Jarruputkien kokojen ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Bowtie, 30.5.2014.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Työn alla jarrumuutos -63 Chevroletiin, tarkoitus laittaa kaksipiirinen pääsylinteri, tehostin ja levyt eteen, sarjan tilasin Speedway Motorsilta. Alkuperäinen putkisto on seuraavanlainen; pääsylinteriltä lähtee 1/4" putki T-kappaleeseen, josta 3/16" putki vas. etujarrulle ja 1/4"-putki crossmemberia pitkin toiselle puolelle autoa, taas T-kappale josta 3/16"-putki oikealle etujarrulle ja takapiirille. 80-lukuisissa laitteissa joissa on alkuperäiset levyt edessä ja rummut takana näyttäisi olevan takapiiri 1/4" ja etupiiri 3/16"-putkea, näin on myös uudessa jarrupääsylinterissäni. Kuitenkin, levyjarrusarjan mukana tuli takapiirin paineenrajoitin, jossa sekä tulo että lähtö on 3/16". Voinko ihan huoletta tehdä molemmat jarrupiirit 3/16"-putkella? Tällöin pääsylkyltä lähtevä takapiirin 1/4"-putki pitäis vaan saada jossain sopivassa liitoskohdassa muutettua pienemmäksi...
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Laitoin vastaavassa tilanteessa supistusnipan heti siihen pääsylinterin kylkeen. Nippeli-Tepolta muistaakseni löytyi. En havainnut mitään ongelmaa pienemmästä putkesta.
     
  3. Jupe

    Jupe Gearhead

    Itsellä menossa vastaava muutos Buickiin. Alunperin lähtö pääsylkyltä 1/4" putkella jatkuen kuskin puolella, runkopalkin päällä olevaan jakotukkiin. Jakotukissa kolme ohuen putken 3/16" lähtöä, molemmat etuset ja yksi taakse. Kaikki alunperin samalla pienellä putkella.

    Nyt ostin SSBC:n muunnossarjan eteen ja mukana tuli "tyhmä" ruuvattava rajoitinventtiili takapiiriä varten. Ihmeekseni mukana tulleet putket oli kaikki tehty tuosta 3/16" putkesta.

    Ostin propo venttiilin, kasan nippoja ja pari kieppiä putkea. Teen siten että molemmat piirit lähtevät pääsylkyltä 1/4" putkella ja laskevat alas kuskin puoleisen runkopalkin päällä olevalle propolle. Etupiirit lähtevät siitä suoraan 3/16" putkella ja takapiiri lähtee perälle 1/4" putkella haarautuen perän päällä, letkun päästä lähteviin takajarrujen 3/16" putkiin. Tällainen systeemi toimii tuossa mun Caminossa, joten miksi se ei toimisi myös Buickissa. Sen tavallisen ruuvattavan venttiilin jätän hyllyyn jos sitä vaikka joskus johonkin tarvitsee.

    Tässä vielä propossa olevat kierteet, jos kiinnostaa nähdä.

    [​IMG]
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tommosella "tyhmällä" rajottimella meinasin omani tehdä, olen käsittänyt että saa toimimaan moisellakin ihan hyvin...? Onko Jupe sun pääsylinterissä tosiaan molemmat piirit 1/4" putkella? Ainakin ton propovalven kuvan mukaan pääsylkyltä tulee erikokoiset putket...
     
  5. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tottahan toki sen saa sellaisella ruuvattavallakin toimimaan, ei siitä ole kyse. Totesin vain Caminon kanssa että propossa oleva sulkuventtiili toimii ihan oikeasti jos jarruputki sattuu katkeamaan, ajattelin sen siksi olevan ihan hyvä varuste tähän päivitykseenkin.

    Niin siis pääsylkky - propo väliset putket tuli osien mukana kokoa 3/16". Hommasin vastaavilla kierteillä olevat liittimet 1/4" putkelle, koska ajattelin että saattaisi olla parempi vetää sinne jakopisteeseen saakka 1/4" putkella ja siitä eteenpäin yksittäiset, viimeiset putket 3/16" pillillä.

    Hemmetti, mites tää nyt ottaa näin koville kertoa selvästi. Putkikoot joita käytän menevät siis näin:

    Pääsylkky -> propo: 1/4" molemmat piirit
    propo -> vasen ja oikea etujarru: 3/16"
    propo -> perälle menevä jarruletku: 1/4"
    jarruletkun peränpuoleinen pää -> vasen ja oikea takajarru 3/16"
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Erikokoisia putkia ja etenkin liittimiä etu- ja takapiirien kesken pääsylkän ja "propon" (yhdistelmäventtiili) välillä on käytetty myös varmistamaan ettei piirit mene ristiin kokoonpanossa ja huollossa.
     

Kerro tästä muillekin!