Jaaruprobleema, pitkään seisonut 69 riviera

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja tsipi, 16.3.2014.

  1. tsipi

    tsipi Gearhead

    En tiedä miten pitkään auto on seissyt, mutta ainoa jarru jonka saa ilmattua on vasen takakulma. Se ilmautuu ilman polkemista. Neste siis virtaa läpi sinne hyvin ja jarrukin pitää.

    Oikeatakakulma: Neste liikkuu vasta kun polkee todella reippaasti ja liike siltikin heikkoa, eikä jarru ala pitää lainkaan.

    Molemmat etukulmat, mitään ei tule propuista ulos. Pedaali aivan tiukka. Jos takapiirin päästän pääsylinterin ilmauspropusta vapaaksi, niin pedaalin saa pohjaan, mutta neste ei kierrä vaikka otin putken irti kulmasta. Ketään ei tule pihalle.

    Molemmista jakotukeista, sekä edestä että takaa, olen ottanut kaapelia irti ja sieltä saan nestettä tulemaan pihalle. Tosin kun yksin ilmailee, niin vaikea sanoa miten vapaasti se sieltä tulee.

    Pääsylinterin purin eilen kun epäilin, että etupiiri on jumissa eikä jousta takaisin, koska nosti suihkulähdettä etupiirin puolelle pääsylinteriin. Jousi kuitenkin pelittää ja mäntien tiivisteetkin näyttivät yllättävän terveiltä. Toisin putkessa on hieman korroosiosyöpymää. Parhaimmillaan poljin liikkuu about 2-3 cm vaikka miten polkee eikä mene sen syvemmälle. 2 kertaa about sadan polkasun aikana on poljin tehnyt sen, että on aivan tiukka, ja yht äkkiä päästääkin pohjaan. Ei siten, että koko paine häviäisi, vaan vastuksen kanssa. Antaako mulla pääsylinteri periks, vai liikkuuko sillon joku kakka kikkare jarrulinjassa eteenpäin??

    Tähän asti oon pyrkiny välttämään koko järjestelmän tyhjäämistä, mut nyt tilanne näyttää siltä, että seuraavaks otan kaikki jarrulinjat auki ja puhallan ne paineilmalla. jakotukeilla samahomma. Jos ei edelleenkään nestekierrä, niin sitten lähtee pääsylkkä verkonpainoks.

    Kokemuksia kellään vastaavasta? vinkkejä?
    Auto siis tosiaan 69 riviera gs. Kiitän jos jaksoit lukea!
     
  2. rakkari

    rakkari 3rd gear

    siis jos on seissyt kauan niin kaikki jarrut siellä on pistettävä uusiksi
    -takasylinterit uudet
    -etusylinterit uudet (jos on rumpujarrut)
    -jos on levyt edessä niin satuloiden purkaus putsaus hoonaus ja uudet kumit ja tiivisteet sinne
    -ja luultavasti etujarruletkutkin elämää nähneet ja halkeilleet niin nekin kandee laittaa uusiksi
    -ja hoonaa se pääsylkky ja jos siit tulee tasanen ja kuopaton niin sinne korjaus sarja sisälle mut jos on pahasti syöpynyt niin uusiks koko sylinteri

    ja hinnaltasa nämä osat on sitten lähes pual ilmasia niin sitä ei tartte murehtia

    ps: kaasupillit jos omistat niin saa jarruputket ehjänä irti ilman niitä on melko turhaa/tuskallista yrittää ehjänä irrotella eli jarruputkia on syytä valmistautua tekemään uusia..
     
  3. tsipi

    tsipi Gearhead

    Jarruputket lähtee kaikki ilman pillejä irti kun on californian lämmössä seissyt malli. Tai ainakin kaikki mitä tähän asti irroittelin ni lähti helposti.

    Pitäs ensin saada vissiin nestettä niille työsylintereille ennen ku uusista on mitään iloa. Ja jos vanhat on terveet ni kannattaako suotta kokonaan vaihtaa? Jos tiiviste vuotaa ja tangot sileät ni uudet tivarit ajaa asian ihan hyvin. Mut tosiaan ensin pitäs saada neste niille sylintereille...

