Iskutilavuuden pienentäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ftw-, 7.7.2013.

  1. Mutku

    Mutku Gearhead

    Paljon asiallisia vastauksia jo. Ylläoleva yksi hyvä käytännössä kokeiltu esimerkki.

    Sinänsä topikki on mielenkiintoinen. Allaolevassa linkissä on Chevyn tehdaskoneiden iskut ja poraukset, niitä yhdistelemällä voi laskea pienintä kombinaatiota noilla tehdaspalikoilla.

    http://www.scroungers.net/t521-chevy-v8 ... roke-chart

    Toivottavasti olen väärässä, mutta pelkään, että jenkkikaseista iskutilavuudeltaan pientä yrittämällä lopputuloksesta (3.5 - 3.7 litran kasi) tulee kallis? Itse kallistuisin ehkä Roverin 3.5 litran kasin klooniesikuvan eli Buickin lohkoon (tai jopa Olds, sama se, kumpaa vanhaa pikkukasia vaan löytyisi helpommin/halvemmin)? En kyllä voi edes ehdottaa, että tuosta tiestä tulisi halpa tai edes helppo. Mutta omissa päissäni tuosta voisi myöhemmin sitten leiman saannin jälkeen stroukata taas ainakin melkein kunnonkokoisen jenkkikasin?

    Chevyn pikkulohkoon "hyllytavarana" löytyvät pienimmällä iskulla olevat kampurat tuppaa olemaan 3 tuuman iskulla, vastaavasti pisimmät veivit kai 6.4 tuumaa, uusia custom-kokoisia (compression height / männän lakikorkeus tms.) uusia mäntiä saa nimitoimittajilta suht järkihintaan. Noilla em. palikoilla/mitoilla ei vaan päästä vielä lähellekään alle neljän litran iskutilavuutta. Tuohon tavoitekokoon pääseminen on siis kai väkisinkin kallista?

    Topikki on kyllä mielenkiintoinen. Euro lentämään! ("in more ways than one") :poff:
     
  2. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Jos se näin helposti menis niin ei kai niitä muutoksia kukaan tekis? Kai niistä sisuskaluista pitäs joku luotettava todistus olla? Luulis että "laillisia" norsukoneita ois tungettu jokatoiseen vessaan jos se ois noin helppoa.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen muuttanu 350 koneita pienemmiksi 3" iskusella kampuralla ja normi 350 mäntä tulee lohkosta yli 6" veivillä 0,024". Akselin offset hiominen on ainoa kallis koneistus, jos runkokaulat on ehjät niin niihin riittää kiillotus vaikka ite tehtynä. 267 lohkojakaan tosin ei enää kasva puissa mutta jos raja on 3.7litraa niin 262 pikkulohko käy sellaisenaan.
     
  4. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    262cid on 4,3l
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No niin on taitaa olla joku auringonpistos päällä kun matikka ei toimi, täältä tähän :rotfl: .
     
  6. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Eli toistaiseks fiksuin ois tehdä siitä fordin mosasta. Eli 221 kampura 302? lohkoon. Olikos noissa 221 ja 302 ulkoapäin eroavaisuuksia? Vai oliko se 289 mikä oli samannäkönen?

    Edit: Jaa tuolla meinatiinkin koko 221 laittamista pellin alle.
     
  7. Fastback

    Fastback Gearhead

    Vaihda otsikko "V8 Granadaan", niin näillä sivuilla käyviä swapin jo tehneitä äijiä saattaisi löytää ketjusi. Noita on tehty pienin rajaehdoin, muttaa nykyinen otsikko ei kerro mitään muuta kuin koneen destroukkaamisesta tai putkittamisesta.

    Myy se letukan 305 cid pois, Ford pohjaiset motit ovat kevyempiä ja osatarjontaa on PALJON. 221 cid on rodiäijien ansiosta pienen työn ja tuskan takana mutta niitäkin löytyy vielä.
     
  8. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Eipä niillä ole mitään uutta asian tiimoilta. Joko poikkeusluvilla tehtyjä vanhaan aikaan tai sitten noilla nykyisillä vaihtoehdoilla mitkä käy suoraan. Mulla ei ole mitään 305 mosaa vaan se oli esimerkkinä kuten on moneen kertaan sekin mainittu ja alotusviestistä varmasti selviää että tässä puhutaan juuri destroukkaamisesta ja jatketaan keskustelua juuri siitä aiheesta.Tästä on varmasti hyötyä muillekkin kun vain granadaan konetta vaihtaville.
     
