Ilokaasu

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rautapää, 6.4.2018.

  1. rautapää

    rautapää 3rd gear

    Tääl on varmaa ollu hyviä ja opettavaisia keskusteluja aiheesta miten ne rakennetaan fiksusti mut en löytänyt. Voiko joku auttaa?
     
  2. fenix

    fenix 2nd gear

    Kirjoitin joskus tiivistelmän aiheesta F-body clubin sivulle viritys/ahdetut topicciin. Valitettavasti se ei näy kuin jäsenille, mutta linkkaan tekstin tänne, koska kyseessä ei ole mikään salaisuus (teksti osittain kopioitu netistä ja on vain yleispätevä tiivistys aiheesta, eikä raamattu. Isommilla yli 200 shoteilla kaikki alkaa olemaan moottorikohtaista) ;

    Miten ilokaasujärjestelmä toimii?

    Ilokaasu eli N2O koostuu kahdesta osasta typpeä sekä yhdestä osasta happea. (36% happea jos katsotaan painona). Kun ilokaasu puristuu palotilassa hajoaa se osiin ja happi vapautuu. Tehonlisäys muodostuu siitä, että ylimääräisen hapen avulla voidaan polttaa enemmän bensaa. Tästä päästäänkin siihen tosiasiaan ettei ilokaasun itse pala vain lisäksi pitää palotilaan saada myös sopivasti lisää polttoainetta.

    On hyvä ymmärtää, että paineistettu ilokaasu on nestemmäistä ja purkautuessaan suuttimesta kiehuu se muuttuen kaasuksi. Kiehuessaan typen lämpötila tipahtaa noin -52 asteiseksi, samalla jäähdyttäen todella tehokkaasti imusarjaa, samalla myös tätä kautta lisäten moottorin antamaa tehoa. Typpi toimii eräänlaisena pehmentäjänä sylinterin paineen suhteen, auttaen palamisprosessia tasaisemmaksi.

    Ilokaasujärjestelmä voidaan asentaa melkeinpä minkälaiseen moottoriin tahansa, oli moottori sitten kaasuttimella tai ruiskulla ja vapari tai turbo. Lisäksi ilokaasuseteissä on se mukava puoli, että sellainen voidaan asentaa jopa muuten täysin vakioon moottoriin. Luonnollisesti ilokaasun käyttäminen kuormittaa esimerkiksi mäntiä sekä kiertokankia enemmän, mutta valitsemalla sopivan kokoisen paketin, esimerkiksi noin 50 heppasen 4-sylinteriselle tai 75-100 heppasen 6-sylinteriselle moottorille, voidaan olla melko varmoja ettei ylimääräiset tehot vielä riko paikkoja - tosin tämä on myös käyttäjästä kiinni.

    Käytännössä ilokaasu asennetaan niin, että napista painaessa se toimii vain määräajan. Ilokaasun käyttämistä suositellaan vain kaasun ollessa pohjassa ja yli 2500 rpm kierroksilla, mutta ei rajoittajaa vasten.

    Ilokaasun ehkä hienoin asia on se, ettei se lisää bensan kulutusta normaaliajossa ollenkaan, mutta silloin kun halutaan mennä lujaa painetaan vain nappia ja kuin taikasauvasta koneesta irtoaa kymmeniä ylimääräisiä kilowatteja.


    Millainen ilokaasusysteemi sitten on?

    Ilokaasujärjestelmiä on oikeastaan kolmea erilaista: dry-, wet-, ja port-systeemejä. Aloitetaan Port:illa joka on yleisin ja paras vaihtoehto nykyautoissa:

    Port:

    Idea on todella simppeli: moottorin imusarjassa on jokaisen sylinterin putkessa oma suutin joita kutsutaan
    nimellä Fogger Nozzle. Suuttimiin tulee omat bensa- sekä ilokaasu letkut. Suuttimen sisällä bensa ja ilokaasu sekoittuvat ja suihkuavat imusarjaan hienona sumuna.

    Järjestelmään kuuluu kaksi solenoidi venttiiliä joista toinen ohjaa ilokaasua ja toinen bensaa. Ilokaasu venttiililtä menee letku suodattimen sekä pääventtiilin kautta pullolle. Pääventtiili pidetään suljettuna aina silloin kun ilokaasua ei haluta käyttää ollenkaan. Bensaventtiilille otetaan bensa T-haaralla suoraan auton omasta bensajärjestelmästä. Oikea bensan määrä suhteessa suuttimien suuaukkojen kokoihin säädetään paineensäätimellä.
    Suuttimet asennetaan mahd.lähelle kannen imukanavia.Ilokaasun sisältämä runsas happi ja sen kaasumainen kastepistelämpötila ovat tässä sovelluksessa sen hyötypuolet.
    [​IMG]


    Wet:

    Wet-systeemi on oikeastaan lähes samanlainen kuin port, mutta tällöin yleensä tarkoitetaan järjestelmää jossa on vain yksi suutin sijoitettuna kaasuläpän jälkeen.

