(Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkittu

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mga-tomi, 15.7.2013.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    No mihin sitä vois kuulua jos haluaa säilyttää vanhan ulkokuoren mutta nykyaikaistaa tekniikkaa ja ajettavuutta. Ja kaikki pitää tehdä itse ja tyydytys tulee siitä kun itse tehty lähtee toimimaan niin ku oli suunnitellut.

    En tarkoittanut arvostella negatiivisessä mielessä mutta kun katsoin noi vaihtoehdot niin tuli samanlainen fiilis kun lukee autoharrastuksesta lehdistä joilla ei varsinaisesti ole mitään tekemistä autojen kanssa.

    Eikös sullakin ole kalustoa joka on vanhaa mutta uudella tekniikalla, ei taida sullekaan heti löytyä lokeroa :D
     
  2. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    Ehkä me molemmat kuulutaan ryhmään "muut"
     
  3. unknown

    unknown 3rd gear

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    2.41 ultimate D.i.Y.
    Kaikki maksaa liikaa, oli kyse mistä tahansa autoon liittyvästä. Jos autossa on puskuri naarmuuntunut ja jostain kantautuu korviin että lähes uutena hyllyyn laitettu uusi oli samassa kaupungissa tarjolla ILMAISEKSI, niin oletta ultimate Diy, että puskurin omistaja maksaa puskurista vielä korvauksen, että sen vaivautuu hakemaan.
    Auto maalataan pölynimurilla ja kymmenen harrasteautoa liikkuu aina yksillä kilvillä, jotta kertyy säästöä, sekä autoille 20-vuoden katsastusvälit.
     
  4. sectoid

    sectoid Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    Olen jonkinlainen sekoitus kohtia 1.2 nostalgikot sekä 1.4 vastarannan kiisket. Olen myös perseaukinen enkä ole oppinut autoista niin paljoa kuin toivoin.

    Nykyiset autot ovat mielestäni sieluttomia, hyvät leffat sekä musiikit alkavat olla jo kaikki tehtyjä.

    Käyttiksenä on luonnollisesti Corolla, koska jenkkikäyttikseen ei ole nykyään varaa.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    No joo; osittain löydän itseni monestakin suuntana 1-ryhmästä 2-ryhmään; varttimailiajat vaihtuvat toimivaan alkuperäiseen pakoputkistoon jne. ja 3-ryhmästä en ole koskaan ymmärtänyt mitään, mutta en ylenkatso näitäkään, vaikka tuo gallupin laadinta on aika lailla siten aseteltu.

    4. TALVIJENKKEILIJÄT
    Ehkä kyse ei kummassakaan "harrastuksesta", kun ajaa käyttöajonsa kesällä moottoripyörällä ja talvella jenkkiautolla? Eikö toisaalta esim. jääradalla holtittomassa luisussa ajellessa kyse jostain muustakin kuin vain työmatkailun ankeudesta - vai meneeköhän sekin ennakoivan ajotavan harjoittamiseen, ajoturvallisuuden parantamiseen samoin kuin mp:llä jossain soramontulla harjoittelu. Hauskaa ne on molemmat, mutta eivätpä tietenkään harrastamista, hehheh.
     
  6. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    5. AUTOHARRASTAJAT

    Rakentelee ja ajelee autoja valmistusmaahan, korimalliin, rakentelutyyliin ja materiaaleihin katsomatta, eikä välitä v*ttuakaan mitä muut siitä ajattelee. :poff:
     
  7. Crash_

    Crash_ 2nd gear

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    Mihis kategoriaan kuuluu "Mullakin oli joskus jenkki" (muija pamahti paksuksi ja pakotti hävittää harraste auton ja tilalle tuttu ja turvallinen farkku volvo :D
     
  8. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    6. JAKOMIELITAUTISET

    Tähän kuuluvat ne, joilla joko on tallissaan tai joskus on ollut esimerkiksi muskelijenkki vakiotekniikalla, muskelijenkki piristetyllä vakiotekniikalla, muskelijenkki uudella tekniikalla, vakio Corvette, viritetty Corvette, classic-Mustang, tunattu euroauto, puhdikas nelivetojapsi, rodi, siipijenkki ja vaikkapa old-school euroauto. Ja herranjestas vielä moottoripyöräkin.
     
