Jäähdytinnestehelvetti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Karpov, 27.11.2010.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No sit huuhellaan. Ja korjataan kun on pakko. Tulihan Subuunkin uusi jäähdytin, lämppärin kenno, lämppärin letkut, nesteet, ylävesiletku ja vesipumppu (ja luultavasti pumpun hajoamisen seurauksena yksi kansi). Ei tosin kaikki samalla kertaa, mutta vajaan vuoden sisään. Termari on originaali, miks mä sen vaihtaisin kun se kerran toimii.
     
  2. transport01

    transport01 3rd gear

    Jääkausi lähestyy ja nopeampi lämpeneminen ja paremmat lämmöt sisällä voi olla toivottu ominaisuus :wink:

    Itsellä transportissa alkuun oli lämpöä ihan mukavasti, mutta viime talvi alkoi olla jo vähän viileää. Kesällä kansirempan yhteydessä uusi termari -> kun moottori on lämmin, niin sisällä on vielä 20 asteen pakkasessa lämpöä, niin että riittäisi parille naapuriautollekin 8). Jo kesällä huomasi, että säätökäyrä oli ihan erilainen, kuin aikaisemmin, nopeasti normaalilämmöt, jonka jälkeen pysyy siinä. No olihan tuolla alkuperäisellä jo ikää 8,5 vuotta. Alkuun ajattelin, että kaikki on kunnossa ja hitaahko lämpeneminen on ominaisuus.

    Tuosta kokemuksesta vetäsin johtopäätökset, että termarikin on kuluva osa, jonka toiminta heikkenee ajan myötä. Samoin lämppärin teho voi heiketä ajan myötä. Jos nämä kylmät jatkuu, niin pitänee harkita tuota termarin vaihtoa kokeeksi muihinkin autoihin. Missään ei taida olla paikallaan alle 10 vuotta vanhaa termaria ja litkutkin ties kuinka monta vuotta vanhoja. :odroll: josko niistäkin saisi nopeammin lämpeneviä. Pesu ja uudet litku tietty samalla sisään.

    No jos lämpö suunnilleen riittää, niin kai se turha on alkaa autoa purkamaan pesemään ja vaihtamaan.

    Jos tuntuu, että viileätä on, eikä auto ole tunnetusti viileää sorttia, niin sitten tuo pesu ja vaihto voi tuoda lisää mukavuutta.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kaikki kuluu, mutta lämpöä tossa piisaa sisällä, eikä ylikuumene. Annoin termarille terveen paperit kun WinALDL:kin osoitti sen kelpaavan palvelukseen:

    [​IMG]

    Suoraruutta 7.3 diisseliin itse asiassa vaihdoinkin vuonna 2006 kuumemman termarin kun siitä piti olla paljon kaikenlaista etua (kulutus, tehot). Kaikkea ne saakin myytyä. Ainoa ilo on parempi lämmitys, mikä on tietysti mukavaa. Se onkin viime kerta kun olen termariin koskenut.
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Vielä noista nesteiden väreistä...
    Mulle on joku valehdellut että punaista käytettäisiin alukansien kanssa ja vihreää/sinistä teräskansien kanssa. Mitäs olette mieltä?
    Joulupukkiin en enää usko mutta miten suhtautua tuohon väitteeseen?
    :odroll:
    - Jani -
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Seon ihan valmistajasta kiinni minkäväristä missäkin käytetään. kaikkia samanvärisiäkään ei voi sekoittaa.
     
  6. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllähän niissä purkkien kyljessä yleensä lukee mihin on tarkoitettu ja minkä kanssa sais sekottaa ja minkä ei. Yleensä noi punaset on meinattu alumiinin kanssa tomimaan, mut toimiihan noi vihreetki jos ajattelee näitä jenkkireuhkoja missä alsakannet tai ainakin imusarja.

    Punasista löytyy kans jotain longlife versioita mille on ollu vaihtoväli 100t mailia, tehtaan huoltoväli siis.
     
  7. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Alkuperäiseen kysymykseen liittyen en oikein minäkään usko, että ne eriväriset nesteet siellä nyt vaahtoaa. Enemminkin sitä pesuainetta on siellä edelleen tai sitten kansipahvi ehti ottaa nokkiinsa, kun nesteet oli vähänä ja ehdit ajamaan. Mikä auto, mikä moottori? Alukannet kuitenki kohtuu herkkään polttaa tiivarin jos vähilla nesteillä joutuu ajamaan.
     
