Jarrujen ilmaus!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja mattisamuel, 16.6.2016.

  1. xarper

    xarper Gearhead

    Näin mäkin tein ite joskus fairlaneen. Uus sylkkä tuli, ruuvipenkissä ilmaus sylkälle ja sit vasta paikalleen, todella helppoo ja varmaan säästi hermoja myöhemmässä vaiheessa jonkinverran.

    Sylinterin mukana tuli selvät ohjeet vielä tuohon ilmaukseen.
     
  2. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Sylinterin ilmaukseen oli muuten saakelin kätsy kapine isohko puupuristin jonka (kierreosan) päästä puuttui se lautanen. Puristimen kuulamainen pää loksahti just eikä melkein pääsylinterin mäntää painamaan ja sillä sai ilmaamisen hoidettua just niin varovaisesti kuin se pitää tehdä. Eli milli kerrallaan pohjaan saakka, kunnes ilmakuplia ei enää putkessa esiinny.
     
  3. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Jaa että noin...mulla ei oo kanssa omassa mitään nappeja missään.Onko se siis siinä idioottivalon johdon alla vai missä?
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tällanen:
    [​IMG] :

    Hyvä video aiheesta:
     
    Muokattu: 22.6.2016
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Mulla ei löytyny jarruja vaikka pääsylinterin ilmasin ruuvipenkissä ja jarrut joka nurkasta vielä alipainepöntöllä niin, että letkussa oli vain kirkasta jarrunestettä ilman yhtää kuplaa. Tai siis jarrut on, mutta hyvin heikot.

    Alipaineongelman ajattelin taklata sillä, että kokeilen hyllystä löytyvää Volvon sähköistä alipainepumppua suorasyötöllä tilapäisasennuksena niin alipainetta pitäis olla kokoajan ~25in/Hq. Tämä siis suunnitteilla ennen ku ylläoleva työkalu saapuu kuun vaihteessa.
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tuli tutkittua nuita kahta propoventtiiliä; toista joka on autossa kiinni ja toista joka on mulla irrallaan.

    Autossa paikalla olevassa tuo anturi on erilainen, eikä siihen nähtävästi sovi se tilaamani ilmaustyökalu/lukitustappi. Eli siitä kun pyörittelee tuon mutterin pois anturin ympäriltä niin jää tuommonen anturin tappi joka ei ainakaan sormivoimin lähteny mihinkään:
    [​IMG]

    Sitten tuo toinen venttiili on samannäköinen ku jakulepillä, ja tähän malliin käynee se tilaamani lukitustappi tuon muovisen anturin tilalle (taisivat olla keskenään eri kierteelläkin nuo anturit näissä kahdessa eri propoventtiilissä):
    [​IMG]

    Tänään tuli taas kerran ilmattua jarrut, ihme ja kumma että taas oli takapiirissä ilmaa. Method-alipainepönttö ja perinteinen pumppaus lisäksi. Edellisellä kerralla sain kuplat pois ja 200m ajettu autolla sen jälkeen. Tuo venttiilikö voi tehdä sen, että yhdellä kertaa ei kaikkea ilmaa saa pois jos venttiili ei ole suotuisassa asennossa? Käyn huomenna testilenkin, jos ei jarruja löydy niin kai se pitää alkaa vaihtamaan tuo toinen proportionaaliventtiili paikalleen ja kokeilla sillä, sen työkalun kanssa jahka saapuu. Pari jarruputkea vaan joutuu tekemään uusiksi kun on eri kierteet.
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kokeileppa niin että päästät jarrunestettä samanaikaisesti jommasta kummasta etujarrun ilmausruuvista takajarrun ilmauksen kanssa. Tämä päästää pääsylinterin männän liikkumaan pidemmälle ja ilmaamaan takajarrun tehokkaammin. Joskus voi käydä niin, että kun etupiiri on ilmattu, niin takapiiri ei ilmaannu koska etupiiri estää männän liikkumisen täysin pohjaan.

    Monia jarruja olen tehnyt ikinä en ole joutunut ilmatessa kikkailemaan tuo propovalven kanssa. Muutaman kerran olen joutunut tuo etupiirin ilmaamisenaikaisen avaamisen tehdä.
     
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kävin tänään heittään taas testilenkin, olihan ne jarrut aiempaa hitusen paremmat nyt kun ne kuplat saatiin pois, mutta ei oo vieläkään täydessä iskussa. Täytyy tuo kuvaamasi mentelmä testata seuraavaksi, kun sattuu muita tallille.

    Toinen asia tässä on heikot alipaineet tyhjäkäynnillä joiden vaikutuksen kyllä huomasi nyt ku asensi tilapäisesti sähkösen alipainepumpun, mutta ihmetellään sitä sitten eri kerralla...
     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jotain puuhattu taas ja toivottavasti jotain opittukin.

    Ensinnäkin, tuo ensimmäisen kuvan "paineensäädin" on mitä ilmeisemmin auton alkuperäinen ja siis tarkoitettu drum/drum -kombinaatiolle. Se ei siis vaimenna etupiiriä vaan ainoastaan toimii jakotukkina ja tarvittaessa sulkee toisen piirin pois käytöstä ja samalla sytyttää vikavalon jos piiriin tulee vuoto. Jälkimmäisen kuvan "combination valve" on sitten jo ihan oikea disc/drum -versioon tarkoitettu joka vaimentaa etupiirin painetta, toimii jakotukkina sekä vikavalosysteemi samaan tapaan.

