Jakajan alipaine imusarjalta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Cnn, 17.7.2012.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ennakko-osuus on vähän niinku minäkin sen ajattelen, mutta kyllä tyhjäkäyntipiiri vaikuttaa aika pitkälle kevyessä ajossa. Ihan sikametsään ei sillä kulutusta saa tyrimättä pahasti, mutta kyllä kolmanneskaasuun asti noin ehken tyjäkäyntipiirillä on jonkunlainen vaikutus.
     
    Substitute tykkää tästä.
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tyhjäkäyntiseokset vaikuttaa myös silleen kevyen ajon kulutukseen, että jos ne on liian kiinni, niin ensiöläpät joutuu tyhjäkäynnissä olemaan "liian auki" jolloin bensaa tulee tyhjäkäynnissä (tyhjäkäyntipiireissä myös olevien) off-iddle purkuaukkojen kautta.
    Tämä tekee sen, että off-iddle piireissä ei enää riitä kapasiteettia rikastamaan seosta silloin kun annetaan kaasua kevyesti lisää, vaan se täytyy tulla ensiöpiirien pääsuuttimilta. Tämä aikaansaa sen, että seokset eivät seuraa kaasupolkimen määrää tasaisesti.

    Vakio- tai lähesvakioviritteisessä koneessa paras kombinaatio kulutuksen ja käytettävyyden kannalta mielestäni on että:
    • Alipaine virranjakajalle otetaan Ported Vacuum piiristä (itse asiassa läppien tyhjäkäyntitason rajapinnasta) Eli liittimestä jossa alipaine lisääntyy heti kun kaasua aletaan painamaan, mutta ei ole päällä tyhjäkäynnissä. Se että tyhjäkäyntiennakko on "myöhällään" vakiokoneissa ei haittaa kun asiat on kunnossa.
    • Jos virranjakajan alipaine otetaan imusarjasta, voi alipaine kiskoa sytytyksen liian suurelle ennakolle myös startatessa (ilman kaasupolkimen painamista) ja kone tökkii startilla vastaan. Teoreettinen mahdollisuus.
    • Sytytysennakko säädetään kohtuullisen pienillä kerroksilla ettei keskipakoennakonsäätö ole vielä mukana ja alipaineletku jakajasta irrotettuna(ja tulpattuna).
    • Tyhjäkäyntiseokset säädetään "laihaan laitaan", eli seosruuvit säädetään ensin auki ja seoksia laihentamaan niin kauan kunnes ne alkavat vaikuttaa tyhjäkäyntiä heikentävästi. Säätö yksi kerrallaan ja samalla läppäakselin kierrosten perussäätöä pienentämällä/suurentamalla
     
    Muokattu: 7.3.2017
    Rotten, T. ja Morbidelli tykkäävät tästä.
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Läppäakselilla varustetusta kaasuttimesta kun on kyse ( auto, moottorisaha, ruohonleikkuri) niin mielestäni tyhjäkäynnin säätöjen suhteen on onnistuttu parhaiten, kun läppä/läpät on mahdollisimman kiinni tyhjäkäynnillä. Auton kun saa käymään tyhjää läpät mahdollisimman kiinni, silloin ei ole alipaine-ennakko juurikaan sotkemassa tyhjäkäyntiä. Alkujaan on suunniteltu toimimaan noin. Sitten kun saa tyhjäkäynti kierrokset sopivan alas, niin ei ole keskipakoennakko myöskään vääristämässä tyhjää.
     
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    No toi ei pidä kyllä yhtään paikkaansa, mitä enemmän ennakkoa, sitä paremmalla hyötysuhteella kone käy ja sitä vähemmän läpät täytyy olla auki.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo mäkin pitkään ajelin alipaine-ennakko läppien yläpuolelta, kunnes kokeilin suoraa alipainetta ja nyt on kesät ja talvet testattu niin kyl mun valinta on suora alipaine, tyhjäkäynti on paljon parempaa tilanteessa kuin tilanteessa.
    Perusennakko 12 astetta ja alipaine lisää siihen 14 astetta eli 26 astetta, yli 30 asteessa alkoi tyhjäkäynti kuulostaa jo vähän väkinäiseltä.
     
    kapa73 tykkää tästä.
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tollasta tyhjäkäyntiseos juttua en ollut ajatellutkaan, enemmän ajattelin asiaa niin että ruuvit olisivat liian rikkaalla. Mutta varmasti noin, se on tärkeää että kaasari käy oikeilla piireillä oikeaan aikaan.


