Iso-Clamp systeemin poistaminen lehtijousista (F-body)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja asspen, 3.2.2003.

  1. asspen

    asspen 1st gear

    Taas omituisia kysymyksiä...

    Yritys on saada Aspenin takapuolesta hiukan tiukempaa. Ensimmäisenä vinkkinä Mopar tarjosi Iso-Clamp systeemin poistamista. Siis poistetaan "kumilullukat" lehtijousen ja kiinnikkeiden välistä.

    http://www.scecnet.net/~neonneon/supercoupe/rearswap/814to834.html

    Tuon linkin takana aukeutuvassa sivussa ekassa kuvassa on kuvattu aika mukavasti mistä on kyse. Vähän kun käyttää mielikuvitusta niin näkee lehtijousea ympäröivän "kumilullukan" ( lol, ihan oma termi.... )

    Ei tarvitse olla suurikaan ruudinkeksijä että tajuaa lehtijousen kiinnikkeen tulevan väljäksi kun kumit poistuvat kuvasta. Saan paikallisesta harrastajien puolihulluja pyyntöjä kuuntelevasta metallipajasta uudet, mittojen mukaan tehdyt kiinnikkeet keskiviikkona. Mitoissa on otettu huomioon mittojen muutos sekä leveys- että korkeussuunnassa. Muutoksen jälkeen siis lehtijousi makaa melko tiukassa sovituksessa "kehdossa".

    Sitten varsinaiseen kysymykseen:

    Kun taka-akselistosta poistuu melko suuri osa joustosta, käykö lehtijousien kiinnikkeiden päälle? Vääntääkö siis jouset poikki etupäästä? Puslat uusitaan mutta on viisainta käyttää normaaleja kumipuslia jotta on edes hiukan joustoa? Olenko tehnyt turhaa työtä koska jossain toisessa mallissa olisi ollut valmiiksi sopivat kiinnikkeet.

    Kiinnikkeet muuten prässätään 4 mm teräksestä, hitsatut olisivat ilmeisesti johtaneet tukkapöllyyn konttorilla?

    Autoon on myös tulossa kallistuksenvakaaja taakse ( LeBaronista ), voinko hitsata sen kiinnikkeet kiinnikkeen "kanteen"? Jos ei sovi niin hankin alkuperäiset osat tuosta luovuttaja-autosta...

    Aika paljon tuli lainausmerkkejä koska en kaikista osista tiedä miksi niitä pitäisi kysyä. Jos joku ei tajua niin lähetän mailissa savianimaation asiasta.... :wink:


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2003-02-03 20:04 ]</font>
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei niiden jousien pitäisi katketa,ellei niissä ole jo jotain muuta vikaa,takapäässä on sen takia se shakkeli,et se antaa liike varaa sinne
    ettei ne repeile.
    ja pistä vaan aivan huoletta uretaani ym puslat sinne jousiin.
     
  3. OpaS

    OpaS Gearhead

    Ei taida olla mitenkään vertailukelpoiset autot, mutta tulipa mieleen että Escortissa ei ole mitään lullukoita (vaan madalluspalat ja pätkät U-palkkia) ja puslatkaan eivät oo kumia, vaan terästä. Eikä oo mitään hajonnut... Ja jäykkäkin on juu.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: OpaS 2003-02-07 03:14 ]</font>
     
  4. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Eiks ne F-bodyn takajouset oo ne missä on soikee etusilmukka? Nehän on ihan hanurista! Suurimmasta osasta aspeneitten ym jousista se etusilmukka on, tai on menossa poikki. Ei muuta kun jostain vanhemmasta mopesta kunnon (pyöreäsilmukkaiset) jouset tilalle tai sit jopa ss-jouset. Jos jousen etupään mitta heittää, voi aina väsätä raudasta uudet korvat. Se kaikki kumi on vaan tarkotettu pitään äänet loitolla ja saamaan ajotuntumasta mahd "mukava". Jos haluat tiukan alustan, joudut aina tinkimään mukavuudesta...
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tosiaan, noi F-bodyn lehtijouset ovat melkoinen ongelma. Suosittelisin vaihtamaan tilalle jouset A-bodysta, sitä varten joutuisit tekemään uudet etukiinnikkeet jotka tulevat n. 4" taaemmas. Samoin A.bodyn akselitassua ja aluslevyä + u pultteja vois käyttää jolloin pääsisit niistä kaikista ongelmistasi kertalaakilla. Ja hitsaisin ne takavakaajan kiinnikkeet kiinni sinne mihin tarvii.
     
  6. asspen

    asspen 1st gear

    Voi voi sentään...

    Mites noita A-bodyn jousia, löytyykö niitä valmiiksi vähintään 5-lehtisinä? Kun tuossa keväällä pitää lulla katsastaa kasilla niin menee nuo ohjauksen ja akseliston osat tutkailun alle. Ja kun kirjassa lukee että vähintään 5 lehteä, niin siinä ei paljon pyristely auta.

    Onkos kellään sellaisia jousia, vai tuleeko halvemmaksi teettää uusi norra missä on oikeanlainen etupään "silmä"?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Saa noita A-body jousia monen moisia, mutta uusilla se ei tietysti tule olemaan mikään budjettiratkaisu. Varmaan jollain Punkalla pystyis teettämään siihen A-body etupuslille sopivan ylänorran, mutta hinnasta ei oo hajua.
     
