Itsetehty ratti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Jonimac, 8.3.2004.

  1. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    Nii tässä tuli tällanen villin oloinen idea mieleen, että jos väsäis autoon itse ratin. Noita vanhempia murtuneita riekaleita löytyy, eli niistä sais sen pohjan otettua jossa on poorit jne. mutta se itse tartunta osa olisi tarkoitus tehdä ketjusta.

    Niin siis onko tämmöinen toimenpide laillinen, eli sanooko katsastussedät home-made rateista mitään? ainahan sen alkup. ratin voi väliaikaisesti vaihtaa takaisin siksi aikaa.

    ja onko kukaan tehnyt itse rattia? kannattaako edes yrittää? itse homma ei kovin suurelta kuulosta.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    No vanhempaan autoon tuo varmaan onnistuu helpommin. Airbag-ihmeisiin taas ei.
    Jos lopputulos on siisti eikä "itsetehdyn"näköinen ja yhtä tukeva kuin orgis, en ymmärrä miksi ei kelpaisi. Varsinkin kun ei lähde mainostamaan katsurille, että "itse tein"..

    Käsinhän ne grantitkin osin aikoinaan on tehty..
     
  3. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Hämärä muistikuva että pitää olla tyyppihyväksytty jos konttorille aikoo - oli bägi tai ei. (ja jos bägi niin sitten oltava bägi)

    Rateissa on olevinaan joustoalueita, jotta ne antavat periksi tietyn voiman ylityttyä eli kun kolarissa isket naamasi/rintakehäsi siihen (turvavyö?).

    Viisaammat korjatkoon.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Rateissa on olevinaan joustoalueita, jotta ne antavat periksi tietyn voiman ylityttyä eli kun kolarissa isket naamasi/rintakehäsi siihen "

    Joo varmaan tuoreemmissa kyllä. Itse tuohon en jaksa uskoa pre-Nader autoissa, eli jossain 30-60-lukulaisissa, joita ajattelin vastatessani. En oikein usko, että moinen on otettuhuomioon jossian 55 letukassa.. Myöhemmissä toki.
     
  5. nickke

    nickke 1st gear

    en viitsinyt alottaa uutta aihetta kun kummiski ratteihin liittyy. mites nuo ketjuratit et onkos ne laillisia vai ihan vaan näyttely autoihin?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hyvä kysymys? Ehkäpä johonkin 50-60-lukuiseen moisen voisi yrittää katsastaa, varsinkin jos ratti on "tehdastekoinen".

    Itse hitsailtu ei taida mennä läpi?
     
  7. supercharger

    supercharger 1st gear

  8. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Onhan noita esim. Grantin ketjuratteja näkyny 70-lukulaisissakin. Eikai sillä ole väliä, jos alkuperäinenkin ratti on ollut ns. "kova", eli ei mitään sen kummenpia pehmusteita tms...

    Tuo itsetehty ketjuratti on itelläkin pyöriny mielessä... :odroll: Oishan siinä kyllä asennetta, jos kohta ei ihan showmallia olisikaan. Tuskin kotitekoinen menisi katsastuksessa läpi, mutta ainahan sen voisi ruuvata jälkeenpäin paikalleen.

    Onhan jotkut katsurit vittuilleet siitäkin, jos ei ole äänimerkin katkaisin ratin keskellä...
     
  9. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    Joo itselläkin olisi siis tarkotus tehä tuollanen ketjuratti, hitsailla ketjun liitoskohdat vaan yhteen jne, se keskiö ja "puolat" on vaa vähä auki että tekisköhän ne ite vai käyttäs osat toisesta ratista...ja joo, varmuudenvuoksihan sen ratin voi aina katsastukseen vaihtaa jos epäilyttää, eihä se niin suuri homma oo kuin esim pikkulohkon vaihtaminen suoraan kutoseen ja takasin :wink:
     
  10. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Jep, kyllä nuo Grantin ketju- ja "kumi"ratti on cooleimpia ruoreja...

    Vähän asian vierestä: Mistäköhän saisi perinteisen kasipallon vaihdekepin nupiksi? Onko sellaisia joku tehnyt vai pitäisikö pölliä lähikapakasta? :wink: Tietysti jos sorvais senkin itse jostakin...
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    vasta oli jossain lehdessä jossain volvossa itsetehty kromattu ketjuratti. tekstin mukaan vaan näyttelykäyttöön.
    Mietin tässä vaan että eikö tuollainen ole aika epämukava, vai kuvittelenko vaan?
     
  12. Gallu

    Gallu Gearhead

    Muistaakseni tuo tehdasvalmisteinen ketjuratti on laillinen kaikissa EI airbagillisissa autoissa. Varmaksi en silti pysty sanomaan.

    Muistaisin myös että tuo itsetehty ketjuruori ei mene läpi katsastuksesta (jos inssi huomaa että on itsetehty). Mutta eiköhän se läpi mene jos tekee asiallisen näköiseksi.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Rattikin lienee ohjauslaite ja niitähän ei kai sais hitsailla?? Tehdastekoiset sitten tietysti erikseen....
     
  14. nickke

    nickke 1st gear

    Noniin nyt selvis tuo ketju ratti homma. Kysyin tuolta katsastajat.comista ja ne sanoivat että se ei ole laillinen ei edes tehdastekoinen.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Entä jos vakuuttaa, että se oli Dealer-Optio
    Mehikossa ? :smile:
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja Moto-Litan ratit tehdään vieläkin käsin
     
  17. dumb

    dumb Gearhead

    no jos ostaa kaupasta sellaisen ison vaahtomuovia olevan paksun ratinpäällisen ja pistää sen siihen päälle niin ei se edes ajattele että se on ketjuratti...
    Mutta minulla kävi myös mielessä että voi olla aika huono ajaa.
     
  18. jirka

    jirka 1st gear

    Ketjuratti tilattu meni läpi katsastuksesta tai ei! Vaihdetaan sitten katsastusratti erikseen kerran vuodessa.Samalla kun siirretään ilmajousituksen kytkimiä kuskin vierestä hanskalokeroon, irroitetaan valaistut rekisterikilven pultit ja romiläpät ajovaloista(peittää yli puolet valoumpioista). Tosta epämukavuudesta vielä että mitä sitä ei tekis näyttävyyden puolesta.Ja joutuuhan sitä ajamaan yli puolet vuodesta liian mukavalla nahkaratilla.
     
  19. Safari

    Safari 1st gear

    Eihän ne laillisia ole, ja muistattehan että ratille on määrätty minimihalkaisijakin, eli kaikki tehdastekosetkaan (ne pienen pienet) ei ole hyväksyttäviä...:smile:
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Miksi?

    Ohjauspyörästä:

    Lakiteksti sanoo seuraavaa
    e) ohjauslaitetta tai sen osia, mukaan lukien ohjauspyörä, joiden on oltava E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaisia, ei saa vaihtaa tai muuttaa siten, että sanotut vaatimukset eivät täyty; tarvittaessa vaatimustenmukaisuudesta on esitettävä luotettava selvitys.


    Eli väitän, että jos auto on tarpeeksi vanha (eli E-säännöt, FMVSS-standardit tai direktiivit eivät ole olleet voimassa) voi ratin tehdä itse.
     

Kerro tästä muillekin!