Jenkki ekaksi autoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Terosu, 26.5.2006.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Lienee vähän tyhmää kysymystä ja aihetta, mutta eipä haulla löytynyt...

    Tässä vuoden päästä pitäisi kortti saada taskuun ja tämän kesän lopulla jo varmaan alkaa autoa katsomaan kesätyörahoilla ja säästöillä, ja vähän on nää jenkit parin viime vuoden aikana alkanu kiinnostaan.

    No tottakai jenkkiä tekis sit mieli heti ekaksi autoksi, mutta kysymys kuuluukin että sopiiko mikään jenkki näin niinkuin alottelevalle autoilijalle? Budjetti on tietenkin koululaisella mitä on, eli onko mitään erityistä mallia jota voisi suositella niin hinnan kuin varaosien saataavuudenkin kannalta? Meinaan joku puoliprojektikin kelpaisi jos halvalla saisi, tallissa on kyl askarteluvälineitä moneen lähtöön, isä kun autoharrastaja on aikoinaan ollut (bemarimies tosin, ja siltähän kun kysyy niin paskoja laitteita ne jenkit kaikki on, vanha Rotkekin kulutti aikoinaan ainakin 50l/100km :wink: )

    Onko täällä monikin ameriikanautoilla alottanu autoilun?
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Minä aloitin '80 diesel-Scottsdalella. En suosittele. Sen sijaan suosittelen kutos-aspenia. :p
     
  3. etna

    etna 1st gear

    leppäkylkiä taitaapi saara tänäpäivänä suht etukkaasti ja jos käy hyvä tuuri vielä semmosen jot a ei oo räpelletty joten pääsee nauttii kasin huminasta suhteellisen pienellä sopan kulutuksella 8)
     
  4. retro

    retro Gearhead

    Minä alotin isolohko Rancherolla, joka on omistuksessa edelleen. Tosin ei tälllähetkellä ajossa, kun mopo tapansa mukaan karkasi käsistä ja tuli purettua taas enempi kun oli tarkotus. Ite suosittelisin sen ikästä ettei tarvi päästöjä mittailla, ja vanhassahan on aina vähän yksinkertasempi tekniikka. 8)
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Joo. Osta niin hyväkuntoinen kun rahat suinkin riittää.

    Alla muutama esimerkki joihin saa varaosia kohtuullisesti.

    Dodge Aspen
    Dodge Dart
    Plymouth Valiant
    Chevrolet ElCamino
    GM STW mikä vain (Buick, Chevy, Olds, Pontiac)
    Oldsmobile Cutlass sedan 80 luvun alusta
    Dodge Coronet
    Plymouth Fury

    Loppujen lopuksi kustannusten kannalta on sama onko kone kutonen vai V8.
    Bensankulutus on loppujen lopuksi pieni menoerä suhteessa kaikkeen muuhun. V8 konetta alkaa kuitenkin tekemään mieli jo ihan soundien takia, joten siitä vaan. Onnea.
     
  6. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    V8 Aspen on hyvä valinta. Kuluttaa tasaisessa ajossa n.10 litraa satasella. Luotettavaa tekniikkaa ja halpa hankintahinta. Kts. Nettiauto.
    Jos rahat riittää niin miksi ei. Jenkki on aina hyvä valinta. Tosin vakuutus ovat kallis koneen koosta johtuen. 8)
     
  7. etna

    etna 1st gear

    WBBC puhuu asiaa jos näistä vinkeistä on apua niin siitä sitte ettii sopivaa ehdokasta ja ehkä kannattaa ottaa kaveri mukaan ostos reissulle kas niinhän on että 4 silmää näkee enemmän kuin kaksi ja ne kaksi saattaa olla kriittisempiä kuin ne kaksi autokuumeisempaa :lol:
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    Pari tonnia pätäkkää kai löytyisi, mutta mieluiten oikeastaan ostaisin jotain muuta kun höyhentyynyllä pidetyn edustusauton, sillä tekemällähän asioita vasta oppii. Ja samassa iässähän alkaa jo kaljaakin saamaan, ei kai sitä sovi ihan kaikkea autoon kuluttaa.

    Kiitokset tähänastisista viesteistä, paljon ollaan jo viisaampia.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jaa.

    Jos haluat pitkäaikaisen projektin niin sitten joku 60 luvun Mustangin tai Chevellen aihio voisi olla aika motivoiva juttu.

    Ne on aina "muodissa" ja osien saanti on taattu.

    Ja rakentelusuunnan voi valita entisöinnin tai katukillerin väliltä.

    Älä ryntää heti ostoksille vaan tutki nettiä ja mieti mitä haluaisit oikeasti ruuvata pidemmälläkin tähtäimellä.
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Itsekkin tänä keväänä ensimmäisen jenkin hankkineena totean, että osta niin hyväkuntoinen peli kuin perse kestää. Jokaiselta merkiltä löytyy ne "hyvät mallinsa" ensijenkiksi ja kannattaa etenkin suosia sellaisia malleja, joita löytyy enemmän harrastajienkin keskuudesta (Aspen, Valiant, El Camino,jne.jne.jne. mallejahan löytyy vaikka mitä). Syynä on luonnollisesti se, että osatarjontaa ja tietotaitoa löytyy helpommin, mikäli menee oma rasvainen sormi suuhun. Ja se kannattaa muistaa, että AINA sitä laittamista löytyy jossain osa-alueella näissä vanhoissa vehkeissä. Tosin, se on hyväkin, sillä sitä kautta pääsee hyvin sinuiksi autonsa kanssa.