  8. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Mulla oli alumiini imusarjasta syöpynyt tiivistepinnat 4 kohtaa aika pahoin, koneessa vihreet nesteet, edellinen omista ei ollut välittänyt pienistä nestevuodoista ja niistä kohtiin alumiini oli sitten lähtenyt syöpymään, muualta oli taas ihan hyvässä kunnossa, koneella oli ajettu 118K km
    Olisko niin että jos koneessa on alumiiniosia ja käyttää vihreetä nestettä, niin nestevuotojen kanssa on oltava tarkempi :eek:
     
  9. transport01

    transport01 3rd gear

    Älä usko väitettä, lue purkin kyljestä mihin on tarkoitettu. Onko nesteessä alumiinin suoja-aineita ym. Hain googlelta vahvistusta omalle epäuskolleni:

    Pikagooglaus tuotti heti vastauksen, että väriin ei voi luottaa, se on vain väriainetta:
    http://www.valvoline.fi/tuotteet/jaahdy ... laatu.html

    lainaus:
    Jäähdytinnesteitä on eri värisiä mm. sinisiä, vihreitä, oransseja ja punaisia. Usein jäähdytinneste valitaan värin perusteella. Väri ei kuitenkaan ole laadun tae, koska kyseessä on vain väriaine. Mitä enemmän jäähdytinnesteellä on autonvalmistajien hyväksyntöjä, sitä korkeampilaatuisesta tuotteesta on kysymys.

    Ja heti perään toinen linkki
    http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ab6c6c083d

    Lainaus:
    Säiliössä on punaista ja lisäsin sinne punaista nestettä joka kyllä on lähempänä oranssia väriltään. Hämmästykseni oli kuitenkin suuri kun pullon kyljessä lukeekin etyleeniglykoli vaikka muistaakseni punaisen piti olla propyleeniglykolia. Onko noita punaisiakin kahta eri tavaraa ja mitä glykolia tuolla kuuluisi olla.
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Merkkikorjaamolla aikoinaan töissä ollessani, jäähdytinnesteitä vaihdettaessa käytettiin erivärisiä eri vuosina. Silloin nähtiin väristä minä vuonna nesteet oli mahdollisesti vaihdettu.
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Noniin, jos moottorissa on tällä hetkellä punaista nestettä niin mitä purkin kyljessä pitäisi lukea että voisin sitä sinne lisätä? ...aivan oikea vastaus näköjään on että jos et tiedä mitä merkkiä moottorissa on niin vaihda aina kaikki nesteet koska et voi lisätä uutta.
    Täytyypä myös kirjoittaa jatkossa huoltokirjaan käytetyn nesteen tarkat tiedot.

    Onko sellaista glygolimittaria joka kertoisi että onko neste "etyleeniä" vai "propyleeniä"?

    - Jani -
     
  12. transport01

    transport01 3rd gear

    Tuota ehkä uskaltaisi laittaa :odroll:
    http://www.valvoline.fi/tuotteet/jaahdy ... index.html

    lainaus:
    ainutlaatuinen tuote, joka tarjoaa yleismaailmallisen kattavuuden ja eliminoi sekaannukset eri värien ja koostumuksien kanssa.

    Ainakin osoite, josta remontin kuluja voi yrittää periä olisi tiedossa, jos tuota laittaa. Entäs Volkkarin violetti? Sekin on ilmeisesti sekoituskelpoista.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo no vaahtoaminen lakkas ja pysy nesteetkin 200km sisällä. Tänään katoin sitten että ei jumalauta, taas on säiliö tyhjä. Vesipumppuhan sieltä nyt tällä kertaa tiputtaa... ei oo ennen tiputellut. äRh

    Escort 1.6 diesel kyseessä. Ja ei se kone ole ihan tyhjänä ikänä käynyt. Voi murheita.


    Tuntuu että jokasessa talviautossa joku kiva jumppa tulee :mad:


    100km pysy taas nesteet lisäyksen jälkeen mutta heti parkissa alkaa tiputtamaan, se tässä hämäskin. Noh uutta vesipumppa nyt alkuun... :mad:
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    Voisko olla niin että kun lämpötila tipahtaa reippaasti kylmän puolelle niin vanhoille stefoille tulee nopeemmin noutaja.
    Viime talvena vaihdoin kahteen autoon vesipumpun lumihangessa mutta jälkimmäistä vaihtaessa ei palellut niin paljon kun oli -20 astetta pakkasta. Ekaa vaihtaessa oli vain -8 astetta.

    - Jani -
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo vois olla syy kun kokoajan pakkaset tiukentunut ja autokin oli alkutalven lämpimässä.


    Hienosti kyllä heittää, välillä pysyy ja nyt taas oli parin tunnin pysähdyksessä liruttanut vaivaiset 3 litraa :D


    Onneksi on 10 litraa jatkuvasti autossa.
     
  16. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    eikös hyvissä aineissa se väri tarkoita että
    punainen= uusiin autoihin,
    jossa alumiinisyylari, alukannet tai jopa -lohko!

    vanhat rautakoneet rautasyylareilla viilenee melkein millä tahansa aineella kunhan se vaan pakkasta kestää.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vihreää ja vihreää...ei nekään ole sama asia.

