Jakopään voitelu Moparissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rottelo1984, 25.12.2014.

  1. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Semmosta pohdin kuin olen tekemässä 318 mopariin koneremonttia ja tuossa korjaus oppaassa oli kerrottu että niihin pikku blommeihin jotka on jakopään ylä rattaan alla, porattaisiin molempiin blommiin pieni (1mm) reikä. onko tämän tarkoituksema parantaa ketun voitelua? mitenkä moinen vaikuttaa öljynpaineeseen?
     
  2. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Kyllähän se väkisinkin heikentää painetta, mut riippuu pumpusta ym kuluneisuudesta kuinka paljon sitten oikeasti vaikuttaa nuo reiät. Ite en porais reikii.
     
  3. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Täyskaasulla varmaan riittää voitelu hyvin, mut jos cruisailu motti, niin ei riitä.
     
  4. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Ei sinne mitään tarvii porata, mut saa porata jos haluaa. Ketjunkiristintä jos käyttää, niin silloin porataan kiristimen taustalevyyn reikä/reiät.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oisko ollut niin, että runkolaakeriliuskoissa jossakin mopsissa, slantissa esim., on etummainen vähän erilainen jotta roiskisi jakopäähän päin vähän voitelua?
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei siitä lisäöljystä haittaakaan ole. Kunhan pumppu ja laakerit on kunnossa.
     
  7. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Mikäs ratkaisu sulla aikaisemmin oli? Yhdessä kiinnityspultissa reikä matkustajan puolella ylhäällä vai peltiohjuri ja nokan kiinnityslevy? Se tehtaan tekemä ratkasu kyllä riittää voitelemaan ketjun ja bensapumpun epäkeskon. Siellä on varmasti sen verran roiskeita/öljysumua että kyllä ne paikat pysyy märkänä. Mut jos poraa reikiä niin itse poraisin sen 1/64" kuskin puolelle ylös. Jotkut tosiaan poraa reilusti isompiakin ja molemmille puolille.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Sivustahuutelua - esimerkiksi Oldsin koneissa on toisessa pääöljykanavan kierreplugissa noin 1mm reikä jakopään voitelua varten, mutta niissä on kokonaan umpinanen venttiililaakson etuseinä.
    Saman pääöljykanavan takapäässä lohkon sisällä on myös kierreplugi jossa on 1mm reikä virranjakajan/öljypumpun rattaan voitelulle.
    Luulisin että öljypumpun tuotto riittää kompensoimaan nuo ohivuodot.
     
  9. kippis

    kippis Gearhead

  10. F-body

    F-body Gearhead

    Mä oon tehnyt tuon voitelu jutun joka myllyyn jotka oon rakentanut. Ainoo haitta on joittenkin mekaanisten pumppujen kanssa öljyn kertyminen kalvon päälle ja sitten roiskuminen laturille ilmareijästä.
     
  11. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Vastauksia on tullut puolesta ja vastaan. Taidan jättää poraamatta, kun on tuo pelannut tähänkin asti.

    Kiitoksia vastauksista
     
  12. mopster

    mopster Gearhead

    Jakopään ketju saa voitelunsa etummaiselta nokkalaakerilta. Nokan pidätinlevyssä on nokkalaakerin kohdalla ura jota pitkin öljy tulee ja valuu ohjuripeltiä pitkin suoraan ketjulle. Jakopään voitelua varten ei pidä mennä porailemaan reikiä mihinkään. Alunperin toi reiän poraus on keksitty ilmeisesti lisäämään mekaanisen bensapunpun epäkeskon voitelua. Onko tommoselle sitten jossain teho/kierroskäytössä tarvetta, sitä en tiedä kun oon ite aina käyttäny sähköstä bensapumppua.
     
  13. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Tuo reiän poraushan oli mielestäni tarkoitettu vain tuolle ketjunkiristimelle, porataan oikealle ylös että ketjunkiristimen ohjurit saisivat sen voitelun, se ei tosiaan tainnut olla kuitenkaan ratkaisu niiden ohjureiden hajoamisen/kulumisen estämiseksi. Ratkaisuhan löytyi kun vaihdettiin ohjureiden materiaali.
    Tosin taitaa mopar vieläkin suosia tuota reiän porausta kun käytetään kiristintä. Ja moparikin suosittelee reiän kooksi tuota 1/64", eli erittäin pieni n.0.4mm?
    Tosiaan se voitelu tulee tuolta laakerilta sekä vanhemmissa moteissa vasemmalta ylhäältä olevasta kiinnityspultista jossa on reikä öljyä varten.
     
  14. F-body

    F-body Gearhead

    Kaivakaas esille vanhat Mopar raamatut näinä bittivirtojen aikoina.
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Mulla on vm 70 340 koneessa kiinityspultissa reikä ja sen alla peltilevy, joka ohjaa öljyä ketjulle.
     
  16. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Jatketaan uudella kysymyksellä. Ootteko tehneet aftermarket (performance) venakoppiin loiske levyjä huohottimien kohdalle? miten kanattaa kiinnittää? läpipultilla vai kierteen tekoon niihin natsoihin huohotin reijäin vieressä?
     
  17. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Oon tehny, mä kiinnitin siten että tein pienen alkureiän ja pieni poraruuvi jossa vielä hiukan varmistuksena medium kierrelukitetta, ja tosiaan niihin natsoihin.
     
  18. 69

    69 Gearhead

    Mä tein niihin kolmeen natsaan 5mm kierteet
     
  19. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    tuota kierre hommaa minäkin suunnittelin kierrelukitteen kanssa.

    Nyt kun tuo kyselyikä pukkas päälle, niin samaan syssyyn vielä kysyn noista männänrenkaista. Kumpi puristus rengas tulee ylimmäksi, se jossa on viistetty reuna vai se joka molemmista reunoista samanlainen. Ite veikkaisin että se viistetty tulee ylimmäksi. renkaitten mukana tullut ohje ei oikein avautunut.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kierteet laitoin itselleni ja loiskelevyt.

    Mitkä renkaat sulla on?
     

Kerro tästä muillekin!