  9. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mistä löytyy koneistamo joka ylipäätään suostuu hiomaan kammen kaulat epäkeskeisesti ? Tota itse kyselin kun kauloja olis pitänyt saada yhteen projektiin huolella pienemmäksi mutta ei löytynyt halukkaita tekijöitä.

    Roverin / Buickin kasi on kivuton mutta myös vähän vaisu vaihtoehto. Niin ja sitä pystyy vielä pienentämäänkin, TVR teki siitä 2-litraisen remmiahdetun version 40 mm iskulla. Ton kaksilitraisen kasin ongelma on vain osien puute ja kampura on lisäksi flat plane. Nokka-akselia ei löydy mistään. Yksi tommoisen kampura löytyy Suomesta.
     
  10. MJF

    MJF Double Gearhead

    Aution Auto Ylivieskassa ainakin hioi mulle yhen kuutoskoneen akselin. Lyhennettiin iskua sen verran mitä pystyi pienemmille kiertokangen kauloille. Eikä ollut mitenkään erityisen kalliskaan homma.
     
  11. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kyllä siihen granadaan kasin saa. toki jos se pitää puolilmatteeksi tehdä ja/tai jollain olemassa olevalla ihan paskalla lossin koneella(niinkun yleensä..) niin se on toinen juttu, mutta kyllä maailmasta löytyy ihan just sellasilla spekseillä olevia koneita kun tarvitsee. Kopan pitää olla mielellään mk1, uudempaan kantikkaaseen on selkeästi vaikeampaa tai joutuu laittamaan selkästi jonkun hyvän moottorin kuten audin tai bmw:n pannun. Mulla olis ollut V8 paperillinen korikin mutta ei kelvannut kellekään edes ilmatteks niin se on nyt mennyttä pysyvästi.
     
  12. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Etpä ole tainut sinäkään paljoa näitä viestejä lukea ennenkuin avasit sanaisen arkkusi.Oliko se kenties sama mk2 koppa mikä oli nettiautossakin myynnissä? Vanhentuneet luvat 305 koneelle?
     
  13. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Joo se roverin kasi on senverran yleinen ratkasu ettei se juuri houkuttele. Sen suurentaminenkin on oma hommansa ja tietotaito suomessa/osien saanti heikkoa verrattuna fordin ja chevyn sb koneisiin.
     
  14. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Suurin Roverin vakiomosa 4,6 litrainen, ulkomitoiltaan sama kuin 3,5 litrainen. Siitä voi vielä nykertää isommaksi jos tarvii.

    Mutta totta on että SBF/SBC linjalla on paremmin viriosaa tarjolla ja yleensä edullisemmin.
     
  15. Razorass

    Razorass 1st gear

    No ei ollut vaan ihan nykysäädännön aikana muutoskatsastettu mk1. Joo ja oli mulla siihen poikkeuslupakin mutten sitä käyttänyt/tarvinnut.

    ei ole ihan yksi tai kaksi kertaa kun joku on multakin kysynyt veekasin asennuksesta granadaan ja kaikille on tähän asti ollut yhteistä se että minkäänlaisia edellytyksiä moiseen swappiin ei kenelläkään ole ollut.

    Helpoin todeta että ei onnistu, kannattaa unohtaa. over and out.
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jos mä alkaisin tollasta suunnitteleen, niin mun vaihtoehto olis Fordin 3,4 litranen .
    Äkkivilkaisulla ebayssä 120K ajettu 650 taalaa...eli ilmeisesti kohtuuhintaisia aihioita on saatavilla.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jaa, sinäkö sen päätät, kuka kykenee kasin Granadaan laittamaan ja kuka ei? :odroll:
     
  18. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    mites ois daimlerin 2.5 litranen hemi
     
  19. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Taka-ajatuksenahan tässä edelleen on se että sinne saatas se alunperin iso moottori laillisesti papapereihin ja näin muutetua se sitten myöhemmin vastaamaan sitä alkuperästä koneen kokoa tai vaikka vähän suurennettunakin. Eli ei haeta suoraan käypästä moottoria. Eli ei,ei olla laittamassa sitä roverin kasia ja tuskin sitä 221:stäkään.
     
  20. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Eli oot leimannu yli 3,7l moottorin granadaan nykysäännöksillä?
     

Kerro tästä muillekin!