    Kaasuttimella varustetuissa autoissa voidaan Nozzlejen tilalla käyttää kaasarin ja imusarjan väliin tulevaa suutinlevyä.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dry:

    Lopuksi dry-järjestelmä jossa on vain ilokaasu suuttimet - joko yksi ennen kaasuläppää tai jokaisessa imuputkessa omansa. Ylimääräinen bensa saadaan joko nostamalla bensan painetta tai pidentämällä suuttimien aukioloaikaa sillon kun ilokaasua tungetaan imusarjaan. Tämä tietenkin vaatii ruiskun/kaasarin muuttamista/hallitsemista ja taitaa olla se harvinaisin tapa.


    Turvallisuusasioita:

    Ilokaasu ei itsestään ole räjähtävää, mutta koska se pitää sisällään paljon happea, on se räjähdysherkkää suurissa lämpötiloissa.

    Mikäli olet asentamassa ilokaasujärjestelmää, noudata aina paketin mukana tulleita ohjeita tarkasti. Ainakin NOS -nimisen firman ohjeet ovat hyvin kuvitetut sekä selkeät, eikä niiden seuraamisessa pitäisi olla kenelläkään ongelmia.

    Omien patenttien tekeminen on aina hyvin riskialtista, sillä esimerkiksi normaalit bensaletkut eivät ole riittävän kestäviä käytettäväksi ilokaasujärjestelmässä. Kaikkien letkujen ja liitoksien on kestettävä suuri (jopa 70 baarin) paine sekä oltava täysin rasvattomia.

    Valmiit kitit eivät yleensä sisällä seuraavia turvallista käyttöä edistäviä laitteita.

    Bensanpainetunnistin (fuel pressure safety switch), joka sulkee ilokaasun virtauksen bensapaineen laskiessa, jolloin vaarana olisi kone rikko seoksen laihentuessa.

    (RPM Activated Window Switches) Elektroninen suljin, joka estää solenoidien avautumisen liian alhaisilla kierroksilla esim. alle 2800rpm. ja sulkee solenoidit ennen kierrosrajoitinta.
    Sen sijaan valmiit kitit sisältävät monesti mikrokytkimen, joka sallii ilokaasun käytön vain kaasuläpän ollessa täysin auki.
    Backfire =

    Kaasun painemittaria.

    Purge solenoidi jolla saadaan ilma ja kaasuuntunut ilokaasu pois letkusta.

    Muita hyödyllisiä varusteita:

    Pullonlämmittimellä saadaan pidettyä pullossa optimaalinen paine.
    Seosmittari + muut mahdolliset mittarit.
    Tonnilla saa yleensä toimivan perussetin ja pullon täytön.
    Reilu 2 tonnia jos hifistelee kaikki em. härvelit kuten allekirjoittanut ja pumpustakin loppui tuotto heti kättelyssä jo valmiiksi viritetyssä autossa.
    Itse halusin myös automatisoida kaiken, riskien pois minimoimiseksi ja sytytyksen optimoimiseksi ennen ja jälkeen shotin.


    Käyttö:

    Käyttö edellyttää sytytyksenennakon myöhästämistä. Tyypillisesti 2 astetta / 50hp.
    Tämän voi toteuttaa kiinteästi virrajakajasta tai sytytyksenmyöhästin boksilla.

    Riittävän vahvasta kipinän saannista tulee huolehtia kuten yleensäkin ahdettaessa.

    Joissakin tapauksissa voi joutua vaihtamaan sytytystulpat hieman kylmempiin.


    Esimerkki ilokaasun asentamisesta tpi moottoriin:
    http://www.jegs.com/InstallationInstructions/700/741/741-05151.pdf
    Ja lopuksi vielä kaavio omasta setupista;
    URL=http://s646.photobucket.com/user/pakana81/media/viritykset_zps8ccbd380.jpg.html]
    [​IMG]
    [/url]

    Olen kuullut että Aga ja Woikoski eivät suostuisi täyttämään jenkkistantardi pulloja tai ilman lisenssiä.
    Tiedä sen totuuden perästä, mutta älä anna sen olla este.
    Ei pullon täytöstä kovin isoa draamaa saa aikaiseksi ainakaan etelä-suomessa.

    Katsastin auton ilokaasulaitteet osittain kiinni 2 vuotta, kunnes tarkkaavainen inssi hylkäsi.
    Olin yhteydessä Trafiin ja heidän tekninenjohtaja tms. puolsi hylkäystä.
    Ei siis riitä että pullo on irti, kuten netissä monesti virheellisesti neuvotaan.
    Laipan tai fogger suuttimet voit jättää kiinni, kunhan järjestelmä ei ole missään muodossa asennettuna moottoriin.
    Sen tosin purkaa/asentaa tunnissa tuossa vaiheessa.
     
