jarruputkityökalu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja RumaJussi, 24.10.2006.

  1. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Tänään levis motonet-halpis ja lens roskiin. Ei voi suositella. Neljä nippaa tolla oli saanu käyttikseen aiemmin puristettua ihan onnistuneesti, tosin kartioterä oli jo mennyt vähän pahannäköiseksi.. tänään vaan varret taipu ja siipimutteri katkes sekä kartiot oli ihan vinoja. Bilteman 35e:n versio tilalle ja huomenna uus yritys..
     
  2. Gutless

    Gutless Gearhead

    Tässä olisi kuvia omista harjoituksistani;

    http://vivaari.wippiespace.com/kuvat/misc/brakepipes/

    Vasemmalla Opelin alkuperäisestä jarruputkesta otettu "koepala". Sitten loput on Bilteman 109eur sarjalla nikkelikupariin tekemiäni "harjoituksia". Kelpuuttaako arvon lukijat näistä mitään omaan autoonsa? Mikä on oikeaoppinen tapa ylipäätään tehdä näitä?

    2. vasemmalta on tehty yksivaiheisena puristuksena, ilman "kartioterällä" kartiointia. Olen nyt muutamat jarruputket tehnyt ja ne on juurikin näitä kartioituja. Kuten kuvan kaksi oikeanpuoleisinta putkenpätkää on tehty.
     
  3. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mulla oli lainassa ilmeisesti se halvempi malli. Siinä on useampia niitä kokoja mitä pitäis pystyä tekemään. Siihen kaikista ohuimpaan putkeen onnistui jotenkin, vaikka se putki meinaskin vaan kokoajan karata siinä laitteessa minkä väliin se kiristetään. Kun kokeilin tehdä vahvempaan putkeen niin siitä kartiotyökalusta meni kierteet......
    no joo, kyllä mää sillä useampia jarruputkia oon tehny, paremmon ne silläkin onnistuu kuin ilman minkäänlaista työkalua.....
     
  4. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Bilteman halvemmalla tuli tehtyä melkeen kaikki putket uusiks, 6 juntturia ja hyvin kesti :) . Tosin väänsin sen alkulyttäyksen käyttäen kartioväännintä (kärki oli jo aika pahan näköinen) hajonneesta motonetin satsista, joka säästi parempaa bilteman vastaavaa sitten varsinaisen kartion tekoon.

    Putki pysyi hyvin paikallaan kunhan malttoi huolella kiristellä, ja päätkin oli suoria kunhan malttoi tarvittaessa kääntää putkea 90 astetta ja vetää kartiota kevyesti uudestaa :) . Ja liitokset tuntus pitävän.
     

Kerro tästä muillekin!