' astrossa.
     
  15. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Astron kompuran MG-kytkin vaatii ulosvetäjän, siitä keskeltä sisäpuolisesta kierteestä.
     

Kerro tästä muillekin!