    Muokattu: 7.4.2018
    pete72 ja jarona tykkäävät tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itsellä ei ollut mitään ongelmia katsastuksen kanssa. Pullo ei ollut autossa ja sulake pois, eli järjestelmä ei toiminnassa.
    Kysyin sit siirtymistä suljetulle alueelle. Pullo ei saisi olla kuulema paikoillaan, kysyin entä jos tulee kolari ja pullo lähtee takakontista tai jalkotilasta, niin lopullinen vastaus oli kunhan ei ole välitömästi käyttöön otettavissa.
    Ihan hauskahan tota oli kadulla käyttää, mutta 5-6 pullollisen jälkeen into lopahti. Täyttäminen maksaa, etsiä täyttöpaikkoja ja jos ei ollut käyttänyt pariin kuukauteen niin vähän arpapeliä toimiiko vai lähteekö imusarja maatakiertävälle radalle yms....
     
  4. hosu2

    hosu2 3rd gear

    Kyllä kaasulla tehoja saa mukavasti,mutta itsellä oli ainakin ongelmia löytää kaasun täyttäjää.
    Entäs mitä bensaa voi käyttää?
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Moneenko vetoon (noin) yks pullollinen riittää?
     
  6. LUM-1

    LUM-1 3rd gear

    Varmaan vaikuttaa se et syötetäänkö sinne 50 vai 500 heppaa :rotfl:
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Jos vaikka 150?
     
  8. Karpov

    Karpov Gearhead

    Voi sitä silti varmaan esimerkin sanoa?
     
  9. hosu2

    hosu2 3rd gear

    150-200 heppa ainakin 6 vetoa,tietenkin jos ajaa oikein nopeasti ei kerkiä kulua niin paljon:)
    Niin eikä ole pullonlämmitintä eikä mittaria,mutta ainakin hyvin riitti noihin
     
    Muokattu: 7.4.2018
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Kadulla riittää suht pitkään n. tupla määrä vs puhtaat 1/4 vedot. Mutta silti se hupenee suht nopeasti. Itsellä oli 75hp setti Vr6 koneessa, pykälän kylmemmät tulpat, ajotuksesta huolethi ruisku itse, bensana ihan perus 98.
    Varusteina wot kytkin ja rpm on pakolliset. Pullonlämmittimet, mittarit, purget ja etäaukastavat pullon venttiilit on jo turhaa hifistelyä :D :D :D
     
    xarper tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Tämmösiä kokemuksia onkin kiva kuulla mitkä enemmän "joka pojan touhuja" kun että viritellään viimeseen asti joka ikinen mikrokytkin, lämmitin yms sinne :D
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kyllä tuo pullon lämmitin ja painemittari on must juttuja. Pullon paine säädetään lämpötilalla ja kylmällä ilmalla paine on ihan olematon, eli suomessa koko kesän ja systeemi ei toimi kunnolla.
    Pullon asento on myös oleellinen, siellähän on sifoni putki takakulmaan ja senhän pitää olla nestepinnan alla.
    150hv satsilla noin 4 varttimailin vetoo ja jo alkaa hiipumaa.
    Pullon sisältö mitataan punnitsemalla pullo, painosta näkee mitä on jäljellä.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse en ainakaan moisia kaivannut. Tosin käyttö oli satunnaista katukäyttöä, jos joku isompi bemari, audi kiusasi... :D
    [​IMG]
     
    Karpov ja xarper tykkäävät tästä.
  14. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Oma toteutus aiheesta on varsin askeettinen/riskialtis, mutta ihan toimiva muuten näin matala viritteisessä tötterössä :oops:käytössä on vain järjestelmän päävirta katkaisin, mikrokytkin kaasu vivustossa sekä rattinappi, sitten vaan vedon aikana silmäkovana seuraamaan rundaria ja päättää millon painaa nappia:) ja kaasun kulumisesta oon kutakuinkin samoilla jäljillä Moparin kanssa, eli itellä meni 10lbs pullo tyhjäksi neljässä vedossa vartilla ja käytössä oli 150hv shotti..
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Paljon kustantaa sit tommosen 10lbs pullon täyttö?
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse maksoin Pirkanmaan suunnalla n. 10vuotta sitten 60-70€ per ja sit hinnat pomppas 100€ per täyttö, ni siihen loppu minun hassuttelut.
    Kohta joku kirjoittaa, saa sitä halvemmallakin, mutta kukaan ei kerro että mistä :D
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Ilmaiseksi kun on töissä AGAlla. Ei sitä kukaan muukaan osta. :poff:
     
  18. fenix

    fenix 2nd gear

    180€ 10lbs. Pk-seutu.
    Jos joku tietää halvemman paikan niin yv. kiitos.

    Toki duunin kautta saisin Woikoskelta tai Agalta, mutta pitäisi pullo vaihtaa.
    Ja ehkä kannattaisikin ostaa muutama standardit täyttävä pullo.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    180€.... ei paljon kannata harrastekäytössä käytellä.... Ennemmmin ahtopainetta kehiin.
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!