JARRURUMMUN HITSAUS korjaus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja BUICK:it, 25.4.2012.

  1. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    Heei, olisko kenelläkään tiedossa onnistuuko korjaamaan
    halkeaman jarrurummun sisäpinnassa (kitkapinta) hitsaamalla ja sen jälkeen sorvaamaan? Rumpu muuten on alumiinia (GM)
    tai voiko koko sisäkehän vaihtaa että tulisi toimiva? :odroll:
     
  2. Kine

    Kine 3rd gear

    Käsittääkseni kaikkia metalleja pystyy hitsaamaan, eikä valualumiini varmaan tee poikkeusta. Sopiva lisäainetikku ja tigillä sulattelemaan. Kannattanee viedä ammattilaiselle, se osaa valita oikian lisäaineen. Ehkä esilämmitys olis kans paikallaan, ettei tuu ihan ropeli rummusta. Ja tunkeumanesteellä tarkistus, että ei ole halkeamaa sauman vieressä.

    Ainahan siinä vähän pelko perseessä saa ajella kun semmosen hitsatun rummun tietää autossa pyörivän, mutta ennemmin hitsatulla kuin haljenneella.

    Ei tolle varmaan paljoa tuu hintaakaan.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös noissa ole rautaa se sisäpinta? Muistelen että olisi.
     
  4. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    Joo,rautakehä siinä sisällä on.
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Teetä uusi sisäkehä sorvaamossa.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hitsausta varten se täytys kutenkin ottaa siitä alumiinikehästä irti, ja siinä operoidessa menettää melko takuuvarmasti muotonsa ->ei saa takaisin sisään...
    Jos sitä lähdetään paikollaan hitsaamaan niin se menettää puristussovitteensa ainakin hitsatulta kohtaa.
    Lähtisin itse siitä liikkeelle että onko jossain muussa vehkeessä suurinpiirtein samankokoista jarrurumpua josta sais koneistettua sopivan uuden sisälmyksen vanhaan kuoreen. Siis jos uutta/käytettyä ei tosiaan löydy?
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Eikös tommosen sorvaa vaikka sopivan paksusta levystä?
    Tai kuten mainittiin jostain toisesta rummusta tai ihan ainesputkesta...
     
  8. limanen raggari

    limanen raggari 1st gear

    joskohan kumminki kahtelee jostaki päin maailmaa ehjiä rumpuja.pieni hinta sille että saa ajaa ja jarruttaa ilman että on pelke perseessä millon tapahtuu jotaki kamalaa.ite en ainakaa elämän päivänä uskaltas myyä kellekkää autoo missä on hitsattu tms jarru tai ohjaus osia.
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    sisäkehä lienee valurautaa, ei kierostu kuumetessa.
    Noita kun alkaa sorvauttaa, niin hinta on äkkiä isompi kuin uusi/hyvä käytetty. Helpottaisi varmaan löytymistä, jos uskaltaisi rummun omistaja paljastaa mistä autosta kyse?
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Pakosarjoja, moottorin lohkoja ja apulaitteita yms. kyllä voisin korjautella hitsaamalla mutta jarruihin ja ohjaukseen liittyviä osia en suin surminkaan.
    En itselle enkä muillekkaan. En ota edes yksi miljoonasta riskiä että se rumpu poksahtaa kappaleiksi siinä tilanteessa kun jarruja tarvitaan eniten.
    Säästäväisyys hengelle vaarallisissa asioissa ei ole kovin järkevää.
    Ei nuo rumpujarrut yleensä uudenveroisinakaan parasta turvaa anna ja varsinkin jos tehtaankin jäljiltä pinta ratkeaa niin paskanahan ne jo ovat!!
    Kannattaa ainakin mainita jos auton myy, että tässä on sitten hitsaamalla reparoidut rummut, ettei ole poliisi ja perikunta jonain päivänä ovella koputtelemassa :)

    Halvimpia rumpuja taitaa saada alle 50:n ja harvinaisempien mallien rummut jossain 250 dollarissa ebay:ssa.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Jos se on tuo GN, niin camaro-firebird purkaamoilta voisi löytyä, niissä on sama ainakin mitä normi G-bodyissä on. Satuin tuollaiset alurummut kerran saamaan saksantuonticamaron taka-akselin mukana.

    Ot; poika tilasi jenkeistä neloskoppasen camarontaka levyjarrusarjan tädellisenä joltain merkkipurkaamolta, oli hyvin edullinen ja lähes uuta vastaava. Maksoi muistaakseni reilut kolmisen sataa tänne toimitettuna ja asennus oli tdella helppo. Vois sopia hyvin GNX:ään.
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Joo, tuo mun aikaisempi kommentti valuraudasta oli vaan tarkoitettu tiedoksi, kun oli aikaisemmin pohdintaa mitä materiaalia rummun sisäpinta on.
    En missään nimessä tarkoittanut, että kannattaa hitsata jarrurumpuja.

    On helpompiakin ja halvempiakin tapoja päästää hengestään eroon. Pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vielä korvaamatonta vahinkoa ulkopuolisille liikenteessä.
     
  13. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    GN:nään olis menossa, sattui vaan toinen rumpu olemaan P...ANA !
    :mad:
    Täytynee unohtaa korjaustoiveet ja haeskella korvaava tilalle.
    Olisko kellään tarjota?

    Kiitos kommenteista kaikille.
     
  14. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

  15. gees455

    gees455 1st gear

    Tarviiko sen välttämättä olla alurumpu, korvaavat valurummut rockautosta n.100€ pari rahteineen ja taitaa saada kotimaisista vauhtiputkista samaan hintaan jos ei halvemmallakin.
     
  16. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    mua ihmetyttää että miten jollain käy edes mielessä hitsailla noin kriittisiä osia. :eek:
     
  17. smuige

    smuige Gearhead

    Eikös tuohon tosiaankin vois laittaa tavalliset valurautarummut vaikka väliaikaisesti? Eiks kuitenkin ole samankokoiset kuin muut g-koppaiset...
    Multa saat lonkerolaatikolla parin hyviä 8)
     
  18. Hävittäjä

    Hävittäjä 2nd gear

    south west tradessa noita alumiinirumpuja käyttäreinä useempikin pari.. 80-luvun camaroissa tai firebirdeissä välillä ollut.
    mutta voihan ne ulkomailtakin tilata :D
     
  19. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    Valurautarummut on olemassa (kiitos tarjouksesta) ja yksinäistä alurumpua on tarjottu... :D

    Aina pitää miettiä onko mahdollista korjata.... :soosoo:

    GBodyparts amerikkalassa korjailee niitä ja ottavat vanhoja aluja vaihdossa,ovat vaan niin "rupisen" hintaisia :eek:

    Toki valurautaisen korjaamista EN olisi harkinnut. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!