Iskareista vielä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja buick8791, 10.3.2006.

  1. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    kirjottelin iskariasiasta aikaisemminkin tuossa Caprice- iskaritopicissa, mutta pistän asiani tässä uudelleen:

    Hommasin Buick Park Avenueseen eteen KYB GR2:t, jotka ovat vielä laatikossa. Jenkkifirmat eivät tarjonneet oikeastaan muuta kuin noita ja Monroeta, ja päädyin KYBiin: Motoralilta siis vastattiin "ei löydy Koneja tuohon" ja Sanulta vastattiin "ei löydy Bilsteineja tuohon".

    Kysyn nyt asiantuntijoilta, toimiiko nuo KYB:it raskaskeulaisessa autossa ja jos ei niin mikä on ongelma?

    Joku mainosti Edelbrockin iskareita ja ymmärsin, että ne ainakin olisivat ok eli kysymys, mikä niistä tekee hyvän?
     
  2. Se iskarin vaimennusominaisuudet on niin monesta asiasta kiinni.Paineesta,Sisämännän koosta ja kaasun/öljyn purkausaukkojen koosta.Niinhän se on ettei niistä oikein tiedä onko ne hyvät ennenkuin ne on autossa paikallaan.Kyllähän sen jäykkyyden nyt tietysti kädessäänkin tuntee..Omat mitkä oli siellä Capricen alla,kybit,olivat pirun ohkaset (vähän niinkuin olis omasta pitänyt :lol: )ja tuntuis,että alitehoset tuohon keulaan liikkeitä hillitsemään.Onhan siinä sun buickissa keveempi nenä.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Noi GR2:det ovat kaksiputkiset vaimentajat. Itse ostin ne noita kalliimmat Gas-A -just yksiputki KYB:it poliisimallin specseillä. Noita siis löytyi tavallisia ja poliisiversioon tarkoitettuja. Aste-ero säädöissä lienee.

    Pitää kertoilla lisää, kun saan auton ajoon.
     
  4. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Astrossa ei Kybit kestäneet edessä, Konit piti laittaa.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kummat KYB:it kaksiputkiset halvemmat GR2:det vai tuplat maksavat yksiputkiset Gas-A-Justit? Vaiko ihan tavalliset neste KYB:it?

    Ja mitkä konit pistit tilalle, niissäkin on eroja..
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Kyllä mm. Monroen Sensatrackit pitäis hyvin Astrossa kestää. Tuleehan muistaa, että Astrossa on samat iskarit edessä mitä Vanissa...
     
  7. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Onhan niissä eroja. Malleista en muista, mutta Kybit oli samat joita laitetaan isoihin vaneihin, eli ois pitäny kestää. GR2 kuullostaa tutulta...

    Koneista en muuta muista kun että säädettävät oli ja makso 80 eur/kpl. Autoki on jo myyty...
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Meillä on Astrossa Konit, toimineet mielestäni todella hyvin. Kierros oli muistaakseni lähtöhinnaltaan 850e, ostohintaa en muista. Custom Cruiserissa on Monroe Gas-Maticit, toimineet ihan ok, mutta en tiedä saako enään. Luultavasti nuo kaksi sellaisia merkkejä, joita tulen jatkossa käyttämään. Muista "perusmerkeistä" huonompia kokemuksia, kestävyys tai ominaisuudet olleet ongelmana.
     
  9. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    kiitokset tähänastisista vastauksista kaikille! Se taisi olla niin, että KYB:inkään nettisivut eivät tunteneet Ave:een kuin GR2:n. Siis kysymys on McPherson- pyöränripustuksesta, eli joustintukisysteemistä.

    Muistelen, että toinen vaihtoehto olisi ollut Monroen Sens-a -Track. Tai sitten selvittelin asiaa vähän hätäseen...

    Taidan nuo kuitenkin laittaa alle. Katsotaan miten käy. Mutta jos joku löytää paremman iskarin tuohon, niin otan tiedon kiitollisuudella vastaan.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tuntee gas-a-justit..

    http://www.kyb.com/catalog/index.php?Ac ... 6&x=42&y=9

    Ja jos tilaa Summitista tai esim Racers Placen kautta hinta jää alle 50 € kpl. Jos Koivusta tukkurina käyttävästä tavallisesta osapuljusta hintaa tulee pikkaisen päälle 50€ /kpl ..