  8. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Jousipaja Kaarinassakin on kohtuullisen hyväksi havaittu jousien kunnostuspaikka. Firma on vanha ja siellä on perinteitä jenkkien jousikorjauksistakin. Ei ole välttämättä halvin: muistaakseni viisilehtisten jousien oikeaoppinen taonta (alustan laskua varten) päästö ym. käsittelyt ja uudet "nippusiteet" pari vuotta sitten n.120 e. Kannattaa kysyä tarjous jousien teosta sieltäkin.

    Kertokaas muut hinnoista muualla/ muunlaisien jousiremonttien hinnoista. Muuan tuttu takoi jouset kylmänä alasimen päällä (madallusta...). Mitä mieltä olette?
     
  9. asspen

    asspen 1st gear

    Soittelin tossa paikalliselle jousitakomolle ja hinnaksi muodostui 100 e/ puoli. Siis uusi norra mikä on oikean mittainen mutta siinä on pyöreä etupään "silmä". Tämä hinta edellyttää että avaan itse pakan ja vien pelkän norran pajalle ja sitten työn jälkeen kasaan taas itse....

    Sinne Kaarinaanhan minäkin tässä soittelin....

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2003-02-07 11:15 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Punkalla -63 Lincolniin uusien 7-lehtisten jousipakkojen teettäminen olisi maksanut pari vuotta sitten n. 4000 mk.
     
  11. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Onks toi 100 e/puoli paha? Kannattais koittaa saada norra ainakin etupäältään mahd paksuna ja sitte järjestellä ne loput lehdet siten että etupuoli vahvistuu entisestään. sitte etupää tiukoilla (kiristettävillä) pannoilla nippuun ja takapäät löysiks. Avot sano vatanen ja ei tarvii mitään muita tukirautoja ym. eli sleeper jousitus on valmis.
     
  12. asspen

    asspen 1st gear

    No ei ole paha ja varmaankin sellaiset teetetään. Niillä ei ole kuulemma sellaista vakiopaksuista 7 mm jousiterästä joten ne tehdään 8 mm aineesta....
     
  13. ville1979

    ville1979 1st gear

    Ei ole paha hinta uudesta norrasta.. meillä päin pyydetään käytetyistä aspenin pakoista sata euroa/puoli, mutta sepä ei ole korjaus vaan vian "siirtämistä",niin syvältä on ne aspenin omat norrat.

    Ollut kolmessa aspenissa poikki samasta kohtaa, eli silmukasta.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Sehän tossa F-body pakassa on vähän huon kun toi etupää on niin pitkä. Pitäis ostaa kaikki hajonneet f-body norrat ja lyhennellä niistä sitten sopiviks, että saa sen riittävän jäykäks. Jäähän tosin tostakin ne orkkis norrat hyödynnettäviksi, siitä kannattaa ehdottomasti leikata se etusilmukka veke, lyhentää takapäätä ja jättää uuden norran alle.
     
  15. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    itselläni on näköjään joku kummajainen tapahtunut kun on jousen takapäästä silmukka poikki ja edestä ehjä... :smile:

    muuten "asspen" meinaatko madaltaa perskynäsi jousitusta?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: rotke 2003-02-07 18:34 ]</font>
     
  16. asspen

    asspen 1st gear

    En kun kiusallakin vedän sen niin ylös kuin vähänkin kehtaan. Sen jälkeen räikkä käteen ja etupää niin ylös että kelpaa ajella ilman että peltisarjat laahustaa kadun reunaa... :eek:

    No vakavasti puhuen, katsotaan nyt. Sen lasken mitä peltisarjoilta pystyn. Takapää sen mukaan. Uudet teetetyt palikat mistä ekassa viestissä puhuttiin on sovitettu paikalleen ja ovat tällä hetkellä kuumasinkittävänä....
     
  17. asspen

    asspen 1st gear

    No niin, nyt ne on sitten alla ja asennettuna...


    Vaihdoin jouset jämäkämpiin, Iso-Clamp lullukat on poistettu, lehtijousien "peti" on teetetty kapeammaksi ja matalammaksi. Norran etu- ja takapäähän jätin uudet kumiset puslat kun tuumailin että tuleepi liian jäykkä uretaanilla.

    Aika sanottavasti kyllä vaikutti ajettavuuteen, vaihdoin samalla myös 8 1/4 lukkoperän 2.45 välityksellä. On muuten melkoista lentoa super sixillä :grin:

    Liikkeelle lähtee liukkaallakin kuin purkka tukasta, kiitos lukon. Kaistanvaihto ei enää aiheuta harmaita hiuksia eikä kalsareiden vaihtoa. Kertakaikkiaan kannattava muutos. Kiitos kaikille neuvoja antaneille.

    Ja sitten niiden metallisten etupalkin puslien kimppuun, viimeiset ovat sorvaamossa...

    :eek:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2003-03-11 18:24 ]</font>
     
  18. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    oisko sulla kuvia tuosta nykyisestä sydeemistä?kiinnostaisi väsätä joskus tulevaisuudessa samantapaista,kunhan olet ensin suorittanut kestotestin... :smile: :smile:
     
  19. asspen

    asspen 1st gear

    Parempi ehdotus:

    Kun näemmä olet täältä päin niin tule katsomaan itse. Keskiviikko kun on niin olen tallilla 17 -->. Pistä privana vaikka yhteystiedot niin pistän osoitteen....

    Eiköhän 6 mm ainevahvuudesta taivutettu teräs kestä alkuperäisen melkein puhkiruostuneen kanssa vertailun. :wink:
     
  20. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    privaattiposteljooni lähti matkaan..
     

Kerro tästä muillekin!