    Olen silti eri mieltä tosta ported vacuumista. Amerikan koneissa se ei nyt hirveemmin haittaa kun vääntöä löytyy mutta pienissä eurokoneissa tai japseissa ero on tosi suuri full vacuumin eduksi. Startatessa ei imarissa ei ole sellasia alipaineita että se jaksaisi kelloa vetää. En oikeastaan näe mitään syytä miksi sitä ported vacuumia kannattaisi käyttää.

    Full vacuumilla:
    -läpät saa enemmän kiinni
    -tyhjäkäynti on vahvempaa jollon ryypyn voi jättää laihemmalle
    -lämpöä ei tule yhtä paljoa->ei keitä yhtä helposti
    -kone herää kaasunpainallukseen ihan eri tavalla kun ennakot on jo täysillä heti ja lähtee pois kiihdytettäessä.

    Saasteiden vuoksi toi ported vacuum on keksitty kun se vähentää hiilivetyjä aika tehokkaasti kun on pienet ennakot ja sillä lämpöanturilla mihin menee alipainetta voidaan säätää lisäennakkoa jos kone meinaa keittää. Ts. anturin ja kolme letkua voi korvata yhdellä.

    Tyhjäkäyntiruuvit olen säätänyt itse siihen missä kone käy näteimmin ts. alipaine imarissa on suurin. Usein se on ollut melko rikkaalla.
     
    Muokattu: 7.3.2017
  7. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kiitoksia kaikille vastanneille!
    Aloitin homman, sytytys nollassa!
    Tulpat vaihdettu, puristukset 10&11 barin välissä (hyvät??? Vaiko??) Kaasarin läppien alapuolen yhteessä vain imua, tyhjäkäynnillä, sinne ees taas kokeiltua, sen letkun sit tyrkkäsin!
    (Letku irti, imin virranjakajan suuntaan, kierrokset muuttui, venttiili toimii?ko/kö?)
    Eli nyt ois letku kiinni tyhjäkäynnillä 8astetta ennakkoo!
    Letku irti, ennakkoo sain, mut letkun kans pomppas, saman jälkeen!
    Eli onko nyt oikein? Huome iltana tankille, jos ei radikaalia muutosta, nii kaasarin kimppuun, tai siis varmaan menee pp koneistukselle.

    Tuos on nuo omat muistiin panot, mitä testatessa laitoin ylös, olin veivannut, ees taas, ku biltteeman ajoituslampun ohjeiden mukasn hain, jossa tietysti oli ennakot ja jälki sytytykset just toiste päin, ku huomasin, before ja after merkinnät autosta! :(




    Samalla ku tarkistan, ylös muistiin!
    Alipaine letku kiinni läppien alapuolella, ennakkoo 8 astetta
    Kaasarissa tuntui imua vain alapuolella!
    Yläpuoli tulpattu!
    Letku irti, sytys 8astetta jälessä!
    Tulppa ylemmästä pois, ei vaikutusta, kiinni läppien alapuolelle, käynti muuttui huonoksi, edelleen 8astetta jälkeen, letku kiinni läppien alapuolelle ei vaikutusta tyhjäkäyntiin. Sytys samoin sama!
    Virranjakaja auki, kääntö myötäpäivään, letkut kiinni sytytys heiluu 6-10 myöhäistä
    Letku irti, ei vaikutusta, tulppa irti kierrokset nousee
    Sytytys heiluu 6-12 myöhäistä,
    Letku ja tulppa kiinni, letku ala puolelle, huonolta kuullostaa, sytys heiluu ennakkoo!
    Virranjakaja auki, ja takas vastapäivään! Ja ollaan takas viestin alussa, jos en humaltunut liikaa! Pihalla, kosketus häiriöisen lampun kanssa! Ehkä joskus oma talli!? Toivottavasti!:p
     
  8. Rotten

    Rotten Gearhead

    No tuos vielä testatessa, mielestäni paremmin vastas polkimeen, paitsi jos tyhjäkäynnistä,polkas nopeesti, paukaus ja sammu! :eek:
    Vika vai ominaisuus?
     
  9. T.

    T. 3rd gear

    Kumpi vaikuttaa enemmän pakokaasun kitkerään hajuun, pieni ennakko vai nokan suuri overlap? Saadaanko aikaan vastaava tilanne jos vakionokkaa on aikaistettu?
     
  10. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Vika
     
  11. Rotten

    Rotten Gearhead

    Vähä sitä aattelin!:oops:
    Ollaanko sytkäpuolella voitonpuolella ja bensan saannin puolelle, vai jäikö joku huomaamatta?
     
