Jarrujen ilmaus!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja mattisamuel, 16.6.2016.

  1. mattisamuel

    mattisamuel 1st gear

    Moro!
    Asensin levyjarrut ja pitäis nyt ilmata,niin pitääkö propotion valve lukita jotenki että saa ilmattua jarrut hyvin? Jos pitää niin minkälaista työkalua oletta käyttäneet.
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jos kyseessä Chevy, niin se proportioning valven päädyssä oleva nappi kannattaa lukita. Itse olen käyttänyt siihen esim pientä puupuristinta, tms.

    Lisäksi omiin kokemuksiin viitaten, parhaaseen lopputulokseen jarrujen ilmaamisessa pääsee, jos pystyy tuuppaamaan nesteen paineella pääsylinteristä piireille. Itse toteutin tämän tekemällä pääsylinterin päälle ilmauskannen, johon vaikka fillarin pumpulla tekee painetta. Tällä tavoin menetellen neste virtaa piireille tasaisesti.

    Tässä kaikkien aikojen ensimmäinen jenkkiauton jarrujen ilmauskokemukseni sanoja säästelemättä: http://bensakrematorio.suntuubi.com/?cat=11
     
  3. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Per-ke-le!!Siinäkö proportioning valvessa ne munkin jarruttomuus ongelmat piilee?
    Tein peräremontin ja uusin taka-akseliin kaiken samalla,jarrutkin...ja ilmasin ne tietysti sen jälkeen mut eipä sieltä kummosia jarruja löytyny sen jälkeen.

    Etupiiri ei käyny missään vaiheessa auki,mutta voiko nyt olla niin että ton proportioning-valven takia ne ei ilmaannu kunnolla?Tai että sinne etupiiriinkin pääsi nyt ilmaa kuitenkin?Etupiiri on kyllä tarkoitus ilmata mutta ilmeisesti noi ei sit ilmaannu kunnolla jos siihen propoon ei koske samalla?

    Ps.Hyvää tarinaa jakulepi!Keepitup!!
     
  4. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Haha, tänks.
    Joo, proportioning valve kantsii lukita, koska sen tehtävä on tasata painetta jarrupiireille.
    Mulla kävi monta kertaa niin, että proportioning valve lukitsi koko takapiirin, kun yritin ilmata.
    Syy johtui todnäk siitä, että koska takapiireillä ei ollut vastusta aukinaisen jarrunipan vuoksi, propovalven mekaniikka sulki takapiirin. Mikäli kyseessä auton alkuperäinen propovalve, niin niissä saattaa olla vaikka mitä paskaa sisällä + o-renkaat selvänä
     
  5. mattisamuel

    mattisamuel 1st gear

    Kiitos neuvoista!täytyy lukita tappi,ja rueta ilmailemaan:)
     
  6. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Liittynee aiheeseen, jos tahtoo yksin ilmata, niin ostakaa läpinäkyvää letkua (nippaan sopivaa) ja letku nippaa ja ylhäältä kiertäen pulloon, sit poljinta pumppaamaan ja vahtii ettei säiliö tyhjenny. Ei tarvii kaveria nippaa avaa/sulkemaan ja helppo vaihtaa nesteet siinä samalla. Ja letkusta näkee onko siellä kuplia. Toki sama toimii myös polkematta mutta on hitaampaa. itse jättänyt renkaan paikoilleen jos mahtuu, niin letku pysyy sen päällä ylhäällä, taikka kehittää jonkun magneetti koukun auton kylkeen.... muistakaa kangas magneetin alle.
     
  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Jaahas, luin ton kirjoituksen, ja samaa näköjään selitän täällä.... Hyvää tarinaa jakulepi.
     
  8. Tunaman

    Tunaman 3rd gear

    Yksinilmaamiseen löytyy Biltemasta kuudella eurolla letkut "takaiskuventtiilillä".
     