  9. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt


    8.0 Lannistetut raukat väärillä rouvilla :rotfl:

    BTW syvä arvostus omalle :pinup: , eka jenkki ostettiin v 1988,
    ikinä ei oo ehdotellu minkään jenkin pois myymistä 8)
     
  10. Crash_

    Crash_ 2nd gear

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    :lol: Lannistetut raukat väärillä rouvilla :lol:

    Eli mä en oo väärä akka ku MÄ möin oman pärräni ja omat harraste kopperot pois ku aloin turpoo. :rotfl: Tilalle laitatin kans jenkin. Isäntä sai omat pelit ja vehkeet pitää.
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    Tuosta puuttuu vielä sellainen kategoria johon itseni laskisin...

    Ehkä sellainen kuin:

    Entusiasti
    Ei välttämättä itse rakenna autojaan vaan teettää suurimman osan töistä tai ostaa valmiiksi rakennetun auton tai pitää auton pääosin alkuperäisenä, mutta ajelee jollain tavallisten autoilijoiden mielestä aivan järjettömillä autoratkaisuilla ja omien mieltymysten mukaan autoilla joita ei niiden tavallisten autoilijoiden lisäksi ymmärrä kukaan muukaan, suurin osa autoharrastajista mukaanlukien... Voi olla myös hyvin lähellä tuota merkki/mallifanaatikkoa... tärkeämpää kuin auton valmistusmaa on joskus sen valmistajakonserni... ja rakenteiden ja tekniikoiden edes osittaiset ja kaukaa haetut yhteneväisyydet. Hankitaan kaikki merkkiin/malliin liittyvä kirjallisuus ja ym. krääsää.

    Kaveripiiristä löytyy kyllä myös tuollainen jakomielitautinen tapaus :)
     
  12. drpete

    drpete 3rd gear

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    Samaan kategoriaan kuin ne, joiden serkulla / veljellä / kaverilla on / on ollut tollanen ihan samanlainen jenkkiauto, tosin eri merkkiä, vuosimallia ja eri värinenkin, mutta kumminkin :lol:
     
  13. rakkari

    rakkari 3rd gear

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    viharakkaus harrastajat

    eli semmoset harrastajat jotka toisinaan vihaa näitä rotiskoja niin että suussa maistuu ja tekis mieli paaliin tunkea ja hokee mielessään että miksi ei ostaisi sitä corollaa mikä toimii aina ja tankkiinkaan ei mene koko tiliä ja toisinaan ihan hurmiossa kruisailee ja ropaa rakasta jenkki rautaa,, eli pakko olla koko aja rauta pihassa tai useampikin vaikka vituttaa katsella niitä.. :-D
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    9. VÄÄRÄUSKOISET

    Nämä ovat niitä, jotka laittavat pikkulohko-Moparin Mustangiin tai pikkulohko-letukan Javeliniin. Tai isolohko-ex-pro-stock-oldsin letukkaan..
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    Tuossa tärkeimmät itseä kuvaavat kohdat, päivitin ne vastaamaan omia näkemyksiä ( lihavoidut ) :rotfl: Vastarannan kiiskin allekirjoitan ihan sellaisenaan.


    1.2 Nostalgikot: Maailma oli parhaimmillaan 80 luvulla

    1.4 Vastarannan kiiskit: Ajamalla jenkillä osoitan halveksuntani keskiluokalle, yhteiskunnalle yleensä ja naapureille. Vastustan politiikkaa, politiikkoja, puolueita, ministeriöitä (erit. Trafi), ja muitakin virkamiehiä puoluekantaan katsomatta (vihreät tupla inhouksella), automaahantuojia ei pitäisi olla ollenkaan puhumattakaan EU:sta, Eurosta. Ilmaston muutosta odotellaan...tilanpuutteen vuoksi lista täytyy katkaista.