    Ja todistetusti pääsylinteriä saa painaa 100kg jätkä vähän yli omanpainonsa voimalla, eli voisin kuvitella et pitäs jo sillä päästää nestettä tai ilmaa jostain ilmausnipasta.. jos pääsylinteri olis aivan kaputt ni varmaan päästäis läpi tolla voimalla.
     
  4. rakkari

    rakkari 3rd gear

    no jarruletkut on voinut sisältä päin turvota umpeen tai sitten jarrusylkät on täynnä ryytynyttä ruosteliejua mikä tukkii ilmausruuvit.
     
  5. capri30S

    capri30S 1st gear

    Toi jarruletkujen umpeen turvottuminen on tullut itselläkin eteen parissa autossa, tosin yleensä niistä on mennyt neste paineella läpi, mut jarrut on jääneet makaamaan päälle kun neste ei oo virrannut takasinpäin.
    Itse alkaisin tossa tapauksessa pääsylkyltä päin aukaisemaan liitoksia niin näkee missä on tukos.
     
  6. tsipi

    tsipi Gearhead

    juu pitänee kokeilla ottaa irti noita ja kattoa miten se neste niissä etenee. Veikkaan ettei kovin mallikkaasti. varmasti ainaki kolmeen kulmaan menee putket uusiks. Tai sit jos noi virtaa hyvin ni tää homma muuttuu hyvin mielenkiintoseks. :)
     
  7. juk1

    juk1 3rd gear

    Kannattaa myös kokeilla painaa sitä nestettä vastavirtaan. Siis sylinterin ilmausnipalta pääsylinterille päin. Tämähän onnistuu esim tippakannulla mihin on laitettu sopivan kokonen kumiletku mikä istuu ilmausruuvin päälle. Ruuviauki ja pumppailee vaan pitäs pahimmatkin ilmalukot lähteä. Tällä menetelmällä ilmataan esim takamoottori dösien kytkimiä joissa on todella pitkät linjat ja sinne jää todella vittumaisesti ilmalukkoja.
     
  8. juk1

    juk1 3rd gear

    Onkos rivierassa muuten proportion valvea? Jos on niin sehän saattaa myös tehdä ilmauksesta vittumaista jos auto on pitkään seissyt.
     
  9. kotr

    kotr 3rd gear

    Mulla oli totkesa turvonnu ne "pehmeät" pätkät etupiirisä tukkoon.Siis ne kumiset letkun pätkät juuri ennen sylinteriä.Tuotti tuskaa ja vitutusta pitkän aikaan ennenkö tajusin ne vaihtaa.Oli päällisin puolin ihan hyvän nököset mutta paineilmakaan ei menny kunnolla läpi
     
  10. tsipi

    tsipi Gearhead

    joo ihan loogiset selityksethän näille taas löyty. Kaikki linja irti ja paineilmaa sisää. Etufillarien kumiletkut tukossa, ja oikean takakulma putki yhdestä kohtaa lytyssä, mitä en ollut huomannut kun oli sellasen jousentyyppisen hässäkän alla. proportion valve on ilmeisesti tuo heti pääsylkin alla oleva jako tukki, jonka otin myös irti ja siinä virtasi joka suuntaan hyvin. Huomenna yritän metsästää paremmin virtaavia letkuja ja putkia. Kokeillaan sitte niillä uusiks ja katotaa et mikä kondis noissa työsylintereissä on. Joka kulmassa ollu kuitenki nestettä, eli high hopes, että ne vielä herää henkiin.

    Kiitokset kaikille vinkeistä!
     
  11. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Kaipa ne oli mullakin letkut tukossa, kun aina vaan puolsi vasemmalle. Vaihdettiin sylinterit, vaihdettiin kengät. Vaihdoin rummutkin ristiin ja silti vaan veti vasemmalle. Nyt on uudet letkut ja menee suoraan. Letkut löytyi ebaysta ja olikohan ne alle 10 eur kpl vai pari...?
     

Kerro tästä muillekin!