    Kun lähdet autoa etsimään, niin katsele rauhassa. Käy läpi tarjokkaita, vaikka kaverin kanssa, ja tee havaintoja. Tutkimalla tarjontaa, siinäkin oppii paljon asioita.

    'Kylä se siitä', sano Manu 8)

    EDIT: Jaaha, minähän toistin vaan eri sanoilla mitä muut ovat jo kertoneet. Noh, menkööt.
     
  11. etna

    etna 1st gear

    Jos käden taidot on kunnossa niin voihan sitä kattoo muutakin, ja tosi on että kaikki pelit vaatii huoltoa ei ne ihan ittekseen liiku :wink:
     
  12. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Dodge Dart
    Plymouth Valiant
    Dodge Aspen
    Lankkujeepit

    Dartteihin ja Valluihin alkaa kunnon jarrut (levyt) aikalailla olla kiven alla, mutta muuten osa tarjonta on ihan ok. Paitsi tietenkin jotkin korin osat, esim. dartin takakaaret on ihme jos jossain halvassa dartissa on alkuperäiset kaaret, mutta vielä suurempi ihme jos jostain löytää irto-osana kaaret. :poff: tietenkin halvat vallut/dartit on enemmän tai vähemmän ollut lintta-käytössa.. :odroll:

    Dusteriakin kannattaa harkita, mutta näissä alkaa hinnat olemaan aika kovat suhteessa tekniikkaan.

    Esim. erästä dusteria kävin katselemassa, hitsaamista 2 paikkaa, jonnin verran kupruja, takakulma joskus lievästi kolaroitu ja paklaukset ois pitäny uusia, kone ja loota puuttui. Hinta olisi ollut lähempänä 2000.. :eek:
     
  13. apukuski

    apukuski Gearhead

    Tähän listaan on kyllä helppo yhtyä. Näistä jollain on helppo alottaa harrastus.. Itellä ollu Aspen, Dart ja Valiant.. Se kasikuume tosiaan iskee aika nopeesti :lol:
     
  14. jaketin

    jaketin Gearhead

    terve terosu,

    itselläni eka auto oli ford fairlane, joka oli projekti. 2 vuotta meni, ennenkuin sain sen liikenteeseen..

    edellä olevat herrat antoivat vinkkejä autoista, joilla kannattaa aloittaa.
    ovat yksinkertaisia ja suht halpoja.

    omassa fordissani kaikki osat tuntuivat maksavan enemmän kuin muilla :-? siksi en suosittele

    chevrolet roinaa tuntuu olevan hyvin nurkissa, joten lienee potentiaalinen vaihtoehto..

    ei muuta kun autokauppoja tekemään, siitä se alamäki alkaa :poff:
     
  15. TS

    TS 1st gear

    :D Jeps.. ja kavereitten euro/japsi autoja on sit kiva lainata, ja ihmetellä kolmatta poljinta, törröttävää keppiä lattialla ja polttoaineen pientä kulutusta ku, itellä menee joka iskulla se millä kaverit ajaa 100km :lol: Ja pieniähän ke kavereitten vehkeet on muutenkin...ööö siis ne autot..
     
  16. L-R

    L-R Gearhead

    kupla

    Ensimmäiseksi autoksi kannattaa hankkia VW Kupla. En suosittele jenkkiä.
     
  17. Terosu

    Terosu 1st gear

    Lompakko ja pankkitili on kyl eri mieltä Mustangien sun muiden suhteen, enkä nyt mitään työmaata ajatellut ostaa. Jo budjettiakin ajatellen vois joku raihna kelvata, ja tehdessähän asioista oppii ja osaa sitten paremmin päättää haluaako jonkun pidemmän projektin hankkia. Soisihan sillä ekalla autolla pääsevän ajamaankin.

    Jostain näitten listattujen autojen suunnalta sitä pitää kaiketi alkaa kattelemaan, ja aika monia listatuista olenkin kyllä katsellut ja harkinnut.
     
  18. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Itse olen myös ettimässä ekaa autoa, joka siis kai tulee olemaan joku jenkkilaite. Kaverit ihmettelee, et miks ihmeessä ku bensa maksaa.. :eek:
    Minkäs itselleni voin ku mikään muu ei kiinnosta. V8 olis kiva, mut kyl kelpaa ihan kuutonenkin, jos sopiva sattuu kohdalle.

    Kiinnostaisi tietää syitä: Miksi ei jenkkiä ekaksi autoksi?
     
  19. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Re: kupla

    Perusteppa kommenttisi!
     
  20. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "V8 olis kiva, mut kyl kelpaa ihan kuutonenkin, jos sopiva sattuu kohdalle.
    Kiinnostaisi tietää syitä: Miksi ei jenkkiä ekaksi autoksi?"

    Tee niinkuin hyvältä tuntuu. Pienikin V8 on hyvä kone. Plussaa on tasainen käynti, laaja vääntöalue ja jäljittelemätön, korvaa miellyttävä ääni.

    Yleisimmät eli pikkulohkochevy ja pikkulohkomoparit on edullisia korjata halpojen varaosien vuoksi, ja osaavia ukkoja on joka kylässä.

    Mä veikkaan että kasikone saattaa tulla pitkällä tähtäimellä jopa edullisemmaksi kuin kutonen? :eek: (anteeksi kaikki matkalaukkufanit) :argue:
     

Kerro tästä muillekin!