Ilmausnippojen irrotus jumista - kemiallisesti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja VRC, 27.1.2005.

  1. VRC

    VRC 1st gear

    Säilöön on kertynyt muutamia alumiinisia jarrusatuloita joista ilmausnipat on katkenneet ja/tai lukuisten irrotusyritysten kautta todettu ettei aukea.
    Juu, kuumennettukin on useaan kertaan punahehkuun, ei ole silti saatu auki.

    Satulat olisi vielä muuten hyviä, ei raaskisi heittää roskiin ennenkuin kaikki keinot on käytetty.

    Tuli mieleen että jos saisi ne ilmausnipat hapatettua pois kokonaan.
    Olisiko jotain ainetta joka söisi rautaa muttei alumiinia??

    Vai mikä olisi se viimeinen keino? Niin arvokkaita eivät ole että kannattaisi reikiä porata/täyttöhitsata/työstää uudellen nipan sija.
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Auttaisiko maitorätti kun sillä tuntuu aukeavan jarruputketkin? Mitäs jos sitruuna- tai jopa fosforihapossa liottais?
     
  3. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    on tullu joskus porailtua ja piikillä (/kierretapilla/vastakierretapilla)tongittua kierteet puhtaaks..vaihtelevalla menestyksellä :-? joskus onnistuu ja joskus mänöö vituiks..tää nyt oli vähän nyrkkipaja juttuja mut joo..
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moi,

    tuo maitojuttu on minulle uusi. Täytyypä kokeilla itsekin, kun ongelma kohtaa. Mutta, koska sinulla on kuumennusvehkeet käytettävissäsi, niin sulatapa steariinia sinne kierteisiin. Väittävät, että se imeytyy paremmin kierteisiin kun nuo spray- irroitus/voiteluöljyt. En ole itse sitä kokeillut.

    Itse olen saanut nipat auki melkein aina tunteja/päiviä irrotusöljyn kanssa liottamalla ja välillä aina hyvin varovaisia aukivääntöyrityksiä(joskushan nippojen kierreosa on todella pieni halkaisijaltaan). On saattanut olla minulla helpompia tapauksia...

    Terveisin,

    Vieras
     
  5. VRC

    VRC 1st gear

    Ne on irto-osia ja olleet säilössä vanhassa soppakattilassa löpöliemessä.

    Jospa vaihtaisi kattilaan maidon ja lämmittäisi liedellä? Täytyy kyllä tehdä kun on yksin kotona - muuten voi tulla turhia arvosteluja sopan mausta...

    Fosforihapossa ja muissa hapanpesuaineliemissä olen kyllä erilaisia ruuveja yms. liotellut ja mukavasti lähtee ruoste, tosin ihan ensimmäisenä kaikki mahdolliset sinkitykset.

    Täytynee tehdä testi jollain alumiinikappaleella.
     
  6. Suburban

    Suburban 1st gear

    itelle ostin hienot nipat... uus putkikierre siis kartio siihen kierretään nippa jossa siis paikka ilmausruuville... eikä kukaan tajunnu...
     
  7. jonep

    jonep 3rd gear

    mobilistissa 7/2004 on noita ruosteen irrotus juttua, sekä kemiallisesti että elektrolyysillä. siinä vois olla jotain tähänkin sovellettavissa olevaa infoa.
     
  8. wiljo

    wiljo 1st gear

    Mä sain katkenneen ilmausruuvin irti ku löin torx-avaimen sinne sisään ja väänsin... :eek: Harvoin niitä kyl saa pois jos katkeaa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joskus olen onnistunut pylväsporan kanssa säveltämään. Ensin selvitetään ruostuneen pultin M-koko tai vastaava ja katsotaan taulukosta mikä on oikea terä moiselle kun tehdään kierrettä ja tällä sitten porataan hyvin varovasti ongelmaosa pois. Sitten vain uudet kierteet. Jos ei pidä (johtuen vanhasta kierteestä pohjalla) niin otetaan seuraava koko, yleensä ainevahtuus riittää tähän.

    Mutta tämä siis vaatii tarkkaa silmää varsinkin tässä tapauksessa kun alumiini on se mihin terä paremmin puree.
     
  10. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Sellainen kemiallinen irroituskonsti on että juo se maito ja käy apteekista ostamassa pieni pullo typpihappoa. Sitä tiputtelet nipan päälle väkevänä. Mahdolliset rasvat ensin pois. Typpihappo liuottaa rautaa kaikissa väkevyyksissä, väkevänä tietysti nopeammin. Alumiiniin typpihappo ei pysty, syynä alumiinin suojaava oksidikerros jota typpihappo hapettavana happona ei pysty poistamaan. Ja lopuksi työturvallisuudesta, kumi/muvihanskat ja suojalasit happojen kanssa lotratessa. Reaktiossa syntyy typen oksideja, väkevää happoa käytettäessä ruskeaa typpidioksidia ja laimealla hapolla väritöntä typpimonoksidia. Molemmat kaasut haisevat perkeleen pahalle ja ovat myrkyllisiä joten keittiön tiskipöytä ei ole välttämättä paras paikka.
     
  11. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tää nyt on tämmönen idis vaan, en ole kokeillut.

    Mitäs jos ottais puikkohisauskoneen ja puristaisi puikon tilalle sen jumittuneen nipan nokan.
    Sitten maadoitus itse kappaleen runkoon ja hitsikone päälle. Täysillä virroilla, luonnollisesti.

    Näin saisi ainakin tehokkaasti lämpöä itse nippaan.
    Kun nippa alkaa punoittamaan niin sitten nipan pikajäähdytys kylmäspraylla, veteen kastetulla rätillä tmv.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Kun on jo lämmitetty punahehkuun , ei hitsaus-systeemit ehkä enää auta , mutta yleensä katkeenneeseen nippaan olen hitsannut migillä n. nipan kierteen paksuisen pultin jatkoksi .
    Samalla tulee lämpöä ja iso pultinkanta josta hyvä kiertää .
    Kannattaa käyttää esim. vanhoja moottoreista purettuja pultteja , ne ovat riittävän kovia .
    edit: Ja sitten se maadoituspihti siihen pulttiin :lol: ( + ei kokemusta alsasta :oops: )
     

Kerro tästä muillekin!