Jarruputkienpäiden itse tekeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kustum4evo, 13.11.2002.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    tärkeintähän on saada tehtyä tuo kartio ns "tuplana"joka kestää paremmin kiristystä ja tärinää ja ainoa ero noissa työkaluissa lienee kuinka helppo ja nopea laite on.Mulla on semmonen ns"oikea",jolla saa tuon kaksoiskartion tehtyä ja on erittäin helppo ja nopea,pesee kaikki pilikan ym halpisliikkeiden puristimet kymmenennolla.
     
  3. Gutless

    Gutless Gearhead

    mikä se semmoinen oikea työkalu olisi ja paljonko se maksaa?

    Mikä näistä biltsun & muiden harakirikauppiaiden tuotteistä pääisisi lähimmäksi ammattityökalua, eli mikä kannattaa ostaa?
     
  4. cuda69

    cuda69 Gearhead

    esim Koivunen Oy,Kaha,Örum Oy myy noita ns korjaamokäyttöön tarkotettuja puristimia ja taitaa maksaa nykyään 260-300e.Silloin kun minä ostin omani se maksoi 1900mk,mukaan tuli 3/16,1/4,3/8 ja tietenkin milliset koot.Mulla tulee noita putkien tekoja säännöllisesti joten mielestäni kannatti satsata kunnon puristimeen,tuokin on ollu käytössä jo yli kymmenen vuotta.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  6. smuige

    smuige Gearhead

    Meillä on samanlainen töissä, tosin Betan tekemänä. Näppärä laite vipukäyttöisenä ja tekee nätit kartiot. Tallilla biltsun "pro" mallin tekele, ei tee kovin nättiä jälkeä mutta ihan ok käyttää ja miljoona kertaa parempi kuin nää kahdenkympin vitutuksen kehittimet mitä myydään.
     
  7. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Motonetista taisin hommata omani. Hyvin sillä on saanut päät tehtyä. Kun ei ole paremmasta tietoa, niin hyvin on riittänyt harrastuskäyttöön :)
     
  8. cuda69

    cuda69 Gearhead

    samalla periaatteella toimii tuo minunkin värkki,siinä on vaan tuo lesti millä tehään kartio semmonen kakspuoleinen.
     
  9. KALE

    KALE Gearhead

    :odroll: Toi noin niin entäs jos vaihdat pelkän katkenneen/litistyneen
    osan?! Hydrayli tarvikeliikkeissä on myynnissä liitinkappaleita joilla
    suapi putken liitettyä. Ei tartte koko pitkää putkea alkaa irrottamaan
    ja vaihtamaan. Katsastusmiehet ainakin täälläpäin hyväksyvät ja on
    taatusti tiivis helmiliitos. On saatavana muutamaa eri kokoa.
     
  10. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Varmaan toimii, mut ei pitäis mennä leimalla läpi... Ei sais olla ylimääräisiä jatkoksia jarruputkissa.
     
  11. transport01

    transport01 3rd gear

    Kiinnostaisi tietää mikä se ero on?
    Itsekin olen sillä bilteman halvimmalla lainavehkeellä puristellut mutaaman pään. Ihan hyvät päät sillä tuli. Ei ole viiteen vuoteen vuotanut.

    Kiinnostaisi tietää mikä se silminnähtävä ero on simppelissä kartiossa. Jos halpissetillä tekee pään huolella, kiertää kiinni autoon ja aukaisee, niin ei se pää juurikaan alkuperäisestä poikkea. Kartion lopullinen muoto kun kuitenkin syntyy siina kun sen kiertää kiinni autoon.

    Itse en ainakaan usko, että olisi laittomat. En ole koskaan kuullut, että olisi itsepuristettujen päiden takia hylätty tai niiden laillisuutta edes kyseenalaistettu katsastuksessa.
     
  12. cuda69

    cuda69 Gearhead

    saa olla jatkos,mutta helmiliitos on kyllä virallisesti kielletty.
     
  13. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Jarruputkiston vuodot. Jarruletkujen kudosvauriot ja murtumat. Putki voimakkaasti syöpynyt. Letkussa tai putkessa ylimääräinen jatkos. Huono kiinnitys.----> Hylätty

    Tuollainen ainakinnoissa katsastuksenarvostelu perusteissa. Et ei siel niin ylimääräisiä jatkoksia sais olla... Toisaalta mistäpä katsuri tietää kaikkien autojen jarruputkia mintako liitosta alunperin ollut :odroll:
     
  14. GMies

    GMies Gearhead

    Tuo "ylimääräinen jatkos" on varmaankin jäänne jostain "pula-ajalta, koska nykyisin on putken jatkamiseen tarkoitettuja, tehdasvalmisteisia kaksoiskartioliittimiä markkinoilla, jotka ovat aivan yhtä turvallisia ja varmoja kuin jarrujärjestelmän muutkin liitokset. Ovat automaailmassa muuten sallittuja.
    AKEn valopäillä vaan tuntuu olevan niin paljon uusia ideoita, että vanhoja ei ehditä päivittelemään.
     
  15. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Onhan niitä ollu iät ajat ja on niitä jatkoja autoissa tehtaan jäljiltä, ero on siinä että Jos se on tehtaan suunnittelemalla paikalla, on homma ok muuten ei.

    Vähän sama kuin tilanne: jos Pablo Meksikossa hitsaa kuplan etujousitukseen madalluspalan tai vaikka chevyn tukivarteen kiinnikkeen => se on laillinen MUTTA jos sertifioitu luokkahitsari tekee saman Suomessa => se on perkele hengenvaarallinen laiton muutos joka johtaa ilmanmuuta ajokieltoon k-konttorilla.
     
  16. Gutless

    Gutless Gearhead

    hain si biltsusta tommosen 109eur kamppeen. Siinä on voimanvälitys jonkinlaisen hydrauliruuvin kautta, hmm...

    Mimmote lelu mahtaa olla? Odotukset on keskustelujen pohjalta kovemmat, mitä 20eur motonettilaiselta voi odottaa.
     
  17. jokihai

    jokihai 2nd gear

    Ainakin Chevyyn tein motonetin palikoilla ja hyvin toimi. Maksoi itsensä heti takaisin :poff:
     

Kerro tästä muillekin!