    Vaihdoin Novaan takajarrusylinterit, ja kun niitä vanhoja sylkkyjä tutkin niin siellähän oli nesteet päässeet o-renkaiden väärälle puolelle, eli siis vuotivat. Vuotoa ei kuitenkaan näkynyt ulospäin (no ehkä toisella puolella oli jälkeä että ois jarrunestettä joskus tihkunut). Ilmeisesti käynyt sitten tällainen:
    [​IMG]

    Mitä tuossa nyt tuli jarruja testattua ja ilmattua, niin ei ainakaan nyt näkynyt enää ilmestyvän kuplia jarrunesteen sekaan niin kuin ennen. Taitaa olla heikko alipaine tyhjäkäynnillä nyt ainoa jarrupuolella jäljellä oleva vika. 5inHq tyhjäkäynnillä ja kierroksilla sitten 15-20inHq. Eli jos ajelee vähän reilummalla kaasulla niin auto kyllä pysähtyy sen jälkeen aivan OK, mutta tyhjäkäynnillä kaupungilla lipuessa on alipainesäiliö tyhjä jo ekan risteyksen jälkeen ja sitten vaatiikin jo aika paljon enemmän poljinvoimaa tolla 5inHq:lla.
     
  10. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Hyvää juttua mutta tuohon terminologiaan pientä tarkennusta

    Proportional valve eli proportionaaliventtiili on takajarrupiirissä suhteellisesti painetta alentava venttiili. Esim. monissa Mopareissa propolle tulevasta paineesta 300 psi ylittävältä osalta leikataan 50% pois (esim. 500 > 400 psi) . Jotkut jälkituotantoa olevat "propot" ei ole oikeasti proportionaalisia, vaan pelkkiä virtauskuristimia.

    Etu- ja takapiirien välissä on paine-eroventtiili (pressure differential valve). Kun jommasta kummasta piiristä paine laskee tai häviää, niin venttiili liikkuu reunaan ja kojelaudassa syttyy merkkivalo ilmaisemaan vikaa jarruissa. Ominaisuutensa vuoksi tätä venttiiliä kutsutaan myös nimillä safety switch tai warning switch tai brake light warning switch.

    Etupiirissä voi olla metering valve (GM: hold off valve) estämässä etujarruja lukkiutumasta herkästi liukkaalla alustalla. Esim. joissan Moparin malleissa venttiili pysyy kiinni 3-135 psi välillä.

    Ilman venttiilejä osa toimisi pelkkänä jarrunesteen jakoblokkina (distribution block).

    Kun em. venttiileitä integroidaan yhteen yhtenäiseksi osaksi, tulee siitä yhdistelmäventtiili (combination valve). Valitettavasti yhdistelmäventtiileitä nimitetään virheellisesti pelkästään proportionaaliventtiileiksi, mikä aiheuttaa sekaannusta niin kuin yllä olevista viesteistä huomattiin.


    Jakulepin liittämässä puretun yhdistelmäventtiilin kuvassa vasemmalla ylhäällä paine-eroventtiilin katkaisija. Yhdistelmäventtiilin rungon vasemmalla puolella etupiirin hold of / metering venttiilin osia. Alapuolella (vihreä mäntä) takapiirin proportionaaliventtiilin osia. Rungon oikealla puolella ensin paine-eroventtiilin mäntä sitten propon osa.
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Paine-eroventtiilin männän keskittämiseen ohjetta:

    Test Combination/Proportioning Valve

    Use a test light by attaching a clip to a positive contact on the vehicle and touch the point of the tester to the electrical connection of the combination valve. If the the light does not come on, the valve system is operating correctly and no further testing is required.
    If the light does come on, this indicates that the pressure differential valve is stuck in the front or rear position.
    Bleed the brake system to determine if the front or rear lines are blocked off. Set up one front wheel and one rear wheel for bleeding at the same time. Crack both bleeder screws and gently pump the pedal a few times.
    The blocked side will trickle fluid out when the bleeder screw is cracked and the pedal pressed. An unblocked line will squirt fluid out the bleeder.
    The lines that are clear must be left open and the blocked lines should have the bleeder screws tight to cause pressure to build up on that side. Be sure to use the standard bleeding procedures to prevent air from entering the system.
    Slowly press the pedal with steady pressure a number of times until the light goes out; this will center the differential valve. You may also hear a pop come from the proportioning valve. This is the metering valve returning to its equalized position. When the light goes out, close the bleeder screw.
    http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=258564
     
  12. spede

    spede Gearhead

    Vaihdoin Nova vm.70 ssbc levyjarrusetin eteen ja takana rummut. Setin mukana tuli paineen säädin joka ohjeen mukaan käsketään laittamaan takalinjaan mahdollisen blokin jälkeen. Ohjeissa ei puhuttu mitään probovalvesta niin meneeköhän pahasti pieleen jos laittaa vaan jakotukin ja takalinjaan tuon paineen säätimen. Vai hommaako probovalven ja jättää tuon paineen säätimen pois. Rummuilla oli vaan distribution block. Ahdistaskohan se liikaa jos sen kautta vetää.
     

Kerro tästä muillekin!