Jenkkimallisten turvavöiden toimimisen edistäminen.....????

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja itkonen, 12.7.2007.

  1. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Autona K1500 Chevy. Muutaman viikon rimpuilu noiden toimii/ei toimi-mallisten vöiden kanssa alkaa jo riittämään. Välillä jää tiukalle, välillä kokonaan ulos löysälle ja välillä jotain siltä väliltä. Varsinkin muksun turvaistuimen kanssa aivan perseestä käyttää. :mad:

    Onko näihin jotain fixiä, voiko esim. purku, puhdistus, kiristys/säätö/fixaus johonkin mötikän sisuskalujen osaan saada nuo insinöörisuunnittelun äpärälapset toimimaan kuten niiden on toivottu toimivan vai täytyykö hankkia suosiolla uudet? :eek:

    Voikohan euromallisia toimivaksi suunniteltuja turvavöitä värjätä viininpunaisiksi....... :poff:
     
  2. camaroiroc-z

    camaroiroc-z 1st gear

    Re: Jenkkimallisten turvavöiden toimimisen edistäminen.....?

    onhan joku noita purkanut ite en lähtisi turvallisuudella leikkimään eli ostaisin uudet
     
  3. rrauta

    rrauta 3rd gear

    onko niissä vöissä sellanen nappula joka vapauttaa vyön palautusjousen kun oven avaa, eli vyö kiristyy ovi auki ja jää löysäksi jos ovi on kiinni.
     
  4. MASI9

    MASI9 3rd gear

    Nii, noi jenkkien turvavyöt toimii yleensä niin, että siellä on semmonen heiluri joka lyö turvavyön lukkoon vaan sillon ku tapahtuu törmäys tai kova jarrutus joka saa heilurin heilahtamaan niin että turvavyö lukkiutuu, eli jenkkien turvavyöt toimii keskipakovoimalla. Eli vaikka kuinka nopeasti tai kovaa yrität vetästä turvavyötä, se ei lukkiudu ellei auto heilahda.
    Toisin ku eurojen, jotka toimii kun rullaa vaan vetästään nopeemmin. Eli euroissa on joku muu ku keskipakoisvoimalla toimiva systeemi.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    oviaukossa on lukkopuolella paksumpi musta iso nappula joka on turvavöille,ovi auki rullaa sisään.
     
  6. olssi81

    olssi81 3rd gear

    Kokeileppa kun laitat lastenistuinta autoon niin vedä vyö ensin kokonaan rullalta. Pitäisi toiminnan muuttua kunnes vyön päästää rullaantumaan kokonaan takaisin. Näin ainakin oli kaverin 1500 pikkarissa. Siitä oli muistaakseni ameriikankielinen ohjelappunenkin ommeltuna vyöhön...
     
  7. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ei ole löytynyt nappuloita joiden kautta ovi vaikuttaisi vöihin. Eli jos vyön kiskoo kokonaan ulos niin pitäisikö siitä tulla "napakammin" tyköistuva silloin? Ettei vaan roiku ympärillä, koska eihän vyöstä mitään hyötyä kolarissa ole vaikka se kuinka lukittuisi keskipakovoimalla, jos vyön ja istujan välissä on tyhjää puoli metriä.
     
  8. olssi81

    olssi81 3rd gear

    Muistaakseni kun vyön veti kokonaan ulos niin siitä tuli sellainen että se kelautui mutta ei enään tullut ulos ennen kuin oli kelattu kokonaan takaisin... Oli tarkoitettu juurikin lastenistuimen kiinnitystä varten.
     
  9. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Täytyypä testata tuota heti miten huomenissa. Kiitos vinkistä.

    Edit. Hienosti toimi lantio-osan osalta tuo vinkki, mutta ei vaikuttanut lainkaan ylempään remmiin. Vika vai ominaisuus?
     
  10. ford59

    ford59 1st gear

    Joissain amerikan härveleissä on ns. mukavuusvyöt, jää hieman löysälle kun asentaa ja pienellä nykäyksellä vetävät itsensä kireälle. -89 GMC:ssä ei tätä ominaisuutta ole, ja ne melkein ahdistavat kun on tottunut Mercuryn vöihin.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Toisessa keskustelussa turvallisuushakuiset olivat asentamassa/asentaneet ooppelin vöitä pikkareihin, kun eivät voineet "luottaa" vain kiihtyvyydestä lukkiutuviin jenkkivöihin..

    Niin kuin jenkeissä ei olisi joku haastanut triljoonasta autotehdasta oikeuteen, jos systeemi ei tosiaan toimisi luotettavasti.

    Meitä on moneen junaan. Osa lienee muistelee turvallista kapaloaikaa ja oleskelua tiukasti emon tissien välissä - josta tiukasti rutistavat vyöt kai muistuttavat? :poff:
     
  12. DX

    DX Gearhead

    Jenkkivyön lukitus on ideana mun mielestä fiksumpi, vyöhän lukittuu jo kun autoon vasta kohdistuu suuria kiihtyvyyksiä, esim samanikäisissä euroissa täytyy matkustajan kiihtyä suhteessa autoon joka tarkoittaa vyön uloskelautumista jotta se voi lukittua.

    Tuo antanee ainakin osittain anteeksi jenkkivöiden löysälle jäämisestä aiheutuvaa retkausta.

    Asia erikseen on huonosti kelautuvat, äänieristeiden ja peitemuovien jumittamat, ohjaimiinsa takkuuntuvat ja vaikeasti kytkettävät vyöt jotka tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, ainakin mun vehkeissäni ja vähentää käyttömukavuutta niin paljon etten käytä kuin reissussa.
     
  13. rrauta

    rrauta 3rd gear

    olen samaa mieltä, jos olisivat vaaralliset, takuulla joku olisi rahastanut.

    taitaa vaan niissä euromallin vöissä olla molemmat toiminnat, keskipakolukot ja heilurilukot.


    itse olen kyllä sitä mieltä että noi jenkkivyöt on todella hienosti suunniteltu, pitää vaan tutustua kunnolla niiden toimintaan, niin osaa käyttää niitä oikein.
     
  14. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Ja juuri näistä on kysymys tässä topikissa ja siinä toisessakin ainakin mun kommenteissa. Mulle on aivan sama millä periaatteella ne toimii kunhan toimii. Tuossa jenkkimekanismissa tuntuu olevan enemmän vikaherkkyyttä näin vanhemmiten kun samoihin ongelmiin en ole eurokinnereissä törmännyt. Ja mun mielestä turvavyön täytyy olla "iholla", mitä hyötyä sitä muuten on ylipäätään pitää, haitoilla vaan roikkuu sylissä.... :mad:
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    88 capricessa ainakin on ns.mukavuusvyöt.voi pitää euromaisen kireellä tai jättää vähän löysälle.(tuntuu samalta kuin ei vyötä olisikaan)
     
  16. itkonen

    itkonen 3rd gear

    Tähänkin kiusaan löytyi ratkaisu. Otin muovikopan pois päältä ja totesin, että hajonneen kiinnityksensä vuoksi se muovikuori on ollut vähän väärässä asennossa. Sen lisäksi törkyä ja paskaa riittävästi sisällä. Puhdistus ja kuoren kunnollinen kiinnittäminen saivat vyön toimimaan kuin ajatus. 8)
     

Kerro tästä muillekin!