Johan ryntäsi...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja whiic, 4.10.2003.

  1. whiic

    whiic 1st gear

    Vahinkoa tämmöisessä tapauksessa tulee vain moottorin ollessa interferenssimoottori (tai tiedä pitäiskö tuo jotenkin suomentaan). Ylikierrättämällä venttiileistä saattaa löytyä sen verran massanhitautta, että saattaisi ehkä osua mäntään. Jos ajattelee, että venttiili ei ehdi sulkeutua 'täysin auki'-asennosta, niin ei ei-interferenssimoottorissa mitään ei pitäisi tapahtua, mutta entä, jos ylikierroksia on riittävästi, jotta venttiili aukeaa massanhitaudellansa ENEMMÄN, kuin mitä se aukeaisi nokan mukaan? Teoreettista lienee sikäli, että venttiilijousi kyllä saattaisi hyvinkin pohjata ja pysäyttää liian aukeamisen ja paiskata venttiilin kiinni (tosin istukka tästä kyllä kärsisi).
     
  2. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Volvon OHV-tikkukoneet (B16, B18, B20) ovat ratasjakopäällä, ja OHC-vinokoneet (B19, B21, B23 jne.) ovat hihnajakopäällä.

    OK, jos mäntä ei (OHV-koneessa) yllä venttiiliin, ylikierrättäminen aiheuttaa sen, että venttiilikoneisto alkaa värähdellä ja kierrosten nouseminen lakkaa. Pikku "tirahdus" ei haittaa mitään, mutta tuottamuksellinen kiljuttaminen kyllä varmasti löytää pehmeän kohdan venttiilikoneistosta, joku joko hajoaa tai hyppää pois paikaltaan.
     

Kerro tästä muillekin!