Jännitteenvaihtorele ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja sämpy, 23.4.2017.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    70-luvun maasturin kanssa ongelmia.

    Tuossa on kuorma-auton dieselkone, tupla-akut ja erillinen starttirele käynnistystä varten.

    Eli ykkösakun miinus on maissa, kakkosakun plussa taitaa mennä suoraan startin solenoidille ja ykkösakun plussa ynnä kakkosakun miinus tulee tälle releelle:

    [​IMG]

    Suurin osa lisälaitteista on ykkösakussa kiinni, koska jos ne laittaisi kakkosakun + napaan, olisi niillä startin aikana 24v. Startatessa siis kakkosakun miinus kytketään maan sijaan ykkösakun plussaan, jotta startille saadaan 24V. Tuossa kuvassa kaikessa loogisuudessaan ykkösakun plussa tulee sinistä kaapelia pitkin ja kakkosakun miinus on tuo toinen paksu teipattu johto.

    No tuossa releessä on etualalla jonkinlainen "fusible link" mallia reikänauha, jonka tehtävää en ole vielä selvittänyt. Mutta tänään kun käytin sähkövinssiä, joka on kytketty ykkösakkuun niin tuo kärähti eikä auto enää käynnistynyt. Jotenkin tuo saattaa liittyä kakkosakun latauskytkentään, koska jotenkin kakkosakku saa latausjännitteenkin siinä kuin ykkösakkukin vaikka akkukaapeli menee suoraan startille. Ehkä ykkösakun jännitteen äkillinen alenema sai tuohon reikänauhaan virtaryöpyn?

    Ajattelin kokeilla jos kytkisikin vinssin plussan kakkosakun plussaan, jolloin akut olisi teoriassa rinnan, kunhan muistaa varoa ettei vinssin päävirta ole kytkettynä kun starttaa, muuten voi vinssin elektroniikka kärähtää. Ja luultavasti ei edes starttaa, koska vinssin kaukosäätö vie hiukan virtaa ja tuo starttirele haistaa mahdollisen virhekytkennän eikä toimi. Meinaan yritin ensin pistää vinssin kakkosakkuun ja starttirele mykistyi vaikka vinssiä ei käyttänyt, riitti että sen johto oli kiinni akussa. Mutta silloin ei vielä ollut päävirtakatkaisijaa vinssillä. Eli ensin auto käyntiin, sitten vinssin päävirta päälle ja testaamaan. Savun hälvettyä ja niinpoispäin.

    Niin joo olikos tässä jokin kysymys.. niin olisiko jollain tietoa tuollaisen releen sielunelämästä tai kytkennöistä, että olisi fiksumpi jos tuohon tulee sulanutta reikänauhaa isompia ongelmia. Aika monta johtoa tuohon näkyy menevän eikä niiden funktio ole vielä selvinnyt. Jostain syystä valojen virta on otettu kakkosakulta, en tiedä onko siihen joku syy esim latausvirran reitin osalta. Mutta jos starttaa valot päällä pimahtaa polttimot..
     
  2. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Muokattu: 23.4.2017
  3. iohdsa

    iohdsa 1st gear

Kerro tästä muillekin!