Jarruputkityökalusarja

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja palontie, 20.10.2017.

  1. urho3

    urho3 Gearhead

    Mä oon juottanu kuparista jatkon hopealla ja baanalle. Jos epäilyttää niin vetää massaa päälle ja hiekkaa ennen katsastusta.
     
    xarper tykkää tästä.
  2. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Oli laittomia tai ei, normi järjen perimänä saanut inssi ymmärtää asian, tietysti joukkoon mahtuu vielä tänäkin päivänä se virkaintoinen mulkku jos toinen.
    T.s. eipä ole yhtään hylsyä tullut jatketun putken takia ja varmasti on huomanneet kun vanha putki vaihtuu uuteen...
     
  3. GBS

    GBS 2nd gear

    Kyllä tuollaisella jatkoholkilla mihin menee jarruputkennipat on tehty. Tollasta helmiliitoshommaa mikä toi bilsun vissiin on niin en edes ite laittais. Onhan siellä taka-akselissakin usein t haara. Jatkohan sekin on.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    jorkat ja GBS tykkäävät tästä.
  5. Jsp

    Jsp Gearhead

    Sehän on se jutun juuri että jokainen liitos on riskitekiä siinä tilanteessa kun polkaset jarrun lattiaan ja putki pamahtaa. Helmiliitos ei kuulu jarruihin.
    Ja jokainen liitos on myös paskan kerääjä.

    Se paine mikä on jarrujärjestelmässä, on jossain 1000 PSI kieppeillä. Eli yli 70 kilon paine.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mulla on joku toisenlainen Biltema +10 vuoden takaa ja kyllä se on rimpula. Jättää lisäksi putkeen aikamoiset kiinnipitojäljet. Niistä voi lähteä murtuma ja jos on sinkattua rautaa, niin ainakin ruskistuu. Mut on sillä pari autoa putkitettu ja ehkä joskus kolmaskin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Taitaa olla kaksinkertaisiakin, ellei enemmänkin
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Voisko joku samalla miettiä ääneen, mitä se kaksoiskartio tollain sisään taitettuna auttaa muuta, kuin tiivistymistä? Kun sitä laippaa ja putkea se ei vahvo tippaakaan.
     
  9. palontie

    palontie Gearhead

    sitä oon pähkäillyt.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kaksoiskartioliitoksessa on kaksinkertainen metalli siinä juntturin ja vastakartion kiristyspintojen välissä, eli ikään kuin paksummin tiivistyvää materiaalia ja myös paksummin kiristettäessä kasaan painuvaa materiaalia, putken juuresta ei ehkä rikkoudu niin herkästi.
    Yksikertainen ohut putkenseinämä siinä välissä on herkempi vuodoille ja halkeamiselle kiristettäessä.

    Luuloa.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Kaksoiskartio on varmaan siksi, kun siinä on kiristyksessä enempi joustoa, ja paine auttaa tiivistymisessä, kun se paine painaa putken kartioita tiukemmin siihen pesäänsä.
    Se, miksi ei Hydrauliikassa käytetä kaksoiskartiota, niin en tiedä? JIG-liittimissäkin on vain se levitetty kartio, joka tulee kahden metallisen kartiopinnan väliin. Vuotavat helposti, ellei ole huolellinen tehdessään, ja puhtauden kanssa.
     
  12. palontie

    palontie Gearhead

    väärä suositus,kun juuri kysyin että voiko tehdä auton alla.
     
  13. urho3

    urho3 Gearhead

    No se 70kg neliö senttimetrille on aika vähän jos putki on 3/16.
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Voi tehdä auton alla tolla. Tietty jos ihan ahdas paikka niin sit ei.
     
  15. palontie

    palontie Gearhead

    eikat siinnä jos ois joku hunday diudiu jonka nostais ruuvipenkin päälle.
     
    rane58 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  16. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Tuommonen näyttäs olevan F250 pikupin takajarruputken puolessavälissä jo tehtaalta. Siihen tulee tietysti putket kiinni normi juntturilla. Eipä tuo haittaa jos kerää paskaa, ei nuo ruostu sen enempää kuin juntturitkaan, ja jos putki on kuparinikkeliä niin ei sekään sit enää ruostu. Voi tosin olla että saan tehtyä ihan yhdestä putkesta uuden.

    Jussille kiitos kun opasti mua alkuun putkien teossa.
     
    Muokattu: 22.10.2017
  17. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Jos aattelee että venyyhän se matsku kartion tehdessä aika reippaasti, niin tavallaan paksuus palautuu ennalleen kun se käännetään kaksinkerroin, sen sijaan että jäis puoleen entisestään niinkuin yksinkertaisessa kartiossa. Vois kuvitella että ei halkeile yhtä helposti.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Ja tässä raadin arvosteltavaksi viimeisin pää.

    [​IMG]

    Huomasin että homma toimii jotenkin paremmin kun koko työkalun kääntää tollai sivuttain ruuvipenkissä. Musta nappula asettuu myös helposti kallelleen ja tekee vinon pään, tässä asennossa on jotenkin helpompaa säätää se suoraan.
     
    Jussi289, Roberto ja palontie tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Oikeen kelvollinen.
     
    Powerstroke tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!