  9. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Toimiva juuri yli 20vuotta vanhaa kyseisen firman tuotetta käyttäneenä , nippa vähän löysälle ja ei kun painelemaan poljinta ja muistaa sen säiliön täytön välillä.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Joo kyllä löytyy mutta sitä ei välttämättä tarvii. Tai itse en ole? oli motonetissä muuten n.3e 2m toi letku, niin siitä pystyy pilkkoo ja pystyy polkee kaikkia jarruja samaan aikaan. ilman takaiskua se vähän imee takas päin, mutta se ilma karkaa nestettä nopeammin, joten se imee vain nestettä takas. Ja se imu on tosi vähäistä, eli säiliönkin saa esim. astrossa muutamalla pumppauksella tyhjäks 1 takajarrulla. Joo, sain tyhjäksi :D
     
  11. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Takaiskuventtiilikään ei ole pakollinen.
    Mullakin oli käytössä mistä lie Hong Kongista tai Motonetistä ostetut magneettikiinnitteiset ilmaussäiliöt. Snadi muoviputeli, johon tulee vaan letku. Kotikutoinen vastine tälle on vaikka hillopurkki, jossa reikä kannessa, jarrunestettä pohjalla ja letku purkkiin. Toimii yhtälailla.

    Mut se ilmauskansi on näppärä ja sillä saa parhaiten aikaiseksi.
    Ehkä noin 8mm metallilevy, joka kiristetään pääsylinterin kanneksi. Tiivisteenä vaikka fillarin sisäkumia. Kiristäminen tapahtuu omassa versiossani ketjulla, joka menee pääsylinterin alta ja ketjun molemmissa päissä on hitsatut pultit, jotka menevät kannesta läpi ja niiden muttereilla kansi kiristyy pääsylinteriä vasten.
    Kannessa on fillarin venttiili, jonka kautta pyöränpumpulla saa luotua painetta järjestelmään. Hifi-versiossa kannessa on myös korkki, jota kautta voi jarrunestettä lisätä.

    Sit kun nestepatsas tulee ulos kunkin työsylinterin jarrunipoista, ei enää hirveästi tarvitse teutaroida, kuin perustsekkaukset kuhunkin kulmaan.

    Sit sellainen huomionarvoinen juttu, että älkää painako pedaalia koskaan aggressiivisesti. Nääs sillä voi olla sellainen vaikutus, että järjestelmässä olevat ilmakuplat saattavat hajota äkkinäisen paineen alla pienemmiksi "mikrokupliksi".
    Sellaiset on paljon hankalampia saada pois järjestelmästä.
    Eli maltti on valttia.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    simmosta säiliön kaulaa oon melkeinpä joka kerta ilmatessa miettinyt, kun etenkin takajarrujen säiliö ei ole pullon korkkia paljoa isompi. No ehkä sen joku kerta vielä koittais tehdä. Jos sais pullollisen mahtumaan kerralla niin olis helppo vaihtaa nesteet, pullon kaatais säiliöön ja pumppais kunnes on nesteet takas oikealla tasolla.
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Hei nyt APUA!!Onko kellään 68-72 caminoon/chevelleen käypästä pääjarrusylinteriä nurkissa lojumassa?!?Rumpujarrut.
    Joka paikka myy eioota tai parhaassakin tapauksessa menis viikkoja!
    Jos jollain ois tai jos tiedätte jonkun kellä on niin ostasin pois,olisin erittäin kiitollinen avusta!
    Yv:llä tai vaikka tähän perään.
     
  14. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    heitin naumastolle yv:n sylkystä
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Sepäs kävi nopsaan!Kiitoksia INVICTA:lle...kokeillaan saada tolla toimimaan!
    Kokeilet ensin soittaa jokapaikan läpi ja sit laitat od:lle viestiä ja PIM!Ongelma on ratkaistu:D
     
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Täällä yks jarruton kanssa. Edessä levyt ja takana rummut, '70 Nova. Ongelmat oikeastaan alkanu jo vuosia sitten kun autoon tuli vaihdettua moottori ja jarruputkia samana talvena myös, sen jälkeen ei jarrut ole olleet enää kuin korkeintaan keskinkertaiset. Sammuksissa poljin tuntuu aivan jämäkältä, mutta kun auton käynnistää niin polkimen alussa on pitkä löysä liike ja sen jälkeen fiilis on kuin astuisi koiran kumisen purulelun päälle, ja joutuu käyttään aika paljon eforttia että renkaat saa lukkoon.