    2.2 Teräväkatseiset: Ainoa mielenkiintoinen auto maailmassa on full size USA Ford pikup. Tärkeintä on se, kenellä on kuollessaan eniten osia ja tietoa juuri tähän automalliin.
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    Ei se vaihtamalla parane.
    Tähän kategoriaan tulee kuuluttua. Osa kalustoa kyllä saattaa vaihtua mutta se yksi tai kaksi yksilöä pysyy omassa tai suvun omistuksessa vuosikymmenestä toiseen.Niihin on upotettu niin paljon rahaa ja huolenpitoa ettei myynti tunnu järkevältä, sitäpaitsi ne ovat juuri niitä vehkeitä joilla voi aina huoletta lähteä vaikka kuinka pitkälle ja toimittavat käyttöromun korvaajaa aina tarpeen vaatiessa.
    Kaikki parhaimmat ystävätkin aina kysyvät sitä vanhaa tuttua yksilöä lainaksi kun tarviivat hääautoa tai sitä klassista hajonneen käyttökikottimen tuuraajaa.
     
  17. juk1

    juk1 3rd gear

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    sbf kyl se musta mercury on sellanen "sijaisauto" millä ajelee ihan mielellään eikä välttämättä harmita yhtään jos oma mutterilinko on rikki tai pohjatöiden ja maalauksen takia poissa pelistä.
     
  18. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    hyviä lisäyksiä, täytyy joskus oikein editoida lista valmiiksi.

    Tässä vielä ryhmä muut:

    4. RYHMÄ MUUT

    4.1 Moottoririippuvaiset. Tallista löytyy HD, crossi-pyörä, 4 mopoa, vanha ja uudehko jenkki, kupla, Popeda, coupe-Datsun, Zetor ja pari moottorivenettä. (+ varaosa-ajoneuvot). Naapurin isännän vanhan leikkuupuimurinkin olisin ostanut, mutta vaimo uhkasi lähteä.

    4.2 Nettiauto-harrastajat. Autot ovat ostamista ja myymistä varten. Käy ihan harrastuksesta. Myyminen ja ostaminen on kaksin verroin hauskempaa, jos kauppaan kuuluu vaihtoauto tai pari.

    4.3. Ite-taiteilijat. Miksiköhän moottoripyörissä on harvoin diesel-moottoreita. Täytyypä alkaa rakentelemaan, kun toi höyryvenekin valmistui.

    4.4 Kaverilla on -harrastaja. Ai sulla on tämä karvalakkimalli. Kaverilla on BelAir.

    4.5 En aja enkä ainakaa myy -mies. Ei jaksa enää vääntäytyä auton alle ruuvaamaan, mutta ei se tuolla tallissa miksikään mene. Turha nuorison tulla ostoaikeissa...
     
  19. Rusty

    Rusty Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    Se on kyllä mukavaa, voi sitten turvota vielä joskus uudelleenkin.
     
  20. DX

    DX Gearhead

    Re: (Jenkki)autoharrastajien alalajit tieteellisesti tutkitt

    ^^Saattaisin liittää itteni ryhmään 4.3, ainakin jos siihen lisää esim.:
    Miksi ostaa valmis osa jos sen voi tehä itse.

    Sit on sellainenkin moottoririippuvuutta kuvaava fetissi,
    että jos jokin laite ei pärise eikä sen kuulukaan päristä,
    niin se laitetaan pärisemään.

    viimeksi tuli kokeiltua 6,5 heppaista maamoottoria pumppukärryihin, kaamee vehje, ei pystynyt juur yli kahtakymppiä ajamaan,

    rautarenkaan meteli asfaltilla vie kuulon ja hallittavuus ihon polvista ja kyynärpäistä. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!