    Itse tilasin eteen ton KG5458 joka on Poliisi 9C1 ja Impala SS:ään suositeltu vaimennin. Taakse farkkuun pitkäiskuisempi KG5504, tosin kuulemma myös sedanin lyhyempi iskari toimii siellä ihan OK. Ainoastaan ulosjousto jää jonkinverran lyhyemmäksi..
     
  11. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Eikös niistä Park Avenue´n iskareista vaihdon yhteydessä ne vanhat tolpat ylimääräisiksi. Niihin voi rakentaa irtopatruunoilla esim.Bilsteinit.

    Se ero Bilsteinilla ja Edelbrockilla on muihin, että käyttävät inertia venttiiliä, joka jäykistää iskaria iskunopeuden mukaan. Pienissä kuopissa ja mukulakivillä pehmeä, isoissa montuissa ja kovissa nopeuksissa kova.
    Edelbrockit on vielä ns. käännetyt iskarit, eli männänvarsi on kiinni juostavassa alustan osassa vähentäen jousittamatonta painoa.

    Konin kun säätää kovaksi, se on aina kova tilanteesta riippumatta.
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Sori autosi oli näköjään etuveto ave.. En lukenut kunnolla. Noi Capricen numerot ovat samat kuin kaikkiin muihinkin B- ja C-korisiin 1977-96. Eli siis vanhaan 1977-84 aveen noi passaavat.

    Tossa uudempiin KYB:itä
    http://www.kyb.com/catalog/index.php?Ac ... 7&x=67&y=9

    Tossa esim 1985 malliseen FWD Aveen joustintukia Monroelta
    http://www.monroe.com/catalog_lookup/E_ ... 85&LST=260

    Haun voi tehdä vuosimallikohtaisesti.

    Ja sama Gabrielilta
    http://www.gabriel.com/ProductFinder.aspx?action=AS
     
  13. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    joo on etuveto- käyttöauto. Samat taisin aikanaan löytää, eli Kybiltä vain GR-2:t ja Monroelta Sens- a-Trackit ja joku toinen malli.

    Roadmaster kyseli, että saakohan niistä tolpat säästettyä ja laitettua patruunat. En tullut katsoneeksi kun vaihdoin viikonloppuna alle uudet levyt ja jarrupalat. Mutta epäilen, koska alla ei ole orggis- tolpat, vaan sinne on joku joskus vaihtanut Sens- a- Trackit. Mun mielestä ne ovat "yhtä puuta" siten, että patruunan vaihto ei onnistu. En tiedä sitten, jos olisivat orggikset.

    Olisi hieno homma, jos tuo patruunahomma toimisi. Voisi lähteä sovittelemaan Bilsteineja. Kiitos tiedoista!

    Mites muuten, kun näyttäää takavetoautossani vuotavan toinen taka- Bilsteineista. Hiukka tihkuu sinistä ölkkää. Tai näyttää siniseltä...
    Onkohan sitten iskari luovuttamassa vai miten? Ei ole edes paljoa kilometrejä, mutta ollut kuitenkin alla vuosia. Jos, niin onko paras vaihtoehto tilata ne us- varaosakaupan kautta, vai miten?
     
  14. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Niihin umpinaisiinkin tolppiin voi vaihtaa uudet patruunat sisalle.
    Joillain valmistajilla on ohjeet mista vanha tolppa katkaistaan ja uuden patruunan mukana tulee sitten kierteilla oleva uusi kappale siihen tolpan paahan.
    Joissain tolpissa on kierteet siella tolpan sisalla valmiina.
    Bilsteinilta voi loytya sopiva sovite niihin Sensa-Traceihinkin.
     
  15. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    kiitos vinkeistä Roadmaster!. Enpä tiennyt tuota, että hitsaamalla kasatun tolpan voi purkaa noin ja laittaa ko. systeemillä sisään uuden patruunan. Tosin nyt kun funtsaan juttua, niin noissa uusissa GR-2:sissakin on siinä yläpäässä hitsisauma "sopivassa" kohdassa, jonka lähettyvillä voisi hyvinkin olla kierteet putken sisällä, johon saa ruuvattua patruunan kiinnitysholkin. Pidänpä asian mielessä.
     

Kerro tästä muillekin!