    Kaikkia vaiheita ei ole syytä alkaa tähän kirjottamaan, mutta nykytilanne oli eiliseen saakka:
    - Takajarrukengät säädetty iholle
    - Jarrutehostin vaihdettu uuteen, vanhassa oli vähän vuotoa siitä tapin tyvestä
    - Jarruputkien ja letkujen liitokset tarkastettu ja ilmattu sekä alipainepöntöllä että perinteisesti pumppaamalla, ei näy kuplia letkussa
    - Pääsylinteri ilmattu samoilla metodeilla autossa paikallaan pääsylkyn kyljessä olevista ylimääräsitä lähdöistä
    - Alipainesäiliö lisätty ja -mittarikin

    Aloin epäillä pääsylinterin kumien pitävyyttä ja kaverilta löytyki hyllystä tuohon sopiva uus pääsylinteri. Ilmasin sen ruuvipenkissä eilen huolella, letkut etu- ja takapiirien lähdöistä säiliöihin ja ensin ruuvipuristimella varovaa runkkausta jonka jälkeen sitten meisselillä sama homma jatkui, varmaan meni tunti ettei letkuissa ollu enää yhtään mikroskooppistakaan pisaraa. Heitin tänään tuon uuden pääsylkyn paikalleen ja jatkan hommaa huomenna perinteisellä jarrujen ilmauksella jahka käyn ostamassa lisää jarrunestettä. Maha kuralla sitten testaamaan jarruja :)

    Tänään tutkin vanhaa pääsylinteriä ja ilmasin sen nyt huolellisesti ruuvipenkissä. Ehkä siellä oli ilmaa, tai sitten ei...en osaa varmuudella sanoa. Kumien kunnosta ei siis visuaalista havaintoa vielä.

    Sitten kysymys:
    - Autossa on tuo proportionaaliventtiili, mutta siinä mallissa ei ole mitään nappia jota painella. Onko tässä joku kompastuskivi jarrujen ilmauksessa?
     
  17. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Onko se proprotioning valve sulla vanha/alkuperäinen vai vaihdettu uuteen?
    Yleensä niissä joku nappi löytyy, mutta on kai niitä myös ilman näppäimistöä...

    Itselläni alkuperäinen oli melkoinen murheenkryyni, joka oli siis tämän näköinen hökötys:
    [​IMG]

    Siellä on liuta pieniä o-renkaita jotka ainakin saattaa ajan kuluessa haurastua ja napsahdella. Ja proportioning valvella on todella vaikutuksensa ilmaamisessakin, koska se säätelee jarrupaineita piirien välillä. Pahimmassa tapauksessa jopa sulkee sen piirin, jossa paine-ero on liian suuri.
    Senkin tiedän että jos se ei toimi oikein, se saattaa aiheuttaa harrastajassa painokelvotonta karjahtelua, ketjupolttamista ja alkoholin suurkulutusta.

    Minä kyllästyin lopulta tuon alkuperäisosan kanssa teutaroimiseen siinä määrin, että ameriikan reissulta kävin ostamassa "Joelta" uuden hienon kiiltävän propovalven, jonka sitten asensin Camaroon.
    Sen jälkeen raha-asiat ovat olleet kunnossa, löysin kauniin naisen, lihakseni kasvoivat, mieskuntoni parantui entisestään ja olen saanut paljon mielenkiintoisia työtarjouksia ja kutsuja silmäätekevien kokkareille.

    Niin ja ne jarruongelmat poistuivat myös.
     
  18. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    En ole varma propoventtilin alkuperäisyydestä. Autoon on 2000-luvulla asennettu entisen omistajan toimesta levyjarrukonversio tehostimineen, ja sellaisia näkyy myytävän sekä propoventtiilin kanssa että ilman. Kiiltävä se ei ainakaan ole.

    Mulla on ostettuna jemmaan hydroboost koko setti, joka tarkotus joskus kunnostaa ja vaihtaa paikalleen. Siinä oli propoventtiili, täytyy tutkia missä kunnossa se on ja löytyykö siitä nappia....jos ei siis jarruja löydy vielä tällä kertaa. Kaunis nainen sentään löytyy ;)
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Näköjään tuohon napittoman propoventtiiliin on olemassa työkalu, jolla se venttiili lukitaan keskiasentoon. Otetaan anturi pois ja ruuvataan sellainen tappi tilalle. Oli sen verran halpa että tilasin ebaystä.
     
  20. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä ainaki C3 vettessä joutuu pääsylinterin ilmaamaan ennen asennusta viilapenkissä ja kääntele että saa ilmat pois
     

Kerro tästä muillekin!