    Käytännössä nuo voi jakaa kolmeen ryhmään.

    Etyleeniglykolit - etyleenipohjaiset glykolit, yleensä vihreä tai vihertävä, soveltuu myös alumiinia sisältäviin moottoreihin, yleisin myytävä, ei saa sekoittaa muuhun kun etyleeniglykoliin, myydään monenvärisissä purkeissa. Mielestäni luotettavin ja parhaiten saatavissa tienkin päällä.

    Propyleeniglykoli - vihreä ja myydään vihreässä purkissa, EI SAA esim sekoittaa etyleeniglykolin kanssa vaikka molemmat ovatkin vihreitä...mm. pakkaskestävyyden mittaus sen jälkeen mahdotonta luotettavasti. Koitan välttää koska saatavuus huonompi kun etyleeniglykolin.

    Silikkaattipohjaiset glykolit - usein punaisia, käytetään VAIN uusissa moottoreissa joissa paljon alumiinia, paljon huonompi jäähdytys ominaisuuksiltaan, erittäin vuotoaltis, EI SAA sekoittaa muihin...tulee kaurapuuroa ja ties mitä "kerpeleitä" :mad: ...täyttä :wc: :wc:

    Oma lukunsa on sitten ranskalaiset (yllätys taas) kuten ELF, Relluissa yms käytetyt litkut, ei saa sekoittaa mihinkään muuhun muuten kone täynnä kaurapuuroa...kuohuu purkistakin ulos...kaverin korjaamolla turposi halki koko jäteglykolitynnyri kun kesäpoika kaato väärät litkut sinne...hurja näky !!!
    Vältän kaikin tavoin kuten Relluja ja muitakin "patonkimaan" kulkuneuvoja.

    Kaikkein helpointa on lukea ostovaiheessa purkinkyljestä mitä siellä sanotaan sisällöstä...ite käytän vain etyleeni pohjaisia litkuja ja pyrin välttämään jopa eri merkkien sekoittamista keskenään.

    Kukin taablaa tyylillään, niin minäkin :rotfl:
     
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Optinen pakkasnestemittari on luotettavin, samalla mittarilla voi mittailla akkuhapotkin...saa mm Motonet ja hintaa n 50 - 60 eur.

    Ominaispainoon perustuvat toimii muuten, mutta jos kysessä eri glykolien sekoitus, niin voi näyttää ihan mitä vaan...ei tuo optinenkaan 100% varma ole.
    Jotkin kalliimmat ominaispainomittarit on kyllä ohjeitten mukaan "säädetty" näyttämään oikein kaikilla nesteillä ja niiden sekoituksillakin...ihmettelen vaan miten se on mahdollista ?

    Tuosta punaisesta silikaattipohjaisesta (punaisia voi toki olla muutkin nesteet) sen verran että sen huuhtelu järjestelmästä voi olla haastavaa...se jättää metallipintoihin jonkinlaisen lämpöä eristävän kalvon tms. joka ei tahdo lähteä huuhtelulla pois...samasta syystä sen jäähdytysominaisuudet on huonommat...ideana kai on ainoastaan olla jotenkin "luontoystävällisempi"...toisin sanoen tulkitsen asian niin että vanhat litkut voi kipata lähimpään ojaan ja viherpiipertäjät vaan kiittää :poff:

    Kiitos vatun EU :mad:
     
  19. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Suurinpiirtein noin olen ymmärtäny paitsi mie oon ollu siinä käsityksessä että se punainen monoetyleeniglykoli on nimenomaan silikaattivapaata. Sen lisäksi juuri muuta eroa "vanhaan vihreään" ei ole kun erittäin rankka lisäaineistus.
     
  20. transport01

    transport01 3rd gear

    Eli fiksu kirjoittaa huoltokirjaan ylös mitä litkua on koneeseen laittanut. Ainakin jos sen väri on punainen, tai oranssi. Ylös siis litkun merkki ja malli, ehkä vielä liitteeksi purkin etiketti :odroll:

    Mutta mistäs minä nyt tiedän mitä voin lisätä autooni, kun siellä on punaiset tai oranssit sisällä, eikä tietoa valmistajasta? Täytyy varmaan mennä kyselemään liikkestä jossa se huollettiin, että mitä laitoitte sisään? Ja voinko lisätä merkkiliikkestä ostettua punaista turvallisesti, jos joskus tulee tarve? Yleensähän noita litkuja ei tarvitse lisäillä, mutta kun kyseessä on kuitenkin kohta 300 000 ajettu auto, niin aina voi joku paikka pettää ja lisäystarvetta tulla.
     

Kerro tästä muillekin!