  12. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niin säädä se perusennakko tyhjäkäynnillä letku irti arvoon x vaikka toi 8 astetta, ei saa mennä letku irti myöhäselle niinkun nyt oli tuolla tekstissä letku irti 8 astetta myöhässä.
    Jos on alipainekellon pääty sellanen kulmikas niin voi säätää alipaine ennakkoa siitä letkun reijästä vielä erikseen pienellä kuusioavaimella.

    https://fe32c1664bcb47db256b-c60f47...37.ssl.cf1.rackcdn.com/syt_vaccum_advance.jpg
     
    Rotten tykkää tästä.
  13. Rotten

    Rotten Gearhead

    Tuo kello juttu pitää kattoo!, siis letku irti, sytytykset ennakkoon! Mut se on ookoo sit, ku letku kiinni ja auto ois normikäyttökunnossa, nii sytytys on myöhässä, et se on oikein?

    Edit, katoin kuvan, ei näytä ulkoopäin tuollaiselta!
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Juu aina perusennakon säätö letku irti, eli ton tekstin mukaan se alipaine kello antaa 16 astetta lisään ennakkoa, nyt vain kokeilet mikä perusennakko on paras et toimii ja ei nakuta ja kumpi on sit parempi letku läppien ala vai yläpuolella.
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. Rotten

    Rotten Gearhead

    Elikkä, eilen oli tekijälläkin sytys myöhässä,(vissiin aina) ja kulutus kova!
    Eli ongelma on, letku irti ennakkoo 8, letku kiinni, sytytys menee 8 astetta myöhäselle, eli ei anna lisää ennakkoa, vaan myöhäistää sytytyksen?
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Taitaa olla mennyt b moottorin jakaja pikkulohkoon. Pyörii erisuuntaan joten ennakkokurvi on vähän hassu. Pikkumopet on yleensä ported vacuum alipaine-ennakolla tehtaan jäljiltä.
     
  17. Rotten

    Rotten Gearhead

    Jos näin on, saako sitä toimii "oikein"?

    Tänää vielä kokeilen!
    Eli kaasarista letku ja tulppa pois jätetään auki, letkun pää tulpataan, säädän ennakkoa! Vaikka sen 8 astetta, (eilisillä kokeiluilla, ei ollut enempää säätöä varoja, kuin tuo -/+8?
    Letku jompaan kumpaan kiinni, ja nyt pitäis olla ennakkoa enemmän??? Niinkö?
    Tosin en nää kuin 10 asteeseen, kun häviää näkökentästä asteet?
    Eile sen verran toisin, et letkua en ollut tulpannut?

    Nii ja viimoseks laitoin letku kiinni, ennakkoon, et sain sitä ennakkoa, mut ei oikein ihanteellisesti toiminut, tänä aamuna!
     
    Muokattu: 14.3.2017
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kerrataanpa vielä näitä ohjeita:

    -Ole selvin päin
    -Selvitä itselles että luet ennakkomerkkejä varmasti oikein päin
    -Kun otat kaasarista alipaine letkuja irti, tulppaa aina kaasarin puoleinen liitäntä ettei vuoto sotke käyntiä, jakajalle menevää letkua ei tarvi tukkia.
    -Kun kytket jakajan alipaineletkun kaasarin alempaan jatkuvan alipaineen liittimeen, täytyy ennakon lisääntyä
    -Kun kytket alipaineen ylempään liittimeen, johon ei tule tyhjäkäynnillä alipainetta, ei pidä tapahtua mitään. Tämä lisää ennakkoaa vasta kun lisäät hieman kaasua
    -Testaa keskipakosäätimen toiminta ilman alipainetta. Kun lisäät kierroksia, pitää ennakon lisääntyä

    Jos ennakon säätimet vähentää ennakkoa, on sulla todennäköisesti Pietsin mainitsema väärinpäin pyörivä jakaja, etkä voi käyttää sitä.
     
    belve, PauliR, Rotten ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. rb

    rb Double Gearhead

    Eihän siitä mitään tulis, kun kädet tärisee ja ennakko pomppis mihin sattuu.. :lol:
     
    PauliR, Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  20. Rotten

    Rotten Gearhead

    rb asian ytimessä! :D
    Ei vaan kiitos, näitä ohjeita lueskelin, osa unohtu, ees taas kokeilin, eikä niinkuin vörkkiny mitenkään päin, ohjeiden mukaan koitettu tehdä, no nuo tulppaukset.....
    Kiitoksia artsiracing ja Pietsi, taitaa olla jakajan hankinta edessä! :rolleyes: mikälisikäli nii hyvä juttu, et rupee selviämään!

    Paitsi jos siinä on se väärä jakaja, nii kun tuo kumminkin on toiminut, ja ollut joka päiväisessä ajossa... onks se mahdollista?
     

Kerro tästä muillekin!